Gå til innhold
  • Bli medlem

Slik skaffer samene seg erstatning!


Veidemannsblod

Anbefalte innlegg

Det er velkjent at finnmarksvidda har for mye rein. Beiteområder ser ut som månelandskap, og reinen bukker under av matmangel og sykdom. I tillegg blir det nå bekjentgjort i media at samene lager egne, spesielle gafler som skal få det til å se ut som gaupebitt, for at de så skal kunne avkreve erstatning fra staten. Dette overrasker ikke undertegnede, men for de som evt ikke har kjennskap til hvordan samene opererer i sin egen bakgård, så kan jo dette være en liten vekker. 

 

Vårt "urfolk" har mange svin på skogen, for å si det slik: 

 

 

http://www.dagbladet.no/2013/10/28/nyheter/rein/reinsdyr/svindel/bedrageri/30014644/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. man regnet jo ut en gang at skulle alle erstatningssøknader være reelle så må éi ørn ha tatt ett reinsdyr pr. dag. Og apropos all herjing med firhjulinger på vidda: Look to Iceland.

 

De mister vel all respekt med denne ta-seg-til-rette-holdningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor syk er det mulig å bli. Man skal vel ikke dra alle samene under en kam, isåfall burde man gjøre det samme med de som bor i Oslo. Er ikke tamme alle de heller ;) Men...de som driver galskap som dette burde blitt bura inne med x-antall gauper, så kunne de fått smake sin egen medisin. Mishandling av dyr gjør meg forbanna!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at det første en samisk unge lærer seg å si, er "erstatning", ikke "mamma" eller "pappa" (på samisk, naturligvis).

Ingenting overrasker meg når det mange samer og deres tricks i ludo for å kunne avkreve erstatning. Naturligvis finnes det redelige samer også, men dessverre farges mitt inntrykk av så altfor mye man har hørt (og stadig hører) opp gjennom årene om hvordan "moderne reindrift" foregår.

 

Min påstand er at de fleste reindriftssamer har sine svin på skogen når det kommer til å vri kroner ut av "han stat".

 

Selv spinner de rundt på sine ATV'er, forsøpler og river opp vidda på kryss og tvers..Men så snart noen ønsker å bygge ett eller annet som måtte komme i nærheten av et område hvor en same har reinsdyr, ja DA er krisen et faktum, det går ut over naturen, beitelandskapet, trekkrutene og god knows what. Jeg tør ikke tenke på hva den mektigste samefamilien i Troms har mottatt av multiple millioner kroner fra Forsvaret og Myrefjell AS mtp deres byggevirksomheter.

 

En på jobb leste denne artikkelen om "gaupegaffelen".. Han er mange ganger årlig oppover Finnmarks avkroker i forbindelse med arbeid. Han har _mange_ kontakter og _mange forbindelser relatert til jobb oppover der. Han trakk bare på skuldrene og sa: "Skulle æ la mæ overraske? Æ stusse bare mer på at det her kommer ut i avisa først no? "

 

Jeg håper disse svina blir tatt, og det hardt, uten noen urfolksstrafferabatt. Men jeg frykter for at disse sadistiske kjeltringene slipper unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det gjelder erstatning for tap av beiteland til forsvaret nordhauk, vet du hvor mange driftsenheter det er i denne sidaen? For hvis du deler summen på alle (summen går jeg ut i fra at du kjenner pga din intime kjennskap til reindrifta i alle landets beitedistrikt) så vil du se at det ikke er allverdens for det permanente tap av beiteland. mitt første ord var forresten motorsykkel, erstatning tror jeg var langt nede på lista

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg ikke lest før. Har du belegg/en referanse for dette?

 

Husker ikke eksakt når jeg hørte om det, men teamaet blir tatt opp her - sitat: "For fem år siden ble det meldt om 25 000 rein som var tatt av ørn. Jeg tror alle skjønner at det ikke kunne stemme, sier biologen."

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/05/453886.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all industri finnes sånne eksempler i mer eller mindre grad av økonomisk vinning og smerte for dyrene.

Sauebønder, grisebønder, pelsoppdrett, og fiskeoppdrett for å nevne noe.

Særlig sauebønder har vel mer svin på skogen enn samer i følge diverse aviser oppgjennom årene.

Dette problemet har desverre kommet for å bli så lenge pengene styrer gamet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at det første en samisk unge lærer seg å si, er "erstatning", ikke "mamma" eller "pappa" (på samisk, naturligvis).

Ingenting overrasker meg når det mange samer og deres tricks i ludo for å kunne avkreve erstatning. Naturligvis finnes det redelige samer også, men dessverre farges mitt inntrykk av så altfor mye man har hørt (og stadig hører) opp gjennom årene om hvordan "moderne reindrift" foregår.

 

Min påstand er at de fleste reindriftssamer har sine svin på skogen når det kommer til å vri kroner ut av "han stat".

 

Selv spinner de rundt på sine ATV'er, forsøpler og river opp vidda på kryss og tvers..Men så snart noen ønsker å bygge ett eller annet som måtte komme i nærheten av et område hvor en same har reinsdyr, ja DA er krisen et faktum, det går ut over naturen, beitelandskapet, trekkrutene og god knows what. Jeg tør ikke tenke på hva den mektigste samefamilien i Troms har mottatt av multiple millioner kroner fra Forsvaret og Myrefjell AS mtp deres byggevirksomheter.

 

En på jobb leste denne artikkelen om "gaupegaffelen".. Han er mange ganger årlig oppover Finnmarks avkroker i forbindelse med arbeid. Han har _mange_ kontakter og _mange forbindelser relatert til jobb oppover der. Han trakk bare på skuldrene og sa: "Skulle æ la mæ overraske? Æ stusse bare mer på at det her kommer ut i avisa først no? "

 

Jeg håper disse svina blir tatt, og det hardt, uten noen urfolksstrafferabatt. Men jeg frykter for at disse sadistiske kjeltringene slipper unna.

Jeg synes rasisme bør fjernes fra forumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mennesker er av samme rase.

 

 Da skjønner jeg ikke din logikk med å bruke ordet rasisme i denne sammenheng.

 

Definisjon: http://no.wikipedia.org/wiki/Menneskerase

 

Bokmålsordboka:

Letter-K-blue-icon.png
I rase m1 (fra it.) gruppe individer innenfor en art med arvelige fellestrekk som skiller dem ut fra andre grupper
den hvite r- / den nordiske r- / fer-, hester-
______________________
 
Å kalle kritikk av oppførsel for rasisme er tvilsom bruk av ordet, etter mitt skjønn.
Herved runder jeg av debatten for min del.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har gått vel langt og jeg viser til reglementet sitert nedenfor.

Ettersom tråden ikke har klart å holde seg til saken som sådan, om reinen som har blitt drept for å få erstatning, men istedenfor begynt diskusjon om samene som folkegruppe stenger jeg tråden.

 

§8. Saklighet - personangrep

Innhold som publiseres på Fjellforum skal være av saklig art. Det forbudt med innhold, herunder personangrep og lignende som kan oppfattes som sjikane eller lignende mot enkeltpersoner eller grupper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.