Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du lest nå ?


Anbefalte innlegg

Freakonomics, Black Swan, Fooled by randomness og Thinking fast and slow har blitt lest det siste halvåret. Nå er det på tide med noe litt annen litteratur. Så fort eksamen er over setter jeg meg på flyet til Gran Canaria med Lars Monsen og Trond Strømdahl på øret. Altså lydboka av Norge på langs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Jeg var så heldig å finne boka "Hardangervidda" av Johannes Dahl i en bruktbutikk tidlig i sommer, prisen var hele 10 kr. 

Jeg hadde aldri hørt om ham, men boka så lovende ut og den innfridde til gangs!.

Boka ble lest sakte i sommer, noen bøker har man ikke lyst å bli ferdig med! 

 

Veldig interessant å få et innblikk i hvordan turlivet var i gamle dager, lettpakking var ikke særlig tema, selv om han på hver tur omtrent bestemte seg for å pakke med seg mindre neste gang. 

Turene han skriver om var fra 1904 til 1944, bl.a. en tur sammen med en hr. Roll som var på utkikk etter jaktterreng til kongen! Han fant Lågeliberget som ligger mellom Lågen og Heiern og det skulle bli Kongens private eiendom. Men det ble ikke noe av disse planene, han skriver ikke noe om hvorfor i boka.

 

Ellers inneholder boka møter med en og annen original - skikkelig morsom lesning!

Dahl satte uendelig stor pris på den øde og forlatte vidda, dette var jo før Bergensbanen var ferdig og turistflommen kom. 

Koselig og lærerik bok!

Denne?

http://www.nb.no/nbsok/nb/ebeb429a5e144f85d19d1322724b7a20?index=4#3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Fretex fant jeg et godt brukt eksemplar av Monsen og Strømdal "Norge på langs" fra tidlig på 90-tallet, det blir romjulslektyre.

 

Den leter jeg etter også! Har hørt lydboka mange ganger, men regner med det er endel bilder i boka som hadde vært gøy å fått med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyst avslutta Eidslotts bok om Besseggen. Noko skuffa da den bragte lite nytt til torgs for meg, men no

er vel kanskje ikkje eg heilt i målgruppa heller. Vil tru den passar betre for nokon som er mindre kjent

i området, ikkje kjenner det historiske stoffet og berre skal gå Besseggen ein gong for å ha gjort det.
Ein del fine bilete dog.

 

Men, meir interessant: Kvar kveld tek eg eit kapittel av "Norway The Northern Playground" av William

Cecil Slingsby. Den bør være pensum for dei fleste som har litt over gjennomsnitt interesse av fjell.

Diverre syng det på siste verset no, men når eg er ferdig med den ligg "Mountaineering in the land of

the midnight sun" av Aubrey Le Blond klar. Det går i historie om dagen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men, meir interessant: Kvar kveld tek eg eit kapittel av "Norway The Northern Playground" av William

Cecil Slingsby. Den bør være pensum for dei fleste som har litt over gjennomsnitt interesse av fjell.

Diverre syng det på siste verset no,

 

Den norske oversettinga, "Norge den nordlige arena", er utvida i forhold til orginalen, så der er det fleire kapittel. Utvidinga består av det Slingsby skreiv etter at "Norway The Nortern Playground" var utgjeve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg venter på våren og turen min på Hardangervidda med kanoen min, en Ally 13,7, leser jeg en bok som kom ut for noen år siden. Hellig Blod Hellig Gral. Dette er boken som var inspirasjonen til filmen Da Vinci koden. Boken stiller spørsmål om selve grunnlaget for kristendommen. Forfatterne hevder at det muligens finnes etterkommere av Jesus og at dette er den best bevoktede hemmeligheten i kristendommens historie. Det skal være funnet dokumenter i sør Frankrike som bekrefter dette,.Andre bøker om dette temaet er Kampen om Dødehavsrullene og  Jesus dokumentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hjalmar Dale, den glemte eventyrer" av Randulf Valle. For øvrig månedens bok i bokklubben Villmarksliv.

