Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til nye fjellski/bindinger/sko


Vagvær

Anbefalte innlegg

Jeg har allerede gode randonne-ski, men ser at jeg kommer til å få behov for noen fjellski som passer til topper med lang anmarsj/slak stigning, samt typisk vidde/kvista løype-turer i fjellheimen. Det første er mer vektet enn det siste. Jeg er ikke noen super-racer på vanlige langrennsski, så jeg trenger en utstyrspakke som er lettkjørt, spesielt på vei ned. Jeg er 180 høy og veier rett over 90 kilo. Tips tas i mot med stoooor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også Ingstad. Solgte/selger godt på navnet, tror jeg...

 

Jeg synes de er for slappe og trauste. Ville valgt noe annet om jeg kjøpte igjen. Og ikke minst, heller 10 cm for korte enn 10 cm for lange. For flyten sin del ville jeg gå opp i bredde.

 

Valg av binding kommer også mye an på bruken. På flatt fjell og vidde ville jeg velge BC. Litt i skogen og ulendt terreng Voilè med helwire. Jeg har begge deler men synes BC blir for myk og pinglete når jeg klyver i bratte skråninger med busk og kratt.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Ingstad, og jeg ville vel heller gått for Fischer E109 om jeg hadde kjøpt i dag.

http://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-e109-tour-xtralite-fjellski-1314-29206.aspx

Du sier ikke noe om bindinger. Hvilke ski man velger er avhengig av bindingssystemet også. Med en BC-binding ville jeg kanskje valgt en noe smalere ski.

Ja, jeg sa ikke så mye om binding (ut over at jeg trenger tips), fordi jeg ikke vet så mye om det. Har aldri stått telemark (mye av grunnen til at jeg valgte dynafit randonne-binding på mine andre ski), så det er vel kanskje mer nærliggende å satse på BC.

For å utbrodere litt om bruken og type turer jeg ser for meg til vinteren: Besshøe fra Bessheim, et lengre hogg på Lomseggje/Hestbrepiggene og en tur langs toppene på østsiden av Krossbu.

Ski/binding/sko bør duge til flere mils tur i slakt/kupert terreng med innslag av brattere bakker. Er ikke superdreven på nedfart uten alpinutstyr, så det bør være mulig å kontrollere nedover selv for meg (mye forlangt, kanskje?). På rene opp/ned-topper velger jeg heller randonne.

Har hørt mye bra om kortfellsystemet til Åsnes, så ser vel at det ikke er et så dumt valg.

Håper dette klargjorde litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si noe om hvorfor? Jeg kikker litt på begge de for tiden ser du.

Ingstadskien har relativt stor innsving til å være en fjellski med (i alle fall tilnærmet) smørelomme. Når man skal lage spenn for smøring, betyr det at midten på skien må være relativt stiv. En innsvingt ski skal lage en skjærende bue når den settes på kant, men siden midten på skien er så stiv, klarer ikke skien å lage en jevn carvingbue. Tuppen og bakskien tar for mye tak.. Fischerskiene har en mykere tupp, og ikke smørespenn. Den kan derfor lage en carvingbue når den kantes.

 

Hvis du skal gå på BC kan det være like greit å gå ned et hakk på bredden? Nansenskien kan kanskje være like grei. 

 

Er enig i at kortfellsystemet er bra, men det er andre systemer som kan funke like godt.. Madshus lager en felletype som er blank foran og bak, og bare har hår på midten. Den funker som kortfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, om jeg forstår det rett:

Jeg vil ikke ha utbytte av en bredere ski (nedkjøringsmessig) med BC-binding?

Og jeg vil ikke få bedre nedkjøring med type Voile 3-pin eller lignende om jeg aldri har stått telemark før?

Beklager at jeg spør dumt, men har lite peiling på det her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg bruker et par Åsnes Ingstad med Voile 3 pin (75 mm) med wire på tredje sesongen. Jeg liker dem godt, men ville kjøpt Nansen hvis jeg skulle kjøpt idag. Kjøpet av Ingstad var preget av 10 år med stive lange Fisher uten innsving, med BC binding og de var vanskelige for meg. Ingstad er alt de gamle skiene ikke er. Lette å manøvrere og trygge. Men som flere skriver er de litt slappe. Når jag går på turer over to mil går jeg meg fort tom. Ingstad betyr (for meg) kontroll og senkede skuldre. Men tregere enn hva jeg misstenker at f.eks Nansen eller noen av Fisherskiene som har mer innsving. Jeg er ikke en skifantom, men jeg tenker at innsving går litt på bekostning av fremdrift og det koster noe mer i innsats. Litt rakere ski med litt mer spenn sparer deg for krefter når du er i annmars på fjellet. Dette er vel et kompromi. Bevegelighet og kontroll i nedfarter (=litt innsving på skiene) og stivere noe mindre innsving for lengre turer. De fleste Åsnes skiene har og system for kortfeller noe som er en stor fordel. Ingstad har lite spenn og ev smøring vill slites fortere. Men jeg har og brukt mine Ingstad oppover og nedover med smøring.

