Gå til innhold
  • Bli medlem

Xpeed snøanker


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har noen som ligner på disse, men har litt blandede erfaringer. I lett (ny-)snø er det ikke alltid like lett å få de til å sitte under snøen, spesielt med vind og eller snølast på teltet. Videre har jeg noen eksempler på at det har vært fuktig snø om dagen og frost om natten, hvor jeg nesten ikke har fått opp ankerne igjen fordi de har frosset fast i underlaget. I stabile kuldegrader og fast snø kan de fungere kjempebra, men dette er ikke en løsning som passer alle forhold. Jeg har aldri brukt dette i sand (ørkenvandring ??), så det skal jeg ikke mene noe om.

 

Om vinteren er det jo først og fremst vanskelig å slå ned pluggene i frossen mark, hvor pluggene bøyer seg og brekker. Og dersom du klarer å få dem ned, er de håpløse å få opp om morgenen igjen når frosten har bitt dem fast i underlaget.

 

Jeg har derfor kjøpt lange terrasseskruer (10-12 cm?)  med stjernespor i toppen i en byggevareforretning og disse skrur jeg skrått ned i den frosne bakken som linefester med Leatherman eller et lett skrujern som jeg tar med i sekken eller pulken. Da er det bare å skru de rett opp neste morgen igjen. Det betinger at du kan grave deg ned til barmark der hvor linefestene skal stå, men tilgjengjeld blir dette stormfester.

Cathrine :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ulvemor skriver er det ikke uvanlig at det kan være mildvær på dagtid og neste natt og dag mange kuldegrader som kan medføre at både telt og snøanker må nærmest brekkes løs. Da bør det være solid materiale i begge deler. Selv bruker jeg trelekter og snøplugger i aluminium som er litt forbruksvare i møte med frossen og hardpakket snø. Har også pleid å ha med noen ekstra solide plugger til å banke ned i eventuell is.

 

Men, det var et veldig godt tips å bruke skruer der det er frost og is. Det kommer jeg til å ta med meg på vinterturer heretter  :-P

 

Noen tynne og lange "franske treskruer" p.g.a. sekskanthode  er muligens  lettere å skru? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du må sette opp telt i områder med mye snø er det også et tips å brekke av hele greiner av fjellbjørk eller hva som er tilgjengelig, feste teltlinene omtrent på midten av i disse, og grave de ned slik at de ligger vannrett under snølaget. Det gir som regel godt mothold.

 

Jeg bruker gjerne greinverk som er 30-40 cm i diameter og graver de godt ned før jeg tramper over stedet med skiene. Det kan lønne seg å binde kvistene med en nylonsnor hvis det er bløt og dyp snø, og feste disse til teltlinene når kvistene er gravd godt ned. Metoden tåler mye vind og belastning hvis du sørger for gode vinkler på snorene. Det er også enkelt å ta opp etterpå, bare å stikke armen ned i snøen og dra opp hele kvisten.

Cathrine :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare kjøpe lette snøplugger? MSR sine plugger veier 23 gram pr stk, med 8 stk skulle jeg tro du kommer langt, og du blir bare nødt til å dra på 184 gram...

 

Er det disse du mener?

http://www.outnorth.no/no-msr/blizzard-stake.php

 

Er ikke 24 cm noe korte? Vet du om de har større overflate enn helsport sine 30 cm plugger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.