Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du lest nå ?


Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest "Norge på langs" av Monsen/Strømdahl. Interessant lesing, og Monsen kunne skrive rimelig bra på nittitallet også. I motsetning til mange NPL-ere fulgte de grensen så mye som mulig, med start i Grense Jakobselv og "mål" i Halden. De brukte et år på turen, det var ikke om å gjøre å komme frem så fort som mulig. Turen var det viktigste, ikke målet. De legger mye vekt på gnisningene som oppstår under et så tett og trangt samliv over lang tid (og hvordan de prøver å forebygge og løse konfliktene). Det virker ganske ærlig skildret.

Turen gikk i 1989/1990, og det er interessant å se hvor mye som har skjedd på utstyrssiden siden da. De brukte det legendariske teltet Norrøna Ravneskar, og det holdt godt - bortsett fra at ei bikkje tygde det i stykker, så de måtte få tilsendt et nytt. En pussighet er at de kun brukte bål og rødspritbrenner til matlaging siden ingen ville sponse med parafinprimus og de ikke hadde råd å kjøpe selv! Men det gikk greit, selv om det hendte at de spiste posesuppe kun tilsatt snø!

Flott bok, morsom lesing.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynte faktisk på Norge på langs boka til Monsen og Strømdahl istad ettersom jeg fikk den til jul og den verste julestria er over. Gleder meg til å komme videre inn i boka, hørt mye positivt om den. Leste "Til fots gjennom Alaska" i våres som jeg synes var fabelaktig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivind Astrup : Blant Nordpolens naboer.

Har lest masse litteratur frå arktis og antarktis men denne er ein av dei beste, fordi den er veldig godt skrive og kva dei presterte på bakgrunn av utstyret dei hadde tilgjengeleg. Absolutt anbefalt lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste "Hjalmar Dale- den glemte eventyrer" i løpet av dagene under nyttårsturen. En bok som passet utmerket under åpen himmel etter at Pelsjegerliv allerede er utslitt etter utallige tidligere turer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat lest "Året i skogen - en mikroekspedisjon" av Torbjørn Ekelund som kom ut før jul. Den handler altså ikke om de store og langvarige ekspedisjoner a la Ingstad, Dale eller Monsen. Ekelunds prosjekt er en overnatting ute i Nordmarka i hver av årets måneder, og han skriver om det på en svært så fengende og interessant måte. Her er det gode praktiske tips blandet med historier, referanser til andre bøker, spennende fluefiske og andre utfordringer, ofte med småfilosofiske vinklinger. Dette var herlig romjulslesing etter å ha lest om igjen noen av Fønhus-bøkene!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste Veien ut av Bjørn Gabrielsen, om en kar som flytter ut på hytta i Nordmarka for et år, samtidig som han fortsetter tilværelsen som arbeidstaker. Mye om det praktiske knytta til livet på ei hytte uten strøm og vann, filosofering over meninga med livet og forbrukersamfunnet m.m. Anbefales varmt. http://www.haugenbok.no/Veien-ut/I9788248905318 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bare poste tur/naturbøker her? 

Jeg prøver meg på noe i en litt annen sjanger ;)

 

Ferdig med Bobs bok..andre boka om katten Bob som reddet gatesangeren James fra narkolivet. Herlig bok om en unik katt og hans eier.

 

Nå har jeg startet på Råta skrevet av Siri Pettersen, bok to i trilogien Ravneringene. Fantastisk norsk fantasy, har ikke lest noe lignende. Mye natur i bøkene. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bare poste tur/naturbøker her? 

Jeg prøver meg på noe i en litt annen sjanger ;)

 

Ferdig med Bobs bok..andre boka om katten Bob som reddet gatesangeren James fra narkolivet. Herlig bok om en unik katt og hans eier.

 

Nå har jeg startet på Råta skrevet av Siri Pettersen, bok to i trilogien Ravneringene. Fantastisk norsk fantasy, har ikke lest noe lignende. Mye natur i bøkene. :)

Jeg har akurat begynt på Odinsbarn. Hittill er jeg veldig imponert!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fiskeboller og grizzlybjørner - Et år i Canadas villmark ved fire norske ungdommer"

 

Artig sak fra 70 eller 80-tallet (står faktisk ikke årstall i den!) om fire norske ungdommer som drar til Canadas villmark og bygger seg en hytte. De bor der et år og boka tar for seg mange små anekdoter om det å leve tett på hverandre. En helt grei historie :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

En litt annerledes reiseskildring: The Road av Cormac McCarthy. Far og sønn reiser gjennom et nedbrent, postapokalyptisk USA på let etter andre gode mennesker. Det er mørkt, veldig mørkt, men så intenst vakkert skrevet, og et nydelig kjærlighetsforhold mellom far og barn. Blant alt det dystre og forferdelige finnes det varme, glede og menneskelighet. Jeg leser boka som en advarsel mot å ødelegge jorda slik vi er i ferd med, men enda mer mot det spise-eller-bli spist-samfunnet faren forsøker å verge barnet sitt mot. Den sitter i magen, lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat lest "Året i skogen - en mikroekspedisjon" av Torbjørn Ekelund som kom ut før jul. Den handler altså ikke om de store og langvarige ekspedisjoner a la Ingstad, Dale eller Monsen. Ekelunds prosjekt er en overnatting ute i Nordmarka i hver av årets måneder, og han skriver om det på en svært så fengende og interessant måte. Her er det gode praktiske tips blandet med historier, referanser til andre bøker, spennende fluefiske og andre utfordringer, ofte med småfilosofiske vinklinger. Dette var herlig romjulslesing etter å ha lest om igjen noen av Fønhus-bøkene!

 

Ble ferdig med denne i helga. Artig liten bok, selv om det ikke akkurat er de store, spennende turene han drar på.

 

Likte særlig tankene hans rundt når man bør stå opp og legge seg i de forskjellige årstidene. Om våren burde man stå opp senest 05, og heller legge seg tidlig skriver han blant annet. Det har jeg ikke tenkt noe særlig over før, men det er helt klart noe jeg skal ta med meg på neste tur, det å stå opp tidligere er jo i grunnen veldig deilig, morgenen er jo helt super :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Dovreturen hadde jeg med meg "Miraklet ved Litza" av Alf R Jacobsen.

 

Ukjent (for meg) og spennende krigshistore fra vår nære fortid som er veldig godt fortalt. http://www.haugenbok.no/Miraklet-ved-Litza/I9788282113717

 

Om noen er kjappe kan den også hentes i bokhyllen på Reinheim - Dovre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.