Nansen skal ha litt mer spenn og noe mindre innsving, men tror det holder i massevis.

Jeg føler meg tryggere med 75 mm med cabel enn med BC. Virker stødigere. Har dog ikke hatt problemer med BC. 

Skisko: Crispi Sydpolen. Har ikke noe å sammenlikne med. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingstadskien har relativt stor innsving til å være en fjellski med (i alle fall tilnærmet) smørelomme. Når man skal lage spenn for smøring, betyr det at midten på skien må være relativt stiv. En innsvingt ski skal lage en skjærende bue når den settes på kant, men siden midten på skien er så stiv, klarer ikke skien å lage en jevn carvingbue. Tuppen og bakskien tar for mye tak.. Fischerskiene har en mykere tupp, og ikke smørespenn. Den kan derfor lage en carvingbue når den kantes.

 

Hvis du skal gå på BC kan det være like greit å gå ned et hakk på bredden? Nansenskien kan kanskje være like grei. 

 

Er enig i at kortfellsystemet er bra, men det er andre systemer som kan funke like godt.. Madshus lager en felletype som er blank foran og bak, og bare har hår på midten. Den funker som kortfellene.

I was looking for wider and softer skis, to go offtrack and also on prepared alpine terrain...

 

After reading this post, and having tested Intelligrip on Fischer Powerlight I decided to buy E109 instead of Asnes Store/Vetle or Nansen/Ingstad. Paired them with voile switchback for low plastic boot.

 

I confirm that Intelligrips are really great, and if the snow is particularly fast it is possible to leave the skins on

going down offpiste. They stays well in place and have a predictable braking effect, with no noise. I woul only wish

more lenghts to select.

 

Ordered 200cm (I'm 190/100) and 170 (165/58) to keep them easy to guide in the tight woods.

 

Thanks for your idea, Lompa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg vil ikke få bedre nedkjøring med type Voile 3-pin eller lignende om jeg aldri har stått telemark før?

 

 

Jo, jeg vil mene det. Foten sitter betydelig fastere mot skiene enn vanlig BC. Det er en av grunnene til at mange vil ha BC på lange turer på vidder og i flatt terreng. Selv uten hælwire sitter skiene "fastere". Ble fryktelig klønete å forklare, men med Voilèbindingene beveger du deg i det minste i retning av alpinski ift vanlige BC.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ingen super-racer på langrenn. Har Åsnes Breidablikk ski som jeg er veldig fornøyd med. Vil tro ski med stålkant er lettere å svinge med, men siden jeg har hund var ikke det et tema. Skia er basert på Combat-modellen. Skia er 180 og jeg er 165. Personlig syns jeg kortere ski er lettere å "samarbeide" med enn lange.

Bindingene er Rottefella BC Magnum. Fordel å ha manuelle bindinger så slipper du at de fryser. Fikk beskjed i butikken at 75 mm var vesentlig mye tyngre å gå med og det vil jeg nok tro uten at jeg har prøvd det. Det er nok mer stabilt, men jeg har aldri hatt noe problemer med stabiliteten med de bindingene jeg har.

Støvlene mine er ikke av beste sort så de skal jeg ikke anbefalle. Altså de er solide og gode å ha på bena, men syns ikke de er stive nok. Selv skal jeg teste Alfa Skarvet når jeg finner en butikk som har sørrelsen min. Når det kommer til skisko er vel det like individuelt som fjellstøvler. Det er viktig at de passer foten din så der må du nok bare prøve deg fram.

Kortfellene til Åsnes er jeg veldig fornøyd med. Deilig å kunne gå rett opp der andre må gå fiskebein. Men er du flink til å smøre riktig fungerer sikkert det også fint. Men det er deilig å slippe å smøre.

Jeg har ikke testet andre fjellski enn Åsnes sine og selvom jeg er veldig fornøyd med de jeg har så kan det godt hende at f.eks Fischer har bedre ski. Som noen nevnte tidligere her, Åsnes selger nok litt på navnet.

