Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus stormlighter


REs

Anbefalte innlegg

Karakter: 2


Positivt: Fint design


Negativt: Fungerer generelt dårlig, bruker mye gass.


Pris: 300

Fikk en Primus stormlighter til jul i fjord, og har testet den litt i løpet av våren og sommeren.

Nå ligger den bare og hviler seg i boksen den ble levert i.

Lighteren var en stor skuffelse.

Tenner dårlig i vind og ruskevær.

Vanskelig å tenne når den er kald.

Bruker mye gass og tåler lite vind.

Fungerer best hjemme i stua, men der har jeg ikke behov for en stormlighter.

post-4220-0-95119700-1383827933_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, jeg har bedre erfaring med den lighteren enn du har. Min tåler vind godt, og den tenner i dårlig vær. Men som du sier, når det er kaldt sliter den. Det hjelper imidlertid å varme den en stund i handa først. Gassforbruket har jeg ikke så mye å si om siden jeg ikke har noe å sammenligne med, men jeg har  ikke reagert negativt på det. Jeg fyller den forresten med en overgangsstuss fra en vanlig gassboks jeg bruker til kokeapparatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv brukt stormlighter om det ikke var for at jeg som oftest er ute i mange kuldegrader hvor gassen ikke fungerer.

 

Bruker selv zippolighter eller fyrstikker, med dette i beskyttelse for vind. Tror zippolighteren fungerer best på lighterbensin som fåes kjøpt på Narvesen eller bensinstasjoner. Har så langt brukt alkylatbensin på den men synes den har litt vansker med å tenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med den gamle "gode" Zippo bensin?

Er det noen som har erfaring med denne?

Jeg brukte en zippo i en del år, fungerer fint. Men den funker best når den holdes rett, holdes den vannrett så "forsvinner" flammen inn i beskyttelsen rundt ytre veke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Karakter: 2

Positivt: Fint design

Negativt: Fungerer generelt dårlig, bruker mye gass.

Pris: 300

Fikk en Primus stormlighter til jul i fjord, og har testet den litt i løpet av våren og sommeren.

Nå ligger den bare og hviler seg i boksen den ble levert i.

Lighteren var en stor skuffelse.

Tenner dårlig i vind og ruskevær.

Vanskelig å tenne når den er kald.

Bruker mye gass og tåler lite vind.

Fungerer best hjemme i stua, men der har jeg ikke behov for en stormlighter.

 

Kjøpte samme selv tidligere i høst. Brukt bare et par ganger ute på tur. Tok den frem igjen nå, fylte tanken, men fikk ikke tenning. Finner etterhvert ut at den er veldig følsom for justering av flammen. Så en webside der de sa at den kan slutte å virke helt om bare litt "feiljustert.". Justeringsskrue i bunn, samme hull der du fyller gass, vanlig flatt-skrujern (altså ikke den lille stjerneskruen, den holder det hele sammen fant jeg ut). Litt frem og tilbake med justeringen og den tenner igjen som før. Kanskje noe slikt som har skjedd med din..at den bare må justeres litt?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen varierer ihvertfall enormt.. fra 199,- på Jula og til 399,- på Intersport...

 

Påfyllingsadapter likeså..99,- på XXL og 149,- på KF, men ved å bruke adapteren og fylle den fra en gassboks med propan-butan blanding så skulle den funke også ved temperaturer under 0 grader. Adapteren burde kunne brukes flere typer gassbaserte lightere.

 

Utfordringen er nok å holde den tørr og fri for kondens om man bærer den på kroppen, og at den må varmes opp før bruk om den ligger i sekken på vinteren.

Kjøpte en i sommer så jeg har ikke brukt den så mye enda, men den har fungert så langt.

 

Er jo bare å ta den med i forskjellige situasjoner og prøvekjøre den for å teste, selv om det ikke er noe som trengers å fyres opp.

En fyrstikkeske eller to i forskjellige zip plastposer i backup, eller tennstål, er nok lurt å ha med uansett hva som er hovedtennkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen varierer ihvertfall enormt.. fra 199,- på Jula og til 399,- på Intersport...

 

Påfyllingsadapter likeså..99,- på XXL og 149,- på KF, men ved å bruke adapteren og fylle den fra en gassboks med propan-butan blanding så skulle den funke også ved temperaturer under 0 grader. Adapteren burde kunne brukes flere typer gassbaserte lightere.

 

For de som ikke bor i nærheten av en Jula butikk (de har jo ikke nettshop)...så får man Primus lighteren for kr Nkr 159,20 + Nkr 25 i porto fra no.effektlageret.dk

 

Den Clava lighteren fra Wenger som er omtalt her i tråden ser jeg Winge våpen selger for 399,-. ellers ligger den jo på 499,-. Hva frakta der er har jeg ikke sjekket. Anyway, hos Winge ligger det en PDF-kopi av test av disse to og to andre slike "storm-lightere i bladet Villmarksliv nr 4 i år" for den som måtte ha interesse... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte adapteret for en femtilapp, men klarer ikke å huske hvor nå.

En eller annen webshop var det, ble med "på lasset" når jeg handla andre greier.

Men aldri brukt det som jeg kan huske, tror ikke engang det er med i sekken.

 

Min tente også dårlig hvis det blåste mer enn flau bris, men nå fungerer den som den skal.

Fikk et tips som fikk saken til å fungere: Fyll på vanlig måte med lighteren oppned. Deretter snu den og trykk på tenneknappen men ikke helt ned så den tenner og trykk den ned på fyllestussen igjen.

Litt usikker på om man skulle snu den, men det er jo bare å prøve.

Dette får visstnok ut noe luft som ødelegger stabiliteten på gasstrykket...? Husker ikke detaljene, men tipset holder vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hva med Soto XT stormlighter? Noen som har prøvd den?

Jeg har en Soto XT stormlighter og den er jeg veldig fornøyd med. Ulempen med den er at den er litt stor og at det er mer bevegelige deler som kan bli ødelagt. Men har hatt den i noen måneder nå og er foreløpig fornøyd. Det er en liten sikring på knappen som jeg syns var litt for sikker. Måtte bruke for mye makt på den så jeg tok en kniv og skrapet en liten skrå på den så den glir litt lettere. Etter det så ble den fin å bruke.

 

Jeg har også Primus sin stormlighter og er kjempefornøyd med den også :-)

Denne har jeg brukt mye i en god stund nå uten problemer. Designet på den gjør den brukervennlig og jeg syns den virker ganske solid.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man klipper til en 2-3 cm av en sykkelslange og trer over ziippoligtheren slik at den dekker over "sprekken" mellom lokket og lighteren, varer zippo bensinen litt lengre.
Men problemet med hele greia er at jeg aldri husker å fylle den før tur!
 

Men bruker min mest fordi jeg har med zippo-fuel på overnattingsturer uansett. Har et par zippo håndvarmere som jeg legger i støvlene om natta...da har jeg gode og varme støvler om morran. ganske så tørre blir de og :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.