Gå til innhold
  • Bli medlem

Bål eller ild i naturen?


finnjpedersen

Anbefalte innlegg

Annonse

Den generelle reglen er at "Åpen ild i skog og mark er forbudt fra 15. april til 15. september"

 

http://www.dsb.no/Global/Brannvern/Dokumenter/skogbrannplakat.pdf

 

I tillegg kan det gies lokale innskrenkninger ut over dette når det har vært spesielt tørt eller barmark tidliggere enn normalt.

 

Dette står i forhold til allemannsretten:

Du har rett til:

- å tenne bål om vinteren og hvis det ikke er skog i nærheten

Vær alltid forsiktig med ild – husk at du ikke kan tenne bål i eller i nærheten av skogsmark i tiden 15.4. til 15.9. Når det gjelder bålbrenning kan det være lokale regler som er strengere, og myndighetene kan også bestemme at det skal være forbud mot å gjøre opp ild dersom det er veldig tørt og dermed stor skogbrannfare.

 

http://www.aktivioslo.no/info/allemannsretten/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var en tråd ja. Dårlig søkemotor må jeg si, skrev ild i naturen, 0 treff.

Hei.

Dersom du bruker søkefeltet her på FF, så benytt google site search.

Gir bedre resultat enn søkemotoren som følger med plattformen Fjellforum er utviklet med.

ild i naturen gir da 28 treff internt.

bål i naturen gir 616 treff internt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-06-26-847/KAPITTEL_8#KAPITTEL_8

 

Forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn. Paragraf 8-2, avsnitt 3:

 

"Med unntak av brenning som nevnt i annet ledd er det i tidsrommet 15. april - 15. september forbudt å gjøre ild i eller i nærheten av skogmark uten tillatelse fra kommunen. Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det."

 

 

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-27-31

 

Lov om skogbruk, kapittel 1, paragraf 2, avsnitt 1:

 

"Denne lova gjeld for all skog og skogmark. Med skogmark forstår ein i denne lova grunn som er skogproduserande, eller som etter ei samla vurdering er best eigna for skogproduksjon, og som ikkje er nytta til andre formål."

 

 

Dette betyr altså at bålforbudet kun gjelder på grunn som er definert som skogmark. Mange har inntrykk av at forbudet gjelder generelt i "skog og mark", det stemmer altså ikke. Du kan altså med god samvittighet fyre bål på vidda hele sommeren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det egentlig friluftsfolk som respekterer dette bålforbudet helt ut? Jeg har alltid fyrt et kaffebål når jeg har vært ute på tur, enten det har vært i skogsmark eller til fjells. Det har aldri vært noe problem. Men det er selvsagt lov å bruke hue.

 

post-4016-0-33428100-1384543338_thumb.jp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det egentlig friluftsfolk som respekterer dette bålforbudet helt ut?

 

Det håpar eg at det gjer. Sjølv fyrer eg i alle fall aldri bål i skogen sumarstid.

 

Det er ikkje greit fordi det stort sett går bra. Problemet er at det enkelte gonger går gale, og då går det ordentleg gale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette en litt sånn "normelov" for å kontrollere den store massen? Altså en lov som ikke håndheves, men bidrar til en ønskelig adferd i befolkningen generelt. Jeg tenker i allefall at det er det. Hadde aldri falt meg inn å ikke fyre bål når som helst på året så lenge forholdene tilsier at jeg kan gjøre det på en trygg måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padlet en sommerkveld ved Børtervanna i Østmarka. Fem av fem leirplasser fyrte bål så hardt de kunne. 

 

Må innrømme at jeg selv fyrer bål innimellom i den forbudte tiden, men nå har jeg vært speider opp igjennom oppveksten og har alltid respekt for bålet som å lage bålplass, eller være i nærheten av vann samt ikke gå fra bålet i full fyr. Riktignok skal ikke speidere fyre bål i forbudstiden og pleide i henhold til lederne å håndheve det.

 

Er det stor skogbrannfare og meget tørt som det kan forekomme på denne tiden, så lar jeg såklart være å fyre bål. Spesielt ved tørt gress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns dere om denne kommentaren etter at noen nordmenn filmet seg selv krysse alaska?

 

"You guys are assholes. Why do you think it's okay to build fires anywhere and everywhere--especially on the tundra? Have you never heard of LEAVE NO TRACE camping. Hey, go back to Scandinavia and burn up your own country."

 

Så selv filmen og stusset veldig over denne kommentaren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken film er det?

 

Det er jo et poeng å lage så lite avtrykk som mulig, spesielt der det ferdes mye folk. Men på tundraen over Alaska? Tja, det er vel ikke så mye folk som driver over der kanskje, men det er vanskelig å være uenig at man på tundraen bør være ekstra forsiktig da faunaen der bruker ekstra lang tid på å hele sine sår. Nå har jeg ikke sett filmen men dette høres vel litt ut som en typisk bedreviter som bruker normer fra sitt trolig tettbefolkede "nabolag" til å..., ja være en bedreviter. En ganske vanlig øvelse på interenett spør du meg. 