 

Her er det mye godt stoff om både Hjalmar Dale, Helge Ingstad og områdene de fangstet og fartet i. Valle har fått del i omfattende arkivmateriale hos etterkommere av en av våre mest folkekjære og inspirerende villmarksforfattere. Dette har han tatt godt vare på og presenterer på en balansert og fin måte med nye og spennende sider av en historie mange av oss kjenner godt uten at han på noen måte tar luven fra Helge Ingstad. Jeg er imponert over "researchen" i seg selv, denne må strekke seg langt ut over arkivene til Helge Ingstad, men ikke mindre av den respektfulle og fine tilnærmingen til mye og mangt rundt den.

 

Det var både spennende og interessant å bli kjent med Hjalmar Dale. Anbefales!

 

:)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt i gang med å lese Mikkjel Fønhus på anbefaling av personer på denne siten. Takk for det. Jeg har kjøpt noen bøker som inneholder flere historier per bok. Nettopp ferdig i en historie om en gravid kvinne som må bo alene på en seter for budeiearbeid. Og gravide kvinner er utsatt for dyr som vil skade fosteret. Huff, det endte ikke godt... Neste historie er trollelgen som jeg har forstått er en av de beste bøkene.

Har også lest "The seventh day" som er en verdens ende historie med mye fantasi, men ganske greit skrevet. Jeg har også lest "The end of the world running club" som er en mer realitisk verdens ende historie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdagelser på Hardangervidda av Svein Indrelid. Ny bok om fangsten av rein på Vidda, og alle arkeologene som har vært på Vidda gjennom 150 år. Fantastisk lesning. Meget velskrevet og full av anekdoter. (Må vel legge til at jeg er en smule inhabil da jeg selv har vært i felt der oppe sammen med forfatteren..)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på juleferie hos foreldre og fant "Pelsegerliv Blandt Nord-Kanadas Indianere" av Helge Ingstad i bokhylla. Boka er trykket i 1937 og har den "gamle" følesen over seg. Passer perfekt. 

 

"Efterat våre innkjøb var undagjort, hadde vi akkuratt nok mynt til toget så langt det gikk, og til to glass øl. Da ølet var drukket, var der ikke lenger noen rimelig grunn for oss til å bli i Edmonton, og tidlig en Aprilmorgen bar det nordover mot Waterways, flodenes møtested."

 

Høy-trivselsfaktor på gang. Er tidlig oppe med min datter som har sovnet igjen på sofaen, har rigget meg til med frokost, kaffe, radio og fortsettelsen av historien!

 

GOD JUL! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tråd som denne så er det vanskelig å komme unna klassikeren Walden - Livet i skogene av Henry David Thoreau; Denne ligger også i en internett-utgave på nasjonalbiblioteket -nb.no. 

 

Leser for tiden essayet "Walking" hvor Thoreau hevder at enhver dag hvor man ikke har brukt minst fire timer ut på tur er en misbrukt dag(!).

 

-I went to the woods because I wished to live deliberately, to front only the essential facts of life, and see if I could not learn what it had to teach, and not, when I came to die, discover that I had not lived.

 

-As a single footstep will not make a path on the earth, so a single thought will not make a pathway in the mind. To make a deep physical path, we walk again and again. To make a deep mental path, we must think over and over the kind of thoughts we wish to dominate our lives.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Oppdagelser på Hardangervidda av Svein Indrelid. Ny bok om fangsten av rein på Vidda, og alle arkeologene som har vært på Vidda gjennom 150 år. Fantastisk lesning. Meget velskrevet og full av anekdoter. (Må vel legge til at jeg er en smule inhabil da jeg selv har vært i felt der oppe sammen med forfatteren..)

 

Eg støtter deg på at det er ei svært velskrive bok. Det var også ei oppleving å høyre på forfattaren ved lanseringa. Og eg er ikkje inhabil på nokon som helst måte.

Dette er ei av i alt 4 ulike, uavhengige bøker som er kome ut om Hardangervidda dei seinare åra, og som går i djubda på kvart sitt felt og tilsaman utfyller kvarandre i beskrivinga av vidda. Dei tre andre eg tenkjer på er: "Fjellfolkets rike" av Livard Hytta, som tar for seg rettigheitene på vidda. "Reinen på Hardangervidda" av Johan Vaa og Kjell Bitustøyl som tar for seg både vill- og tamrein. "Fiskeguide for Hardangervidda" av Tore Qvenild tar for seg fisken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.