Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt til høyfjellsbruk på Vestlandet (og andre steder)...


renemarc

Anbefalte innlegg

Hei!

Registrerer at det allerede er mange telt-innlegg, og det spørs vel om noen gidder å svare mer på sånt, men jeg optimist og prøver

likevel. Jeg kunne gått i butikken (får sikkert greie svar der), men jeg vil jo ha det perfekte teltet for meg, og da lønner det seg å høre på folk med samme utgangspunkt som kan øse av egen erfaring. Butikkpraten handler ofte om et salg av et av alternativene i butikken...

Har fått inntrykk av at ekspedisjon/mountaineering-telt raskt kan være bortkasta tid og penger for norske fjellfolk generelt, fordi man på ekspedisjoner sjelden slår opp et telt mer enn en gang (i de forskjellige campene) og lar dem stå der. De tåler vind og står som fjell, men de tar tid å sette opp og man er gjerne flere som hjelper til.

Jeg trenger et vintertelt:

- Til bruk på Vestlandet (Bergen, Voss, Samnanger/Kvam, Sogn, Jotunheimen).

- Som potensielt skal opp og ned mange ganger i løpet av en tur.

- Med stormmatter (eller uten? Kondens er ikke moro, men det er det jo ikke når teltet flyr avsted heller).

- Som tåler varierende vær (Regn! Vind! Hagl! Snø!).

- Jeg må kunne fyre i telt med Primus OmniFuel gassbrenner og lage mat uten at jeg risikerer å sitte i et bål fordi teltet er lavt eller

dårlig tilrettelagt (fortelt altså).

- Skal kunne brukes alene, men vil gjerne ha plass til to i vinterutrustning.

- Vekt og plass i sekk har betydning (ingen nyhet :wink: fordi jeg går solo noen ganger.

- Lett å slå opp fordi jeg er alene.

Jeg er typen som synes at det er like gøy med uvær på tur som pent vær. En stormnatt er ikke ille dersom du er trygg på deg selv og utrustningen din. Derfor er teltet viktig for meg. Jeg liker gjerne å overnatte på toppen fremfor i dalen (litt satt på spissen) selv om det blåser.

Døren er ikke lukket for kuppeltelt. Har for tiden et Helsport Rondane 4, og har opplevd at det ikke er best på høyfjellet i vind og vinterforhold (understatement). Har egentlig god erfaring med Helsport Rondane 4 i brukervennlighet/oppslåing, og har lest og gjenkjent poenget med at tunneltelt er lett å slå opp alene i sterk vind.

Jeg vil helst ikke oppleve at et evt. kuppeltelt blir til en kite som flyr avgårde over fjellheimen fordi jeg ikke klarte å holde det fast i vinden da jeg skulle sette det opp...

Jeg må altså planlegge for vinteren og tar imot alle gode tips med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg er ute i samme ærend som deg. Har kikket litt på Hilleberg Tarra, men er litt tilbakeholden med tanke på primusfyring i små (lave) fortelt. Er muligens også noe tungt, hvis en primært skal bruke det på soloturer.

Noen som har noen erfaringer med dette teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den bruken som renemarc skisserer er nok kuppeltelt det mest fornuftige. Det bør være solide greier hvis det skal brukes på vestlandet og i Jotunheimen vinterstid.

Det jeg har sett på er TNF Mountain 25 som er en mindre og litt annerledes utgave an VE-25 som er nokså kjent her hjemme. TNF VE-25 er et 2-3 mannstelt og er litt tung. Mountain 25 er et rent 2-manstelt og veier 3,8-4,06 kg, noe som er fortsatt litt tungt. Den har heller ikke fått unisont gode kritikker slik VE-25 har.

Bibler Ahwahnee er et alternativ. Dette er en ren 2 mannstelt med én duk og kan minne om Hilleberg Unna men er beregnet for røff bruk. Veier kun 2,73-3,05 kg pluss 635 gram hvis man skal ha fortelt. Sportsnett har nettopp tatt inn et par andre modell fra Bibler, men ikke denne.

Ingen av teltene har noe særlig høyde i forteltet så kokemulighetene blir begrenset.

Noen som har erfaringer med disse eller lignende telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med MSR?

Har selv et Moss Titan GT, som jeg er rimelig godt fornøyd med.

Moss ble i sin tid kjøpt opp av MSR, og de fleste teltene er basert på gamle Moss-modeller.

Det er kuppeltelt hvor innerteltet må opp først - som har sine fordeler og ulemper.

