Gå til innhold
  • Bli medlem

Jentebukse


siroho

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg ny bukse til vinter- (og sommer-) bruk  for fleredagsskiturer i høyfjellet med teltovernatting.

 

Jeg ønsker meg en bukse som er laget slik at jeg slipper å dra ned buksa for å gå på do.

 

Jeg har sett litt rundt på nettet etter bukser og har ikke funnet det jeg leter etter. God bukse med en slik mulighet.

 

Er det noen som har gode tips?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal kjøpe meg ny bukse til vinter- (og sommer-) bruk  for fleredagsskiturer i høyfjellet med teltovernatting.

 

Jeg ønsker meg en bukse som er laget slik at jeg slipper å dra ned buksa for å gå på do.

 

Jeg har sett litt rundt på nettet etter bukser og har ikke funnet det jeg leter etter. God bukse med en slik mulighet.

 

Er det noen som har gode tips?

Klättermusen Njord har nedfellbar luke bak og finnest i damemodell / evt Freke fra samme merke : 

http://www.fjellsport.no/produkter/dameklaer/bukser/skallbukser/klattermusen-njord-pants-w-s-sort-vanntett.html  er en link til et firma som selger den, men det er sikkert andre merker som har nedfellbare løsninger på sine bukser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Norrøna Trollveggen, og den gjør jobben.

 

Gjorde aldri noe research da den ble kjøpt inn, gitt. Den gamle buksa fikk diverse hull i Femundsmarka og jeg skulle direkte til Børgefjell. Det var meldt mye regn. Jeg kjøpte den eneste buksa i butikken som virket solid. Jeg kan med andre ord ikke si noe om andre alternativer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klättermusen Njord har nedfellbar luke bak og finnest i damemodell / evt Freke fra samme merke : 

http://www.fjellsport.no/produkter/dameklaer/bukser/skallbukser/klattermusen-njord-pants-w-s-sort-vanntett.html  er en link til et firma som selger den, men det er sikkert andre merker som har nedfellbare løsninger på sine bukser.

 

 

Hehe...jeg har denne buksa og tenkte at den har da ingen luke bak. Måtte teste. Og jeg som har styra så fælt for å få tømt tanken :P Dette er en veldig behagelig og bra bukse som tåler mye, syns jeg ifvertfall :) og plutselig hadde den en funksjon til ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...jeg har denne buksa og tenkte at den har da ingen luke bak. Måtte teste. Og jeg som har styra så fælt for å få tømt tanken :P Dette er en veldig behagelig og bra bukse som tåler mye, syns jeg ifvertfall :) og plutselig hadde den en funksjon til ;)

 

Sjøl har jeg Njordbuksa, og det er som det er med Klättermusen at mye og mangt ikke er så lett å finne fram i av funksjoner !! LER ( tenker på sekkene, jakker mm) Håp du finn ut av det, og får tømt tanken! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode tips. Jeg har selv vært innom tanken på Arcterxy og Norrøna. Jeg har en jakke i Arcterxy som jeg er meget fornøyd med. Men har disse buksene denne funksjonen med å ikke trekke ned bukse for å tisse?

 

En annen tanke som har kommet opp er at jeg bruker jo stillongs på vinteren. Den må også ned for å tømme tanken, så kanskje det ikke er så funksjonelt likevel.

 

Bruker dere bukseseler? Uten bukseseler går det jo greier enn med. Har noen erfaring her?

 

Takk for tipset REs, men den er vel til bruk i teltet, ikke når jeg er ute og går. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode tips. Jeg har selv vært innom tanken på Arcterxy og Norrøna. Jeg har en jakke i Arcterxy som jeg er meget fornøyd med. Men har disse buksene denne funksjonen med å ikke trekke ned bukse for å tisse?

 

 

 

Min Arc'teryx er noen år gammel og jeg finner ikke modellnavn inni den men jeg ser på nettet at Arc'teryx Theta BIB har denne muligheten 

 

http://arcteryx.com/product.aspx?language=NO&gender=womens&category=Pants-Shorts&model=Theta-SV-Bib-W

 

og Alpha CZ har glidelås mellom beina sånn at den går an å ta av på den måten 

 

http://arcteryx.com/product.aspx?language=NO&gender=womens&category=Pants-Shorts&model=Alpha-SV-Bib-CZ-W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som REs linker til kan nok brukes mens man går. Jeg har en lignende liggende et eller annet sted i boden, men den har ikke vært i bruk på mange år. 

 

Jeg bruker bukse med seler, og det er helt greit å dra ned stillongsen etter at glidelåsen er åpnet. Man slipper alt styret med å ta av jakke osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Norrøna Trollveggen, og selv om jeg ikke er jente hender det jo at jeg må levere sittende jeg også.. Trollveggenbuksa er ei selebukse, og har en fin "bakluke" som opereres med glidelås. Ingen problem å få ned longs osv etter at man har åpnet luka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp luke!

Gå for en salopette, høy bukse med glidelås i begge sidene og bukseseler.

