Gå til innhold
  • Bli medlem

Konsistens, Jetfuel A1


trape

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tak i noe som visstnok skal være Jetfuel A1 (helikopterparafin) på en kanne. Da jeg skulle prøve dette på primusen min tømte jeg litt over i en flaske først for å unngå griseri, og det er da jeg ser at stoffet er en god del seigere enn parafin. Skal det være sånn? noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Ikke bare for helikoptere, men også for fly... Har kun sett Jet A1 på fat, aldri brukt det på kokeapparat, men det skal jo være den reneste parafinen som finnes. Det er jo noen tilsetningsstoffer i Jet A1, men om den blir noe seigere av det, det vet jeg ikke. Fungerer apparatet bra, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tak i noe som visstnok skal være Jetfuel A1 (helikopterparafin) på en kanne. Da jeg skulle prøve dette på primusen min tømte jeg litt over i en flaske først for å inngå griseri, og det er da jeg ser at stoffet er en god del seigere enn parafin. Skal det være sånn? noen som har peiling?

Jeg har tappet noen liter jetfuel gjennom tidene, og den er ikke 'seigere' enn parafin. A1 har samme tetthet som parafin som er 0,8 kg/l. Jeg mistenker at du har fått fuel som er infisert av bakterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tappet noen liter jetfuel gjennom tidene, og den er ikke 'seigere' enn parafin. A1 har samme tetthet som parafin som er 0,8 kg/l. Jeg mistenker at du har fått fuel som er infisert av bakterier.

 

Takk for svar! Aldri hørt om sånt, men tror jeg lar være å fylle på primusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har kun sett Jet A1 på fat, aldri brukt det på kokeapparat, men det skal jo være den reneste parafinen som finnes. Det er jo noen tilsetningsstoffer i Jet A1,

 

Jet A1 er definitivt ikkje " den reneste parafinen som finnes". Dels pga tilsetningsstoff, og dels fordi det aldri er meint som ein spesielt rein parafin.

Seig parafin bør ein ikkje bruke verken på fly eller primus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, A, A1 og ATF er ikke "rein" parafin. Det er et parafinprodukt som kan variere ganske mye i form og farge etter batch, raffineringsmetode og ved hvilket raffineri den er laget. Den inneholder en del additiver og avgassen kan inneholde svineri du definitivt ikke vil ha i teltet.

Hvis det er så ren parafin som mulig som er poenget så ville jeg kanskje gått for Exxol eller Shellsol, som er lavaromtaiske parafintyper.

Jeg bruker Exxol D80 på min 111 m/bråkebrenner nå, mest fordi jeg fikk 10liter gratis. Mulig det bare er innbillning, men jeg synes den brenner renere og penere med Exxol enn med vanlig parafin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, A, A1 og ATF er ikke "rein" parafin. Det er et parafinprodukt som kan variere ganske mye i form og farge etter batch, raffineringsmetode og ved hvilket raffineri den er laget. Den inneholder en del additiver og avgassen kan inneholde svineri du definitivt ikke vil ha i teltet.

Hvis det er så ren parafin som mulig som er poenget så ville jeg kanskje gått for Exxol eller Shellsol, som er lavaromtaiske parafintyper.

Jeg bruker Exxol D80 på min 111 m/bråkebrenner nå, mest fordi jeg fikk 10liter gratis. Mulig det bare er innbillning, men jeg synes den brenner renere og penere med Exxol enn med vanlig parafin.

 

Nyttig informasjon siden jeg tenker å fyre i teltet av og til. Hva med vanlig fyringsparafin? Det har jeg hørt er rein parafin selv om den lukter mer i flytende form. Hvis brenneren brenner rent bør det vel ikke være noe problem med lukt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyringsparafin kan også variere litt fra leverandør til leverandør, men er nok ikke noe verre eller bedre enn noe annet, og de brenner nok forholdsvis likt så lenge primusen er i orden. Det er ikke noe i veien for å fyre med A1 heller, men innholdet av additiver gjør at det er viktig med skikkelig ventilasjon.

Jeg hadde nok fyrt med A1 selv også (utenom innendørs), om jeg fikk det gratis, men jeg kan ikke påstå jeg går mann av huse for å få tak i svineriet.