Men min påstand er at det er like enkelt(eller enklere) å sette opp disse teltene alene når det blåser.

Regner det så er det dog noe ordentlig dritt å sette opp teltet.

Men skal du bruke det mye om vinteren i Jotunheimen og på vestlandet bør du først og fremst tenke på at teltet skal ha en konstruksjon som tåler både vind og belastning i form av snø på tak og vegger. Min erfaring er at rene tunneltelt mye raskere "kneler" under slik belastning...så med mindre du er glad i stå ute hele natta og spa snø av teltet så anbefaler jeg kuppel.

Forteltene er høye nok til å kunne fyre i. Teltet har ikke stormmatter - noe som i mine øyne er en stor fordel vinterstid. En av de største fordelene med Moss/MSR i forhold til andre telt er at de har ekstremt god ventilasjon - du kan faktisk våkne om morgenen uten at alt er dekket av rim.

Den eneste ulempen med teltene er at de i mine øyne er litt for tunge - de har en rekke "finesser og fikse detaljer" som med fordel kunne vært fjernet for å spare vekt.

Modellen jeg har er en mellomting mellom MSR Superfusion og

MSR Fury - men for den bruken du skisserer så blir Fury det mest aktuelle alternativet. Tipper det kan bli noe knapt med plass for to voksne menn om vinteren, men vet ikke...

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=MSR38&var_1=&categorynu=I1&categorytxt=Kuppeltelt&produkt=MSR Fury

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=MSR43&var_1=&categorynu=I1&categorytxt=Kuppeltelt&produkt=MSR Super Fusion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Her er flere forespørsler om telt. Mange svar går på "autoriserte" merkevarer, hvorav noen er svimlande dyre.

Jeg har brukt et stein-gammalt Helsport telt i vinter og det var veldig bra og har bevist sin slitestyrke. Ny modeller har heldigvis større fortelt til koking, sekk mv.

Men i Fjell og Vidde så jeg annonse for Bison telt sit fjelltelt Hekla 3 pers. vekt ca. 3,5 kg! På hiemmesiden deres: www.bisontelt.no ser det ganske fornuftig ut i hvert fall som 3-sesong telt - og de har erfaring i andre typer telt til forsvaret og NGO'er. Høstpris 1795 kr. Salg nu 995 kr. ?

Er det noen her som har prøvd det eller sett det "med hendene"????

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange svar går på "autoriserte" merkevarer, hvorav noen er svimlande dyre.

Telt er generelt svimlende dyrt. Det er dog skummelt å dra på vintertur med et nytt og billig telt av ukjent merke. Medmindre du da faktisk kjenner noen som har testet det ut.

Når det er sagt så er det utrolig mye fint som selges brukt.... fikk mitt nesten ubrukt og til under halv pris :wink:

http://www.steepstone.com/marked/

http://www.turistforeningen.no/classified.php?cl_cat=Selges

http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=102&zone=106&category=1007&subcategory=4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, jeg anerkjenner jo netopp Helsport sin holdbarhet og kvalitet. Men teltet er ca. 25 år gammel og vel-brukt og bunnen ganske tynnslitt. Vi bruker det med en lettpressenning ekstra i bunnen. Helsport vil gjerne sy inn ny bunn for 1700 kr.

Kanskje vi kan få et nytt telt med større fortelter for samme prisen??

Noen må jo være først ute og turde teste og eksperimentere??

Hvis ingen andre har erfart - hørt noe?

Noen fornemmelse får en jo ved å "se" teltet med fingrene og rive i glidlåsene. Så kanskje jeg kjører ut til Holmlia neste helgen forå se Bison telt??

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her har det etterhvert kommet inn en del forslag som ser bra ut.

Jeg kom likevel til å tenke på en løsning som jeg ikke tidligere har vurdert: Jeg kan jo få stormmatter sydd på mitt Helsport Rondane 4 Camp telt! Å få det påsydd koster kr. 850 + mva. ifølge Helsport.

Men er Rondane-teltet bra nok for to personer til vinterbruk selv med stormmatter påsydd?

Noen fordeler med Rondane:

- Rondane-teltet er lavt under taket, men det er relativt bredt innvendig.

- I forhold til varme er det kanskje en minimal gevinst å hente med et lavt telt i forhold til et høyere kuppeltelt - men minimalt altså.

- Rondane har lav vekt, lite volum, og er lett på sette opp og ta ned.

- At ytterteltet settes opp først, ser jeg som en fordel i Vestlandsklima med potensielt mye nedbør.

