Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk med D-ringer for pulk


rune.as

Anbefalte innlegg

Annonse

Har sett på "pulkfestet" som er på Glittertind 70 ( tror det er det samme som på Glittertind 55) og ser for meg at det blir relativt fort slitt.

Lette også etter sekker med d-ringer/pulkfeste i samme sizen som deg, men etter en del søking var det lite å finne bortsett fra de du har nevnt.

Så isteden for å kjøpe ny sekk ( begynner å samle seg opp med sekker på loftet) var jeg å henta 2 sekker hos skomaker'n som har fått påmontert D-ringer på hoftebeltet :)

Tenkte jeg skulle slenge ut noen bilder og mere utfyllende info i en egen tråd, men det får bli i senere idag.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Med en kraftig seilmakernål og noe sterk tråd er det veldig enkelt å sy D-ringer på hofterem selv. Jeg har gort det på kassert hofterem som kjørebelte til snørekjøring og på en sekk og 2 stk. rumpetasker.Det har holdt til mange turer i mange år. Men alt blir slit, så jeg sjekker syinger og annet vedr. pulkdrag mm. før hver større tur.

Jeg syr helt igjennom hofteremmen og tenker over hvor D-ringen og syningen skal sitte i forhold til andre stramme-remser, således at en kan sy og samtidig får optimal forsterking av syingen.

D-ringer, seilmakernål, taklegarn og (evt seilmakerhanske)kjøpes i bedre båt butikker.

Dette foto er ikke det beste, men kan zoomes inn på.

Hilsen Elgen

post-1047-0-11064100-1383480418_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gå med stor sekk når man har pulk? Det aller beste med å ha pulk er jo å gå uten.. 

 

Ellers slutter jeg meg til andre som sier det er enkelt å sy på D-ringer. Enklest ved å sy på en bred, stiv stropp (ala bilbelte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor gå med stor sekk når man har pulk? Det aller beste med å ha pulk er jo å gå uten.. 

 

 

Det kan vera ulike grunnar til det. Sjølv har eg til gode å finne pulkselar som sit like godt på ryggen som sekken min gjer. Sekken er ordentleg vindtett. Og når ein går med sekk resten av året, følest det veldig nakent å ikkje ha sekk på skitur. Fordelen med å ha pulk, er at ein ikkje treng ha så mykje i sekken. Sjølv brukar eg å ha småting som eg har bruk for undervegs, i sekken. Når eg finn ut av eg vil gjera ein svipptur oppå ein topp el, er det enkelt å bare hekte av pulken og gå, eg har fortsatt med meg alt eg treng i sekken. Fleksibilitet kallar eg det, og det er sjølvsagt heilt individuelt korleis ein ynskjer å pakke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Det kan vera ulike grunnar til det. Sjølv har eg til gode å finne pulkselar som sit like godt på ryggen som sekken min gjer. Sekken er ordentleg vindtett. Og når ein går med sekk resten av året, følest det veldig nakent å ikkje ha sekk på skitur. Fordelen med å ha pulk, er at ein ikkje treng ha så mykje i sekken. Sjølv brukar eg å ha småting som eg har bruk for undervegs, i sekken. Når eg finn ut av eg vil gjera ein svipptur oppå ein topp el, er det enkelt å bare hekte av pulken og gå, eg har fortsatt med meg alt eg treng i sekken. Fleksibilitet kallar eg det, og det er sjølvsagt heilt individuelt korleis ein ynskjer å pakke.

Er ikke uenig i det, men her var det spørsmål etter sekk på 40-60 liter, altså mye volum på ryggen.. 

 

Selv legger jeg sekken på pulken og tar den på når jeg skal ha småturer. En kjempefordel med å gå uten sekk er at man kan lufte mye bedre på overkroppen. For å forbedre Fjellpulkens seler har jeg trukket utenpå en postring som jeg legger over skuldrene. Polstringene er egentlig laget for våpenrem, men de funker bra. Er terrenget flatt, går jeg stort sett bare med hoftebeltet.

