Gå til innhold
  • Bli medlem

10 kanondager i Chamonix. September 2013


Emil

Anbefalte innlegg

Oppkøyring

 

En særdeles impulsiv tur ble en realitet etter at Toralf ringte og spurte om jeg var gira. Gira på en oppkjøringstur mot Innerdalssesongen som han sa det (!), og det var da Chamonix han mente med det.

Begge hadde fri, jeg fikk godkjent søknaden til fruen og diiiing så ringte vi på leilighetshotellet i Chamonix sentrum en sen Septemberkveld.
Med på turen var også en tredjemann som hadde reist i forveien, da var det altså Ronny, Toralf og meg selv, 3 Nordmøringer og sinnsyke værmeldinger 14 dager frem i tid.
 

Cosmique Ridge:
Første dagen tok vi Gondolen opp til Aguille Du Midi (godt og vel 3800moh), småsvimmel og uggen men ikke problematisk. Vi rusla ned ryggen til Cosmique-breen, kryssa den og klatra Cosmique Ridge tilbake til Aguille Du Midi. Denne ruta er en enkel superklassiker med scrambling og lett klyving, vanskeligste punkt er en kort vegg med et fint riss, 4+, men uthugde høl til stegjerna gjorde det hele til en ferd opp en stige. Uansett, fin tur, kongevær og et steg videre. 

post-5730-0-81579100-1383476842_thumb.jp    post-5730-0-51472400-1383477078_thumb.jp

 

Toilet Route (WI4, M5):
Dag to skulle gå opp ei rute vi ikke visste navnet på men som vi syntes så fin ut fra broa på Aguille`n. Mixklatring opp renneformasjon med mer solid is i toppen.
Saftig rappell fra brua med småkjipt bombardement av is når de to andre kom etter. Stussa over den skarpe lukta av såpe og urin ved innsteget, men tenkte at det sikkert er mange som pisser her før klatringa. Artig klatring forresten, fint og bratt i toppen. Undervegs økte lukta i omfang. Når jeg som toer hugde meg opp  i bratteste ispartiet spruta den gule sørpa meg i fjeset, jeg var idiot og sleika meg rundt munnen før jeg spytta faenskapen ut igjen. "Det er piss for faen" brølte jeg opp til Toralf, Toralf lo. Hansker og tau lukta piss, og det rant frisk fra istappene over oss. Veldig homogen is og gode forhold da. Ruta toppa ut i en H-bjelke på den forbannede betongklumpen der dass og utslagsvann sikla ut. Vi googla ruta, jepp, "the toilet route".
      

            Delikat rappell fra broa                                                             Dasslinja
 post-5730-0-63459800-1383476897_thumb.jp  post-5730-0-59148300-1383476978_thumb.jp         



Goulotte Perroux (WI4 M5), 6 rappeller lengre ned i samme Gjelet som Toilet Route.
Den var meget bra, tøff mixklatring med noget tørre forhold, flott kaminklatring og renneklatring. Lurer på om det ble rundt 5 taulengder med jevn og fin klatring før vi toppa ut på Cosmique Ridge nær cruxet der. Karra oss tilbake og opp til Aguille`n.

Nå var vi brukbart aklimatisert og hadde planer om noe større greier. Hadde ikke bestemt noe på forhånd og det var egentlig bare fint. Praten og diskusjonen gikk løst og ledig utover kvelden mens pilsen gikk ned i samme takt. Ronny skulle reise hjem påfølgende morgen, måtte desverre på jobb, jeg og Toralf hadde hviledag.

