Gå til innhold
  • Bli medlem

Alaskan Malamute


Jaran84

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle søke litt tips og råd hos folket der ute, i forbindelse med noen spørsmål jeg har om denne rasen.

 

Jeg har veeeldig lyst på en AM, men er litt usikker på om dette er den rette rasen for meg. 

Har inntill nylig hatt en Finsk Lapphund som også er en polar/spisshund, dog mye mindre. 

 

jeg ønsker en tøff hund som kan være med meg overalt alltid. både på skiturer, fjellturer året rundt, fisketurer på svabergene, besøk hos kompiser og potensielt fremtidige svigerforeldre osvosv...

 

Har alltid synes at AM er en utrolig flott og majestetisk hund. og de individene jeg har møtt har tilsynelatende godt lynne.

 

Min hund vil så klart bli 90% kosehund, da jeg dessverre ikke har mulighet til å dra på tur hver eneste uke.

Jeg bor heller ikke på en stor gård, men har hus og hage i ett boligstrøk og gode turområder i umiddelbar nærhet. 

 

Så til spørsmålene:

 

- Kan en Alaskan Malamute bo inne døgnet rundt, eller bør den stå i gård hele eller deler av døgnet?

 

- Kan en Alaskan Malamute være hjemme alene når eier er på jobb? (08-16 jobb) forutsatt gode turer før og etter så klart.

 

- Hvor mye trim trenger egentlig denne rasen sånn til daglig? (min Lapphund svinset rundt i hagen en halvtimestid på morgen og fikk en halvtime/timestur på kvelden + at han løp så mye han ville rundt i hagen resten av tiden. Dette passet meg perfekt)

 

 

Mvh.

 

Jaran

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mutter kan bo inne hele året

og kan være hjemme mens du er på jobb

aktivitets nivået er det du legger opp til men noen lemgre turer om ettermidagen er jo en fordel 

du kan ikke få en mer kosete kompis enn dette

hilsen en som har to kose dyr

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en mutte på litt over 1 1/2 år. Fikk han når han var 6 mnd.

Han er innehund, det går helt fint.

Hadde han i bur på dagtid når jeg var på jobb den første tiden etter jeg fikk han. Men etter han flere dager på rad kom seg ut av buret (laga rett og slett pinneved av det) så begynte han å gå fritt inne når han var alene, og det gikk fint. Så han er inne og hjemme alene hele arbeidsdager uten problemer.

Har inngjerdet tomt så han går løs der når han er ute. Er vi borte så kan han fint stå i kjetting ute, har gnagd over tau en gang, så binder alltid i kjetting/vaier.

Han er med overalt, til venner og familie, juleselskap/familiemiddager, camping/turistforenings hytter, på kontoret når jeg jobber overtid, på fotballbaner/ idrettshaller når jeg ser på nevøer spiller fotball, står bunnet ute på verandaer/ i hager når vi er hos de vi kjenner som er allergiske. I alle disse situasjonene er han rolig, legger seg fort ned og slapper av.

Fantastiks snill med barn, kan bli litt voldsom under lek bare. Men det er vel min skyld siden jeg er litt voldsom med han når vi leker.

Går fint sammen med hunder vi kjenner, da til og med hannhunder. Han har de siste mnd nå begynt å knurre og tøffe seg veldig når møter fremmede hannhunder, men blitt bedre nå som vi spør om å hilse på nesten alle hunder vi møter.

Behov for aktivitet tenker jeg kommer an på hva du gjør det til selv. Vi er ganske aktive, løper et par ganger i uka, prøver å få til en tur med kickbicke ca 1 gang i uka. Prøver på noen timers tur i helgene, har begynt litt med kløv også. Men han klarer seg også fint med en kort "asfalttur" innimellom. Som sagt så trur jeg nok det kommer ann på ha du venner hunden til også.

Var på flere teltturer i sommer, han sover da i ytterteltet, det går veldig fint. Rolig hele tida.

Som du sikkert skjønner av mine erfaringer så er jeg kjempe fornøyd med rasen. Har hatt lyst på denne rasen mange år, så endelig ble det en mutte etter jeg måtte ta Berner Sennenhunden min tidligere.