Når tiden er inne: dra opp jakka, åpne glidelåsen i buksa på ene siden, dra hele buksa til en side, dra ned hva du måtte ha av undertøy, huk deg ned og gjør hva du må.

 

Min erfaring er at luke er kludrete, glidelåsen i luka er et sårbart punkt og vanskeligere å håndtere enn varianten over. Selv ønsker jeg glidelås i hele lengden på siden på buksa uansett pga ventilering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp luke!

Gå for en salopette, høy bukse med glidelås i begge sidene og bukseseler.

Når tiden er inne: dra opp jakka, åpne glidelåsen i buksa på ene siden, dra hele buksa til en side, dra ned hva du måtte ha av undertøy, huk deg ned og gjør hva du må.

 

Min erfaring er at luke er kludrete, glidelåsen i luka er et sårbart punkt og vanskeligere å håndtere enn varianten over. Selv ønsker jeg glidelås i hele lengden på siden på buksa uansett pga ventilering.

Det der har jeg prøvd, og det er mye vanskeligere å få ned undertøyet med ei bukse som bare åpnes til ei side. Man må i tilfelle ta av selene, og da kunne man jo like godt bare ta det på vanlig måte.. Med f.eks Trollveggenbuksa, så får man stukket rumpa så langt ut av åpningen at det er plass til å få skjøvet undertøyet langt nok ned. Det er min erfaring i alle fall.

 

Det er mulig å lufte med bakluka også om ønskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp luke!

Gå for en salopette, høy bukse med glidelås i begge sidene og bukseseler.

Når tiden er inne: dra opp jakka, åpne glidelåsen i buksa på ene siden, dra hele buksa til en side, dra ned hva du måtte ha av undertøy, huk deg ned og gjør hva du må.

 

Min erfaring er at luke er kludrete, glidelåsen i luka er et sårbart punkt og vanskeligere å håndtere enn varianten over. Selv ønsker jeg glidelås i hele lengden på siden på buksa uansett pga ventilering.

 

Klattermusen Njord har glidelås hele veien opp på sidene. Ser for meg at det er lettere å dra ned litt på hver side, mens resten av buksa henger på ved hjelp av bukseseler, enn det er å dra den ene siden over til den andre. Glidelåsene er ikke mer sårbare enn hvilken som helst annen lufting i sidene, forskjellen er at glidelåsene på sidene har en tilleggsfunksjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

 

Det der har jeg prøvd, og det er mye vanskeligere å få ned undertøyet med ei bukse som bare åpnes til ei side. Man må i tilfelle ta av selene, og da kunne man jo like godt bare ta det på vanlig måte.. Med f.eks Trollveggenbuksa, så får man stukket rumpa så langt ut av åpningen at det er plass til å få skjøvet undertøyet langt nok ned. Det er min erfaring i alle fall.

 

Det er mulig å lufte med bakluka også om ønskelig..

 

Uhm. Salopette kan åpnes ene siden eller begge. Smakssak. Det er ikke nødvendig å ta av selene. Trollveggenbuksa mi er slik, men det finnes kanskje nyere modeller som ikke fungerer på samme måte.

 

De buksene jeg har hatt med luke (ikke sideglidelås) har ikke fungert. Jeg har ikke prøvd lave bukser med selefeste slik at baken kan åpnes fra sidene, da jeg foretrekker bukser med høyt liv.

Klattermusen Njord har glidelås hele veien opp på sidene. Ser for meg at det er lettere å dra ned litt på hver side, mens resten av buksa henger på ved hjelp av bukseseler, enn det er å dra den ene siden over til den andre. Glidelåsene er ikke mer sårbare enn hvilken som helst annen lufting i sidene, forskjellen er at glidelåsene på sidene har en tilleggsfunksjon  :)

 

Jo mer glidelås, og særlig i slite-området mener jeg gjør den mer sårbar. Og den buksa jeg har hatt med drite-luke og ikke sideglidelås har vært ordentlig tullete å få åpnet/lukket, mulig fordi den vanntette glidelåsen gjør den veldig stiv når den skal åpnes/lukkes i bue? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jo mer glidelås, og særlig i slite-området mener jeg gjør den mer sårbar. Og den buksa jeg har hatt med drite-luke og ikke sideglidelås har vært ordentlig tullete å få åpnet/lukket, mulig fordi den vanntette glidelåsen gjør den veldig stiv når den skal åpnes/lukkes i bue? 

