Gå til innhold
  • Bli medlem

Solide klær?


Fjellvåk

Anbefalte innlegg

Jeg leste akkurat innlegget tilbake til utgangspunktet, og det fikk meg til å tenke litt. Ikke på det trådstarter nok egentlig ville vi skulle tenke på, men tenking ihvertfall. Jeg sliter med at ikke noe bekledning holder mer enn ca ett år her. I den tråden skriver folk om fjellsko og klær de har hatt i årevis. Mine sko holder maks en sesong. Behandling er jo selvfølgelig viktig, men det hindrer jo ikke at det går fysisk hull på dem. Samme med jakker og bukser. Bergansjakker til mange tusen er det slitt hull på i løpet av en sesong, stormberg er jo billigmerke, men holder ganske nøyaktig like lenge. Arxteryx holder litt lenger, men er jo dritdyrt. 

 

Jeg er ikke på noen måte noe ekstremturmenneske, så jeg burde ikke trenge å kjøpe nytt så ofte. Jeg går ganske mye i hverdagen da. Har hund og går i snitt hverdagsturer på ca halvannen time hver dag og lengre i helger. I tillegg blir det jo noen teltturer og hytteturer på fjelleti løpet av et år, men jeg har en følelse av at det heller er alle hverdagsturene som sliter på klærne. Går mye utenfor sti, det er vel kanskje også med på å slite litt på klærne, men allikevel da. Er det normalt å måtte kjøpe nye turklær 1-2 ganger i året fordi det slites hull på dem?

 

Hvor kan jeg få kjøpt jakke, bukse og sko som tåler litt uten å koste absurd mye penger? Det kommer selvfølgelig an på hvordan type klær og sko man foretrekker, men hva er ditt beste tips til god og holdbar bekledning? Trenger ikke være billigbillig, men jeg vil ikke betale masse for en merkelapp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå sliter jeg også klær og sko omtrent i samme tempo som deg, så du er ikke helt "alene".

 

Og jeg bruker det som blir betegnet som "kvalitetsklær" - stor sett Norrøna.

Den siste jakken som ble lagt til side var en Norrøna Recon gammel modell, og den hadde gjort nytten i litt over to år - ny rekord.

Dovrebukser holder (ny modell) 7-8 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Bergansjakke som har vært i bruk nærmest daglig høst/vinter/vår siden 2007. Jakken brukes også på tur. Glidelåsen røyk i fjor, men den fikk jeg byttet hos Bergans for ca 3-400 kroner. Slite ut jakker/bukser på under ett år synes jeg høres vanvittig ut. Det er mulig å reparere klær også, det er mitt første tips.

 

Ellers tror jeg gramjaget hos forbrukere har litt av skylda. Klær er nødt til å imponere med vannsøyler, vindtetthet og pusteegenskaper sammen med minimalt vekt, og da sier det seg selv at holdbarheten må gå ned. Mitt andre tips: kjøp en jakke med høyere vekt, den kommer til å vare lenger. (Hvor mye har vekta å si for hverdagsbruk?) Hva med Fjällräven og G-1000?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du utstyr som gnager mot klærne? Jeg sliter bukser der ryggsekken sliter mot den på overriden av stumpen. Jeg har også slitt hull i en sånn waxjakke som jeg brukte mye til daglig, fordi jeg hadde en veske som gnaget på samme sted. Hvis du ser et mønster på klærne du har brukt, kan du vurdere å forsterke plagget på det steder før du begynner å bruke det. Med forsterke tenker jeg å¨å sy et stykke ekstra solid stoff over.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slite ut jakker/bukser på under ett år synes jeg høres vanvittig ut. Det er mulig å reparere klær også, det er mitt første tips.

 

Ellers tror jeg gramjaget hos forbrukere har litt av skylda. Klær er nødt til å imponere med vannsøyler, vindtetthet og pusteegenskaper sammen med minimalt vekt, og da sier det seg selv at holdbarheten må gå ned. Mitt andre tips: kjøp en jakke med høyere vekt, den kommer til å vare lenger. (Hvor mye har vekta å si for hverdagsbruk?) Hva med Fjällräven og G-1000?

Det virker muligens vannvittig for deg, men er en realitet for meg.  Det er nok ikke mulig å reparere gore-tex'en når den slipper vann igjennom, og da er buksa ikke tjenlig i heia.

