Gå til innhold
  • Bli medlem

Koie til koie på vinteren - hva ligger i sekken?


Gjest gammeltbrukernavn111

Anbefalte innlegg

Gjest gammeltbrukernavn111

Heisann godtfolk.

 

Jeg og en kamerat planlegger en tur til Femundsmarka nå til vinteren i tidsrommet siste halvdel av februar/begynnelsen av mars. Valget falt på Femundsmarka fordi vi har vært der før og sett noen av de flotte koiene som står rundt om der. Tanken med turen er å gå fra koie til koie, altså blir det ingen utendørs overnatting. Det er mest for å slippe og bære alt for tungt, ettersom ingen av oss har pulk og alt skal bæres i ryggsekker. Spørsmålet blir da - hva ligger i ryggsekken på en slik koie til koie tur? Hva ville dere hatt med av "ekstra" utstyr for sikkerhetens skyld, utover det som ellers er med av mat og klær og annet utstyr? Vi kommer vel begge til å ha med tre sesongs soveposer og bamseunderlag, samt godt med ullundertøy og klær selvfølgelig. Kommer nok også til å ta med en multifuelbrenner med bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Det første som slår meg er at med kun tre-sesongers sovepose (hva er limit på den/disse, Lars Fredrik?), så ville jeg tatt med en jervenduk/vindsekk e.l. som sikkerhetsutstyr. Ting kan skje, bindinger ryke, ski eller annet kan knekke - og da gjennomsntt-temp for feb.2013 var -7.9 og kaldest var -28.9 samt gjennomsnitt for mars var -9.6 og kaldest var -27.1 vil en ekstra kilde til vern klart være verdifullt.

 

Nå bruker jeg telt sommer som vinter og har ikke overnattet i koiene de gangene jeg har vært i Femundsmarka, men hvordan er det med muligheten for oppvarming i disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Komforlimit er vel -1 eller -2, mens ekstremgrensa er på -17 eller noe. 

 

Tips om fjellduk er notert. Holder det med den originale varianten uten for?

 

Med tanke på bindinger som ryker og ski som knekker så tar vi nok med litt utstyr så vi kan reparere slikt på en måte som i alle fall vi gjøre det mulig å gå videre. Tenker da på ting som f.eks. en festereim og gaffatape eller gorillatape og sånt.

 

Det er mulighet for oppvarming i alle koiene, i alle fall alle de vi vil gå innom. Det er både ovn og ved der. Om ingen har vært der på en stund har sikkert litt snø blåst inn under døra, det er gamle bygninger, men de skal være i ålreit stand også på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det andre som slo meg var å ta med en snøspade, et must på vinterturer spør du meg. Skal skrive mer om det er ting som faller meg i hu.

Jeg tipper du vil få en del tips etterhvert som kvelden og dagene går.

 

Uansett så høres det ut som en fin tur, vi får bare håpe snøen kommer snart :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Jeg innser det, men jeg var nok litt lat og gadd ikke skrive ned en fullstendig liste. Men ja, spade, termos, ekstra ullundertøy og ullgenser, multifuelbrenner, kniv, tape, førstehjelpsutstyr, både solbriller og alpinbriller, allværsjakke med god hette, lue, votter, ekstra sokker, gamasjer, alt det vanlige er med :) Så jeg er mest ute etter tips til ting man bærer med seg ekstra for sikkerhetens skyld, uten at det er nødvendig for å sove på en koie.

 

Sånn sett var jervenduk/vindsekk et godt tips. Det tror jeg at vi får skaffe oss og da med. Er jo greit å bære på litt trygghet om været slår seg vrangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville byttet ut soveposen med noe som takler f.eks 20kalde, man vet aldri hvilken vær man kommer ut for. Det kan jo f.eks hende at dere blir nødt å overnatte utendørs pga noe uforutsett, uvær, mye snøfall, hvasomhelst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skulle være kaldvær i de traktene ville jeg satt pris på varmt fottøy ala forsvarets fotposer med ullkartanker og såler oppi eller lignende. Vet ikke hva slags koier det er snakk om men i blant tar det jo litt tid før det er ordentlig varmt i en hytte og med potensiale for godt under minus 20 er det unektelig greit å komme ut av kalde skisko fortest mulig. Om det er nødvendig for sikkerheten er nå ikke sikkert siden dere også har med soveposer, kanskje mer en luksusgreie.