 

Standplassliv i Nordgjelet på Aguille Du Midi
post-5730-0-30784200-1383477694_thumb.jp
 

LE Fil A Plomb. III, WI4+, M5 (M5+) 700m. Film fra denne ruta avslutningsvis i rapporten.
Dette ble ruta vi valgte oss ut. Den går opp Nordveggen på Rognon Du Plan. Ukomplisert sak med en grei anmarsj og retur via gondolen på Aguille Du Midi.
Vi var i tvil om vi kom til å rekke siste gondolen ned, var vel i 5 Tida mener jeg å huske, Toralf overnatta på dassen der oppe når han mista den siste gondolen ifjor etter å ha klatra Frendo-pillaren i samme området.
Vi bestemte oss for å overnatte på Cosmique Hut, få oss en bedre middag og seng samt null stress under klatringa med tanke på retur.

Anmarsjen gikk unna på snaue to timer, liksom aklimatisert men dæven pusten går fordi. Svære bresprekker før innsteget, der nede ligger nå solbrillene og lua mi et sted. Klatra mye løpende opp rennesystem, små isopptak her og der. Fy fjase så flott, knallutsikt og oppdrift! Ble en del avstikkere pga lite is i linja så vi brukte en del tid.
Cruxet er kult her, en isvegg delvis bak ei gigantisk blokk som danner en iskamin. Jeg leda opp på det tynne isskallet, dritnervøs for at noe skulle kolapse, dritredd for å tryne da isskruene ikke føltes gode. 5 Skruer var med og etter knappe 20m hadde jeg en igjen til standplass. Light is right men skulle lett båret med meg flere skruer og fullført taulengda fremfor å ende opp i den hengende standplassen midt i. Toralf leda opp siste halvdel av cruxet.

post-5730-0-90992600-1383477244_thumb.jp  post-5730-0-10739400-1383477334_thumb.jp


Flott følelse å være midt i smørøyet, nordvegg med sol, men desverre hadde sola gjort det litt surt for oss. Snøen i øvre halvdel var utrolig tung å klatre i. Tynn skare med tørr sukkersnø under. Vi gikk offroute og endte opp i mer drytooling en mixklatring egentlig. Føltes som noe i grad 5-6 landskapet så vi satte varianten i M5+.

Vi nådde toppen etter ca 7 timers klatring, vi hadde jobba hardt og jeg var utrolig sliten. Mye traversering og mikkmakk utenfor ruta hadde kosta, pluss at matlysta er markant dårligere oppe i høyden. Men vi labba bortover den lange ryggen mot Cosmique breen og hytta. 12-13 timer brukte vi fra Gondolen til vi lå inne på hytta.

Dagen derpå gikk vi Cosmique Ridge enda en gang som retur fremfor å gå breen tilbake. Det ble to hviledager etter dette stuntet. Kaffe, cola, godis, mat, snus fyddifankern det er deilig å være på tur.

Ble liksom ikke noe mer større utrettelser etter dette. Prøvde på en ryggtravers som så veldig flott ut, men snudde pga været. Første dag med styggvær på turen tok vi med godt humør så det var ikke noe tungt å kaste inn håndkleet. Vi reiste heller ned i byen og klatra i det lokale Cragget. Fant flere fine ruter i høyredelen der som kosa oss med resten av dagen. Klarte til og med å gå ei syltynn 7- rute der etter noen forsøk. ikke værst for en stuttjukk Nordmøring med bolteallergi.

Resten av turen kan beskrives sånn: Shopping, øl, boklesing, trivsel, cragging. Været var ikke helt knall og den siste ruta vi hadde plotta ut ble avskrevet da vi kikka opp i fjellet om morgenen nest siste dagen. Uansett fornøyd med både utbyttet og oppholdet.

Lagde en film som ligger på Vimeo fra klatreturen opp Nordveggen på Rognon Du Plan, fin inspirasjon til vinteren for den fjellglade:






 
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spektakulärt. Jag har bara varit i omårdet med bra sikt en gång (4 dagar). Kanske provar att gå upp på Mt.Blanc en dag, men just nu har jag annat som prioriteras högre. Någon seriös klättring blir det i alla fall inte, jag håller mig till skidor och paragliding istället... Massa fin skidåkning i hela området, det finns allt från nybörjarvänligt till rena stup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spektakulärt. Jag har bara varit i omårdet med bra sikt en gång (4 dagar). Kanske provar att gå upp på Mt.Blanc en dag, men just nu har jag annat som prioriteras högre. Någon seriös klättring blir det i alla fall inte, jag håller mig till skidor och paragliding istället... Massa fin skidåkning i hela området, det finns allt från nybörjarvänligt till rena stup.