 

Minner gjerne om at det ved vassdrag er fint å båle nedenfor flomgrensen. Da får vårflommen vasket rent og utslettet alle spor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rester etter et bål er da ikke verre enn gamle stier etter ATV og scooter..

 

 

Rester etter et bål kan på ingen måte sammenlignes med ATV spor!

 

En ATV har etter min mening ingenting å gjøre i naturen. Den river opp og ødelegger landskap. En gammel bålplass vitner om folk som har vært mer eller mindre i takt med naturen og som har sittet forran bålet og hatt det trivelig. Bål har hatt en naturlig plass i naturen siden tidenes morgen. Opp av aska spirer det friske skudd etter ei lita stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det egentlig friluftsfolk som respekterer dette bålforbudet helt ut? Jeg har alltid fyrt et kaffebål når jeg har vært ute på tur, enten det har vært i skogsmark eller til fjells. Det har aldri vært noe problem. Derfor vil jeg anbefale folket å koke kjelen til alle  årstider. Men det er selvsagt lov å bruke hue.

 

 

Tror egentlig ikke veldig mange respekterer det nei,

Hvertfall hvis man tenker på at stormkjøkken med rødsprit eller en multifuel-brenner faktisk er åpen ild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok kontakt med Miljødirektoratet der jeg skrev det samme som i forrige post. Det endte opp med at de endret ordlyden på sine nettsider umiddelbart:

 

Nå lyder det "skogsmark".

 

http://www.xn--miljdirektoratet-oxb.no/no/Tema/Friluftsliv/Allemannsretten/Aktiviteter-og-allemannsretten/Balbrenning/

 

Men, hva er legaldefenisjonen av "skogsmark" da (vs "skogmark")? :)

 

I den forrige tråden var det noen som fant frem forskrift om brannforebygging  http://www.lovdata.n...6-0847-008.html

 

 

§ 8-2. Bruk av ild utendørs

       Det er forbudt å gjøre opp ild eller behandle ting som representerer en brannfare utendørs under slike forhold eller på slik måte at det kan føre til brann. Oppgjort ild må ikke forlates før den er fullstendig slokt.

       Ved flatebrenning eller brenning av hogstavfall i skogmark samt gras- og lyngsviing i eller i nærheten av skogmark, skal det være en ansvarlig leder som skal utarbeide planer, og sørge for at brenningen gjennomføres på en forsvarlig måte. I god tid før brenningen foretas skal det sendes melding til leder av brannvesenet.

       Med unntak av brenning som nevnt i annet ledd er det i tidsrommet 15. april – 15. september forbudt å gjøre ild i eller i nærheten av skogmark uten tillatelse fra kommunen. Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det.

 

 

Altså, bør man generelt sett både kunne tenne et bål og bruke sin primus, så lenge det gjøres under slike forhold eller på slik måte at det" ikke "kan føre til brann, men altså da med unntak for perioden 15.april til 15.september, der det eksisterer et generelt forbud mot  "å gjøre ild" i nærheten av "skogmark", med mindre kommunen du skal "gjør ild i" eksplisitt har gjort et unntak for forbudet.

 

Men omfattes "å gjøre ild" i nærheten av "skogmark" også fyring av primus? Rammes primusen av forbudet i perioden 15 april til 15 september, eller er det bare bruk "som kan føre til brann" som er forbudt? Hva med innretninger som disse "http://www.fireboxstove.com/camp-stoves" (i den store eller lille utgaven)?

 

PS: Gjett om jeg har med meg lovboka tur da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rester etter et bål kan på ingen måte sammenlignes med ATV spor!

 

En ATV har etter min mening ingenting å gjøre i naturen. Den river opp og ødelegger landskap. En gammel bålplass vitner om folk som har vært mer eller mindre i takt med naturen og som har sittet forran bålet og hatt det trivelig. Bål har hatt en naturlig plass i naturen siden tidenes morgen. Opp av aska spirer det friske skudd etter ei lita stund.

 

Jeg er overbevist om at bullshit kommentaren som klaget over bålbrenning ikke er Alaska beboere , men tåpelige treehuggers fra "the lower 48" statene. Jeg har en kjenning ( en inuit ) som er fra Anaktavuk Pass i Alaska, og jeg kan love at de setter spor etter seg når de ferdes i naturen i Alaska. Norske vandrere i naturen tar myyye mer hensyn til dette, enn de er vant til de borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsmark må regnes som produktiv skog, dvs produksjonsevne min. 1 m3 trevirke/hektar/år.

 

Siden jeg spurte om legaldefenisjonen av "skogsmark" (ikke "skogmark"), så kan du kanskje si fra hvilken lov eller forskrift du henter dette?

 

(I en parentes bemerkes at det synes noe upraktisk å skulle ta stilling til om det er produktiv skog som produserer min. 1m3 trevirke per hektar per år man står overfor - når man er ute på tur og er klar for å ta en kaffepause) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.