Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du lest nå ?


Anbefalte innlegg

Jeg var så heldig å finne boka "Hardangervidda" av Johannes Dahl i en bruktbutikk tidlig i sommer, prisen var hele 10 kr. 

Jeg hadde aldri hørt om ham, men boka så lovende ut og den innfridde til gangs!.

Boka ble lest sakte i sommer, noen bøker har man ikke lyst å bli ferdig med! 

 

Veldig interessant å få et innblikk i hvordan turlivet var i gamle dager, lettpakking var ikke særlig tema, selv om han på hver tur omtrent bestemte seg for å pakke med seg mindre neste gang. 

Turene han skriver om var fra 1904 til 1944, bl.a. en tur sammen med en hr. Roll som var på utkikk etter jaktterreng til kongen! Han fant Lågeliberget som ligger mellom Lågen og Heiern og det skulle bli Kongens private eiendom. Men det ble ikke noe av disse planene, han skriver ikke noe om hvorfor i boka.

 

Ellers inneholder boka møter med en og annen original - skikkelig morsom lesning!

Dahl satte uendelig stor pris på den øde og forlatte vidda, dette var jo før Bergensbanen var ferdig og turistflommen kom. 

Koselig og lærerik bok!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg var så heldig å finne boka "Hardangervidda" av Johannes Dahl i en bruktbutikk tidlig i sommer, prisen var hele 10 kr. 

Jeg hadde aldri hørt om ham, men boka så lovende ut og den innfridde til gangs!.

 

Gratulere. Det er ein av Hardangarvidda-klassikarane. Dahl skreiv også ei bok til om vidda "Drømmen om vidda" (1953). Den siste er ikkje så lett å få tak i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste akkurat boken Maskoten - en ganske utrolig historie om en liten jøde som ble maskot for Nazistene - bare 5-6 år gammel.

http://www.haugenbok.no/Maskoten2/I9788282110679

9788282111683_product_full.jpg

 

Historien var såpass fantastisk at jeg begynte å google og prøve å finne ut mer om denne historien - mange mener at han ikke var jøde allikevel. Uansett er den godt fortalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp bestilt noen flere bøker av Mikkjel Fønhus. Hadde først funnet noen på antikvariat online, men fant dem deretter i en nettbutikk som heter bokbyen skagerrak. De selger flere fortellinger sammen i 1 bok, til kr. 90. Dette i motsetning til antikvariatene som selger bøker med 1 fortelling til minst kr 100 per stykk.

Kan kan forresten virkelig anbefale boken "Beveren bygger ved Svartkjenn". Veldig bra beskrevet hvordan en bever tenker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp lest "Twelve years a slave".

http://www.amazon.com/gp/product/B00HO12CS6/ref=kinw_myk_ro_title

Dette er skrevet av en afroamerikansk mann som var født som en fri mann, men som ble bortført og holdt som slave i 12 år, halvveis på 1800-tallet. Utrolig skremmende å lese i detalj hvordan slaver ble behandlet. Og veldig flott hvordan han til slutt blir satt fri ved hjelp av en god venn. Dette er en bok som sitter lenge i hodet etterpå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp lest "Twelve years a slave".

http://www.amazon.com/gp/product/B00HO12CS6/ref=kinw_myk_ro_title

Dette er skrevet av en afroamerikansk mann som var født som en fri mann, men som ble bortført og holdt som slave i 12 år, halvveis på 1800-tallet. Utrolig skremmende å lese i detalj hvordan slaver ble behandlet. Og veldig flott hvordan han til slutt blir satt fri ved hjelp av en god venn. Dette er en bok som sitter lenge i hodet etterpå. 

 

Kanskje litt offtopic, men filmen som er basert på boken, er ikke så værst den heller.

 

http://www.imdb.com/title/tt2024544/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste akkurat ferdig Why Are We In Vietnam? av Norman Mailer, som er en beretning om en jakttur til Brooks Range i Alaska fortalt av en sekstenårig gutt dagen før han reiser til Vietnam.

Boken er ikke akkurat lettlest, skrevet på et ganske røft og rotete språk, men som jo passer til å være kommet fra en ungdom med broad Texas-style.

Skrevet med klare paralleller til Amerikas krigføring i Vietnam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylig ferdig med Bill Brysons siste bok "One summer: America 1927". Som vanlig fullstappet av artige historier og fakta og interessante digresjoner (i likhet med "En kort historie om nesten alt" og "Hjemme. En kort historie om de nære ting"). "Ulempen" er at man blir konstant bombardert med fakta og navn og personopplysninger (omtrent hver gang en ny person dras inn i historien får man en kort oversikt over personens barndom og oppvekst), det er interessant og moro der og da, men dessverre har det en tendens til ikke å sitte for lenge i i undertegnedes gullfiskhjerne :-)

 

Noe som slo meg underveis i boken (bortsett fra hvilken utrolig bragd det faktisk var å krysse Atlanteren i fly den gangen, spesielt alene slik Lindbergh gjorde det) er hvilken stor forskjell oppdagelsen av penicillin har utgjort. En historie som nevnes i boken er at en av sønnene til president Coolidge i 1924 spilte tennis uten sokker, fikk et gnagsår/blemme som ble infisert og kort tid etterpå døde av blodforgiftning. Hadde dette skjedd 20-25 år senere hadde det sannsynligvis fått en helt annen utgang. (forøvrig, i alle de nevnte Bryson-bøker omtales det vel såvidt jeg husker en eller flere historiske personer som har dødd av flis i foten eller av å ha hugd/skjært seg i ditto)

 

Babe Ruth er en av (de utrolig mange) personene som omtales i boken. Det fortelles at han en gang ble tilsnakket av en politimann fordi han kjørte mot en enveiskjøring i New York:

"Hey, you're driving in a one way street!"