Har seilt på produkttankere, og fraktet noen 100000 kubikk med A1, og liker ikke lukta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kanne med A1 som jeg brukte på en Aladin parafinovn og på pimusen. Parafinovnen brukte jeg i et lite hobbydrivhus. Denne parafinen brant helt perfekt.

Så fikk jeg tak i en skvett med rød parafin. Altså avgiftsfri parafin som er tilsatt rød farge.

Når denne ble brukt på parafinovne i drivhuset så var det ikke mulig å oppholde seg der uten grundig lufting på forhånd. Hvis ikke så ble det tørr hals og sviene øyne.

Jeg har brent noen liter med A1 på primusen og den brenner helt perfekt, men hvis den som trådstarte har fått tak i virker seig så kan det tenkes at den er forurenset med noe annet eller at det er bakterier i den.

Jeg har ikke hørt om bakterier i parafin, men det er et kjent fenomen i diesel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kanne med A1 som jeg brukte på en Aladin parafinovn og på pimusen. Parafinovnen brukte jeg i et lite hobbydrivhus. Denne parafinen brant helt perfekt.

Så fikk jeg tak i en skvett med rød parafin. Altså avgiftsfri parafin som er tilsatt rød farge.

Når denne ble brukt på parafinovne i drivhuset så var det ikke mulig å oppholde seg der uten grundig lufting på forhånd. Hvis ikke så ble det tørr hals og sviene øyne.

Jeg har brent noen liter med A1 på primusen og den brenner helt perfekt, men hvis den som trådstarte har fått tak i virker seig så kan det tenkes at den er forurenset med noe annet eller at det er bakterier i den.

Jeg har ikke hørt om bakterier i parafin, men det er et kjent fenomen i diesel.

 

Konsistensen minner om hydraulikkolje og det kan umulig være rett. Jeg skal kontakte personen jeg kjøpte dette stoffet av og spørre ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange liter parafin bruker dere på tur egentlig, siden dette er et spareprosjekt ??  :D

Jeg bruker kun tennvæske på en Optimus 111 (bråke...), det brenner veldig rent, gir for meg den "blåeste" flammen av det lille jeg har forsøkt i den, samt at stoffet lukter og soter minimalt.  Ulempen er selvsagt at det ikke er heeelt gratis, det koster ca kr 20 - 25,-/ liter  (?) , men det tar jeg meg råd til i forhold til hva jeg ellers legger av kroner i friluftsutstyr ;)

Cathrine :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange liter parafin bruker dere på tur egentlig, siden dette er et spareprosjekt ??  :D

Jeg bruker kun tennvæske på en Optimus 111 (bråke...), det brenner veldig rent, gir for meg den "blåeste" flammen av det lille jeg har forsøkt i den, samt at stoffet lukter og soter minimalt.  Ulempen er selvsagt at det ikke er heeelt gratis, det koster ca kr 20 - 25,-/ liter  (?) , men det tar jeg meg råd til i forhold til hva jeg ellers legger av kroner i friluftsutstyr ;)

Cathrine :)

 

Haha! :D Jeg har med en 20-literskanne på tur :P. Neida, jeg har også brukt tennveske - stort sett... 1 liter tennveske varer leenge og er ikke dyrt. :) Poenget er at det er så mange meninger om hva som er bra å fyre med at jeg har blitt usikker. På senvinteren og våren når jeg drar innover fjellene i indre Troms på jakt etter storrøya kan nattetemperaturene fort komme ned i 20-30 minus, og da er jeg avhengig av et drivstoff som fungerer og som brenner rent inne i teltet. Bensin i telt er jeg skeptisk til. Det er visst forskjell på hvor lave temperaturer de forskjellige parafinsortene kan virke i og inne i teltet er det kanskje ikke så bra med parafin som avgir skadelige stoffer.

 

Så har jeg hørt at mens man før kunne bruke all fritidsparafin og tennveske til brenneren må man i dag være oppmerksom på at disse ofte er tilsatt uheldige stoffer. Man må skille mellom nafta og petroleumsbaserte parafin osv.

