Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111/Hiker+


borgern

Anbefalte innlegg

Etter hva jeg har skjønt så er det en del her inne som har versjoner av Optimus 111 eller Hiker(+).

Jeg har en Omnifuel som jeg bruker i den kalde årstiden. Den fungerer super og veier ikke for mye.

Men jeg har litt lyst på en brenner som er mer alt i ett. På Omni må man jo sette i pumpe, koble til etc.

Tenker Optimus til dagsturer primært. Enkel å ha ha med til litt matlaging, koke litt kaffe/sjokolade eller noe.

Vet den veier en del så det er vel mest sannsynlig at Omni blir med i sekken på overnattinger uten pulk. Med pulk er det større sjanse for Optimus.

 

Sett det finnes en del brukte Optimus fra forsvaret. Bl.a på utsalget på Hvalsmoen. Men de jeg har sett i kassa der ser mer ut som vrak. De vet ikke hvillke som virker etc. Tror de koster 500-700 et sted uten at jeg husker det. På nett finnes og noen i pris fra ca 650 for "brukte" til 900 for pent brukte.

Jeg får en ny Optimus Hiker + for ca 1200. Er det da verdt å kjøpe en brukt?

Har de gamle noen fordeler kontra Hiker+? Sett bort fra at det finnes stilleversjoner av den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Hvis du tenker Optimus til dagsturer og 1 person ville jeg valgt Optimus Svea 123 ®. Enkel,lett, få bevegelige deler og nesten bombesikker. Vil du absolutt ha en 111 ville jeg valgt en med bråkebrenner. Mindre styr med disse enn en stillebrenner. Det finnes rep.sett til 111`n så det går an å få mye primus av en som ser herpa ut. Finn Hjelmerud som selger på Finn.no har vel kanskje igjen noen "nye". Jeg har forøvrig kjøpt flere brukte av han og de har vært bra.

Fordeler 111 kontra Hiker +. Det er en grunn til at 111 fremdeles lever i beste velgående. :)

Personlig ville jeg stolt mer på en velholdt 111 enne en Hiker+

 

mvh

 

jenspetter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Med flere på dagstur hadde jeg tatt kostnaden og vekten på strak arm og investert i en 111 i god stand. Da har du en primus som du både kan lage mat på og bruke som varmekilde i lavvo eller telt sommer som vinter. Husk kullosfaren ved koking innendørs :)

 

mvh

 

jenspetter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Optimus 111 blir for tung og Svea 123R blir for svak tror jeg Coleman 400 må være et godt alternativ. Den har alt i ett, gir bra nok futt til matlaging for flere og veier relativt lite.

 

Fordi parafin er mitt førstevalg på drivstoff ville jeg likevel gått for gammel Optimus 111, spesielt om teltbruk på vinteren skal med i vurderingen. Den er også suveren å lage mat på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 111 på dagsturer, nettopp pga det trådstarter skriver i første innlegg, at jeg vil ha en primus som "har alt i en boks". Jeg bruker helst 111C og 111T som er stillebrennere for å slippe brølet fra bråkebrenner (ja, jeg har 111 bråkebrenner også). Jeg bruker å ha med meg 111 på lange turer på rypejakt med varighet på +/- 10 timer og synes ikke at den er for tung.

 

111 bråkebrenner er noe av det mest pålitelige som er laget og en slik pent brukt fra forsvaret vil du ha glede av lenge, det samme gjelder også for 111 med stillebrenner, med rett bruk og godt vedlikehold. Det er heller ikke noe problem å få skaffet reservedeler 111.

 

Parafin er også mitt førstevalg på drivstoff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til korte skiturer alene med noen minusgrader, bruker jeg Svea 123R. 

 

Tester ut Coleman 550B for øyeblikket og er så langt ganske fornøyd. Tror den kan fungere som teltvarmer når vekten er viktig. Har også prøvd ut 442 og synes den var meget bra også, men kanskje vanskeligere å forvarme i kuldegrader. Har enda ikke fått testet noen Colemaner i minusgrader. 550B har også en ekstra vindskjerm rundt flammen. Tror 442 kan ha 3,5DL fuel og 550B kan ha 3,0DL.

De mest erfarne folka, mener at de eldre modellene 400 og 400A er bedre enn 442. De er uansett billigere og ble laget på den tiden kvalitet var viktig. Ikke kjøp 400B, den er bare forrløperen til 442 og ikke noe å satse på.

 

Er ikke vekt et tema, så kan jeg vurdere en av de tyngre stillebrennerene. Stillebrenner velges fordi jeg trenger å kunne høre hva som skjer og ikke bli helt døv heller. Stillebrennerene jeg bruker er Optimus 111T og Enders 9061, begge har etter mine målinger ca like stor effekt og rommer begge 3,5DL fuel. Eneste minuset med Enders 9061 er at den har veke og kan derfor ikke brenne helt til den blir tom for fuel "må times". Endersen veier uten å være helt sikker, ca 180-200 gram mer enn 111T. 

 

111 bråkebrenner er nok mere egnet om du enten ikke trenger å høre noe i teltet, eller at du er ute i sterk vind. Som sagt er også 111 mere pålitelig enn 111T hvor mindre kan gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg har forstått er forvarmingen forbedret på Hiker + i forhold til tidligere 111-modeller. Jeg har to stykker 111T stillebrennere. Disse betalte jeg 300 kroner pr. stk., og de ser veldig bra ut begge to så jeg synes prisene fra forsvarsbrukt er noe stive. Bråkebrennerne er etter sigende mer solide enn stillebrennerne. Det man må passe på med alle 111-brennerne er å ikke pumpe trykk med justeringsrattet på.

