Gå til innhold
  • Bli medlem

Acapulka vs. Fjellpulken


Tonjeb

Anbefalte innlegg

Hola!

 

Er på utkikk etter erfaringer med Fjellpulken. Har selv bare testet ut Acapulka Scandic Tour 150.

 

Acapulka-pulken min er forferdelig å bruke når den er godt lastet. Det gjelder forsåvidt alle typer underlag bortsett fra is og forblåste, flate vidder. Snakker vi så mye som 10 cm løssnø blir den ustabil og velter. Og velter. Velter og velter. Jeg har prøvd å pakke om gang på gang, pakke mindre, pakke mer, pakke på forskjellige måter.

 

Er på utkikk etter erfaringer med Fjellpulken i størrelser over 350 L. 

Gjerne av typen X-plorer;

- 154 cm

- 168 cm

- 188 cm

 

Er ikke forresten modellene til Fjellpulken smalere enn Acapulka sine - slik at de da lettere tipper ved mye last - eller?

 

Jeg vil vite;

- Hvordan er de å trekke med tung last i løssnø?

- Graver pulken seg lett ned i snøen?

- Har pulken spor til skispor?

- I hvilke tilfeller tipper pulken lettere?

 

OSV. KOM MED ERFARINGER DU HAR :smile:

 

 

Tjohei Leverpostei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kun erfaring med Fjellpulken X-country 130. Jeg er meget fornøyd med hvordan pulken oppfører seg på alle typer underlag. Jeg har som regel hatt ganske tung last i den, inkludert isbor og full oppakning med telt, kokeutstyr osv. Jeg pleier å legge isboret nederst og lette ting øverst, da velter den så å si aldri, heller ikke i dyp snø. Den har plastmeier, og bredden samsvarer stort sett med skispor, men det er ikke nødvendigvis slik at puken da alltid følger sporet, den kan legge seg litt på skrå ned i en av sporene, men det er ikke noe problem, den velter ikke.

Også i svingete nedkjøringer fra fjell oppfører den seg utmerket. Jeg ble overrasket over hvor enkelt det var å kjøre ned bakker med mange svinger med denne pulken.

Alle pulker er nok tunge å dra i dyp løssnø, men jeg synes det er helt overkommelig med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har Veteran 144, og den velter veldig sjelden. Unntaket er når den blir trukket av hund(er) i strikk, med bremsen montert. Da mister du den stabiliserende effekten et stivt drag har, pluss at tyngdepunktet blir for høyt. Tp bør ikke ligge vesentlig høyere enn karmene på pulken. Utifra bildene fra langturene dine, vil jeg si at du pakker altfor høyt. Jeg ville ha droppet denne Artic Beddingen, og dermed fått teltposen mye lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hola!

 

Er på utkikk etter erfaringer med Fjellpulken. Har selv bare testet ut Acapulka Scandic Tour 150.

 

Acapulka-pulken min er forferdelig å bruke når den er godt lastet. Det gjelder forsåvidt alle typer underlag bortsett fra is og forblåste, flate vidder. Snakker vi så mye som 10 cm løssnø blir den ustabil og velter. Og velter. Velter og velter. Jeg har prøvd å pakke om gang på gang, pakke mindre, pakke mer, pakke på forskjellige måter.

 

Er på utkikk etter erfaringer med Fjellpulken i størrelser over 350 L. 

Gjerne av typen X-plorer;

- 154 cm

- 168 cm

- 188 cm

 

Er ikke forresten modellene til Fjellpulken smalere enn Acapulka sine - slik at de da lettere tipper ved mye last - eller?

 

Jeg vil vite;

- Hvordan er de å trekke med tung last i løssnø?

- Graver pulken seg lett ned i snøen?

- Har pulken spor til skispor?

- I hvilke tilfeller tipper pulken lettere?

 

OSV. KOM MED ERFARINGER DU HAR :-)

 

 

Tjohei Leverpostei!

 

For min del står valget i skrivende stund mellom acapulka/fjellpulken/pariserbrett. Bruken vil delevis foregå i lett kuppert terreng og noe løssnø, jeg er derfor redd for at pariserbrettet (med stivt drag) vil grave seg ned eller velte. 

Er det flere her som har erfaringer her inne mtp. stabiliteten til de forskjellige pulkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mi erfaring er parisbrettet nok inntil 50 kg, med best mogleg lågt tyngdepunkt sjølvsagt. Min er rigga for både taudrag og stivt drag. Det siste kan eg ikkke fordra (tvangstrøye) og blir minimalt brukt. Det eg også har lagt merke til er at den veltar fortare med stive drag enn taudrag. Dette fordi du med taudrag brukar ulike teknikkar, posisjonerar pulken etter terrenget. Det går ikkje med stive drag.

Edit: las litt fort og trudde ts også etterspurte parisbrettergaring. Sorry

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du vil finne en pulk som er mer stabil for velt enn Acapulca. Den er bredere, og har meiene lenger ut mot kanten enn Fjellpulken. Det man kan holde mot den er at den er litt for kort. Draget til Acapulca er etter min mening bedre enn Fjellpulken sitt.

