Gå til innhold
  • Bli medlem

21.08.05: Sunnmørsalpane - 5 topper på en lang dag.


Svein

Anbefalte innlegg

Det skulle bli en lang dag med mange høydemetre i Sunnmørsalpane denne søndagen. Det ble alenetur, og primærmålet for turen var Nøvedalstinden (1244) og Lisjedalshornet (ca1300). Jeg startet på Standaleidet ca 08.15 for å ha god tid i fjellet.

Mange ville nok startet i Bondalen for å gå disse toppene, men jeg valgte Standaleidet. Jeg sparer et par hundre høydemetre, men får litt lenger å gå. Jeg følger den dårlig merkede stien i retning Nøvedalen, og kommer meg etter hvert opp i dalen. Det er lave tåkeskyer over Hjørundfjorden, dekker opp til 3-400m, så jeg kommer knapt i berøring med den. Nøvedalen er drøy, litt opp og ned før jeg står på Høgreset. Ved vatna før oppstigningen til Høgreset får jeg et flott utsyn mot første toppen. Den skarpe tinden gjør at spenningen stiger…

Nøvedalstinden (1244)
Fra Høgreset går det bratt opp i første del, men ikke verre enn at jeg bruker hendene noen steder. Egga flater ut og den elegante tinden kommer til syne, det samme Grøtdalstindane – utrolig flotte fra denne kanten. Egga er lettgått i det flate partiet. Siste gode hundre meter til topps byr på klyving, vanskeligste partiet er faktisk helt nede – en tverrgående hammer med gode tak, 8-10m høy. Lenger opp veksler jeg mellom å følge egga, og til høyre-/venstre for. På toppen kikker jeg litt på andre adkomster, og fjerner ei slynge der noen tydeligvis har rappellert og gått egga i retning Grøtdalstindane. Etter litt mat tar jeg til på returen til Høgreset.

Lisjedalshornet (ca1300)
Jeg velger å gå bratta direkte, til høyre/sør for noen sva. 600 høydemetre merkes i låra, og etter en knapp time er jeg på toppegga. ”Mål for landskapsfotografar” står det i fottur-boka. Det er det lite tvil om, panorama mot… ja mot det meste: topper rundt Koppen og Kalvedalen, Norangsfjorden med topper rundt, Sæbø, toppene sør for Bondalen. Mange fotomotiver og to flotte varder på toppegga.

Jeg leter etter en nedgang til Skondalen, for jeg hadde vurdert muligheten for en nedgang og legge returen over Dalagubben m.m. Jeg finner en rygg som går greit nedover, men ser ikke hvor den ender. Uten tau tar jeg ikke sjansen på å gå ned, det kan bli en lang (bom-) tur opp igjen – det gidder jeg ikke.

Keipen (974)
En liten fortopp med flott utsikt over Sæbø, jeg legger returen ned til denne. Navnet og høyden har jeg funnet i skitur-boka (lokal tale…), kartet har verken navn eller høyde. Her står jeg ved et veiskille, retur Høgreset eller forlenge turen med ca 2 timer – gå inn i Skondalen og over Dalagubben. Etter litt forhandlinger over mobiltelefon går jeg for Dalagubben. Etter å ha lest om og sett andres bilder fra toppen hadde jeg lyst på mitt andre besøk til toppen, september 2001 var første gangen. Og selvfølgelig tar jeg med meg navnløs topp 1305 nord for også når jeg først er der, det gjorde jeg ikke i 2001.

Dalagubben (1344)
Jeg går ned nord for Keipen, sklir delvis på et snøfelt, og går i sideskrått terreng østover. Jeg blir tvinget ganske langt ned av renner og tverrgående hammere, ned til ca 800-850m før jeg kommer meg inn i Skondalen. Det blir ei tung oppstigning med nye gode 500m før jeg når toppen. På vei opp treffer jeg for første gang folk på turen, det blir tid til en liten prat før jeg legger i vei de siste meterne mot toppen. Underveis tar jeg rikelig med bilder at to topper som gjenstår å ”ta”, Lynghalstinden og Holmshornet, samt ei lang egg mellom disse. Om det blir i år, gjenstår å se….

Fra toppen ser jeg tåka som siger inn Hjørundfjorden, lengst ute strekker den seg så høyt som ca 8-900m. Det blir fortgang – for så høy tåke her inne kan bli et problem, men først vil jeg nyte utsikten et par minutter.

Topp 1305 N for Dalagubben
Det blir rask klyving langs egga ned fra Dalagubben, i retning 1305-toppen. Det går for mye tid, så jeg holder meg heller ned i vestsida. 1305-toppen nås etter en liten halvtime, tåka holder seg fortsatt langt ute. Etter obligatorisk fotografering legger jeg i vei ned bratta til Nøvedalen, 700m tar på knærne. På vei ned slår det meg at dette er en flott topp på ski også, jevnt over ca 35 grader vil jeg tro.

