Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur til Skarvheimen. Kan I hjælpe?


Jakob

Anbefalte innlegg

Hej Fjellforum Folkens.

 

Det er efterhånden lang tid siden, jeg har postet her på forummet, men jeg håber, I stadig har mulighed for at hjælpe med et par spørgsmål.

 

Min kammerat og jeg overvejer en tur fra Breistølen ned til Finse den 1. marts. Kan I hjælpe med følgende spørgsmål (jeg beklager på forhånd, at de er mindre intelligente).

 

  1. Er det overhovedet muligt at køre til Breistølen den 1. marts? (Eller er den vinterlukket/stengt? Hvis den ikke er lukket, er det så med taxa eller går der mon busser?)
  2. Er ruten sydover mod Finse skredudsat på denne tid? (Vi regner med at gå Breistølen -> Bjordalsbu -> Iungdalshytta -> Kongshelleren -> Geiterryghytta -> Finse)

På forhånd tak for hjælpen!

 

Vh

Jakob

 

Sidste år gik turen til Rondane. Her kan I se lidt billeder fra turen.

 

G6Z7973.jpg

 

Porten til Rondane (Svartnuten til højre 1840 m.o.h. og Rondhalsen til venstre 1647 m.o.h.)

G6Z7995.jpg

 

Rasmus på vej mod Rondslottet

G6Z8145.jpg

 

Tilbageblik over ruten ind i Langglupdalen (Smedhamran i centrum)

G6Z8134.jpg

 

Jakob på vej op i Illmanndalen

P1020413.jpg

Perfekte forhold i Illmanndalen

P1020425.jpg
 

Keep trucking Rasmus

G6Z8103.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg gik den turen for et par år siden fra Palmesøndag, bortsett fra Geiteryggen - Finse. Vi kjørte ned til veien ved Geiteryg tunnelen for å ta bussen til Ål til stor påskebord. Men det er en annen sak.

Breistølen ligger ved Rv 52 som normalt er åpen. Riksveien er også offisielt skille mellom villrein på Hardangervidda og tamrein i Nordfjella. jeg tror ikke reinen vet det. Oslo - Lærdal bussen kjører via Gol og Hemsedal denne veien. Sjekk selv på Nor-way busser.

Hvis du går den offisielle kviste-løype mellom hyttene oppfatter jeg det ikke som skredfarlig, men en skal jo alltid se sig for i så henseende og det kan oppstå spesielle og ekstreme snøforhold. Jeg husker ikke turen veldig krevende. Det var en lang seig stigning til Bjordalsbu med pulk, men med feller går det bra. som Jeg har ingen fotos fra turen på denne PC, men kan legge ut senere.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jakob !! 

 

Denne turen er en "lett match"  under normale forhold når form og utstyr etc.etc. er i orden. Jeg har gått der selv for noen år siden. Jeg ville  ha startet fra Tyinkrysset, men det krever kanskje en dag eller to ekstra over Sulebu.

 

God tur !  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

[*]Er det overhovedet muligt at køre til Breistølen den 1. marts? (Eller er den vinterlukket/stengt? Hvis den ikke er lukket, er det så med taxa eller går der mon busser?)

 

Som allereie nevnt, er vegen stort sett åpen (med værforbehold). Det går også buss: http://www.nettbuss.no/rutetilbud/ekspressbuss/nettbuss-express/nx170-forde-skei-sogndal-gol-gardermoen-oslo- (Breistølen er ikkje nevnt i rutetabellen, men bussen stoppar der dersom det er nokon som skal av)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca. 10 år siden gik jeg og en kammerat en tur i Skarvheimen og den nordligste del af Hardangervidda, som var delvis sammenfaldende med din planlagte tur. Vi gik Haugastøl - Krækkja - Finse - Geiterygghytta - Iungsdalshytta - Raggsteindalhytta - Finse - Hallingskeid og derfra retur med toget til Haugastøl. Det var nok ca. en måned senere på året - ca. 1. april - men der var ikke noget, vi opfattede som skredfarligt. Det er over kommeligt men fint terræn. Dog kan jeg ikke udtale mig om stykket mellem Breistølen og Iungsdalen.