- Pris på modifisering er mye billigere i forhold til kjøp av nytt telt.

Ulemper:

- Teltet så lavt at jeg vil være bekymret for varmepåvirkning i takkonstruksjonen/sviskader/brannfare ved bruk av gassprimus i telt. (Trenger jeg bekymre meg for dette? Noen med erfaringer her? Det er vel bare å fyre gassprimusen opp i døren/ute, og så ta den inn uten noen videre dikkedarer? Det blir jo ikke stikkflammefare fra gassfyring, eller hva?)

- Ikke veldig god plass til to vinterutstyrte personer, men det er vel vanskelig å få krav til vekt, enkelhet og kompakthet til å møte krav til romslighet.

- Et interessant ankepunkt som er nevnt her er at tunneltelt ikke har den samme motstandsdyktighet mot snø på tak, og at man dermed gjerne må ut og koste i tide og utide.

- Tåler det skikkelig uvær til fjells?

Lurer på om noen av dere har:

- Erfaringer etter å ha prøvd ut Rondane med stormmatter i vinterfjellet (helst med litt vær og vind og snø).

- Erfaringer rundt bruk av tunneltelt (og gjerne Rondane spesifikt) og snø på tak, noen? Er det et stort problem?

- Synspunkter ellers på temaet.

post-783-133474400104_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har ikke synspunkter på Rondane-teltet, men du ba om synspunkter generelt, så her kommer mine:

Når du ligger i telt på snø graver du kuldegrop i forteltet. Grav helst ståhøyde på endel av plassen, hold igjen en "hylle" - her tenner du opp primusen. Dette går utmerket, med litt varsomhet. Lønner seg å kjenne sin primus og dens ev. hang til stikkflammer, å bruke rensenål før bruk, og å forvarme skikkelig med mye rødsprit el.l. Når den brenner pent tar du den bare inn - og ligger i ro :?

Gassbrenner har jeg dårlig erfaring med når det blir kaldt, og jeg ville ikke dratt på tur i kuldegrader uten parafinprimus.

PS. Sjekk høyden på teltet kontra høyden på endel av "vinterteltene" til Helsport, står nok på nettsidene deres. Tviler på at det er så stor forskjell, vinterstiud med mye vind er det greit med et lavt telt. Men den totale plassen innvednig kan bli snaut med full vinteroppakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, dette har jeg vurdert som et alternativ også. Er litt i tvil om størrelsen. Er det for lite for to i vinterutrustning? (Med telt er det ofte slik at man bør trekke fra én person fra fabrikantens oppgitte antall. Fabrikanten legger gjerne til grunn hvor mange man "teoretisk" kan få plass til, mens "praksis" ofte viser at det da blir vel trangt).

Håper noen kan fortelle litt om egne generelle erfaringer med Trollspiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Hlleberg Jannu?

http://www.hilleberg.com/Catalog/jannu_4053774.htm

Jeg har sjekket mye frem og tilbake, men endte opp her. For meg var vekten og stabiliteten viktig. Dette var de beste jeg kom frem til da. Har ikke fått testet det skikkelig ennå, men det virker helt genialt. Lett, enkelt å slå opp og stablit. Det eneste negative kan vel være at det er litt trangt fortelt, men det kan jeg leve med, selv på vinteren.

Noen andre som har synspunkter på dette teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Helsport Svalbard 3. Det har sine ulemper om sommeren, men er et utmerket vintertelt. Lett å sette opp, og MEGET vindstabilt. Liggelengden i teltet er også god, slik at man ikke våkner opp med stedvis våt sovepose om morgenen. En våt/fuktig sovepose når det er mange blå er som kjent ikke noe særlig...

Om vinteren trenger man mer plass i teltet enn om sommeren. Dvs. at Svalbard 3 passer godt for 2 personer med utstyr om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

RM,

Er veldig happy med Helsport Svalbard 3.

Har hatt det en del år nå, og det eneste jeg savner

er flere fester mellom innertelt og yttertelt. Våkner av og til med

teltduken i kjeften v/morgendugg.

Funket topp på Grønland (-25) og ellers på lokale turer.

Det er veldig bra med god plass i ytterteltet når en skal romstere litt.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Svalbard 3 og har forundret meg over manglende fester mellom inner- og yttertelt. Teltet er på alle måter genialt, men innerteltet blir rett og slett for slapt samme hvor mye jeg strammer og justerer. Er i grunn ganske overrasket over at Helsport ikke har sett dette. Et par fester til og dette ville lett vært fikset.