Utendørs kommer jeg nok til å fortsette med vanlig tennveske. Det fungerer stort sett veldig bra. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Poenget er at det er så mange meninger om hva som er bra å fyre med at jeg har blitt usikker. På senvinteren og våren når jeg drar innover fjellene i indre Troms på jakt etter storrøya kan nattetemperaturene fort komme ned i 20-30 minus, og da er jeg avhengig av et drivstoff som fungerer og som brenner rent inne i teltet.

 

Det er mange meiningar om dette, og mykje av dette er basert på synsing. Finn eit brennstoff som fungerer godt på brennaren din, som tåler kulda, og som ikkje luktar verre enn det du synest er akseptabelt. Tilssatsstoff er mogleg å finne ut av i datablad. Andre ureiningar luktar. Generelt kan du rekne med at den reinaste parafinen luktar minst men frys raskast.

Jet A1 har tilsatsstoff som skal sikre eigenskapane til -47°C. For andre parafinkvalitetar er det vanskeleg å finne ut av kuldeeigenskapane utfrå datablad, ettersom dette sjeldan er oppgjeve når frysepunktet er under -20.

Når du har funne eit brennstoff som fungerer for deg, brukar du det utan å dvele for mykje på om det er det beste eller ikkje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! :D      ......    Poenget er at det er så mange meninger om hva som er bra å fyre med at jeg har blitt usikker  ....

 

 

Fint at du forstod at innlegget mitt var skrevet med et smil, ikke alltid like lett å formulere en (for meg) morsom tanke slik at andre skal lese det på samme måte :)

 

Ellers er jeg helt enig med deg, forum som dette er helt gull, men veldig forvirrende av og til. Det blir utrolig mange anbefalinger og vanskelig å skille hva som er bra og mindre bra. Videre er det sammensetningene, som du skriver er liksom ikke parafin bare parafin lenger. For meg som til og med har fylt bensin på dieseltanken på bil  :wacko:  (ikke min bil ... hehe... ), blir liksom ikke oversiktligheten særlig bedre ;)

 

Jeg har derfor valgt den letteste veien og bruker kun en type drivstoff som jeg kan og stoler på under alle forhold.

Det er alkylatbensin på Omnifuel`en og tennveske på Optimus`en. Det er ukomplisert og virker hver gang.

Tennvæske tåler forresten ikke alltid så veldig mye kulde (under minus 15-20..?), så da er visstnok ren parafin best. Ellers er alkylatbensin helt ok når det er skikkelig kaldt og dette er mitt valg når gradene er skikkelig blåe!

 

Mine valg er delvis basert på anbefalinger fra "proffer". Jeg har vært så heldig å ha vært med noen lengre turer i kalde strøk blant annet på grunn av yrket mitt, hvor det har vært har stilt store krav til utstyr og pålitelighet, og da har lærekurven for meg vært bratt på detaljnivå. Det har endt opp med at det enkleste som regel er det beste og at å forholde seg til en type drivstoff som man kjenner og behersker under alle forhold gir den beste sikkerheten og trygghet for for at ting alltid virker.

Cathrine :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du forstod at innlegget mitt var skrevet med et smil

 

Det var ikke vanskelig å forstå. :) Når det gjelder å fylle bensin på dieselbil er du ikke alene. Det var omtrent det første jeg gjorde da jeg hadde kjøpt helt ny bil i fjor høst. Ekkel følelse da jeg oppdaget hva jeg holdt på med. :shock: Investerte etterpå i et "solo diesel" tanklokk, så nå er det umulig å fylle feil.

 

Takk for at du deler dine erfaringer! Det enkle er nok som du sier det beste, så nå gjelder det å finne en type brennstoff og holde meg til dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin på en dieelbil kan bli en ganske dyr opplevelse, men jeg fyllte en gang desel på en bensinbil. Da ble den bare litt treg og så ville den ikke stoppe når jeg slo av teningen.

Men tilbake til utgangspunktet.

Parafin.

Ser at noen bruker tennveske.