 

På dine fotos fra Rondane er der også ting, jeg kan genkende. Et par år senere - også omkring 1. april - var jeg med samme kammerat i Rondane. Her gik vi Høvringen - Grimsdalshytta - Dørålseter - Rondvassbu. På Rondvassbu tog vi i alt 3 overnatninger og 2 dagture. Første dagtur gik til Veslesmeden. Anden dagtur gik først østpå gennem Illmanndalen, så vestpå gennem Langlupdalen og til sidst sydpå over isen på Rondvattnet. Sidste dag var bare retur fra Rondvassbu til Høvringen.

 

Siden er det desværre ikke blevet til mere af den slags for min del, men jeg må prøve at komme i gang igen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hej Elg / andre

 

Tak for inputs, det bliver rigtig godt at komme afsted igen. Det bliver tur nummer 7 i vinterfjellet med telt, snart en tradition. Har et spørgsmål:

 

 

Oslo - Lærdal bussen kjører via Gol og Hemsedal denne veien

 

Kan nogen med kendskab til lokalområdet fortælle, ca hvor Breistølen er på ruten?

 

http://www.nettbuss.no/www/resources/nbno/8/85dbdb1cbb78b9be83ccedd468732e0a.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat frå elgen sitt innlegg:

 


"Breistølen ligger ved Rv 52 som normalt er åpen. Riksveien er også offisielt skille mellom villrein på Hardangervidda og tamrein i Nordfjella. jeg tror ikke reinen vet det. 


Hilsen
Elgen"

 

Uten at dette har så mykje med trådstartar sine spørsmål å gjere,men dette er ikkje heilt korrekt.. Nord for Rv 52 finn du tamrein det stemmer,men sør for Rv52 finn du villreinen som tilhøyrer Nordfjella villreinområde.. Skille til Hardangerviddareinen ligg eit godt stykke lenger sør.

 

Her er grensene for Nordfjellareinen :

 

 

Nordfjella Villreinområde ligg i 6 kommunar: Aurland og Lærdal i Sogn og Fjordane fylke,
Hemsedal, Ål og Hol i Buskerud fylke, og Ulvik i Hordaland fylke. Villreinområdet har RV 52
som grense i nord, Bergensbana i sør (eller meir presist; vassdraget som renn langs
Bergensbana).

 

Tatt frå http://www.villrein.no/LinkClick.aspx?fileticket=xj1DILgaebw%3D&tabid=4922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hej Lars og Linda.

Vi vil bestemt tage en spade med. Grunden til at vi kører til Bteistølen i stedet for at tage bussen er, at bustiderne er ikke gode. Vi kan først nå aftenbussen og være fremme kl. 03:30 i stedet for ca. 23:00 med bil. Vi får mere derfor mere søvn, inden det går op ad næste dag. Til gengæld skal vi så tilbage og hente bilen bagefter, men her har vi ikke så travlt.

Men altså: Det bør være muligt at parkere ved breistølen?

Vh

Jakob

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breistølen var stengt sist vinter, og websiden sier intet om gjenåpning. Det er noen private hytter der, men jeg vet ikke om det måkes inn der. Ville ringt, hvis ingen her kan oppklare det sikker. Mulig å parkere ved Eldrevantn. Tror det er vel så lett å gå til Bjordalsbu den veien (men har ikke gjort det selv). Starrdalen, opp ved Breistølen er bratt og rasutsatt. Dere bør ikke gå for høyt opp om natten før dere legger dere til. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej ,
jeg gikk i Hallingskarvet flere ganger tidlig i mars og ha krysset Breistølen
 Breistølen er vinterstengt , men vanligvis var det plass til a parkere bilen .
 
Her er  nummeren for  kontakt utenom sesongen  for å spørre:
 
 
Men bare noen kilometer  av veien 52 mot  nord er Borlaug og det er en vandrerhjem . Borlaug hadde ellers åpent året rundt, er absolutt verdt en forespørsel.
 