For noen uker siden kjørte jeg vedsekker til hytta med vekselvis Fjellpulken 144 og parispulken (med taudrag). Det var ca 20 cm nysnø. Det ble mye mer velt med parispulken. I litt vanskelig terreng kan man holde hendene på dragene og avverge en del velt ved å vri motsatt vei. Acapulca sitt drag er det stiveste, og gir god mulighet til å motvirke velt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har Fjellpulken 144, og den velter også ganske lett med Artic bedding og teltpose på toppen. Tror jeg var oppe i 40 velt den ene dagen over hardangervidda..... Jepp, det går utover psyken :D Men etter en ompakking ble det hele litt bedre. Men tror det er vanskelig å unngå velt med det oppstettet der.

Så jeg fant denne tråden her, da jeg lurte på å gå over til Accapulka hvis den var mer stabil :P

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får selv en Acapulka i skrivende stund.

Acapulka har videreutviklet meiesystemet sitt og den pulken jeg får nå har fått ettermontert denne utskiftbare typen meier.

Sitat

Det nye meiesystem er av typen STSR, som setter standarden i bransjen. Systemet byr på minimal friksjon og 2 ekstra kanter som gir sidestabilitet i skrånende terreng. 

En liten test fra Fjellsport

http://basecamp.fjellsport.no/fjellsport-arnstein-tester-acapulka-scandic-tour-120/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.11.2013 at 22.52, Tonjeb skrev:

Hola!

 

Er på utkikk etter erfaringer med Fjellpulken. Har selv bare testet ut Acapulka Scandic Tour 150.

 

Acapulka-pulken min er forferdelig å bruke når den er godt lastet. Det gjelder forsåvidt alle typer underlag bortsett fra is og forblåste, flate vidder. Snakker vi så mye som 10 cm løssnø blir den ustabil og velter. Og velter. Velter og velter. Jeg har prøvd å pakke om gang på gang, pakke mindre, pakke mer, pakke på forskjellige måter.

 

Er på utkikk etter erfaringer med Fjellpulken i størrelser over 350 L. 

Gjerne av typen X-plorer;

- 154 cm

- 168 cm

- 188 cm

 

Er ikke forresten modellene til Fjellpulken smalere enn Acapulka sine - slik at de da lettere tipper ved mye last - eller?

 

Jeg vil vite;

- Hvordan er de å trekke med tung last i løssnø?

- Graver pulken seg lett ned i snøen?

- Har pulken spor til skispor?

- I hvilke tilfeller tipper pulken lettere?

 

OSV. KOM MED ERFARINGER DU HAR :smile:

 

 

Tjohei Leverpostei!

Du må ha nok ha pakket mye og høyt i pulken for at den skal bli så ustabil. Jeg kom nylig tilbake fra en uke Tyinkrysset-Finse med mye skrått terreng. Turkammeraten @s-berg og jeg fulgte stort sett kvistet løype, og gjorde mange utforkjøringer i både løssnø og på hardt underlag/løype. Atskillig mer kuppert terreng enn Hardangervidda, men likevel ganske "ryddig". Han hadde samme pulken som deg, mens jeg hadde Fjellpulken 144. Begge hadde mat for rundt 8-10 dager og eget telt og bedding. Jeg tror han hadde en velt, jeg ingen. Velten hans jeg skyltes såvidt jeg husker taudraget ved at pulken ble vanskelig å kontrollere i en utforkjøring over skarekanter.

Poenget er at det er mengden last og hvor høyt du pakker pulken som avgjør. Acapulka Scandic Tour 150 er bredere enn Fjelpulken 144 og burde være mer stabli med tilsvarende høyt tyngdepunkt. Hvis det er teltuturer vinterstid du planlegger med pulken, burde Acapulka Scandic Tour 150 beholde et lavt tyngepunkt med nok mat til minst to ukers tur. Men når man begynner å fylle på i lag nr 2 i pulken, så øker faren for velt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Med arctic bedding på toppen øker nok sannsynligheten for velt pga tyngdepunkt. Generelt gjelder for å pakke tunge ting i bunnen og bak for at tyngdepunkt ikke skal overstige lengdestivheten på pulken. En teltpose på toppen gir normalt mindre velt enn arctic bedding grunnet mindre volum. Bruker man en riktig avstivet drag  vil også velt kunne forhindres. Draget bør i hvert fall avstives når lastevekt/volum overstiger pulkens grenser. Jeg har til gode å prøve fjellpulkens drag til en Acapulka pulk men det kan være en god kombinasjon. Jeg opplever at kvaliteten på materiale, fravær av friksjon og gliegenskaper er noe helt annet i Acapulka sine skrog enn hos fjellpulken. Fjellpulken har bedre seler og stivere drag som er bedre. Acapulka sitt dragsystem er noe mer innovativt, men ikke særlig stivt. Jeg vil derfor anbefale å avstivet dette hvis man bruker det i kombinasjon med tung vekt og skråterreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.