Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans sovepose - kvalitet


Christian W

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Fruen og jeg skal kjøpe vintersoveposer og har da kommet over komboen Bergans Senja Ice + Bergans Senja Zero. Denne kombinasjonen har komforttemp på -36 grader, samt at man har fleksibiliteten ved å ha to soveposer. Prisen på ett sett av herlighetene er på ca. 3000 kroner. Jeg googler i vei og regiserer fort at dette er en lite omtalt løsning og under derfor hvorfor.

 

1. Er Bergans (dun)soveposer av god kvalitet? Jeg tenker ikke primært på pris-til-ytelse, men heller om dette en løsning for lange skiturer i telt i jææækla kalde temperaturer, samt selvsagt slitestyrke, kondens, osv. 

2. En av grunnene til at denne løsningen har blitt et alternativ er at man kan zippe sammen soveposene, og dermed kan jeg grafse i vei på fruen. Er det alternative soveposer som har en tilsvarende forplantningsmessige bonus? Har i utgangspunktet ikke lyst til å svi av 5000-6000 pr sovepose, (men hva gjør man ikke for å få seg?).

 

 

 

Klemz

 

Christian

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste produsenter har poser som leveres med glidelåser på høyre eller venstre side. Mange av produsentene har også dobble løsninger.
Har selv hatt to ulike bergansposer i fiber, men ikke vært fornøyd. Riktignok noen år siden. Har sett tester på Bergans, bla på Ocean Arctic dunpose. Denne kom veldig godt ut i test, spesielt pris tatt i betraktning. Skal du satse på slike 2-i-1 poser har Helsport varianter det er verdt å sjekke ut. Husk at billige dunposer ofte leveres med andedun i stedet for gås og er både tyngre, større og isolerer mindre.
BTW.. Det skal være jææææ..ig kaldt dersom du klarer å ha deg inni en sovepose... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det å koble sammen to poser når det er skikkelig kaldt, i grunn holder det med kaldt ikke nødvendigvis er så moro/ romantisk.

Det er ikke alltid like romantisk når fruen eller du skal snu litt på deg og slepper inn masse kald luft. Man våkner, blir irritert osv.

Mitt tips er å prøve ut dette i litt kontrolert form først. Kanskje funker det gull for dere, kanskje blir turen totalt bedre av å sove inntil hverandre, men med hver sin pose.

Ikke meningen å være negativ, men av erfaring vil jeg anbefale at dere tester det ut..

God tur i alle fall:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Bergans Arctic Ocean og er vel egentlig ikke drit fornøyd. Syns den slipper mye dun og jeg er veldig tvilende til vanntettheten. Gubben derimot har en Bergans Rago og den virker veldig solid. Tips på Bergans-poser: Sjekk om sømmene er tapede og hvor lett du klarer å presse lufta ut av posen. En skikkelig vinterpose burde ha mer utformingen til en Ajungilak Shield, men med mer dun. Har enda ikke sett en slik pose.

 

Hva gjelder tafsing. Som nevnt av Alex, to poser sammen er mye kaldere enn å ha de separert. P varme dager ser jeg for meg at det kan bli rimelig kaldt. Men....det finner dere nok ut av. På de fleste poser kan man velge høyre eller venstreåpning og ihvertfall så lenge det er samme merke så går de om hverandre, men det er også endel poser som ikke har glidelås hele veien ned, de tror jeg ikke det er like greit å ha seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja om grafsing og tafsing er høyt oppe på prioritetslista for bruksområde for posen(e)

I tillegg til at de(n) skal være varme ned til gitte temperaturer så kan det jo være en ide å få sydd en litt større pose

som er tilpasset intime liggestillinger...?

Isbjørn AS syr vel poser etter mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil minne om at en sovepose kan brukes som dyne om glidelåsen går helt ned.

Om man skal nyte vinternatta så legger man vel ikke merke til om man blir kald på et kne eller tå? ;)
Hvilke soveposemerke som er best å ha seg i aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil minne om at en sovepose kan brukes som dyne om glidelåsen går helt ned.