Også er han en veldig kosen kar da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link til rasehundklubben. De kan du bare kontakte hvis du har spørsmål. Alle hundeeiere elsker en hundeprat: http://www.namk.no/

 

Jeg har hatt malamute, og som de sier over så går det helt greit at de er innehunder og alene hjemme på dagtid. Jeg ruslet en morgentur på 20-30 min, og da lå hun pent hjemme hele dagen. Men jeg har også hørt historier om de reneste monsterhunder som rett og slett raserer møbler og leiligheter. Selv tror jeg at en gradvis tilvenning er viktig. Men viktigst av alt mener jeg det er at de har et rikt liv (er med deg mange steder), og at de får brukt kreftene sine. Da får de ikke behov for å være kreative på møblenes bekostning.

 

Malamuten er skapt for å jobbe. Hvis du ikke synes det er gøy å ut å trene ( sykkel, ski, lange turer i marka, ev jogging) skal du kanskje vurdere om dette er rasen for deg. De har sterkt behov for å få trening. Såpass mye at det nesten blir en livsstil å dra ut med bikkja i marka hver kveld.

 

Som turkamerater på fjellet er de helt uovertrufne. Ikke spesielt raske foran pulken eller skiene dine, men de kan gå uendelig lenge. Og de elsker å være på tur. Når jeg gikk i fjellet ble jeg litt mer sliten hver dag. Bikkja var motsatt, mer og mer krefter jo lenger vi gikk. Irriterende :smile:

 

MEN: Dette er en båndhund. Den VIL jakte sau, reinsdyr, mus, lemen, elg, og alt annet som dukker opp. Det er gode jakthunder som dreper det de får tak i. Så du har et stort ansvar. Det finnes individer som er unntak fra denne regelen, men det er nok dessverre svært lite sannsynlig at nettopp du vil bli eier av et slikt sjeldent individ. Det er instinkter som sitter dypt.

 

Når det er sagt så får du aldri en bedre kamerat enn en malamute. De er store, rause, kjempesterke kosebamser som er med på det meste.

 

Da jeg skaffet meg mamalute hadde jeg valget mellom å skaffe en rase som passet til livet mitt, eller å endre livet mitt for å passe til en malamute. Jeg har aldri angret på de endringene.

 

Lykke til med valg av hund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser det som skrives om jaktinnstinktet. Jeg har lest en del om malamute (er på hundejakt selv også, har ingen nå), men funnet ut at jeg antkelig ikke vil ha denne rasen pga dens jaktinnstinkt og at man bør ha den i bånd på fjellet og i skauen for å være sikker på å ikke få uønskede overaskelser... For min del blir jaktinnstinkt litt turn-off. Men alle de andre egenskapene som er nevnt her og det jeg har lest meg til, så er hunden perfekt for fruluftsliv og ville nok, ut fra det jeg har lest meg til, passe bra til et bruksområde Jaran84 beskriver. Hva med en hund som kan gå løs på fjellet og i skogen UTEN jaktinnstinkt, og som har malamute styrke både for kløv og drag + de sosiale egenskapene? Finnes denne rasen, evt hvilken rase ligger nærmest? 

 

PS: håper mitt innlegg utfyller diskusjonen rundt malamute ved å trekke inn en egenskap mange ikke ønsker - jeg mener ikke å kapre tråden!! Fokus er på trådstarter/-eier sitt spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det med jaktinnstinkt. Jeg kommer aldri til å ha min malmute løs.

Møter endel rådyr siden vi er mye i skogen, og hadde han vært løs så hadde han blitt med den hvite rådyrrompa videre, ikke meg.

Kan til tider bli noe slitsomt på fjellet når vi møter sau også. Men dette er noe jeg var klar over før jeg skaffet meg rasen, så går helt fint for min del å ha han i bånd hele tiden selvom fra tidligere er vandt til å ha hund løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg jakt-golden. Men jeg passer en Malamute ca 2 uker per mnd og har gjort det siste 6mnd. Har alltid beundret rasen og kvalitetene den innehar, siden jeg er friluftsinteresert. Har lenge hatt lyst på en selv, men idag har jeg ikke det :)

For det første så hører ikke en Malamute hjemme i urbane strøk. Den hører hjemme ute i en hundegård, den tid man ikke er på tur. Og da helst sammen med en eller flere hunder til. De bjeffer lite, men uler masse når de står for lenge alene. I tilegg så røyter de noe sinnsykt. Så mye at en ikke skulle tro det! Dette er egenskaper som passer dårlig til en innehund og spesielt byhund.