 

Fjellpulken har forøvrig en liten sekk som er laget for å trekke pulk med, men den er bare 20 liter.

http://www.xxl.no/Root/Vintersport/Pulk-og-Turutstyr/Barne--og-fjellpulken/fjellpulke-Selesekk-til-fjellpulken/p/1058658_2_Style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget med en sekk som fjellpulken-sekken, er vel å slippe å spenne av seg pulken når småting skal ordnes, drikke, spise litt, kikkert eller lignende? Sekk kan vel derfor være greit når man går alene. Selv har jeg en Bergans skulderveske festet på pulkselen og termos med varmtvann i en stropp på ryggen, for å slippe ryggsekk.

 

Har du en link til den polstringen, @Lompa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er ikke uenig i det, men her var det spørsmål etter sekk på 40-60 liter, altså mye volum på ryggen.. 

 

 

40liter er ikkje ein stor sekk. Eg har til gode å finne ein så liten sekk som sitt godt på ryggen. Derfor brukar eg kosekvent større sekk. Hugs at ein ikkje _må_ fylle sekken heilt full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett noen sekker som har D ringer, men mange har det vært av plast. De er vel kanskje ikke egnet til å trekke pulk.

Selv bruker jeg Recon Pack til formålet, den har gode ringer. Stor sekk ja. Har ting som tar litt plass men ikke veier for mye der og så uhåndterlig ting som isbor, ekstra støvler etc i pulk.

Jeg har dog bare Paris pulv med hjemmelaget drag så den er ikke like god hvis den blir for tung. Derfor såpass stor sekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget med en sekk som fjellpulken-sekken, er vel å slippe å spenne av seg pulken når småting skal ordnes, drikke, spise litt, kikkert eller lignende? Sekk kan vel derfor være greit når man går alene. Selv har jeg en Bergans skulderveske festet på pulkselen og termos med varmtvann i en stropp på ryggen, for å slippe ryggsekk.

 

Har du en link til den polstringen, @Lompa?

Når man har pulken festet i sekken, så må man vel like fullt spenne av seg pulken for å ordne noe i sekken..?

 

De polstringene kjøpte jeg på salg hos børsemakeren på XXL i Sandvika.. Finner ikke lenke. Det er en spalte i hver ende av den brede, polstrede remmen. Man trer remmene gjennom spaltene, og får dermed en flyttbar padding..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har pulken festet i sekken, så må man vel like fullt spenne av seg pulken for å ordne noe i sekken..?

 

De polstringene kjøpte jeg på salg hos børsemakeren på XXL i Sandvika.. Finner ikke lenke. Det er en spalte i hver ende av den brede, polstrede remmen. Man trer remmene gjennom spaltene, og får dermed en flyttbar padding..

Eller bare ta av seg sekken? Har ikke brukt fjellpulken-sekken selv, men en sekk må jo uansett av. Kanskje rett og slett bedre med en vanlig sekk i tillegg til pulkselen.

 

Skal se hva de de har av polstring på xxl, takk for tips-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Det kan vera ulike grunnar til det. Sjølv har eg til gode å finne pulkselar som sit like godt på ryggen som sekken min gjer. Sekken er ordentleg vindtett. Og når ein går med sekk resten av året, følest det veldig nakent å ikkje ha sekk på skitur. Fordelen med å ha pulk, er at ein ikkje treng ha så mykje i sekken. Sjølv brukar eg å ha småting som eg har bruk for undervegs, i sekken. Når eg finn ut av eg vil gjera ein svipptur oppå ein topp el, er det enkelt å bare hekte av pulken og gå, eg har fortsatt med meg alt eg treng i sekken. Fleksibilitet kallar eg det, og det er sjølvsagt heilt individuelt korleis ein ynskjer å pakke.

Har du prøvd 40-litern fra Fjellpulken? Jeg synes den er fantastisk god...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke tråden i farta, men mener å huske at noen her på forumet sa at Bergans kunne sy D-ringer/feste til pulkdrag til sekker på bestilling. 

Var vel i referanse til at Cecilie Skog bruker Bergans Helium sekken med pulk, og den sekken har ikke D-ring som standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.