Gå til innhold
  • Bli medlem

Ukes tur i Sør Norge.


Jonashaaningoutdoors

Anbefalte innlegg

Annonse

Her bør du nok komme med litt mer informasjon for at folk skal kunne hjelpe deg. 

 

Ønsker du å gå til fots eller på ski?

 

Hva er du forberedt på av værforhold?

 

Er det fottur bør du komme deg så langt øst som mulig siden det er mindre snø der. I sirdalsheiene i sør-vest har det fremdeles ikke kommet noe snø av betydning, men det kommer sannsynligvis de neste ukene i følge værvarselet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder til i den sørvestlige del av Norge. (Nær Stavanger) Nede i lavlandet er det stort sett nesten ikke snø, og her er det antakelig størst mulighet for fottur i vinterhalvåret.

MEN selv her bruker vi normalt ikke heia denne måneden. Og i hvert fall ikke til "langturer" på en uke. Det blir høyst en tur inn og ut til de nærmeste hyttene.

 

Det er bare to valg, vente på snø, eller vente til våren (som kommer - i de laveste heiene - i begynnelsen av juni.)

 

 

Området har blitt besøkt av en dansk herre, som legger ut foto fra sine turer. Det seneste han har gått i vårt område er oktober.

http://www.fjeldvandring.dk/index.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør du nok komme med litt mer informasjon for at folk skal kunne hjelpe deg. 

 

Ønsker du å gå til fots eller på ski?

 

Hva er du forberedt på av værforhold?

 

Er det fottur bør du komme deg så langt øst som mulig siden det er mindre snø der. I sirdalsheiene i sør-vest har det fremdeles ikke kommet noe snø av betydning, men det kommer sannsynligvis de neste ukene i følge værvarselet.

Jeg så ikke ditt innlegg før jeg postet mitt - beklager dobbelt kjøringene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja november måned er evig og altid tricky! Jeg er klar over at selve beskrivelsen Sør- Norge er lettere upræcis, men det var mere for at have åbne svarmuligheder.

Jeg Har ingen problemer med fjellskiture, så jeg er åben for begge muligheder.

Jeg har gået i Sirdal om sommeren og der er vanvittig smukt!

En mulighed jeg også har overvejet er Femundsmarka. Her tænke jeg det må være muligt gå på ski via kanoruterne(?) når bare der har været frost længe nok. Hvad jeg kender til det så er de et af de koldeste steder i Norge, så der kan vel ikke være så lang tid til at det er muligt at gå på isen i området. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hhttp://www.tursiden.net/2013/02/apne-koier-og-buer-i-femundsmarka/ttp://www.engerdal-fjellstyre.no/ hallo her har du en link vor du kan utviklinga av veret i femund dag for dag fjellstyret er også greie og ringe til angående tips de er lokalkjente og ser veret dag for dag.Legger også ved en link på åpne buer og koier det kan bli veldig kaldt her i nov så greit og vite om disse hyttene i reserve. Femundsmarka er en flott opplevelse så anbefaler dette men godt planlagt!Ha en fin tur uansett hva du velger ikke glem rapport m bilder! BLE noe rart her linkene ligger nedenfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker mange gange for dine råd og links Løssnø :) jeg har oplevet Femundsmarka om sommeren til stor glæde! Jeg hører dig sige at turen skal være godt planlagt pga pludselig opstået dårligt vejr? :) og at det derfor er godt at have kendskab til samtlige koier? :)

Hvordan er det med dyrelivet? Kan man være heldig at se Bjørn i november/december eller er han gået i vinter dvale ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Femundsmarka er det ikke skiføre enda, men heller ikke trivelig føre for fottur. Det er omkring 10 cm snøslaps på Røros i dag og rundt 0 grader. Forholdene ute ved Femunden er nok veldig lik de på Røros.

Det er ikke is på vassdragene og trolig heller ikke sikker is på mindre vann og sjøer. Selve Femunden er så pass stor at den normalt ikke fryser til før mot slutten av desember.

Personlig ville jeg nok valgt et annet alternativ enn Femundsmarka i november hvis jeg måtte reise for å komme dit.

Lykke til og håper du finner et fint sted for turen din.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du til Norge i november? Dagene er korte og som nevnt er det ikke sesong for noen ting. Hva med sørover i Europa eller evt. kanari-øyene?

 

Hvis du allikevel skal gå tur i Norge, kan du vurdere å følge flest mulig kyststier. Jeg tror ikke det er noen gjennomgående sti, men en del kommuner har stier som de kaller for kyststien. Resten kan du kanskje knytte sammen selv vha kart, eller ta buss innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan gå en tur fra hytte til hytte, eller med telt, i Oslomarka. Du kan gå i to dager eller en uke, bare fantasien setter grenser, og skulle det komme snø er du ikke lenger unna sivilisasjonen enn at du kan gå "hjem" på en dag (hrm, husker hvor tungt det var å tråkke seg ut fra Bekkestua i Romeriksåsen etter 20 cm snøfall i fjor...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hej Gisle. Er der andre områder du kunne se der kunne have interesse, selvom der er i november måned?

Jeg vet sannelig ikke Jonas. Selv ville jeg enten dratt høyt til fjels for å ha mulighet for skiføre eller holdt meg i sørlige/vestlige kyststrøk for å unngå snø i størst mulig grad. Desember er en sikrere måned med tanke på skiføre enn november. Hardangervidda i fra sør (Haukeli) eller fra nord (Haugastøl/Finse eller evt Dyranut) burde kunne gi brukbare muligheter for skiføre i desember samtidig som de er lett tilgjengelige både med bil og kollektivtransport.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som flere sir her er november og for så vidt desember hverken til ski eller til fots. For lite snø til å dekke stein, busker mv. men såpass at det er tungt å gå. Noe farligere er det at myrer og vann ikke er frosne, da det har vært lite barfrost ennå i år, men de kan være dekket av snø, så man plumper i.

Truger (snesko) kan være en løsning på denne tid - men vannene blir ikke sikrere av det.

I Ålsfjellet - Skarvheimen er det kommet snø, nok til første skiturer, men bare på jordene, ellers er det for ujevnt. Men det er tung å gå til fots.

Fotos er fra i går d. 4.11!

hilsen elgen

post-1047-0-57076800-1383679508_thumb.jp

post-1047-0-56982900-1383679529_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tusind hjertelig takk for alle som forsøger at hjelpe denne danske fjellape!! Kan ikke få nok af Norge, så jeg drar til fjells ved hver eneste mulighed!

@ elgen: har du et indtryk af hvor langt nord på jeg skal for at finde ordentligt skiføre? :) eller må jeg simpelthen væbne mig med tålmodighed? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tusind hjertelig takk for alle som forsøger at hjelpe denne danske fjellape!! Kan ikke få nok af Norge, så jeg drar til fjells ved hver eneste mulighed!

@ elgen: har du et indtryk af hvor langt nord på jeg skal for at finde ordentligt skiføre? :) eller må jeg simpelthen væbne mig med tålmodighed? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

De nordpå må vel heller svare på hvor skiføret er, men ingen her regner vel med pålitelig skiføre før omkring jul?? Og så var der det med dårlig is på vann og myrer.

I november-desember er været noe skiftende og det kan være både vind og slaps (slud) vel den kaldeste kombinasjon som finnes.

Ofte blir det tø kort før jul - "kakelinna" - som man før mente kom fra al ovnsvarmen ved kakebaksten til jul! Et særnorsk meteorologisk fenomen.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.