For det andre som nevnt over her er jaktinnstinktet. Den jager ALT, den får muligheten til og er bytte lite nok, så dreper den det og gjerne spiser det. Herunder f.eks katter. Jeg synes det er slitsomt å hele tiden MÅ gå med hunden koblet. Du kan ikke la den lufte seg selv en halvtime om morgenen for å si det slik. :)

For det 3 misliker jeg samkjønnsagresiviteten. Malamute-hannhunder hater andre hannhunder. Det kombinert med høy jaktlyst er direkte skummelt i de riktige omstendighetene.

Ser du bort ifra dette, bor landlig og trives med å være mye på tur. Så er det en fantastisk rase. Ufattelig snill med mennesker, glad i kos og utrolig sosial. Lojaliteten er også uovertruffen.

Jeg gleder meg til snøen kommer nå, sånn at jeg får brukt malamutten ordentlig. Det vet jeg malamutten også gleder seg til :)

Poenget mitt er hovedsaklig at en Malamute tenker man seg om 2 ganger, før man anskaffer seg. De krever noe annet enn en jakt-golden og en lapphund:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis her er noen polarhundmennesker på dette forum. Jeg liker tråden og følger opp temaet med et lite sidespor hvis det er ok?

Alaskan malamute vs grønlandshund ifht jaktinnstinkt og kjønnsrelatert aggresjon? Er det noen forskjeller? Er det noen store forskjeller mellom disse raser bortsett fra at mange grønlandshunder er noe lettere? Når jeg leser om de to rasene merker jeg mer at det kan være noe forskjeller på menneskene som omtaler dem. Malamutten får mer omtale om å værer en familiehund og kosebamse. Noe som ofte blir motsagt av mer dedikerte malamutteiere som først omtaler de andre egenskapene. Rasens store potensiale i villmarka og naturen. Så kommer de sosiale egenskapene i tillegg. Hører sjelden at noen ønsker en grønlandshund i leilighet og spør om dette. Er malamutteiere mer delt opp i villmarkinger kontra de som liker rasen med utgangspunkt i rasens utseende? Grønlandshundeiere kan muligens va mer dedikerte villmarkinger. 

Bare som et spørsmål ut på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser det som skrives om jaktinnstinktet. Jeg har lest en del om malamute (er på hundejakt selv også, har ingen nå), men funnet ut at jeg antkelig ikke vil ha denne rasen pga dens jaktinnstinkt og at man bør ha den i bånd på fjellet og i skauen for å være sikker på å ikke få uønskede overaskelser... For min del blir jaktinnstinkt litt turn-off. Men alle de andre egenskapene som er nevnt her og det jeg har lest meg til, så er hunden perfekt for fruluftsliv og ville nok, ut fra det jeg har lest meg til, passe bra til et bruksområde Jaran84 beskriver. Hva med en hund som kan gå løs på fjellet og i skogen UTEN jaktinnstinkt, og som har malamute styrke både for kløv og drag + de sosiale egenskapene? Finnes denne rasen, evt hvilken rase ligger nærmest? 

 

PS: håper mitt innlegg utfyller diskusjonen rundt malamute ved å trekke inn en egenskap mange ikke ønsker - jeg mener ikke å kapre tråden!! Fokus er på trådstarter/-eier sitt spørsmål.

Første tanken min var Samojed. Der er vel polarrasen med minst jaktlyst, men ikke uten :) Tenkte også på Grosser schweizer Sennenhund, som er en litt utradisjonell rase i Norge. Men de er kortpelset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser det som skrives om jaktinnstinktet. Jeg har lest en del om malamute (er på hundejakt selv også, har ingen nå), men funnet ut at jeg antkelig ikke vil ha denne rasen pga dens jaktinnstinkt og at man bør ha den i bånd på fjellet og i skauen for å være sikker på å ikke få uønskede overaskelser... For min del blir jaktinnstinkt litt turn-off. Men alle de andre egenskapene som er nevnt her og det jeg har lest meg til, så er hunden perfekt for fruluftsliv og ville nok, ut fra det jeg har lest meg til, passe bra til et bruksområde Jaran84 beskriver. Hva med en hund som kan gå løs på fjellet og i skogen UTEN jaktinnstinkt, og som har malamute styrke både for kløv og drag + de sosiale egenskapene? Finnes denne rasen, evt hvilken rase ligger nærmest? 