Vi hadde 7 dager med samenhengende skyfri himmel, hadde griseflaks.

Paragliding har tydeligvis tatt brukbart av der ivertfall, var enormt med paraglidere på ryggen nedenfor Aguille du midi fra morgen til kveld. Det ser flott ut det altså!

 

 

Høydeskrekk har du i hvert fall ikke! ;) Flotte bilder!

Av og til så ;) Takk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Kjempefin turrapport! Hvis det er  en trøst er dere ikke alene om opplevelsene av "the toilet route"  - er vel nærmest å betegne som en lokal klassiker :mrgreen:

Den andre ruten du ikke husker navnet på høres ut som "Goulotte Perroux". Var der en iskald februardag for noen år siden. Husker jeg var glad da jeg kom opp i solen på ryggen... Men det er en fantastisk fin rute!

 

Hvordan vurderer du vanskelighetsgraden på Fil a Plomb mot Goulotte Perroux? Den er selvfølgelig lengre og med et mer markert crux, men er resten overkommelig?

 

Og det ser forresten ut som om det er brukbare (is-)forhold i fjellet der nede allerede. Er dette normalt så tidlig som september, eller var det et ekstremt utslag av fenomenet "flaks"..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Kjempefin turrapport! Hvis det er  en trøst er dere ikke alene om opplevelsene av "the toilet route"  - er vel nærmest å betegne som en lokal klassiker :mrgreen:

Den andre ruten du ikke husker navnet på høres ut som "Goulotte Perroux". Var der en iskald februardag for noen år siden. Husker jeg var glad da jeg kom opp i solen på ryggen... Men det er en fantastisk fin rute!

 

Hvordan vurderer du vanskelighetsgraden på Fil a Plomb mot Goulotte Perroux? Den er selvfølgelig lengre og med et mer markert crux, men er resten overkommelig?

 

Og det ser forresten ut som om det er brukbare (is-)forhold i fjellet der nede allerede. Er dette normalt så tidlig som september, eller var det et ekstremt utslag av fenomenet "flaks"..? 

Goulotte Perroux stemmer på en prikk ja, veldig flott rute :) Jeg vet ikke helt hvordan de rutene er når det er topp forhold, Goulotte-ruta var knusktørr men lot seg løse greit på tross av det. Dassruta var også tørr bortsett fra den flotte, våte og GULE isen i toppen :P

 

Fil a plomb blir vanskeligere pga cruxet og omfanget av turen, resten av ruta er i utgangspunktet en ren kondismarsj med korte isopptak her og der. Om en takler vedvarende 4`er is og er i ok form er det bare å suse på.

Vi fikk en litt kronglete tur da de beskrevne isopptakene ikke hadde forma seg og at snøen var kjip, ble mye kompakt mixing i omgåelsene mens de beste forholdene var på cruxet.

Lønner seg sikkert å ta ruta litt senere på sesongen, minuset da er nok mer trafikk...

 

Tror egentlig ikke at det var rekordforhold til å være så tidlig, guidene sutra og bar seg og venta på et meldt lavtrykk som skulle få igang prosessen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fil a plomb blir vanskeligere pga cruxet og omfanget av turen, resten av ruta er i utgangspunktet en ren kondismarsj med korte isopptak her og der. Om en takler vedvarende 4`er is og er i ok form er det bare å suse på.

 

Fine :)

Nok en rute å føre opp på den allerede alt for lange "to do" listen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.