Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av multifuelbrenner for "aktivt hobbybruk"


andrevr

Anbefalte innlegg

Da har jeg skaffet meg MSR Whisperlite Universal til vårpris.
Jeg måtte prøve meg med varmeolje (Blåtind), for noen norsk tilnærming til Kerosen (eller F-34) er vanskelig å få til i privatmarkedet. Langkjøring med smelting av snø i treliters kjele. Og det jeg opplevde var at den periodevis spyttet ut de tyngre delene av drivstoffet, som den ikke klarte å koke. Noe som førte til at den flammet opp og sotet til både kjele og brenner. Det rakk neppe å sote til noe, jeg vil heller kalle det "utskylling", men det ble uansett lite pent og det frister ikke til gjentagelse.

Men Randulf Valle i Podkasten Uteliv anbefalte nylig 4-takts alkylatbensin, så det har jeg tenkt å prøve. Det blir vel med UG-dysa da (for bensin og whitesprit), og ikke UK-dysa (for Kerosen).

Den lille skåla nederst i Whisperliten fungerte til sitt bruk forøvrig: Å slippe litt flytende drivstoff ut av dysa og ned på skålen, der det sitter en metall-lunte som klarer å få det tunge drivstoffet til å brenne. Det trengtes ikke mer enn en omgang, selv med den tunge oljen jeg brukte.
Men det skal nevnes at dyser og slikt kan være litt tungvinte å skifte, så å bruke den til mer enn ett drivstoff per tur blir uaktualt. Men om du skal reise langt og ikke vet hvilket drivstoff du får tak i kan det jo være greit å ha.

Endret av haraldthi
Oops!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
haraldthi skrev (30 minutter siden):

Da har jeg skaffet meg MSR Whisperlite Universal til vårpris.
Jeg måtte prøve meg med varmeolje (Blåtind), for noen norsk tilnærming til Kerosen (eller F-34) er vanskelig å få til i privatmarkedet. Langkjøring med smelting av snø i treliters kjele. Og det jeg opplevde var at den periodevis spyttet ut de tyngre delene av drivstoffet, som den ikke klarte å koke. Noe som førte til at den flammet opp og sotet til både kjele og brenner. Det rakk neppe å sote til noe, jeg vil heller kalle det "utskylling", men det ble uansett lite pent og det frister ikke til gjentagelse.

Men Randulf Valle i Podkasten Uteliv anbefalte nylig 4-takts alkylatbensin, så det har jeg tenkt å prøve. Det blir vel med UG-dysa da (for bensin og whitesprit), og ikke UK-dysa (for Kerosen).

Den lille skåla nederst i Whisperliten fungerte til sitt bruk forøvrig: Å slippe litt flytende drivstoff ut av dysa og ned på skålen, der det sitter en metall-lunte som klarer å få det tunge drivstoffet til å brenne. Det trengtes ikke mer enn en omgang, selv med den tunge oljen jeg brukte.
Men det skal nevnes at dyser og slikt kan være litt tungvinte å skifte, så å bruke den til mer enn ett drivstoff per tur blir uaktualt. Men om du skal reise langt og ikke vet hvilket drivstoff du får tak i kan det jo være greit å ha.

Du bruker enten fritidsparafin eller en C10-C13 tennvæske på tanken hvis du bruker parafin/kerosene dysen. Ikke varmeolje eller andre ting med tyngre fraksjoner.

Varmeolje er C11-C16, altså en del tyngre enn Blåtind fritidsparafin og Blåtind tennvæske. Så varmeoljen er ingen grunn til å bruke.

Eller så bruker du 4-takt alkylatbensin til bensindysen. (C4-C6, så den er lett og forvarmer raskt).

Andre ting kun i nøden..

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.