 

PS: håper mitt innlegg utfyller diskusjonen rundt malamute ved å trekke inn en egenskap mange ikke ønsker - jeg mener ikke å kapre tråden!! Fokus er på trådstarter/-eier sitt spørsmål.

Jeg hadde finsk lapphund tidligere. Dette er en utrolig flott hund med lite jaktinstinkt. Min gikk alltid løs. Eetber også en tøff hund som tåler alt av vær og kuldegrader. Min sov i snøen ved siden av soveposen min på vinteren uten noen form for dekkken eller påkledning. Dette er så klart en mye mindre hund (ca 20kg for hannhund) så den klarer ikke like stor kløv som AM, men har ikke noe problem med å bære. Absolutt en hund jeg kan anbefale, men viktig å være bastant fra valpestadie ifm bjeffing. Er mye lyd i disse hundene og får de lov til å "prate" så mye de vil, så kommer ikke naboene dine til å værr så glade i deg etter en stund. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tanken min var Samojed. Der er vel polarrasen med minst jaktlyst, men ikke uten :) Tenkte også på Grosser schweizer Sennenhund, som er en litt utradisjonell rase i Norge. Men de er kortpelset.

En kjenning av meg hadde en Grosser schweitzer Sennen. Stor og fin hund, men jeg er litt usikker på hva den kan brukes til.den han hadde var stort sett bare til pynt. Jeg mener også å huske at denne rasen er litt plaget med hofteproblemer eller noe i en retningen på grunn av størrelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjenning av meg hadde en Grosser schweitzer Sennen. Stor og fin hund, men jeg er litt usikker på hva den kan brukes til.den han hadde var stort sett bare til pynt. Jeg mener også å huske at denne rasen er litt plaget med hofteproblemer eller noe i en retningen på grunn av størrelsen.

Det er tradisjonelt en gårdshund, som har litt vakt i seg. For å vokte på feet. Men de er store å sterke og gode til å trekke og kløve. :) Ei bekjent av meg har 2 Champion tisper og de har ett flott gemytt og er herlige turhunder, som stort sett går fritt.

Er man nøye med oppdretter, så minimerer man ihvertfall faren for hofteproblemer, men det gjelder jo alle raser:) Vet ikke noe selv om denne rasen er mere utsatt en andre.

Kopiert fra wiki:

Grosser schweizer Sennenhund er en ypperlig brukshund som tradisjonelt har blitt brukt som gårdshund og vokterhund for kveg, men som også har en rekke andre bruksegenskaper, ikke minst som trekkhund og kløvhund. Rasen sies å være usedvanlig utholdende og meget energisk, men ikke særlig rask. Den har dessuten gode egenskaper som familiehund, men passer best i en aktiv familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en malamute valp i september. Jeg hadde tidligere en Alaska husky.

Malamutten er en skikkelig harding. "Hard i hauet" som jeg sier. Stridig, men tåler en trøkk. ;)

Jeg har hunden ute i gård om natten og dagen mens vi er på jobb. Om morran slepper jeg hun ut av gården og lar henne løpe fritt rundt huset (har ingen naboer). Jakt innstinktet har ikke gjort seg bemerket enda, men det kommer nok... Håper jeg kan lære henne til å løpe fritt på tunet uten å stikke til skogs. Alaska huskyen løp alltid fritt ute. Der var jaktinnstinktet kun svakt tilstede når vi var på tur.

Når vi er hjemme er malamutten inne med oss. Storkoser seg under stuebordet.

Har en guttunge på 16 mnd som stadig blir lagt i velten av en malamutt som er endel større enn hva den tror :) Men guttungen kan gjøre hva han vil med hunden. Aldri vist noe aggressivitet. Virker som det er ei skikkelig kosebikkje.

Jeg kan anbefale malamute. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en malamute valp i september. Jeg hadde tidligere en Alaska husky.

Malamutten er en skikkelig harding. "Hard i hauet" som jeg sier. Stridig, men tåler en trøkk. ;)

Jeg har hunden ute i gård om natten og dagen mens vi er på jobb. Om morran slepper jeg hun ut av gården og lar henne løpe fritt rundt huset (har ingen naboer). Jakt innstinktet har ikke gjort seg bemerket enda, men det kommer nok... Håper jeg kan lære henne til å løpe fritt på tunet uten å stikke til skogs. Alaska huskyen løp alltid fritt ute. Der var jaktinnstinktet kun svakt tilstede når vi var på tur.

Når vi er hjemme er malamutten inne med oss. Storkoser seg under stuebordet.