 
(Beklager min skrivefeil, jeg er ikke en innfødt scandinavisk)
Ha det gøy i turplanlegging ;
Hilsen Ini
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hei igjen. 
 Noe   på spørsmål 2.
Jeg kjørte fra Bjordalsbu til Breistølen 4 eller 5 ganger   (-:  .
Fra Stardalsfjell  hver gang skred hadde gått inn i Stardøla. Så langt det er mulig  gå på østsiden av Stardøla og ikke i mørk . Resten er ikke problem.
Du kan se det på        
 
 
 
 
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Ini og andre

 

Tak for tip ang. turen. Vi glæder os til at komme afsted igen. Nu må det gerne snart blive den 28. februar :-)

 

Spørgsmål: Er det nogle af jer der ved, om dette kort dække vores rute (eller kan anbefale et andet?). Vi går fra Breistølen ned til Finse (se evt. rute i første besked her i tråden).

 

http://www.naturogfritid.no/224221/Kart/Norge_1-50_000/Skarvheimen

 

Vh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Ini og andre

 

Tak for tip ang. turen. Vi glæder os til at komme afsted igen. Nu må det gerne snart blive den 28. februar :-)

 

Spørgsmål: Er det nogle af jer der ved, om dette kort dække vores rute (eller kan anbefale et andet?). Vi går fra Breistølen ned til Finse (se evt. rute i første besked her i tråden).

 

http://www.naturogfritid.no/224221/Kart/Norge_1-50_000/Skarvheimen

 

Vh

Jakob

Såvidt jeg husker må du også ha kartene Hemsedal Nord (http://www.naturogfritid.no/default.asp?kartsok=JA&kartnr=2687) og Finse (http://www.naturogfritid.no/default.asp?kartsok=JA&kartnr=2241) for å dekke hele ruten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

    Hei deres  , 

Larsdx  husker presis  riktig.
Kortet mangler Bjordalsbu-Breistølen ,kortet endet litt sør for Bjordalsbu. 
Taste inn  "Skarvheimen 2661"   , f. eks på google images , så ser du området.
 
Og enda en liten  Info for extra trygghet :
Sørøst av Kongshelleren (på Volanuten) ligger Skorpebu , en liten nydelig godt utstyrt hytte fra Hol-fjellstyre.
WGS84 UTM-UPS: 32v 0433185-6736652
 
 
(Jeg var allerede veldig ! glad , at hytta var der , da jeg var  ute i vanskelig vær)
Vh Ini  (-:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kære Folkens

 

Tak for hjælpen med vores tur til Skarvheimen. Vi begyndte lørdag morgen og nåede søndag formiddag Bjordalsbu. Her kunne vi konstatere, at vinden var taget til i styrke og min formkurve præcis var, hvad jeg regnede med. Derfor tog vi en halv overliggerdag i Bjordalsbu og returnerede til Breistølen den næste dag. Turen var absolut strålende, men med lidt bedre vejr og en lidt bedre form, skal det nok lykkes næste år. 

Her er par billeder fra turen.

Vh

Jakob

 

 

Breistølen (vinterlukket). Udgangspunkt. Vi teltede nedenfor og havde godt vejr denne dag.

Vi ændrede rute ved Bjordalsbu og gik samme vej ud. Men vi kommer stærkt igen næste år.

G6Z1304.jpg

 

 

Snekuffert og følgesvend.

G6Z1319.jpg

 

 

Luksusbolig: Svalbard High Camp.

Når man sover i telt om vinteren, er der én måde at holde sig varm på, og det er at ligge i soveposen. Så da lynlåsen på min sovepose knækkede af, krævede det en smule nærvær og opfindsomhed. Jeg endte med at skære lynlåsen af en taske og transplantere den til soveposen. Slet ikke ringe af en humanist (altså hvis jeg selv skal sige det...) 

(Hvis du har en grejfetich: http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Svalbard_High_Camp )

G6Z1343.jpg

 

 

Ups, glemte at hælde vandet på termoen.

G6Z1376.jpg

 

 

 

God sigtbarhed om morgenen. 

G6Z1365.jpg

 

 

 

 

Det blæste op i løbet af et par timer. Vi bestemte for os for at tage resten af dagen i Bjordalsbu. Hytten ligger 1580 moh og her mødte vi Stein Jakob. Han gik Norge på langs og var på vej mod Nordkap.

Følg ham her:
http://steinjakob.net/
 

 

G6Z1409.jpg

 

 

 

Bjordalsbu

G6Z1394.jpg

 

Jerven lurer  :D 

 

G6Z1430.jpg

 

Vh

Jakob

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.