 

Lykke til med valg av utstyr :) Og selvom du ikke er noen racer nå så kommer du fort inn i det. Flatt og oppover er jo ikke noe problem mtp ballanse, og det høres jo ut som du har satt utfor noen bakker så ballanse har du vel. Da er det fort gjort å få inn teknikken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, om jeg forstår det rett:

Jeg vil ikke ha utbytte av en bredere ski (nedkjøringsmessig) med BC-binding?

Og jeg vil ikke få bedre nedkjøring med type Voile 3-pin eller lignende om jeg aldri har stått telemark før?

Beklager at jeg spør dumt, men har lite peiling på det her...

Man skal vel aldri være helt bastant på disse tingene, men min mening er i alle fall at en såpass bred, stiv og innsvingt ski som Ingstad vil være klart bedre med 75mm.  Du vil ha utbytte av Voile 3-pin og hælbinding sammen med en stiv støvel, også om du ikke kjører telemark. Men dette oppsettet er tyngre å gå med. Enig med Koppen.

 

BC er langt bedre å gå med, men utvalget i BC-støvler er dårligere om man leter etter stive modeller. De fleste BC-støvlene er mer rettet mot gåing enn kjøring.

 

-Er nå min mening da.. :-)  Jeg vet det er folk her inne som bruker Ingstad og BC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Denne tråden er jo gammel etterhvert, men tenkte vi kunne dele våre erfaringer, og hva som har passet best for oss :)

Vi er:

- en mann på 178cm, 75kg

- ei dame på 159cm, 55kg

 

Vårt behov:
- Robust allround fjellski-pakke, til både jakt, lengre turer og generellt friluftsliv.

 

 

Vi har prøvd mange ulike typer og modeller, men har kommet frem til at Åsnes fjellski med kortfeller er det suverent beste valget for oss.

Vi har valgt henholdsvis Åsnes Nansen og Åsnes Cecilie Skog, med kortfeller. Begge er supre ski til hele spekteret av friluftslivet vi driver med. Vi bruker dem med/uten pulk på lengre og kortere etapper, og er godt fornøyd. Vi opplever at begge modellene evner å takle både kuppert terreng med tildels mye løssnø, og lengre strekker på hardere underlag.

Kortfellesystemet er etter vår mening en genial oppfinnelse, som gjør skiene enda mer tilpasset våre behov.

Blandt annet er det tidsbesparende å kunne ta dem av/på i lengre oppover/nedoverbakker, og dermed utnytte "gli-etappene" best mulig.

På de forige skiene mine, "Åsnes Ingstad", har et par kortfeller holdt gjennom 4 år aktivt bruk. Da har jeg hatt på nytt fellelim ved en anledning.

Når vi jakter, sørger kortfellesystemet i tillegg for at vi kan gå uten staver, og dermed ha hendene klare til å betjene hagla.

 

Til bindinger har vi valgt to ulike typer:

Jeg kjører Voile 3-pin på mine Nansen, og Elise bruker en BC variant på sin Cecilie skog ski.

Dette grunnet at jeg vil ha bedre kjøreegenskaper nedover, og opplever de gir mer stabilitet i jaktsammenheng, samt at Elise hovedsaklig er ute etter en binding til vanlig skigåing.

 

Skoene vi har valgt er også ulike:

Jeg bruker Crispi sydpolen, Elise bruker Alfa Skarvet.

Vi er begge godt fornøyd, men personlig likte jeg bedre Lundags-skoene jeg brukte som grensejeger. Dette fordi de var varmere (med ull-kartank, og bedre å gå med når skiene er tatt av.

Når det kommer til skistaver har vi prøvd flere ulike modeller, og egentlig ikke kommet frem til en som utmerker seg over de andre.
Vi bruker nå  BD teleskopstaver til både fjellski og toppturer. De er robuste, men ganske tunge. 

 

Så, det var utstyret som har fungert godt for vår del!
Med en god fjellski-pakke blir vinterturene straks en enda bedre opplevelse :)

 

Andreas og Elise Theoline
http://www.skagoy.com

https://www.facebook.com/pages/elisetheolinecom/146595052053478?ref=aymt_homepage_panel
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei,

Eg lurte på om det er nokon som har erfaring med ski av typen Åsnes Kongsvold eller Breidablikk eller Fischer Jakt med Voile Switchback bindinger (eller tilsvarande kraftige bindinger)? Eg har fjellski til bruk bortover, men er på jakt etter eit par fjellski som er meir køyrbare, samt at dei må vere utan stålkant. Det kjem til å vere mykje opp og ned pga terrenget her, og eg vurdere difor eit oppsett med kraftigare 75mm binding enn vanleg Super Telemark. Det skal kombinerast med Scarpa t4. 

 

Om ingen har erfaring med det, så har de kanskje tankar om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.