Har en guttunge på 16 mnd som stadig blir lagt i velten av en malamutt som er endel større enn hva den tror :) Men guttungen kan gjøre hva han vil med hunden. Aldri vist noe aggressivitet. Virker som det er ei skikkelig kosebikkje.

Jeg kan anbefale malamute. :)

Ble litt nysgjerrig, hentet du henne i Vegusdal? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jaran84.

 

Jeg har en mutte gutt på litt over 18 mnd.

 

Jeg har hundegård utenfor huset, men han trives faktisk bedre inne. Han har ingen problemer med å være inne på dagtid 8-16 så lenge han får sin dose med turer.

 

Jeg har regnet ut at det går med ca. 15-17 timer i gjennomsnitt i uka til turer. Dette synes jeg selv er et minimum ut i fra hva en slik hund er god for. Dette er et spørsmål du bør stille deg selv før du eventuelt går til anskaffelse av en AM. Det er også viktig  og gi den hjernetrim i tillegg til vanlige turer. En hund som kjeder seg er en destruksiv hund.

 

Min hund har per dags dato aldri bitt i stykker noe når den har vært alene hjemme. 

 

Rasen har forøvrig et sterkt jaktinstinkt som flere har nevnt. Dette er stort sett sterkere hos hannhundene.

Elg, rein og annet hjortevilt springer han etter hvis han får mulighet. Båndhund med andre ord.

 

Katter som står stille, null problem, springer de bør de springe fort...

 

Aggresivitet mot andre hannhunder…stort problem med min hund. Møter jeg en hund av typen setter så vet jeg va jeg har i vente. Jeg har selv kommet imellom noen ganger og har endt opp med kutt, bitemerker, blåøye etc… disse dyra er noen tøffinger.

 

Er AM en kosebames? definitivt. Er en AM din beste turvenn? garantert. Kan jeg anbefale AM? Ja! Så fram til at du skjønner hva en AM står for og hvordan rasen er og du er motivert til og gå litt ekstra på tur så kjør på! Du kommer ikke til og angre på det.

 

Vennlig hundehilsen fra Chris og Rago

post-6441-0-45798900-1385141814_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv grønlandshunder, men mye av det særegne ved polarhunder er likt for de ulike rasene.

 

Når det gjelder jaktinstinkt og polarhund er det to innfallsvinkler. Hvis du ser på det som et problem og et slitasjemoment, ikke kjøp polarhund. Hvis du klarer å se på det som en naturlig del av det å ha polarhund, så går det greit å takle. Jaktinstinktet er jo faktisk en del av overlevelseskarakteren til polarhunder, noe av det som har gjort det mulig for dem å overleve under de forholdene hundetypen har utviklet seg.

 

Personlig synes jeg jaktinstinktet er en såpass viktig del av helheten at jeg synes en polarhund helt uten jaktlyst mangler en av sine viktige overlevelsesegenskaper og kanskje derfor ikke bør avles på. Men som sagt så er det en helt personlig mening.

 

Etter egne observasjoner og observasjoner gjort av andre, jakter de fleste grønlandshunder (og trolig malamuter) mest på blikkontakt. Ser de et vilt, særlig ett som flykter, så jager de. Lukter de spor blir de interessert, men det ser ikke ut til å vekkejaktlysten på samme vis. Kanskje det er et slags kost-nytte instinkt som henger igjen fra tidligere tider. Det har derimot fungert greit for meg å bruke grønlandshund til å spore opp felt hjortevilt.

 

Av egen erfaring føler jeg at jaktinstinktet først dukker opp omkring 5-6 mnd alder. Jaktinstinktet er ikke kjønnsbundet. At noen opplever det slik er trolig rent tilfeldig og basert på individuelle forskjeller.

 

Gisle

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fenriken :Selv har jeg jakt-golden. Men jeg passer en Malamute ca 2 uker per mnd og har gjort det siste 6mnd. Har alltid beundret rasen og kvalitetene den innehar, siden jeg er friluftsinteresert. Har lenge hatt lyst på en selv, men idag har jeg ikke det

For det første så hører ikke en Malamute hjemme i urbane strøk. Den hører hjemme ute i en hundegård, den tid man ikke er på tur. Og da helst sammen med en eller flere hunder til. De bjeffer lite, men uler masse når de står for lenge alene. I tilegg så røyter de noe sinnsykt. Så mye at en ikke skulle tro det! Dette er egenskaper som passer dårlig til en innehund og spesielt byhund.

