Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lenge kan flueutstyr ligge ubrukt uten å ta skade av det ?


7homas

Anbefalte innlegg

Etter en tur i Femundsmarka i 1993 med haspelutstyr, hvor de eneste som fikk fisk var dem med flustang, kjøpte jeg et fluestang-byggesett så fort jeg kom hjem igjen. Kjøpte det i en sportsfiske-forretning på lillestrøm som jeg mener lå rett ved Landrø (våpenforretning) (og jeg tror ikke det var hos Landrø, men jeg kan ta feil, det har vært en del ombygging av gater og rundkjøringer der på 20 år så jeg er ikke helt sikker).

 

I alle fall hadde jeg noen fine dager mens jeg bygget den. Brukte sikkert en dag alene bare på å trene på papir før jeg signere den med sølvtusj  :mrgreen: Hadde mange, veldig stolte turer med min "signatur" modell og stanga ble brukt en del i 1993-1995, men så ble militær tjeneste og noen pause-sesonger før jeg var ute en helg i ca 1998/1999. Satt da på ny line, men etter det har ikke stanga vært ute av futteralet og snella har ligget pakket ned i en flyttekasse.

 

 

Spørsmålet er om det er no poeng i å prøve

  1. stanga, eller vil den knekke på første hugg ?
  2. med den gamle lina, backingen og fortom'en eller vil det bare ryke ?

Backing og fortom regner jeg med må byttes, så det er egentlig stanga og lina jeg er mest spent på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge stanga har vært lagret mørkt og tørt og i nogenlunde normale temperaturer bør det ikke være noe problem.

Nytt snøre og backing - så tut og kjør.

 

Evt. kjøpe et nytt byggesett og bygge en ny "signatur". Mye har skjedd på stangfronten de siste 20 åra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke det er laksestang, så er det vel ikke nødvendig å skifte backingen? Det blir ikke noe belastning på den under ørretfiske. Jeg har et par sneller med minst like gammel backing, som fremdeles er i bruk.  Det er bare å teste med å dra litt i den. Holder den, så er det bra nok. Hvis du får ut minnet av snøret er det ikke nødvendig å bytte det heller. Dra det av snella og heng det i store kveiler noen dager. Det kan være greit å gi snøret en ny coating for å få det til å gli litt bedre i ringene.

 

Selva stanga bør være like god, den. Mye mer stas å fiske med selvgjort stang, enn å bruke ei sånn som alle kan kjøpe.. Jeg har ei hjemmelaget stang selv. Vangen-emne, men sikkert ikke så fin og forseggjort som din..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortom må byttes, nylon tåler ikke aldring særlig bra så fortom er ferskvare.

 

Backing og fluesnøre vil mest sannsynlig holde helt greit så lenge det har vært lagret først, men test at det ikke ryker om du drar hardt i det.

 

Fluestanga skal være like god som den når den var var ny.

 

Ellers enig med Skaukraft at det har skjedd mye på utstyrsfronten de siste 20 åra. Kanskje spesielt på linefronten. Et moderne fluesnøre er mye lettere å kaste med enn de DT og WF snørene som var i handelen på begynnelsen av 90-tallet. Stengene den gangen varierte mye mer i kvalitet enn dagens. Noen av de beste stengene fra tidlig 90 tall har fremdeles sin sjarm og er gode å kaste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge stanga har vært lagret mørkt og tørt og i nogenlunde normale temperaturer bør det ikke være noe problem.

Nytt snøre og backing - så tut og kjør.

 

Evt. kjøpe et nytt byggesett og bygge en ny "signatur". Mye har skjedd på stangfronten de siste 20 åra...

Det var jo ikke så urovekkende tilbakemeldinger som fryktet. Stanga har vært lagret i futteralet i en gammel grisebinge på en låve de siste 7 årene. Var lett minus 20 der inne på vintrene.

Får ta en tur ned i boden og hente stanga og sjekke om den har noe synlig skade kanskje. Tok en tur ned i boden, og den hadde ikke en skramme, annet enn at "bunnproppen" har falt av på et eller annet tidspunkt, antakelig i 1999. Vet sånn ca hvor jeg var, men tror ikke jeg gidder å reise for å se etter den :smile:  Man får kanskje kjøpt løst nye sånne propper ?

 

 

Hvis ikke det er laksestang, så er det vel ikke nødvendig å skifte backingen? Det blir ikke noe belastning på den under ørretfiske. Jeg har et par sneller med minst like gammel backing, som fremdeles er i bruk.  Det er bare å teste med å dra litt i den. Holder den, så er det bra nok. Hvis du får ut minnet av snøret er det ikke nødvendig å bytte det heller. Dra det av snella og heng det i store kveiler noen dager. Det kan være greit å gi snøret en ny coating for å få det til å gli litt bedre i ringene.