 

Om det er gramjegre som skal ha skylda, vet jeg ikke, men for min del så stemmer dette ikke. Da hadde jeg ikke kjøpt de samme plaggene gang etter gang.

Jeg kjøper samme bukse og jakke (om mulig) gang etter gang, fordi det er best til mitt bruk.

(Og jeg har forsøkt en god del forskjellige bukser og jakker,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om @Lindap er inne på noe her. Ytterstoffene i moderne tøy har mange egenskaper og det kan være at det går utover holdbarheten. Det er mulig å lappe hull i membrantøy, både Norrøna og Bergans gjør dette om du ikke gjør det selv. Mister du noe på slike reparasjoner? Regn det ut i prosent av overflaten på tøyet, så får vi se om det er noe egentlig problem.

Tror nok tøyet oldemor sydde og nå går i arv til fjerde generasjon har en og annen lapp.

 

Jeg har to eksempler:

En Norrøna Recon jakke ble spist opp i korsryggen i løpet av en - 1 - uke. Diger lapp der nå takket være systuen til Norrøna. Hvorfor? Antagelig noe med sekken - kollisjon mellom stoffer.

Støvler hvor sålene er blankslitt etter ett år. Dette er lettvektsstøvler hvor alt er gjort for å spare vekt. Typisk nok er resten av støvelen helt fin (ser slitt ut på tøft vis - her snakker vi dongri som har vært på jobb og ikke i steinvask (vel, de har gått i steinrøys i regnvær...)), men sålene er nærmest uten spor. Akkurat her tror jeg nok slitasjen er prisen man betaler for lav vekt.

På de samme støvlene løsnet sålene fra læret på slutten av fjoråret. Det fikset jeg selv takket være spesiallim og Amazon.com.

 

For min egen del holder jeg meg til enklest mulig tøy som gjør en eller to ting godt og/eller kan repareres.

 

Er det mulig at vi har en motvilje og/eller manglende evne til å reparere ting? Bare lurer, mulig det er innbildning eller at jeg legger for mye vekt på egne tanker - som vanlig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna har 5 års garanti på sømmer, men det hjelper lite om det går hull i stoffet, det er også ganske dyrt. Men det hender man finner noe på tilbud og om du bor i Oslo-området så har de jo outlet på Vestby. Jeg tror jeg ville sagt ifra til produsenten om det er hull i klærne i løpet av et år uten at det er en grunn til det. Enig med Lindap, sjekk om det er på samme sted slitasjen kommer. Jeg har litt forskjellige jakker og bukser så bruker ikke det samme hver dag. Det hjelper nok på holdbarheten. Har både Norrøna, Klattermusen og Fjellreven som er godt brukt, uten tegn til slitasje. Eneste jeg merker er at membranklær mister litt vanntettheten etterhvert. Riktig vedlikehold er viktig. Ikke vask ihjel klærne. Vaskemaskinen bidrar til å redusere levetiden, og tørketrommel er egentlig en stor synder. Ikke bruk vaskepulver, men flytende såpe og dropp skyllemiddel. Dette har jeg ingen dokumentasjon på, men jeg tror at endel kjemikalier som klær blir satt inn med kan bidre til redusert levetid. Jeg merker ihvertfall stor forskjell på klærne på jobben som er satt inn med anti-flame og de som ikke er det. Nå er det vel lite anti-flame i turklær, men jeg innbiller meg at enkelte typer imprignering også kanskje kan ødelegge fibrene. Var 5 dager på Hardangervidda og gikk omtrent bare utenfor stier, gikk mye og vasset i stive fjellbusker. Jeg hadde "heldigvis" jobbet på et loft og krabbet rundt hønsenetting og ventilasjon og på den måten opparbeidet litt "træl" på legga, men leggene til turfølget så ikke ut. Fulle av små rift og kutt. Fjellstøvlene mine ble også utslitt på denne turen. De var nesten nye før turen. Men det er vel ikke så rart at sko og klær ikke tåler mer enn vår egen hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sliter jeg også klær og sko omtrent i samme tempo som deg, så du er ikke helt "alene".

 

Og jeg bruker det som blir betegnet som "kvalitetsklær" - stor sett Norrøna.

Den siste jakken som ble lagt til side var en Norrøna Recon gammel modell, og den hadde gjort nytten i litt over to år - ny rekord.

Dovrebukser holder (ny modell) 7-8 måneder.

