Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med overnatting vinter


slacker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med 3 sesong pose og jervenduk. Har en Mountain Equipment dreamcatcher 650 ,comfortlimit -6 og jervenduk hunter ikke thermo. Liggeunderlag synmat og bamse. Vil det holde ned til -15 eller bør jeg invistere i en vinterpose. Har en newfoundlender valp som jeg tenkte å ha med,den vil da være 5-6 mnd. Tenkte at det kanskje holder med ett bamse underlag til henne og kanskje noe over, men usikker. Noen som har noe mening om dette. Skal ligge i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Dette er diskutert i en rekke tråder her på FF igjennom årene, her er et knippe med tråder som kanskje vil kunne gi ytterlig info:

http://www.fjellforum.no/topic/29193-overnatting-ute-vinterstid/

http://www.fjellforum.no/topic/22206-er-dette-forsvarlig-sove-ute/

http://www.fjellforum.no/topic/25385-bruk-av-jervenduk-om-vinter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg lurte på det,var jo at som soveposeforsterkning er en Fjellduk uten isolasjon lite verdt, bortsett fra å fungere som vindsperre. Det blir også veldig mye kondens i en Fjellduk iløpet av natta, så det er greit med litt fór til å holde på fuktigheten. Har aldri ligget i en dunsovepose, så jeg aner ikke hva fuktigheten vil gjøre med dunene. Vil tippe at man kan senke komforttemperaturen med 5 til 10 grader med en isolert Fjellduk utenpå. Når det gjelder dyret, tåler vel en fullpelset Newfoundlender fint -15, er bare usikker på alderen, har aldri hatt så ung hund. Noe å ligge på, med et fleecepledd over, gjør vel nytten. På den andre siden, så kan det jo hende at hunden følger sine instinkter, og graver seg ned i snøen ved siden av liggeunderlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ligger i telt vil nok hunden klare seg fint med et underlag. Den krøller seg bare godt sammen om det blir kaldt. Ev. så legger du jakka di eller en ullgenser (om du har med det) over den. Om du lar den krype inntil soveposen burde det ihvertfall ikke være noe problem. Men sjekk pelsen, om det er greit med underull vil den klare seg fint. Hadde en toller i telt i vinter uten problemer, en finsk lapphund også, men det var ikke annet enn forventet ;) Det er litt avhengig av hva de er vant med fra før. Uansett lurt å ta en testnatt. De tar ikke skade av å fryse litt når det bare er en overnatting.

Hva gjelder deg er jo avhengig av hvor mye du fryser og hvor mye klær du er interessert i å sove med. Jeg hadde daua i en 3-sesongspose, men jeg fryser lett om natta. Om vinteren har jeg gjerne en 3-sesongs inni en vinterpose. Enig med Balle at en fjellduk vil ha liten nytte. Men som med hunder så tåler folk også en kald natt. Så en testtur er å anbefalle. Om du i tillegg er nære bilen eller hjemme, kan du rusle hjem på natta om det blir for ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.