 

Selva stanga bør være like god, den. Mye mer stas å fiske med selvgjort stang, enn å bruke ei sånn som alle kan kjøpe.. Jeg har ei hjemmelaget stang selv. Vangen-emne, men sikkert ikke så fin og forseggjort som din..

Ørret 9 fot 4-5 wt

Den er ganske fin, men signaturen min var langt fra så pen som jeg husket, haha. Fant ut hvor signaturen jeg tenkte på var - på brystet på fiskevesten :mrgreen: Men surringene på ringene er ganske forseggjort i alle fall.

Den ligger i et Vangen futteral, men det tror jeg en kompis donerte da det ikke fulgte med futteral til min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortom må byttes, nylon tåler ikke aldring særlig bra så fortom er ferskvare.

 

Backing og fluesnøre vil mest sannsynlig holde helt greit så lenge det har vært lagret først, men test at det ikke ryker om du drar hardt i det.

 

Fluestanga skal være like god som den når den var var ny.

 

Ellers enig med Skaukraft at det har skjedd mye på utstyrsfronten de siste 20 åra. Kanskje spesielt på linefronten. Et moderne fluesnøre er mye lettere å kaste med enn de DT og WF snørene som var i handelen på begynnelsen av 90-tallet. Stengene den gangen varierte mye mer i kvalitet enn dagens. Noen av de beste stengene fra tidlig 90 tall har fremdeles sin sjarm og er gode å kaste med.

 

Snøret ble som sagt byttet i 98/99, men jeg kan godt tenke meg at det er skjedd en del ja.

Kan tenke meg byggesettet kostet rundt tusenlappen, så det er nok langt fra noen toppmodell, men når man ikke vet bedre og alt det der...mestret selve kastinga veldig raskt den gang og stanga skyter (skjøt iallefall) snøret veldig lett. Får teste litt, kanskje allerede til helga, selv om det ikke biter kan det jo hende man får svar på om stanga knekker eller snøret ryker :oops:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten erfaring: etter 2 års opphold og en heldig trekning for kort i Alta-elva, tok jeg fram utstyret.  Sjekka fortom og kasteline og trodde alt var vel.  Etter noen kast hogg en pen laks i, kanskje 10-12 kg,  utrush, og bom stopp på snella. Snapp! og en laks svømte rundt i kulpen med en flue og en bit fortom i kjeften.  Analysen etterpå:  Snøret hadde kilt seg i overgang mellom bakline og kasteline, og hadde jeg vært åndsnærværende nok til å gjøre et rykk hadde hele greia løsnet og fortsatt å løpe.  Så moralen er: dersom du tar fram utstyr som har stått en stund, så husk å trekke hele snøret av snella før du evt tar det i bruk.  PS, det ble en laks til på døgnet, men akk, det var en hunlaks, så den måtte slippes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten erfaring: etter 2 års opphold og en heldig trekning for kort i Alta-elva, tok jeg fram utstyret.  Sjekka fortom og kasteline og trodde alt var vel.  Etter noen kast hogg en pen laks i, kanskje 10-12 kg,  utrush, og bom stopp på snella. Snapp! og en laks svømte rundt i kulpen med en flue og en bit fortom i kjeften.  Analysen etterpå:  Snøret hadde kilt seg i overgang mellom bakline og kasteline, og hadde jeg vært åndsnærværende nok til å gjøre et rykk hadde hele greia løsnet og fortsatt å løpe.  Så moralen er: dersom du tar fram utstyr som har stått en stund, så husk å trekke hele snøret av snella før du evt tar det i bruk.  PS, det ble en laks til på døgnet, men akk, det var en hunlaks, så den måtte slippes.

Kjipt, men nå er klasse 4-5 noe annet enn fiske i tung strøm i Altaelva med 10 kg laks i enden av snøret.. Skytesnører er som regel ikke aktuelt i den lineklassen.

 

Men er enig i konklusjonen: Dra hele snøret av, og sjekk om alt løper greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøret ble som sagt byttet i 98/99, men jeg kan godt tenke meg at det er skjedd en del ja.

Kan tenke meg byggesettet kostet rundt tusenlappen, så det er nok langt fra noen toppmodell, men når man ikke vet bedre og alt det der...mestret selve kastinga veldig raskt den gang og stanga skyter (skjøt iallefall) snøret veldig lett. Får teste litt, kanskje allerede til helga, selv om det ikke biter kan det jo hende man får svar på om stanga knekker eller snøret ryker :oops:

Ser at du bor i Østfold. Det er bra med torsk i fjorden. Dra ut i skumringen, når fisken kommer nærme land. En torsk på flua får testa stanga.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.