 

Med en spade, soveposer, vindsekk, liggeunderlag, kjele og en liten øks(og fyrstikker, kniv) burde det være mulig å komme seg fint igjennom en uforutsett og kald natt i skogen. Siden dere har med soveposer ville jeg sagt at dere ikke trenger å bære på foret vindsekk.

 

Om dere må nødovernatte i nærheten av tregrensa eller over bør jo vindsekken også romme dere begge. Det kan jo være verdt å vurdere, litt avhengig av hvor dere går hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok også hatt en pose som tåler mer kulde. Med mindre dere bytter på å fyre om natta så kan det fort bli kjølig i koiene hvis det er skikkelig kaldt ut. Ved plutselig dårlig vær så kan det hende dere må finne ly ute.

Skulle jeg pakket for en slik tur hadde nok ikke innhold blitt så langt unna det innholdet hadde vært om jeg skulle bo ute. Største unntak er jo teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet liggeunderlag. Det er skjeldent mer enn en liten femkilometer til neste hytte og det er madrasser i alle hyttene. Styr unna plankebuene og gå for de med lafta tømmer. Lettere å holde varmt om det blir kaldt. Du trenger vel ikke primus og slikt heller, da det er godt med ved i alle hyttene (som regel). Husk GPS, kart og eventuelt kompass. Er noen ganger litt mer utfordrende å navigere på vinteren. Når det gjelder pose holder en 3-sesongers i massevis. Dere skal da ligge inne med ovn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet liggeunderlag. Det er skjeldent mer enn en liten femkilometer til neste hytte og det er madrasser i alle hyttene. Styr unna plankebuene og gå for de med lafta tømmer. Lettere å holde varmt om det blir kaldt. Du trenger vel ikke primus og slikt heller, da det er godt med ved i alle hyttene (som regel). Husk GPS, kart og eventuelt kompass. Er noen ganger litt mer utfordrende å navigere på vinteren. Når det gjelder pose holder en 3-sesongers i massevis. Dere skal da ligge inne med ovn. 

Veldig uenig.

Hvis alt går greit klarer de seg utmerket uten underlag, men på en sånn tur må man ta høyde for at det ikke går som planlagt.. Et enkelt underlag og en vindsekk er helt nødvendig. Også kokeapparat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et liggeunderlag i tykk skum er uansett ikke det som veier mest og du kan feste det på utsiden av sekken. Det er helt avgjørende å ha liggeunderlag eller i det minste en sitteplage om du skal tilbringe natten ute eller i snøhule.

 

Kan du alltid være helt sikker på at koiene har nok ved? Har de som driver disse en forpliktelse på å fylle opp lageret? Jeg ser på det som en frivillig tjeneste og da skulle jeg ikke ta sjansen. Samme gjelder stearinlys og fyrstikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en avveiing om man vil fylle sekken med halve boden eller god mat og drikke. Jeg har vært utallige turer i femundsmarka om vinteren og har aldri hatt behov for å ligge i snøhule - ettersom du ikke finner egnede skavler og det tar tre ganger så lang tid å grave ei slik som det det tar å komme seg til nærmeste bu. Hva ved angår har jeg en gang opplevd å komme til bu uten ved, og da måtte vi hente veden i skogen i stedet. Det er alltid ei bu i nærheten, det går scooterspor mellom buene (etter de som kjører ved) og om man ligger unna de mest trekkfulle plankebuene er det ingen problemer å fyre varmt. Dette er ingen ekspedisjon - bare kosetur. Har lest hyttebøker i femundsmarka i flere tiår og har aldri hørt om noen som ikke har kommet seg til hytta pga. været, eller andre uforutsette katastrofer. Man tar vel ikke med seg telt på søndagstur i Nordmarka, selv om det teoretisk kan bli snøstorm og beinbrudd på en gang der og... Slike tråder har en tendens til å bli utstyrslister for rene ekspedisjoner. Folk har sett for mye på reallitytv. Bare min mening da, og som sagt, vil du ha med deg 20 kg med utstyr i tilfelle ragnarokk, så er det bare å bære i vei. Jeg dropper det og legger heller i en Cognac, 2 pils og masse god mat. Smak og behag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest hyttebøker i femundsmarka i flere tiår og har aldri hørt om noen som ikke har kommet seg til hytta pga. været, eller andre uforutsette katastrofer. Man tar vel ikke med seg telt på søndagstur i Nordmarka, selv om det teoretisk kan bli snøstorm og beinbrudd på en gang der og...  