 

I dag har jeg fått en ny primus som jeg har stor tro på. Den heter Manalsu 121. Gleder meg til å teste denne, men den ser veldig solid ut. Leveres i en boks som er ganske lik de som 111-brennerne sitter i, men kan også tas ut og oppbevares i en medfølgende tøypose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte meg ein 111-bråk for ei tid sida av akkurat same grunn. Eg har hatt Nova i mange år og kjenner derfor den brennaren betre. Dersom eg skulle sett bort frå pris, ville eg gått for hiker+, nettopp fordi det er ein brennar eg er langt meir fortruleg med enn den skjøre blypakning-regulatoren i 111. Forvarminga av Nova-brennaren er langt enklare og med lågare flammer enn på 111, det er aleine grunn til at eg stadig vurderer å kaste 111 og kjøpe meg ein hiker+.

 

Stillebrennar ville eg halde meg langt vekk frå dersom du ikkje er veldig gira på bruke meir tid på å skru primus enn å fyre primus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til påliteligheten må jo bråkebrenneren Optimus 111 være verdens mest sjarmerende primus da ;)

Jeg har arvet min etter pappa, som visstnok fikk tak i den i Forsvaret på 80-tallet. Siden er den jevnlig brukt av ham og nå meg vel 30 år senere. Den blir mye brukt og veksler mellom denne og en Omnifuel.

 

Bråkebrenneren har så vidt jeg vet aldri sviktet på tur, men jeg har hatt litt service på den. Blant annet har jeg gjort det alle vet er tabbe, å pumpe med regulatorstanga i forgasseren slik at blypakningen begynte å lekke etter et par år i mitt eie. Men pappa hadde også deler, og siden har den vært feilfri. Jeg vil ikke spekulere i om Omni`en vil holde i 10 år, men 30-35 år holder den definitivt ikke  :)

 

Hvem av dem, 111-bråkebrenner eller Omnifuel`en, som bråker mest er jeg usikker på, men velger å kose meg med lyden. Den forteller meg at også moderne primuser lager lyd og at 111`en skal fortsette i arverekka i familien den dagen jeg kommer så langt :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg en 111T med stillebrenner for litt siden. har ikke vært i action enda, men koste meg i flere dager med å få flammen blå, siden forige eier nok ikke var noen stor tilhenger av vedlikehold....muligens derfor jeg fikk den av han, ha ha.

 

Men har hold ut med brølet fra en GoSystems Flexi Fuel helvetesmaskin (snu aldir ryggen til den, den vil angripe bakfra) i 15 år nå, så det skal bli godt å høre seg selv tenke der ute, selv om primusen er på. Og når man bare syns det er kos å mekke på slikt så er det enda bedre. Det er derfor jeg fisker med gode gamle ambassadeur sneller også, så jeg har noe pusle med når jeg ikke er på tur også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte meg ein 111-bråk for ei tid sida av akkurat same grunn. Eg har hatt Nova i mange år og kjenner derfor den brennaren betre. Dersom eg skulle sett bort frå pris, ville eg gått for hiker+, nettopp fordi det er ein brennar eg er langt meir fortruleg med enn den skjøre blypakning-regulatoren i 111. Forvarminga av Nova-brennaren er langt enklare og med lågare flammer enn på 111, det er aleine grunn til at eg stadig vurderer å kaste 111 og kjøpe meg ein hiker+.

Stillebrennar ville eg halde meg langt vekk frå dersom du ikkje er veldig gira på bruke meir tid på å skru primus enn å fyre primus.

Jeg overtar gladelig din 111 i stedet for at du kaster den ;)

Sent from my iPad using Tapatalk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Jeg har (mis)brukt min 111 bråkebrenner i 20 år nå, ca 5-10 ggr pr år,  den har aldri streika og jeg har aldri skrudd på den, sørger for at lærpakningen ligger litt i lampeolje før bruk, så er det bare å fyre opp og holde for øra. Den blypakningen kanskje ikke er på alle modeller eller? Jeg tror jeg har pumpet med stanga både i og av, pumpet med full tank, satt på olja før forvarmeren er klar++, men den bare harker og går, brenner rent og fint :)  Men den er litt tung til ryggsekkturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo innrømme at 111'n ikke får være med på tur lenger, men er mer nostalgisk reserve/beredskapsprimus.  Med noenlunde vettug bruk (som Cato beskriver over) er dette det beste og mest driftsikre jeg vet. På den annen side så nærmer vel min første Nova seg 20, og har ikke hatt andre problemer enn det jeg har laget selv, d.v.s problemer med hurtigkoblinga fordi den krever en veldig korrekt behandling for ikke å lekke.  Etterhvert har også denne fått status som pensjonist, og min latskap gjør at Coleman bensinbrenner blir valget. Coleman apex ii er yndlingen, En hjemme, og nå også en på hytta slik at båt og skogturer derfra går lekende lett.  Er det fare for mye vind er Trangia med tilpasset Nova det aller beste, men Coleman og vindskjerm holder vanligvis.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har vel i allefall 10 stk. 111 primuser i varierende tilstand. Men alle virker. Jeg kjøpte en Hiker + i fjor høst, mest fordi jeg mente jeg manglet den , men jeg har ikke blitt  imponert over den. Likevel, når jeg skal på turer som innebærer at primusen må bæres i ryggsekk, blir de ikke med. Tror det har noe med alder å gjøre. Har bært tungt nok , nå  blir det nesten hver gang Svea 123R primusen som blir med på tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.