Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal kjøpe ett nytt telt for soloturer, noen erfaringer?


Marhaug

Anbefalte innlegg

Hei, skal ha meg ett solo telt, lettvekt og lavt pakkvolum, det bør være under 2kg og fortelt som er egnet for matlaging.

Teltene jeg har sett litt på er Ringstind superlight fra helsport, og Hilleberg akto.

Har ikke sett teltene oppslått eller fått vært inne i noen av dem, så jeg er veldig usikker på hvilket jeg skal velge, noen som har erfaringer med ett eller begge av teltene som kan hjelpe meg videre? :)

Eller er det andre telt jeg bør ta med i vurderingen, eller dere vil anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har scarp 2, men før jeg kjøpte det så ble det tydelig gjennom video og bilder på nett at forteltene var for små til matlaging, tørking av klær etc. Kjøpte det likevel siden jeg skulle sy om og på den måten få et rent 1-manns. Så nå er det i mine øyne et meget godt solotelt med et lite og et stort fortelt.

N

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Hilleberg Akto og den fungerer helt fint. God plass inne til meg, og det går sikkert to også hvis de er godt kjent.

Forteltet har plass både til sekken og primusen, men jeg har ikke fyrt primus uten at teltet var åpent.

Jeg har ikke brukt teltet i snøen, men på en skitur for en tid siden så traff jeg noen som lå i telt og en av dem hadde en Akto. 

Han kunne bekrefte at teltet fungerte bra også i snø.

http://www.fjellforum.no/topic/25582-sm%C3%A5turer-s%C3%B8rvestlandet/

 

Jeg har ingen erfaring med Ringstind, men det var med i vurderingen da jeg kjøpte min Akto. 

Utslaget for valget var at jeg fant en nesten ubrukt Akto på eBay uk og den ble min for kr. 1700,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marhaug: Hur lång är du? Ringstind är lite större än akto. Men superlight varianten håller förståss inte lika bra. Jag skulle nog undvika superlight om jag skulle tälta i storm på fjället.
Akto har jag tältat med i löjligt hård vind och det står pall för i princip vad som helst vad gäller väder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 198 høy og bruker Ringstind Superlight som solotelt om sommeren når jeg ikke forventer å bli utsatt for hard vind eller mye nedbør.

Det fungerer svært bra, men i uvær må jeg pakke skalljakka rundt fotenden på soveposen. Hadde tidligere Ringstind 2  som var noe større men dobbelt så tungt. Har også hatt Terra Nova Laser Competition, men der tettet soveposen ventilåpningene.

 

Ringstind er raskt og lett å sette opp men det krever ofte at du legger små stener under enden på stangbuen for å få spenn på duken. Vanlig light kan også trenge at du improviserer med noen kvister i fotenden for å oppnå samme effekt som karbonstengene som er montert på Superlight.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ringstind Light 2 å kan virkelig anbefale det.Nå strekker jeg meg ikke lenger enn 179cm så har ikke noe særlig problemer med fotenden. Er veldig sjelden jeg må bygge opp fotenden med kvist\stein og. Holder somregel å strekke bardunene med full lengde. Forteltet er helt supert, plass til sekk, sko og matlaging uten problem, å det er lett å åpne opp for panorama utsikt mens man fortsatt ligger i posen :) Helt suverent enkelt å slå opp. Er bare å pakke det med innerteltet hengende så er det slått opp og fullbardunert på 3-4 min. Rett rundt 2 kg med repkit på kjøkkenvekta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.