"No problem....I'm driving only one way"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg begynt i flere ganger og aldri kommer lengre enn de første par kapitler. Jeg synes den blir for kjedelig. Synes du den var grei?

 

Jeg har kommet godt igang nå og synes vel det går fint, men litt tung er den uten tvil. Kommer nok ikke til å bli en favoritt jeg leser igjen og igjen som Ringenes Herre og Hobbiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at tråden våknet til liv igjen, kjekt å få tips om lesestoff!

 

Ellers i sommer har jeg bl.a.  lest "Sersjant Steiner" av Willi Heinrich, en bok som antakelig burde leses på tysk eller oversettes på nytt. Oversettelsen er dårlig og gjør det ganske slitsomt å lese boken. Men vel verd å lese likevel, synes jeg.

 

Mursteinen " En sjøens helt: skogsmatrosen" av Jon Michelet, gikk unna i en fei. Spennende og velskrevet, fikk faktisk anbefalt boken av min svigermor!

 

Nå leser jeg Thor Heyerdahls "I Adams fotspor" en erindringsreise. Jeg likte spesielt delene der han forteller om hvordan han ble glad i friluftsliv. 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i sommer lest både Slingsbys bok om fjellturer i Norge (på norsk), Næss' Everestbok, Nansens På ski over Grønland og Hamsuns Markens Grøde. Har nå startet på Tre i Norge ved to av dem.

Som dere sikkert skjønner har jeg litt å ta igjen ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spesialliteratur nå på morgenkvisten. 50 kroners bok på bruktmarked. Ikke viste jeg at man kan skrive 300 sider om slukfiske og samtidig fenge en som bare er sånn passe interresert i fisking.

Sånn kan det gå når forfatteren kan skrivekunsten :D

Selv er jeg oppvokst med pilking på sjøen (vestlandet), men min mann utvidet min horisont da han introduserte meg for oterfiske på Fosen her i Trøndelag. 

Jeg ble virkelig hektet, særlig fordi det ble god fangst og sta som jeg er har jeg tilbrakt adskillige timer med å greie opp oteren som ofte endte i en salig vase. 

Har ofte fått høre at jeg mangler tålmodighet, men stahet kan tydeligvis hjelpe på!

Har lyst å lære meg fluefiske med tiden, og har funnet to bøker om emnet: Teknologisk forlags store bok om Fluefiske (virker veldig grundig)

og Med flue på stille vann av Ron Cordes og Randall Kaufmann. 

Kanskje blir det grundig studie av bøkene i vinter og anskaffelse av nødvendig utstyr til våren?

 

På vinterens leseliste står også: John Giævers Hardbalne Polarkarer

                                                    Carl Huitfeld: Norge i andres øyne (utdrag av utenlandske reisebeskrivelser gjennom 2000 år)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i sommer lest både Slingsbys bok om fjellturer i Norge (på norsk), Næss' Everestbok, Nansens På ski over Grønland og Hamsuns Markens Grøde. Har nå startet på Tre i Norge ved to av dem.

Som dere sikkert skjønner har jeg litt å ta igjen ;)

Markens grøde er virkelig en av de beste bøkene jeg ar lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet godt igang nå og synes vel det går fint, men litt tung er den uten tvil. Kommer nok ikke til å bli en favoritt jeg leser igjen og igjen som Ringenes Herre og Hobbiten.

 

Har dem skrevet BØKER om Ringenes Herre også nå da ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:whistle:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Holder på med denne: Wilderness Secrets Revealed: Adventures of a Survivor by Andre-Francois Bourbeau,

http://www.publishersweekly.com/978-1-4597-0696-5

http://books.google.no/books?id=KOxzBOwU1NgC&printsec=frontcover&dq=Wilderness+Secrets+Revealed&hl=en&sa=X&ei=GjlxVOCyG8rfywOy5ILICQ&ved=0CBMQ6AEwAA

prd89671b34-ec6c-4b9e-b784-d107b88a9618.
og så gløtter  jeg litt i denne som jeg tilfeldigvis kom over

 

Nordic in Nature: Friluftsliv and Environmental Connectedness
a Dissertation submitted to the Faculty of The Graduate School
of The University of Minnesota by Thomas Harold Beery February, 2011
http://conservancy.umn.edu/bitstream/107691/1/Beery_umn_0130E_11804.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med Seilas med døden, som omhandler norske krigsseilere under 2. verdenskrig. En del beretninger om torpederinger, livbåtferder og så forfatterens liv på havet under den samme krigen., skrevet av Leif Vetlesen.

 

Nå er det bare slappeavlesning med John Giæver. Er på Hardbalne polarkarer!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.