Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparasjon av trekopp.


REs

Anbefalte innlegg

For noen år siden fikk jeg en trekopp, som takk for hjelpen, av en speidergruppe hvor jeg hadde vert med litt som leder.

Her i sommer sprakk den og fikk en stor revne i siden. Siste gang jeg brukte den så lappet jeg den midlertidig med litt bjørkenever som ble tryket inn i sprekken.

Nå er koppen reparert med tokomponent epoxylim. En lys fin kile som er pusset jevn på innsiden og utsiden.

Nå gjenstår bare å se om denne holder eller om treet lever så mye at den løsner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koppen sprakk fra kanten og nedover. Sprekken begynte som et lite riss og utvidet seg mer og mer etter som tiden gikk.

Sannsynligvis har ikke trevirket vert tørt nok da koppen ble laget.

Den var laget av furu.

Det blir spennende å se om den sprekker mer enller om spenningene i treet er borte.

Skal sette inn et bilde senere.

 

Er ikjke så redd giftstoffer i limet. Når tokompnent lim er herdet ferdig så vil sannsynligvis mengdene av stoffer som frigis være ganske små.

Mindre enn de jeg får i meg fra nodærne hi tech materialer i klær og diverse ferdigmatprodukter. 

 

Etter at min far døde da jeg var 12 år, så kjøpte min mor hytte i Lindesnes kommune.

Taket på hytta var holdt oppe av noen lange runde langsgående tømmerstokker som var synlige langs hele taket i stua.

En dag da vi kom til hytta så kom hyttenaboen bort og spurte om noe hadde skjedd inne i hytta. Han fortalte at de hadde sittet utenfor sin hytte ca. 30 meter unna og hørt et kraftig smell fra vår hytte.

Alt så normalt ut inne, men plutselig oppdaget vi en sprekk i den ene takbjelken. Ca. en tomme bred og mer enn to meter lang.

Det var sannsynligvis denne sprekken som hadde laget smellet.

Min bestefar var møbelsnekker og der han arbeidet ble alt trevirke til møbelproduksjon stimet og tørket for å få ut spenninger i materialet før bruk.

Kanskje dette skulle vert gjort før de laget min kopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs. Så, årsaken var uttørking. :) Ja da har du sikkert rett, at treverket ikke var tørket tilstrekkelig før koppen ble laget. Det tar lang tid å tørke furu. Forutsetter da at du med gjevne mellomrom tilfører treverket i koppen olje, for å holde treverket stabilt.

 

Tror personlig at det mange trekopper, som kan sprekke uten å tilføre olje utvendig. Så jeg tilfører olje regelmessig, på mine trekopper.

 

Ja rundstokker, som de takåsene, kan smelle ganske høyt. Og det har skremt mange. :) Vet ikke noe om stiming. Men frem til 60 - 70-tallet, ble tømmer "grovsjært", avhengig av hva det skulle brukes til. Så ble det lagret i min 2 år, før det ble delt opp til byggningsmatrialer. Og jeg mener trevirke til møbler, ble lagret ennå lengere. Hvor lenge rundstokker må tørke har jeg ingen formening om. Men jeg har ved flere anledninger, kontrollert importert stokker til lafting. I det værste tilfellet målte jeg en RF på 83% og anbefalte kunden å returnere varen, kunden hadde kjøpt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par bilder av koppen etter reparasjon.

Den har fått en omgang med olje etter reparsjonen, men jeg vet at det finnes møbelpuss som inneholder bivoks.

Kanskje det kunne være noe å prøve. 

Tidligere kunne man kjøpe dette fra Honningcentralen, men nå fant jeg den bare på Amazon.com

Den har bare vert med på en tur etter dette så det gjenstår å se om den vil sprekke mer eller om den har gitt seg.

post-4220-0-92303500-1383982526_thumb.jp

post-4220-0-95497500-1383982536_thumb.jp

post-4220-0-57654300-1383982547_thumb.jp

post-4220-0-56150200-1383983650.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.