Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur til Svalbard. Desember måned


Vikingblod

Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk! :mrgreen:

 

Meg og 2 andre kamerater tenkte å feire jul på Svalbard i år, og i den sammenheng tenkte eg at eg skulle høre med dere drevene her inne om dere hadde noen forslag til bekledning i forhold til ytterplagg (jakke/bukse/kjeledress) som er varme nok til forholdene eg kommer til å møte. Nå er det nok leiemuligheter der oppe, men skal uansett invistere litt penger i bekledning ettersom dette neppe blir siste tur dit.

 

Tenker egentlig på en varm kjeledress, men sliter med å finne noe som eg syns e duganes til såpass kalde forhold. Om dere har noen andre nyttige tips så tar eg imot de med åpne armer! :mrgreen:

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lang Skalljakke med tynn boblejakke under og en god litt vid skallbukse med seler bør være innafor. Votter med merinoull-hansker inni. Bavaclava i feks fleece med vindtett lue over. Skibriller (oakley goggles etc) 

 

Veldig sjalu på turen, tror dere vil få det supert. 

 

Anbefaler tur til den forlatte russiske byen jeg ikke husker hva heter:) 

 

Også er jo dette en inspirerende film å ta en titt på:) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo om dere skal ha klær for å bevege dere mye, kjøre skuter, eller stort sett være i byen? Det blåser noe forferdelig der oppe, og jeg ville satset på en skikkelig parka-type. Romslig, og med god hette med skinn. 

Det er jo køl mørkt på den tiden, så mye skiturer og sånt er kanskje ikke på lista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Noen som har har noe man bare bør få med seg når man er der oppe? :smile:

 

Svalbard museum og Kåre Tveter Samlingen på Galleri Svalbard. Utover dette er Longyearbyen ein stussleg plass som ein bare bør koma seg vekk frå.

Med tanke på det sparsommelege lyset, ville eg anbefale å ikkje prøve å gape over for mykje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel uenig med en del av de andre som skriver her når jeg sier at jeg synes desember, tidlig januar er den fineste tiden. Det er stilt og rolig, uten så mye snøskutere som durer forbi i evighet. Og mørket gir landskapet en helt annen spenning. Jeg vil absolutt anbefale at du/dere får dere en tur med hundeslede. Er en fantastisk følelse å kunne kjøre hundeslede i mørket under nordlyset (husk å slå av hodelykta).

 

Det kan bli ganske surt her oppe. I fjor hadde vi nede i - 30 grader med vind på lille-julafta. Skal du ut med slede eller snøscooter så får du låne/leie dress hos selskapene. Til vanlig tur (ski/fots) så har jeg devold expedition oppe og nede (evt. dobbelt om det er veldig kaldt), pluss skallbukse, hjemmestrikka ullgenser og bomullsjakke. Ull linere til å ha under vottene er anbefalt, god lue, og balaclava. Du bør dessuten ha en god hodelykt (den kommer du til å bruke mye) og aller helst en reserve (sånn som koster 149 og hvor batteriene varer evig). Det kan være kjekt med ekstra genser/dunjakke når du kommer opp på toppene.

 

Som nevnt, så er det en del fine topper rundt omkring her. Selv om det er snø (og underlaget er allerede kommet, selv om snøen blåser vekk i dag) så er det stort sett greit å komme seg rundt uten ski/truger (selv om alt er gøyere på ski).

 

Når du kommer tilbake til byen, så ta en tur på puben. Det er ikke så mye folk (dvs. travelt) i mørketida, men alle er desto mer sosial.

Rifle dere ha, og signalpistol er en fordel. Dette kan leies. Evt. om dere har selv (30-06, tilsvarende eller kraftigere er anbefalt). Vi har hatt isbjørn rundt byen denne høsten og man vet aldri hvor og når den kommer (folk har møtt den til fjells, til tross for at den trossalt er maritim av natur).

 

Jeg skulle tilbydd meg å guide dere litt rundt når dere kommmer, men i år reiser jeg faktisk ned til fastlandet for å feire, men lykke til. 

 

Noen anbefalte destinasjoner: Nordenskiöldtoppen, Sarkofagen/Trollsteinen, Hjortfjellet (dagsturer), evt. isgrotteturer i longyearbreen/larsbreen (krever guide eller eget utstyr). Fredheim, Barentsburg er typiske turistdestinasjoner med snøscooter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.