Om man skal nyte vinternatta så legger man vel ikke merke til om man blir kald på et kne eller tå? ;)

Hvilke soveposemerke som er best å ha seg i aner jeg ikke.

 

Vel, i 20 kalde tror jeg du skal jobbe hardt for å ikke kjenne om man blir kald på tåa ;) men...det er jo bare å jobbe hardt da, eller beholde ullsokkene på. Jeg har Exped dunsokker, de er skikkelig turn on, om man har en ting for aliens :P Gode og varme er de ihvertfall.

Enig med Oz, tror det er et helvetes styr å ha seg i posen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så synes jo trådtittelen å være helt offtopic siden det ikke fremgår at det er tafsekvaliteten til soveposene trådstarter er ute etter.  For det andre så synes det som om det  "å ha seg i posen" er et undervurdert testkriterium i reviews og tester.  Her bør det gis noen tilbakemeldinger slik at dette parameteret også kan få sine terninger og stjerner  ...   :wub:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Jeg merker meg at det er mange tanker om grafsing. Fint om noen fler der ute kan synse litt om hvordan kvaliteten er på soveposene fra Bergans. Her er litt datagrunnlag for Senja Ice, men dette sier selvsagt ikke noe om kvalitet. 

 

Vekt inkl. trekk:   1550 g
Fyllmateriale:   Gåsedun 90/10, cuin: 650+
Fyllvekt:   700 g
Volum kompr.:   6,9 L
Glidelås:  L/R YKK no 5
Ytterstoff:  Ripstop Nylon
Innerstoff:   Taffeta Nylon
Temperatur: European Standard EN13537
T-Extreme: 13*C
T-Lim: -1*C
T-Comfort: -7*C
T-Max: -24*C
 
Videre så har jeg forsøkt å overbevise  fruen om at grafsekompatible soveposer er et varmere alternativ enn to separate. Nå som det viser seg å ikke nødvendigvis være helt sant så takker jeg alle her på forumet for at dere ikke nevner det for henne. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, 

 

Fruen og jeg skal kjøpe vintersoveposer og har da kommet over komboen Bergans Senja Ice + Bergans Senja Zero. Denne kombinasjonen har komforttemp på -36 grader, samt at man har fleksibiliteten ved å ha to soveposer. Prisen på ett sett av herlighetene er på ca. 3000 kroner. Jeg googler i vei og regiserer fort at dette er en lite omtalt løsning og under derfor hvorfor.

 

1. Er Bergans (dun)soveposer av god kvalitet? Jeg tenker ikke primært på pris-til-ytelse, men heller om dette en løsning for lange skiturer i telt i jææækla kalde temperaturer, samt selvsagt slitestyrke, kondens, osv. 

 

Gammel tråd, ser den, men legger nå inn produkterfaring her.

 

Kjøpte en Bergans Senja Ice i vår da den er laget litt bredere enn normalen, for å ha plass til en annen pose inni (som Senja Zero). Så at komboen hadde vært brukt i 71grader Nord, så da tenkte jeg det måtte vel være ok kvalitet. Ikke brukt posen før jeg tok den med på en syv dagers tur i høstfjellet nå nylig. Posen var varm og god,  men etter 3 netter våknet jeg til at teltgulvet var fult av små fjær. Sømmer som lekker altså. Og slik fikk jeg fjær som festa seg til undertøyet og andre ullplagg, og like til havna i frokosten da en hver bevegelse i teltet fikk noen fjær til å å lette, grrr! Dette fortsatte gjennom hele turen - og også nå når posen henger til lufting på loftet; skal ikke riste mye på den før den "fjærer" "all over".  Går nok ikke lang tid før posen til slutt er en ren sommerpose om den fortsetter å mise fyll i dette omfanget.  Skal reklamere på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 1 år senere...

 

Den 4.11.2015 at 18.16, zimwalker skrev:

Reklamerte, og fikk ny pose i posten i dag (annen lengde - etter ønske). Takk til XXL.no og Bergans for det! :) Får bare håpe den nye posen ikke lider av samme svakhet.

Dessverre så gjorde den det. Synd, for den var ellers en ok høstpose. Reklamasjon til XXL igjen og kjøpet refunderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.