Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av multifuelbrenner for "aktivt hobbybruk"


andrevr

Anbefalte innlegg

Er klar over at det er mang en tråd om multifuel-brennere på forumet her, men etter å ha lest noen av dem ser jeg at mange av dem "utarter" seg slik at jeg ikke blir så mye klokere. Kort fortalt ser jeg at Fjellsport.no har tilbud på multibrennere og tenkte at det er en god anledning for å vurdere et kjøp.

 

Noen ting som er viktig for meg:

- jeg har vanlig gassbrenner til 3-sesongsbruk, og er først og fremst ute etter en brenner til vinterbruk.

- vekt (ikke altfor tungt, men vil heller bære på et par hundre gram ekstra hvis kvaliteten er mye bedre)

- støy (viktig for meg at ikke brenneren lager et inferno av lyd)

- god spredning av varmen (noe min vanlige gassbrenner ikke har, som gjør det umulig å feks steke pannekaker osv).

- enkel i bruk

- sikker i bruk (tenker på både sikkerhet i forbindelse med drivstoff osv samt driftssikkerhet)

- value for money er jo alltid viktig

- ser at det kan være viktig å kunne montere brenneren på en plate for mer stabilitet (antar man kan gjøre dette med de fleste).

 

Jeg er ikke ofte på slike vinterturer, så kommer til å bruke multibrenneren bare en gang i måneden sånn ca. Er derfor ikke nødvendigvis ute etter "rolls roycen" på markedet.

 

Sikkert viktige elementer jeg har glemt i dette oppsettet. Ser av test som Villmarksliv har gjort at Primus Omnifuel, MSR Dragonfly (tror ikke fjellsport har denne), Optimus Nova+ samt Omnilite Ti gjør det skarpt. Må ihvertfall vurdere disse, og er en fordel om Fjellsport.no har brenneren det er snakk om.

 

Fint med tilbakemeldinger som jeg kan ta med i kjøpsprosessen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, alle de brennerne du har listet opp vil gjøre jobben helt fint. Nova+ har jeg derimot aldri vurdert som noe alternativ selv da jeg synes flammereguleringen virker håpløs(var nok en god ide på tegnebrettet). Jeg har en Omnifuel selv og den er egentlig ganske lik Dragonfly(som jeg også har brukt i blant) på mange måter men foretrekker Omnifuel om jeg har valget. Synes den er en anelse mindre knotete å vedlikeholde og praktisk med lang slange. Synes dog Dragonfly har  en mer stabil og presis regulering av flammen. Omnifuel pleide det også ofte å være god pris på hos XXL, mulig det er det fortsatt. Omnilite har jeg ikke prøvd.

 

Du skriver at lite støy er viktig men ingen av de brennerne du har listet opp er støysvake. Selv kjøpte jeg etter hvert en MSR Whisperlite Int. i tillegg til Omnien da den er mye mer behagelig i bruk for ørene noe som på mange turer settes høyt. Tidligere trodde jeg at manglende flammeregulering skulle være et stort minus men merker ikke noe særlig til det i praksis. Det kommer nok av at den sikkert er et par hundre watt svakere enn f.eks. XGK eller Omnifuel. Må i blant løfte litt på stekepanne nå jeg f.eks. steker pannekaker men det kan jeg leve med. Flammespredningen oppfatter jeg som god. Selv om den er litt svakere enn Omni så betyr ikke det at den ikke egner seg til vannsmelting og slikt. Er bare snakk om en veldig liten forskjell. Det er en ypperlig brenner til vinterbruk og synes at det er behagelig å fortsatt kunne snakke mens vannet smelter. 

 

Som du sikkert skjønner vil jeg anbefale å ta med Whisperlite(i en eller annen form) i vurderingen om du setter pris på støysvakhet. Ellers går du vel neppe helt feil med noen av brennerne. Er kvalitetsleverandører på alle de nevnte modellene og det er ikke mye forskjell i bruken av dem. Av de du har nevnt ville jeg som sagt ha anbefalt Omnifuel. (Omnilite er vel egentlig bare en mindre utgave av den så om du vil spare vekt er det godt mulig den gjør nytten som solobrenner. Sjekk eventuelt om kjelestøttene er brede nok for de kjelene du vil ha på. Er sikkert litt mindre diameter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utemagasinet.no må man kanskje abonnere på, litt dumt for meg som ikke har det. Hvor mye stillere er disse Whisperlite modellene? Er det noe poeng å gå for slike istedenfor de som er nevnt over? Vekt er tross alt ikke alt, og hvis lyden ikke er svært mye lavere vet jeg ikke om det er verdt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utemagasinet.no må man kanskje abonnere på, litt dumt for meg som ikke har det. Hvor mye stillere er disse Whisperlite modellene? Er det noe poeng å gå for slike istedenfor de som er nevnt over? Vekt er tross alt ikke alt, og hvis lyden ikke er svært mye lavere vet jeg ikke om det er verdt det...