Vurderte en stund Trollspiret da jeg skaffet meg telt, men falt på Svalbard 3. Har i etterkant ikke angret på det. Har inntrykk av at Trollspiret er en forminsket versjon av Svalbard, og da må Trollspiret rett og slett bli for lite for to personer. At teltstengene er lenger på Svalbardteltet ordner jeg greit med å ta stengene ut av teltposten og putter de i siderommet på sekken. Slik går teltposen greit ned i sekken (Norrøna Recon Pack)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen subjektive betrakninger rundt valg av vintertelt.

Jeg er veldig bevisst på vekt, spesielt ved telt jeg både skal benytte på soloturer og sammen med andre (plassbehov). Enig med de ovenfor som fremhever behovet for god plass, mao veldig greit med 3mannstelt for 2 vinterstid. Derfor blir det en personlig vurdering hvorvidt man vil bære litt tyngre på soloturene, eller ha bedre plass når man er 2.

For min del foregår all matlaging "innendørs" vinterstid. Som regel er jeg også godt pakket ned i soveposen under kokkuleringen. Fryser nok som det er på turene, om jeg ikke skal fryse under matlaging og bespisning.

Er det 10-20 kalde, vil det nødvendigvis bli kondens under matlagingen, som igjen vil fryse til rim i ytterteltets tak. Dette er no dritt først neste morgen når primusen fyres igang igjen. Rimet smelter, og drypper ned. På Trollspirets konstruksjon gjør dette ikke så mye, da det mer eller mindre drypper i forteltet (se bildet). På svalbardteltet derimot, vil det dryppe inn i innerteltet, på sovepose og i hodet på oss. Dette er etter mitt syn et minus på telt konstruert som svalbardteltet.

En annen sak, er jo som Even beskriver, en stor fordel at teltet er langt nok, slik at man slipper å ha våt fotende i soveposen. Iløpet av natta kan det ha blåst skikkelig, slik at snøen har lagt seg godt opp mot teltet og presset teltveggen godt inn mot beina, som igjen resulterer i våt sovepose. Er Trollspiret langt nok da?

Skal kun 50% av turene være soloturer, ville jeg valgt Svalbard, og åpnet teltåpningen ved kokkulering for å unngå den verste kondensen.

Selv har jeg benyttet Børgefjell SL2 på mine soloturer de siste årene, ene alene pga vekt.

Dog, det finnes helt sikkert svært gode alternativer til Helsport, uten at jeg kjenner til disse.

Lykke til med teltvalg. Blir sikkert veldig bra uansett hva du måtte velge, men kjøp ikke no billig ræl :?:

post-368-133474405858_thumb.gif

post-368-133474405859_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 10-20 kalde, vil det nødvendigvis bli kondens under matlagingen, som igjen vil fryse til rim i ytterteltets tak. Dette er no dritt først neste morgen når primusen fyres igang igjen. Rimet smelter, og drypper ned. På Trollspirets konstruksjon gjør dette ikke så mye, da det mer eller mindre drypper i forteltet (se bildet). På svalbardteltet derimot, vil det dryppe inn i innerteltet, på sovepose og i hodet på oss. Dette er etter mitt syn et minus på telt konstruert som svalbardteltet.

Er det noen telt som ventilerer så godt at rim på teltduket ikke blir et problem i 10-20 kalde? En teltbørste er vel en nødvendighet ved slike forhold.

Vinterekspedisjoner som har benyttet Helsport Svalbard har fått ettermontert en pipe i taket for å øke ventileringen. Er det noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt rondane 3 i mange år. Har selv sydd stormatter på dette. Selv med matter og god bardunering kan telte bli noe spett under dårlige forhold (dette gjelder nok rondane 4 camp også) Telte har meget tynne stenger som bukker under(knekker) ved litt for stor belastning av snø eller unekjølt regn. Min stang kankk på natten i undekjølt regn og snøvær.

Kjøpte nylig et svalbard tre som jeg fra turer tidligere har god erfaring med for å ha som vintertelt. Har prøv dette telte på svalbard og i norske vinterfjelle over fler år og har bestemt meg for å invistere i et eget i stesen for å låne av venner og kjente.

Kan abeselutt anbefalle svalbar 3.

Rodane 3/4 vil jeg av overnevte grunder ikke ANBEFALE SOM VINTERTELT, MEN SOM ET UTMERKET ELT SOMMERSTID.

Siden du har et telt fra før(sommertelt) vil jeg nok investert i et vintertelt av høy kvalitet. Det er tross alt livsviktig at telt holder selv i storm og store mender føyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.