Det er vel stort sett de som kommer frem som skriver i hyttebøkene..

 

Forskjellen mellom Femundsmarka og Nordmarka er avstanden til vei, manglende mobildekning, og antallet andre turgåere man møter på som evt kan hjelpe. Er ikke imot å kose seg på tur, men mener man bør legge inn en del sikkerhetsmargin.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skogsterreng er det mulig å klare seg uten liggeunderlag gjennom en ufrivillig natt ved å bruke barkvister. Er ikke mye gran der men furu skal nok også fungere om en har nok. Selv om man stort sett kommer frem så mener jeg at man alltid skal være forberedt på en ekstra natt utendørs, selv om terrenget ikke nødvendigvis er av et vanskeligste. Ufrivillig nødovernatting kan også komme av skader. Da hjelper det lite å ha "bare" fem kilometer til nærmeste koie. Ikke alle områder ved Femunden ligger midt i barskogen heller så bruk av den kvisten blir dermed også utelukket. Ved skader vil også et liggeunderlag være uvurderlig ikke bare på grunn av at man kanskje må tilbringe en natt ute men også for å hindre potensiell nedkjøling av den skadede. Også om det skulle være mobildekning og man får kontakt med hjelpepersonell må man regne med å måtte tilbringe tid ute i terrenget med den skadede. (Hvor lenge er selvfølgelig avhengig av mange faktorer.) Det sies at liggeunderlag er viktigere for å holde en pasient varm enn sovepose.

 

Nei, liggeunderlag bør definitivt med på vintertur etter min mening. Det er også mer visuelt stort enn det er tungt så veldig mye jobb er det ikke å ta med seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Liggeunderlag blir selvfølgelig med.

 

Ellers er det mange gode tips og innspil her som jeg takker for. Det ender nok med at vi pakker så lett som mulig for en koie til koie tur, altså dropper utstyr man ville pakket for komfortabel overnatting utendørs, men tar med nok til at det er MULIG å overnatte utendørs dersom det skulle bli nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at en vindsekk er veldig kjekt å ha med om vinteren. Jeg tar det også med på dagsturer. Fint å bruke når du tar pause og det blåser veldig kaldt. Den er knalloransje og bør være godt synlig under en evt. redningsaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Vindsekk blir kjøpt inn til turen etter blant annet tips herfra ja :) Det var et godt råd. Og som du sier Lindap, så vil den jo være kjekk til mye annet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uansett  valgt å ta med telt så lenge det ikke er store hytter med mange sengeplasser man skal besøke. Hva gjør dere hvis koiene er fulle eller det er tomt for ved? Er dere to går det greit å fordele vekten av teltet og primus/plugger på to sekker, da blir det helt overkommelig. Jeg har selv vært på flere lange teltturer vinterstid med en kompis, med alt av sikkerhetsutstyr og isbor på sekken, uten at noen av oss hadde pulk.

Tar man med telt kan man droppe fjellduk/vindsekk, ihvertfall hvis man stort sett holder seg i nærheten av skoggrensen. Hvis man planlegger overnattinger i koier kan man likevel redusere mengden drivstoff dere tar med til primusen i forhold til en ren telttur.

Ellers bør dere ha skikkelige vintersoveposer etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.