Her er en nettside hvor det står noe om dB A (desibel) for noen brennere:

http://www.kolumbus.fi/j.py/Varusteet/Omni_e.html

Her er litt om hvordan støy oppfattes/påvirker:

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78245

 

Selv bruker jeg en Omnifuel og er godt førnøyd med denne. Driftsikker, lett å vedlikeholde og har virket bekymringsløst siden jeg kjøpte den (i 2008 eller 2009,  husker ikke helt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utemagasinet.no må man kanskje abonnere på, litt dumt for meg som ikke har det. Hvor mye stillere er disse Whisperlite modellene? Er det noe poeng å gå for slike istedenfor de som er nevnt over? Vekt er tross alt ikke alt, og hvis lyden ikke er svært mye lavere vet jeg ikke om det er verdt det...

Jeg kjøpte bladet i en lokal ICA-butikk.

Kort fortalt så ble Primus Omnifuel testvinneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utemagasinet.no må man kanskje abonnere på, litt dumt for meg som ikke har det. Hvor mye stillere er disse Whisperlite modellene? Er det noe poeng å gå for slike istedenfor de som er nevnt over? Vekt er tross alt ikke alt, og hvis lyden ikke er svært mye lavere vet jeg ikke om det er verdt det...

 

 

Tja, vanskelig å si hva som er svært mye lavere. Det blir litt individuelt hva man synes. Er godt mulig å leve med lyden fra omnien men selv merker jeg forskjell fra den til Whisperlite. Betraktelig lettere/behageligere å føre en samtale i teltet når man koker eller varmefyrer med whisperlite. Det beste hadde nok vært å fått hørt på en "stillebrenner" og en "bråkebrenner" for å høre forskjellen og se hva du synes men det er jo naturligvis ikke så lett å få til. Ellers er jo ikke prisen nødvendigvis noe særlig forskjellig på whisper og Omni(tror faktisk kelkoo sa at du kan få de to med en 50-lapp i forskjell) så vil heller anbefale å tenke på hva du ønsker deg. En primus har man gjerne i mange år. Ellers er det vel ikke noen spesiell vektforskjell på de to, "-lite" er nok ikke ment i vektsammenheng.

 

Fant forresten denne tråden:

 

http://www.fjellforum.no/topic/21929-st%C3%B8yniv%C3%A5-p%C3%A5-5-brennere/

 

Håper du blir noe klokere og at vi ikke bare gjør valget enda vanskeligere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er alltid et vanskelig valg, prioriterer man noe så mister man noe annet.....

Hvis du har gassbrenner i dag så er det viktig å påpeke at brennere for flytende drivstoff ofte kan virke komplisert og frustrerende å betjene.

Trenger du egentlig multifuel, eller er det greit med en type drivstoff.

Støyende brennere er ofte enklere å betjene.

Er det å kunne bruke stabil svak varme viktig så utelukker du mange brennere.

 

Veldig høy effekt kan kompanseres med god vindskjerm og moderat effekt. Vindskermen skjermer også for støy.

 

Best i test brennerene varierer litt på grunnlag av kriteriene, men best i test på mange tester må jo være et godt tegn.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Omnifuel og hatt den snart 10 år eller noe. Fungerer ypperlig. Men den lager en del lyd da. Har egentlig ikke plaget meg. Har den jo igang når jeg lager mat, gjør ikke noe om det er litt lyd. Freser jo i stekepanne som lager lyd og. Omni har gått til tops i tester i mange år så det er ikke noen dårlig brenner. men det blir lit preferanser så klart, vektlegger man mer at en primus er stillegående så er kanskje ikke den førstevalget.

En primus det har vært en del snakk om er Soto Muka. Skal vits ikke bråke så mye og har bra effekt. Men jeg har ikke testet den selv så derfor kan ikke anbefale den, bare nevne den.

En del foretrekker brennere uten slange, der finnes det er par versjoner fra Coleman bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt omnifuel i fem år og er den brenneren jeg bruker bortsett fra bålfyring. Har min gamle MSR XGK II i reserve, men det ser ut til at den får ligge. Omnifuelen er bedre synes jeg. bruker den hele året, og som skrevet tidl så bråker det av å koke vann og steke bacon og... Irriterer meg ikke over støyen. Omnifuel anbefales! Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus Omnifuel bråker markant mer enn Primus Easyfuel II på gass iallfall.

Det var såpass forskjell at det ble behagelig når kun Easyfuel var i bruk.

Men dette er vel en av minusene når ting er multi?