Jeg opplevde for en del år siden, på enøvelse med Røde Kors, at det ble fylt lampeolje på Optimus 111. Resultatet ble at primusen brandt i noen få minutter og så sluknet den og ble stående og blåse gass.

har noen opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså avgiftsfri parafin som er tilsatt rød farge.

Når denne ble brukt på parafinovne i drivhuset så var det ikke mulig å oppholde seg der uten grundig lufting på forhånd. Hvis ikke så ble det tørr hals og sviene øyne.

 

Jeg får nognlunde samme reaksjon, både på avgiftsfri diesel og parafin.

Eksosen fra avgiftsfri diesel gir meg kraftig hodepine og rennende øyne.

 

Ellers er jeg enig med de fleste. Fyr med det du vet hva er og stoler på. Spare penger kan man gjøre mer effektivt på andre områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde for en del år siden, på enøvelse med Røde Kors, at det ble fylt lampeolje på Optimus 111. Resultatet ble at primusen brandt i noen få minutter og så sluknet den og ble stående og blåse gass.

har noen opplevd noe lignende?

Jeg har lite greie på dette, men tror ikke lampeoljen har noe med "blowout" på Optimus 111, den tåler egentlig alle typer parafinprodukter tror jeg.  Jeg har brukt lampeolje tidligere som nødløsning, men det jeg opplevde var at det sotet ganske mye under kjelene. Har også hørt at lampeolje innholder tilsetningsstoffer som gjør at dysene kan tette seg, noe som sikkert er riktig siden den soter betydelig mer enn tennvesken. Jeg synes jeg får den "blåeste" flammen og minst sot under kjelen når jeg bruker tennvæske som drivstoff. Prøv selv!

Cathrine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cathrine har helt rett. Tennvæske er ofte det samme som luktsvak parafin. Lampeolje kan være mye rart, noen ganger er det omtrent som tennvæske, andre ganger betydelig fetere. Diesel og fete oljer har lettere for å forkulle i rørsystemet hvor parafinen skal gå over fra væske til damp (gass).

Likedan kan bilbensin med tilsetningsstoffer gi avleiringer.

 

For meg er dette nok til å unngå å bruke disse produktene.  Det er faktisk nok at flere har fortalt at Viking Blå miljøbensin har skapt problemer, så ligger jeg unna.

 

Når det gjelder flyparafin har jeg ingen betenkligheter med å bruke det.

 

Skulle jeg av likevel sitte der å fryse, så ville jeg selvsakt gjøre et unntak, og bruke det jeg har. Når det gjelder flyparafin har jeg ingen betenkligheter med å bruke det.

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, A, A1 og ATF er ikke "rein" parafin. Det er et parafinprodukt som kan variere ganske mye i form og farge etter batch, raffineringsmetode og ved hvilket raffineri den er laget. Den inneholder en del additiver og avgassen kan inneholde svineri du definitivt ikke vil ha i teltet.

Hvis det er så ren parafin som mulig som er poenget så ville jeg kanskje gått for Exxol eller Shellsol, som er lavaromtaiske parafintyper.

Jeg bruker Exxol D80 på min 111 m/bråkebrenner nå, mest fordi jeg fikk 10liter gratis. Mulig det bare er innbillning, men jeg synes den brenner renere og penere med Exxol enn med vanlig parafin.

Jeg har lenge trodd at JetA1 er noe av det beste du kan bruke på et kokeapparat, men man lærer så lenge man lever. Når det gjelder avgassene, var både offiserer og vernepliktige utsatt for de under min tjeneste på Ørlandet. E3-A-flyet stod ofte inne i hangaren med generatorene i gang, kjenner fremdeles lukta som satte seg i uniformen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del fete væsker som tungolje, diesel etc. kan sikkert inneholde noe voks som kan forurense en del. 

Dett er ofte et problem i forbindelse med oljeproduksjon. Her får man ofte voksavleiringer i rørene når oljen blir kaldere. Råolje holder en ganske høy temperatur nede i reservoaret og så blir den gradvis kaldere når den går gjennom rørene, trykket minker og tiden går.

Den voksen som ikke sitter igjen i rørene blir med inn til raffineriet og noe blir med gjennom hele prosessen og ut i de ferdige produktene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.