Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt lemenår på gang.


larka

Anbefalte innlegg

Mange av oss husker nok lemenåret 2010/2011, i hvert fall gjør jeg det. Det var nesten så en måtte være forsiktig med hvor en satte beina, enten det var her sørpå eller i Finnmark. Nå rapporteres det om store mengder lemen på vandring fra fjellet på Sunnmøre. En kraftig økning av bestanden er observert fra Reinheimen til Langsua nasjonalpark. Dette er godt nytt for bl.a. den økende bestanden av fjellrev i Gudbrandsdalen samt rovfugl og ryper. Det er nær sammenheng mellom lemenår og gode rypeår. Fugler, rev og røyskatt tar lemen heller enn rypekyllinger. Det som er faren nå er at det kommer et islag på bakken som gjør at lemen dør av matmangel slik at bestanden kollapser. Den er avhengig av snø for å lage ganger fram til maten.

 

post-4016-0-16419400-1383471662_thumb.jp

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes det en fram og bakside på fjell ??-- :-P

Jepp... Framsiden er den som er kjent, den alle går ifra. Baksiden er den folk knapt nok vet eksisterer ;) Men, så selv Dag G forstår. Reinsnuten ligger 3,26 km i luftlinje vest for Gaustatoppen, Ikke rett vest, men nesten. :P Noe mer du lurte på?  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Lemenår? Merkelig for i sommer har jeg kanskje! sett 1 lemen og jeg har vært i Børgefjell, Blåfjell, Sylarne og veldig mye rundt her i Skarvheimen, Ålsfjella.

Jeg har husky som har fanget mengdevis av mus, men ingen lemen, som ellers er kjempemoro.

Men er det varsel om kommende lemenår til neste sommer?

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Lemenår oppstår eksempelvis hvert fjerde år er en myte. Det foreligger en tilfeldighet når Lemenår oppstår, og det kan like gjerne oppstå flere år etter hverandre. Den vitenskapelige forklaringen på Lemenår, er basert på hvor hard vinteren har vært i forveien (Hvor lenge snøen ligger). Ligger snøen lenge vil Lemen lettere formere seg. Den lever under snøen og rovdyr har i større grad vanskeligheter med å finne den.

 

Ofte hører vi diskusjoner som:

Ola; I fjor var det Lemenår

Kari; I fjor? men jeg så ikke ett Lemen…

 

Lemenår er regionalt, ettersom snøen kan ligge lenger i noen områder. Derfor vil noen oppfatte at det er Lemenår, mens andre ikke. Det er også en umulighet å forutse Lemenår året i forveien, om en ikke formodentlig er synsk og kan forutse været/vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Lemenår oppstår eksempelvis hvert fjerde år er en myte. Det foreligger en tilfeldighet når Lemenår oppstår, og det kan like gjerne oppstå flere år etter hverandre. Den vitenskapelige forklaringen på Lemenår, er basert på hvor hard vinteren har vært i forveien (Hvor lenge snøen ligger). Ligger snøen lenge vil Lemen lettere formere seg. Den lever under snøen og rovdyr har i større grad vanskeligheter med å finne den.

 

Ofte hører vi diskusjoner som:

Ola; I fjor var det Lemenår

Kari; I fjor? men jeg så ikke ett Lemen…

 

Lemenår er regionalt, ettersom snøen kan ligge lenger i noen områder. Derfor vil noen oppfatte at det er Lemenår, mens andre ikke. Det er også en umulighet å forutse Lemenår året i forveien, om en ikke formodentlig er synsk og kan forutse været/vinteren.

 

Det du skriver her kan også være en myte :) Jeg var på et arrangement i forbindelse med Børgefjells 50 års jubileum i sommer og da ble dette med "lemenpulsen" nevnt. Børgefjell er den siste skansen for fjellreven nettopp fordi lemen og smågnagere kommer med svært jevne mellomrom. Slik var det også i andre deler av landet tidligere - men det som tidligere var en sannhet stemmer ikke lengre nå - med unntak av Børgefjell.

 

Dette med Lemenpulsen er godt beskrevet i følgende vedlegg: http://www.klimaloftet.no/Global/Skole/VEDLEGG/Borgefjell,%20der%20lemenpulsen%20slar.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store mengder lemen er i fullt firsprang mot et nytt lemenår. Det er observert store lemenvandringer fra kysten på Sunnmøre til Langsua nasjonalpark i Gausdal. I fjellet der snøen ligger, er lemenvandringene sett fra fly og helikopter. 2010/2011 var det siste, store lemenåret. De store invasjonene kommer med tre års mellomrom, opplyser professor Rolf Anker Ims ved Universitetet i Tromsø.

 

Les mer her: http://www.gd.no/nyheter/article6953895.ece

 

post-4016-0-63390000-1383597122_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Går myyyye i fjellet. Dvs 1-3 dager i uken.

Ikke sett ett eneste lemen i år.

For to år siden var det på tusenvis.......

 

Nix, ikke lemenår!

Syklusen er nå på det stadiet at det dette året vil bli smågnagerår. Så får vi bare krysse fingrene for at de overlever vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.