For det andre som nevnt over her er jaktinnstinktet. Den jager ALT, den får muligheten til og er bytte lite nok, så dreper den det og gjerne spiser det. Herunder f.eks katter. Jeg synes det er slitsomt å hele tiden MÅ gå med hunden koblet. Du kan ikke la den lufte seg selv en halvtime om morgenen for å si det slik.

For det 3 misliker jeg samkjønnsagresiviteten. Malamute-hannhunder hater andre hannhunder. Det kombinert med høy jaktlyst er direkte skummelt i de riktige omstendighetene.

Ser du bort ifra dette, bor landlig og trives med å være mye på tur. Så er det en fantastisk rase. Ufattelig snill med mennesker, glad i kos og utrolig sosial. Lojaliteten er også uovertruffen.

Jeg gleder meg til snøen kommer nå, sånn at jeg får brukt malamutten ordentlig. Det vet jeg malamutten også gleder seg til

Poenget mitt er hovedsaklig at en Malamute tenker man seg om 2 ganger, før man anskaffer seg. De krever noe annet enn en jakt-golden og en lapphund:)

Til å ha hatt en malamute 2 uker i mnd i hele 6 mnd er du veldig bastant når du påstår at Malamutehanner hater andre hannhunder. Er redd (og glad ) for at det ikke er tilfelle.

Alle AM er heller ikke "trekkmonstere" har to, hvorav den ene er mildt sagt bedagelig og den andre trenger endel mere mosjon fysisk så vel som psykisk. Dette gjelder selvfølgelig hele året. Og helt alminnelige turer i forskjellige slags omgivelser setter vel alle pris på, uansett rase. Selv Shibaen min som bor ute med Muttene brukes til trekk/kløving. Er like godt utstyrt med jaktlyst som noen polar spisshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@på vidda

Neida, alle innehar ikke samkjønnsaggresjon. Men de er vel mer unntak, enn regelen?. Jeg mener at man må regne med og ta det med i betraktningene, når man vurderer malamutt. Lett å bli skuffet hvis ikkje. Og så tar man det som en bonus om man er heldig :)

Jeg kjenner til flere individer, enn den jeg passer. Både tisper og hannhunder. De aller fleste er det ikke trygt å la hilse på fremmede hunder av samme kjønn. Forskjellig kjønn er aldri problem. Og hunder de kjenner godt, er også noe annet selvfølgelig. Den jeg passer står sammen med en siberian og det går helt fint. Alltid gjort. Men de har vokst opp sammen og er hverandres "flokk".

Uansett rase, så må vel det å trekke læres? Men enkelte raser som f.eks en malamutt, har lettere for å like det. Og til å gjøre en god jobb.

Jeg er fortsatt veldig glad i malamutt. Og flytter jeg landlig til en dag, så kommer jeg til å skaffe en. Siden jeg bor urbant til er det for meg, uaktuelt å få en nå. Til det er det for mange "utfordringer", som gjør det er mye mer fornuftig å ha en annen rase. For det er jo tross alt, flest hverdager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Malamute selv men Siberian Husky. Det er bra med jaktinnstinkt i de ja. På min begrenser det seg stort sett til mus, jordrotter, ekorn og fulg i passe størrelse. HUn kan godt sitte en time under et tre å vente på et ekorn skal krype ned. Sniker seg da gjerne på motsatt side av stammen som ekornet kommer ned. Så er det full gass etter i det ekorn hopper ned på bakken. Har aldri latt henne få tak det riktignok. HUn har og satt etter både rev og grevling.

Angående katter så er det litt hva de er vant med. Min går fint sammen med katta til brodern, men hun var og vokst opp med katt der hun bodde før. Men hun jager gjerne andre katter ut av hagen.

Har min stort sett løs på tur så lenge det ikke skaper sjenanse for andre. F.eks er hun aldri løs i skiløyper når det er mange andre ute.

Eneste hun er veldig fan av er reinsdyr så i områder det er rein er hun ikke løs. Vet ikke hva hun skal med de. Er ikke samme trekking og stressing i båndet som når hun ser ekorn og andre byttedyr, mer logring og piping. Ser mer ut som hun blir glad når hun ser Rudolf. Sies vel at rasen i tidligere tider ble brukt til gjeting av reinsdyr, mulig det ligger noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.