 

 

Det jeg prøvde å forklare er at ihvertfall på Njord er sideglidelåsene luka. Det er ikke en luke i tillegg. Altså er det ingen fler glidelåser enn på bukser med lufting hele veien opp på sidene. Selene er festet på framdelen, man drar ned glidelåsene på sidene og bakdelen er da "løs". Vet ikke helt hvordan det skal forklares på en forståelig måte, men poenget er at det er ikke fler glidelåser ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. I mitt hode er det forskjell på luke og det som kanskje heller bør beskrives som flapp. Men skjønner godt at det blir mer likt salopette-varianten med sideglidelås. :)

 

For å englifisere; min erfaring er at drop-seat er noe tull dersom glidelåsen går i bue over rumpa. Og jeg ser at min gamle trollveggen-bukse har sideglidelåser hele lengden, og at nyere modeller har dropseat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en kort reklame/bruk av-video på Klättermusens Frekebukse (en saltogpepperbukse som jeg å kalle dem! ), den viser i hvertfall dropfunksjonen som er ganske lik Njordbuksa ( som ikke er en full salopettebukse, lightutgave av Freke. Håp at denne videoen fra KM kan være oppklarende? ;)


  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, jeg har aldri trodd at en turbukse kunne være så komplisert.  :shock:     ;-)

 

Men for å komme tilbake til bakluka som ble vist i filmen: når den i løs, da henger og slenger den. Om du gjør ditt fornøyde ute mens du sitter på huk, henger den omtrend der ditt fornøyde kommer ned. Det betyr at du må holde bakluka opp med hendene og det virker som tungvindt på meg.

Nå skjønner jeg at dette muligens er den eneste fornuftige løsningen når du bruker en bukse med scallopett, for da må du som alternativ ta av jakka når du skal senke buksa. Men jeg lurer på om det ikke er mer praktisk med en vanlig bukse uten seler og ta den ned på gammeldags måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også ha ny vinterskallbukse etter å ha gaffa saman båe skalbuksene mine i to sessongar no....

For meg sto valget mellom Trollveggenbuksa og Klattermusen. Trollveggenbuksa i Dri-3 har "luke" medan den i gtx har salopette-varianten.

Har testa i butikk (såg sikkert passe intelligent ut), og den verka kjempebra og truleg går eg for den.

Dette til tross for at Klattermusenbuksa har ei FANTASTISK passform (hvertfall for meg).

Som allround vinterskallbukse som hovudsakleg vert brukt til daglange alpine turar samt lenger skiturar med åpulk, føler eg likevel at eg ikkje treng alt "dillet" på Klattermusenbuksa. Mange av detaljane er vel tiltenkt lenger dagar i isen eller på lange alpine turar med mykje klatring. Likar ikkje å skulle kle på meg ein masse "dill". Med yeti gamasjar, lang jakke, sele osv verte det som regel nok "pjåt".

Endte til slutt opp med ein tanke om at "det enkle er i dette tilfellet det beste".

 

Trollveggenbuksa gir nok "arbeidsrom" til å gjere nr 2, nytte seg av trakt, eller skifte damegreier....Og då er eg nøgd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, jeg har aldri trodd at en turbukse kunne være så komplisert.  :shock:     ;-)

 

Men for å komme tilbake til bakluka som ble vist i filmen: når den i løs, da henger og slenger den. Om du gjør ditt fornøyde ute mens du sitter på huk, henger den omtrend der ditt fornøyde kommer ned. Det betyr at du må holde bakluka opp med hendene og det virker som tungvindt på meg.

Nå skjønner jeg at dette muligens er den eneste fornuftige løsningen når du bruker en bukse med scallopett, for da må du som alternativ ta av jakka når du skal senke buksa. Men jeg lurer på om det ikke er mer praktisk med en vanlig bukse uten seler og ta den ned på gammeldags måte.

 

Altså, man burde ha doktorgrad i turbukser for å klare å henge med ;)

 

Den henger ikke og slenger for det er ikke noe problem å holde den med hånda eller legge den i stilongsen. Skal jo gjerne holde alt annet unna også så litt bukse fra eller til spiller ingen rolle. Hadde den hengt og slengt bak hadde problemet vært større, der er det ikke så lett å holde unna. Men enig med deg, det letteste er å dra ned buksa, men noen ganger er det veldig greit å bruke seler og da er jo luka fin å ha :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også ha ny vinterskallbukse etter å ha gaffa saman båe skalbuksene mine i to sessongar no....

For meg sto valget mellom Trollveggenbuksa og Klattermusen. Trollveggenbuksa i Dri-3 har "luke" medan den i gtx har salopette-varianten.

Har testa i butikk (såg sikkert passe intelligent ut), og den verka kjempebra og truleg går eg for den.

Dette til tross for at Klattermusenbuksa har ei FANTASTISK passform (hvertfall for meg).

Som allround vinterskallbukse som hovudsakleg vert brukt til daglange alpine turar samt lenger skiturar med åpulk, føler eg likevel at eg ikkje treng alt "dillet" på Klattermusenbuksa. Mange av detaljane er vel tiltenkt lenger dagar i isen eller på lange alpine turar med mykje klatring. Likar ikkje å skulle kle på meg ein masse "dill". Med yeti gamasjar, lang jakke, sele osv verte det som regel nok "pjåt".

Endte til slutt opp med ein tanke om at "det enkle er i dette tilfellet det beste".

 

Trollveggenbuksa gir nok "arbeidsrom" til å gjere nr 2, nytte seg av trakt, eller skifte damegreier....Og då er eg nøgd :P

Må korrigere mitt upresise språk: Eg går for goretexmodellen (salopette) av trollveggenbuksa, den var enkel å drage til sides o g gav nok arbeidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.