Min gode gamle millitærbrennner er stillere allefall, men bråker også mer enn Easyfuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Easyfuel II nå etter at min Omnifuel etter et drøyt år begynte å lekke der slangen går inn på brenneren, og Primus bare lo da jeg spurte om det gikk på garantien.

Easyfuel er den beste gassbrenneren jeg har prøvd, og som du sier mye mer stille enn Omnien på gass. Men det er klart, blir det skikkelig kaldt har den et problem. Det hjelper litt å snu boksen på hodet, men i mange minusgrader blir det vel ikke rare effekten likevel - men jeg har ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt at Easyfuel er 3-sesongs og ubrukelig under nullpunktet, men poenget var støyen som multifuelbrennere lager.

Sagt med andre ord: er rene bensinbrennere a la millitærbrennner ( optimus 111?) mer støysvak enn multi?

Det vil kanskje hjelpe trådstarter til en stillere vintertur, men kanskje tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt at Easyfuel er 3-sesongs og ubrukelig under nullpunktet, men poenget var støyen som multifuelbrennere lager.

Sagt med andre ord: er rene bensinbrennere a la millitærbrennner ( optimus 111?) mer støysvak enn multi?

Det vil kanskje hjelpe trådstarter til en stillere vintertur, men kanskje tyngre.

 

Det har vel mer med utformingen av brennerhodet og gjøre. Hva slags 111 har du? Den jeg tenker på som "bare" 111 var vel en ren parafinbrenner. 111C kan jo derimot også gå på bensin og den er utstyrt med et stillebrennende hode. (Ellers kan det nok stemme at 111 med bråkebrenner også er mer stille enn Omni. Eksakt hva det kommer av vet jeg ikke men holder en knapp på at det først og fremst har noe med utformingen av brennerhodet å gjøre. Noen med mer teknisk innsikt enn meg har muligens et bedre svar ;) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er også at Omnifuel bråker mer enn Optimus 111 med bråkebrenner. Vet ikke om det har noe med lydfrekvensen å gjøre? Jeg ser for meg at det som gjør en stillebrenner stille, er hastigheten på gassen som antennes. I en stillebrenner med perforert brennerskall spres og bremses all gassen ned inni hetten, før den "siger" ut av alle hullene i brennerskallet og antennes. Omnifuelen har en knøttliten flammespreder, hvor gassen som antennes har mye høyere hastighet enn gassen i en stillebrenner. Vet ikke om hastigheten er den virkelige årsaken til forskjell i lydnivå, men mine erfaringer tilsier i alle fall at det er en sammenheng. Coleman 400 og Whisperlite har også en utforming som gjør at gassens hastighet er mye lavere når den antennes enn for Omnifuel o.l.

 

I forhold til valget av brenner er jeg enig med dsk, med så mange punkter på en liste blir det alltids noen som motstrider hverandre litt. Da må kompromisser gjøres. Ser ikke for meg at du blir mer fornøyd med Omnifuel enn Whisperlite hvis lyd betyr en del. Hvilke fordeler gir Omnifuel som gjør opp for støynivået? Whisperlite har vært på markedet i 30 år, og er vel en av de mest velprøvde slangeprimusene som finnes. Pumpen til MSR har fått litt tyn, men pumpelekkasjer skjer med Omnifuel også. Har vært to tilfeller her på forumet bare i år med lekke pumper.

 

I forhold til sikkerhet er det selvsagt deg selv som spiller den viktigste rollen. Ellers er drivstoffvalg og valg av et solid produkt viktige punkter. En brenner som ikke er pålitelig kan bli ødelagt og lekke fuel uansett hvor forsiktig du er. Jeg stemmer for Whisperlite og parafin. Parafinlekkasjer er ikke ufarlige, men mindre kritiske enn bensinlekkasjer. Brenneren er kanskje ikke like pålitelig/enkel/driftsikker som en gammel messingprimus, men veier mindre, bråker mindre, og kan kjøre på både bensin og parafin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Whisperlite og kan signere på at den har et behagelig støynivå, men likevel solgte jeg den pga at den er noe håpløs på parafin som er mitt førstevalg som drivstoff. Forvarmingsskåla er alt for liten og jeg måtte fylle den 3 ganger med rødsprit før brenneren ble varm nok til parafin.

 

Jeg bruker nå en MSR Dragonfly og Optimus 111C, sistnevnte er førstevalget pga lav støynivå.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Coleman 442 brukt her på forumet for et par år siden, og har blitt veldig glad i den. Den er omtrent like enkel å bruke som en gassbrenner, og den bråker mindre enn noen annen bensinbrenner jeg har prøvd. Brennerhodet er ganske stort, så den fordeler varmen godt under gryta. 

 

Den er litt mer klumpete enn de med løs flaske, men samlet sett er den ikke større.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslagene om å vurdere Coleman.