Returen går ned Nøvedalen og i det jeg kommer fram mot kanten mot Standaldalen ligger tåka grauttjukk over Standaleidet. 2 personer kommer gående opp mot meg, de har gitt opp å finne stien (nedre) som er eneste fornuftige retur gjennom et fuktig sva-parti. Vi slår oss sammen og går litt opp mot Nonshornets østrygg, her finner vi øvre-stien som leder oss ned tåkehavet. Stien forsvinner i buskaset, men vi er temmelig sikre på at sva-partiet er tilbakelagt. Da er det bare å gå nedover… og vi treffer veien – 200m fra bilene.

En sliten tinderangler skifter på seg tørt og tar sikte på ferga kl.20. Sliten og dehydrert etter 11,5 timer og gode 2200 vertikale. Knærne har nå behov for noen dager i lavlandet :???:

Kart over ruta er vedlagt.

BILDER

post-283-133474397815_thumb.png

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bildene gir meg ideer til nye turer langs skarpe egger i "leikegrinda" :D

Jeg fikk vite av de jeg møtte på, at det var observert folk på egga mellom Sylvkallen og 1305-toppen tidligere på dagen. En bratt hammer like under 1305-toppen som helt sikkert er klatreterreng, ikke særlig farbart under eggen på noen av sidene. Videre mot Sylvkallen såg det greit ut, kanskje luftig - men det gjør bare godt :) Ellers begynner vel mange av eggene mellom Bondalen og Standaleidet nå å bli kjent terreng.... selv om det gjenstår noen :)

Og så såg jeg muligheten for skitur til Grøtdalstindane, opp i østsida. Sikkert gode snøforhold fra Lisjedalen langt ut på forsommeren. Snørenne mellom Midtre og Søre på Stegjern, kikka på den når vi var der for ca 14dg siden også. Mulighet hvis ikke nedkjøringa i vestsida ikke lokker altfor mye :? Uansett ei grei rute med øks og jern nå utover sensommeren dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksen tur! Tett mellom toppa gitt. Ikke akkurat som Gråhø, Kvitingskjølen, Lomseggi eller Trollsteinshø borti der nei, med 6-8 kilometers ankomst... Men kanskje desto verre å orientere seg til et bra veivalg. I tåka må det jo bli gørvanskelig, fort gjort å dra ut feil egg i mylderet...

Men du er jo rimelog godt kjent etterhvert da! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje desto verre å orientere seg til et bra veivalg. I tåka må det jo bli gørvanskelig, fort gjort å dra ut feil egg i mylderet...

Generellt synes jeg det er enklere å orientere i dårlig vær i alpint terreng enn i "hø"-terreng. Det er flere holdepunkter der. Har fortsatt til gode å bruke kompass her borte, men så drar jeg stort sett på tur i finvær da :-).

Men kommer først havtåka, slik den lå å lurte i går, kan det bety trøbbel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksen tur! Tett mellom toppa gitt. Ikke akkurat som Gråhø, Kvitingskjølen, Lomseggi eller Trollsteinshø borti der nei, med 6-8 kilometers ankomst... Men kanskje desto verre å orientere seg til et bra veivalg. I tåka må det jo bli gørvanskelig, fort gjort å dra ut feil egg i mylderet...

Men du er jo rimelog godt kjent etterhvert da! :?:

Var mest redd for at tåka skulle komme opp i Nøvedalen, da hadde det blitt verre å orientere seg. Går noen stygge, sleipe sva mot nord - der nedgangen til Standaleidet går. I kombinasjon med småskog og 30m sikt kunne det fort blitt mye fram og tilbake for å finne nedgang. Ellers er smale daler og rygger ikke det verste å bevege seg på i tåke, forutsatt at man har grei peiling på hvor man ender :-)

Det fine er at man de aller fleste steder kan ta til på oppstigningen relativt fort. På det meste var jeg vel 5-6km vekk fra parkeringen. Minuset er selvfølgelig at det kan bli ensformig og hard slitasje, f.eks på knærne.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Fint at du har økt bildestørrelsen litt på Tinderangling.net. Nå også mer spiselig i 1280x1024! :lol:

Enig at det ser smått ut på slik oppløsing, noen har vel enda flere pixler på sine skjermer.... Min lap-top har 1024x768, og da er det aaakkurat passende :D

Var et hett diskusjonstema til å begynne med, der jeg krangla fælt med meg selv :lol: Ville ha litt større, men bl.a hensynet til nedlastingstid (ikke alle har bredbånd) gjorde at det ble 640x480. Har nå tatt i bruk kamera med 2/3-format, så det jeg "sparer" i høyden har jeg lagt til i bredden... pluss litt til 8) Så da tar jeg foreløpig siste stikk, selv om jeg måtte gi tapt ovenfor meg selv ved forrige korsvei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.