Jeg har nærmest pensjonert min Omnifuel etter at jeg kjøpte Coleman 442. Eneste grunnen jeg ser til å bruke en slangeprimus er matlaging til mange personer eller behov for kontinuerlig fyring.

 

Er det bare en eller to personer er Colemans enkelhet  og sikkerhet klart å foretrekke fremfor Omnifuels noe høyere effekt. En stor fordel med Colman er at den kun har behov for forvarming når det er svært kaldt og da er det nok å holde den opp ned over en fyrstikk eller et telys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel mer med utformingen av brennerhodet og gjøre. Hva slags 111 har du? Den jeg tenker på som "bare" 111 var vel en ren parafinbrenner. 111C kan jo derimot også gå på bensin og den er utstyrt med et stillebrennende hode. (Ellers kan det nok stemme at 111 med bråkebrenner også er mer stille enn Omni. Eksakt hva det kommer av vet jeg ikke men holder en knapp på at det først og fremst har noe med utformingen av brennerhodet å gjøre. Noen med mer teknisk innsikt enn meg har muligens et bedre svar ;) )

Metallic lysegrønn std. feltprimus. Bruker renset parafin på den og lampeolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt redd for at trådstarter har falt av.

Mange meninger, og synsing, samt at prioriteringen av egenskaper ikke kommer klart fram.

Det er vel uforbeholdent spurt etter multifuel. (noe jeg ofte fraråder)

 

Jeg har prioritert driftsikkerhet og regulerbarhet høyt i mine valg, og setter vel 111 med bråkebrenner som det aller beste som noengang har blitt solgt.

Deretter kommer Optimus Nova ,som er mye lettere. Denne blir jo kalt multifuel, men jeg velger å kalle den parafinbrenner som også går greit på bensin.

Den eneste stillegående nogenlunde driftsikre løsningen er Coleman (kun bensin), her er det mange varianter, og jeg holder en knapp på 550 som faktisk går i ei litt stor jakkelomme, eller slangebrenner varianten: Apex II  som blir lavere, stødigere, men med mer rallemikk som slanger, og pumpe med plastdeler osv.

 

Det finnes jo også en liten sak som SVEA (Optimus) no 123 som har vært fjellklatrerens førstevalg i mange tilfeller. Dette er også en ren bensinbrenner for maks 2 personer, (ca 1400W) og som ikke har andre bevegelige deler enn ventilen. (Dette er jo forøvrig en bråkebrenner.)

 

Optimus 123 og Nova er vel de eneste av disse som selges nye over disk i dag. De andre er jo lett tilgjengelige som brukte på f.eks. Ebay.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metallic lysegrønn std. feltprimus. Bruker renset parafin på den og lampeolje.

Ville holdt meg unna lampeolja, viss jeg var deg. Forsvarets primuser er laga for å gå på paraffin/F-34. Tilsetningene i lampeolje tetter igjen stigerørene over tid (koksing).
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Kjellis skrev (På 31.10.2013 den 9.45):

Jeg har hatt Whisperlite og kan signere på at den har et behagelig støynivå, men likevel solgte jeg den pga at den er noe håpløs på parafin som er mitt førstevalg som drivstoff. Forvarmingsskåla er alt for liten og jeg måtte fylle den 3 ganger med rødsprit før brenneren ble varm nok til parafin.

Gammel tråd, men fortsatt takk. Jeg har vurdert den, men forstår nå hvorfor folk av og til selger. Jeg mener den er laget for at du skal kunne "søle" litt drivstoff i forvarmingsskåla og tenne på det, men nordamerikanerne bruker gjerne nafta (white gas/white spirit) og den er vesentlig lettere. Lettere å få fyr på og mindre grisete når det brenner i flytende form, men lavere brennverdi. Og jeg foretrekker, som deg, det tunge drivstoffet når jeg er først er ute på tur.
Kona klager over at de brennerne her er bråkete, og det kan jeg være enig i. Så da skal ikke være enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André B. skrev (På 2.11.2013 den 12.14):

Ville holdt meg unna lampeolja, viss jeg var deg. Forsvarets primuser er laga for å gå på paraffin/F-34. Tilsetningene i lampeolje tetter igjen stigerørene over tid (koksing).

Takk her også. Jeg har merket det kan man si. Når nafta (white spirit) er alt for lite drøy og fyringsolje er enda verre. Spørsmålet blir, hvor får man egentlig tak i flybensin til en ikke alt for håpløs penge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldthi skrev (30 minutter siden):

men lavere brennverdi

Noen og tjue prosent forskjell på dem, i følge MSR. En pris jeg er villig til å betale for lettere tenning, lavere risiko for blowout under forvarming, og mindre "gris" ved søl. Kjører derfor renset fritidsbensin.

bilde.png.547d377a004a402a430d8a786153a626.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.