 

Vet ikke om jeg skal si det er godt å ikke være alene akkurat :P Jeg starta også med å kjøpe de dyre kvalitetsklærne, men jeg syns ikke de holder noe bedre om man setter holdbarhet opp mot pris. De holder kanskje bittelitt lenger, men de er jo ekstremt dyre, så forholdet går liksom ikke helt opp. 

 

Har hatt en Bergansjakke som har vært i bruk nærmest daglig høst/vinter/vår siden 2007. Jakken brukes også på tur. Glidelåsen røyk i fjor, men den fikk jeg byttet hos Bergans for ca 3-400 kroner. Slite ut jakker/bukser på under ett år synes jeg høres vanvittig ut. Det er mulig å reparere klær også, det er mitt første tips.

 

Ellers tror jeg gramjaget hos forbrukere har litt av skylda. Klær er nødt til å imponere med vannsøyler, vindtetthet og pusteegenskaper sammen med minimalt vekt, og da sier det seg selv at holdbarheten må gå ned. Mitt andre tips: kjøp en jakke med høyere vekt, den kommer til å vare lenger. (Hvor mye har vekta å si for hverdagsbruk?) Hva med Fjällräven og G-1000?

 

Mulig det høres ekstremt ut, men det er realiteten, og sinnsykt irriterende og dyrt. Klær blir reparert om det er et punkt det er slitt/hull, men når det gjelder store deler av plagget blir det værre.

 

 

Jeg har en bukse i G-1000. Den er knallgod :) Har ikke hatt den så lenge at jeg kan si mye om hvor slitesterk den er da, men god å gå i er den ihvertfall :) Fjëllreven har jeg aldri hatt bukse eller jakke fra. Det er dyrt da, men bør kanskje få en sjangs til å vise. 

 

Har du utstyr som gnager mot klærne? Jeg sliter bukser der ryggsekken sliter mot den på overriden av stumpen. Jeg har også slitt hull i en sånn waxjakke som jeg brukte mye til daglig, fordi jeg hadde en veske som gnaget på samme sted. Hvis du ser et mønster på klærne du har brukt, kan du vurdere å forsterke plagget på det steder før du begynner å bruke det. Med forsterke tenker jeg å¨å sy et stykke ekstra solid stoff over.

 

Nja, det gjelder egentlig hele plagget, men der det blir først slitt er oftest på sida rett over albuehøyde. Der er det ofte en glidelås også og vanskelig å sette på lapp pga glidelåsen, men jeg kan jo prøve å unngå plagg med glidelås der da, selv om det er litt godt å ha. Jeg går mest uten sekk el, så tror ikke det er hovedsyndern. 

 

Norrøna har 5 års garanti på sømmer, men det hjelper lite om det går hull i stoffet, det er også ganske dyrt. Men det hender man finner noe på tilbud og om du bor i Oslo-området så har de jo outlet på Vestby. Jeg tror jeg ville sagt ifra til produsenten om det er hull i klærne i løpet av et år uten at det er en grunn til det. Enig med Lindap, sjekk om det er på samme sted slitasjen kommer. Jeg har litt forskjellige jakker og bukser så bruker ikke det samme hver dag. Det hjelper nok på holdbarheten. Har både Norrøna, Klattermusen og Fjellreven som er godt brukt, uten tegn til slitasje. Eneste jeg merker er at membranklær mister litt vanntettheten etterhvert. Riktig vedlikehold er viktig. Ikke vask ihjel klærne. Vaskemaskinen bidrar til å redusere levetiden, og tørketrommel er egentlig en stor synder. Ikke bruk vaskepulver, men flytende såpe og dropp skyllemiddel. Dette har jeg ingen dokumentasjon på, men jeg tror at endel kjemikalier som klær blir satt inn med kan bidre til redusert levetid. Jeg merker ihvertfall stor forskjell på klærne på jobben som er satt inn med anti-flame og de som ikke er det. Nå er det vel lite anti-flame i turklær, men jeg innbiller meg at enkelte typer imprignering også kanskje kan ødelegge fibrene. Var 5 dager på Hardangervidda og gikk omtrent bare utenfor stier, gikk mye og vasset i stive fjellbusker. Jeg hadde "heldigvis" jobbet på et loft og krabbet rundt hønsenetting og ventilasjon og på den måten opparbeidet litt "træl" på legga, men leggene til turfølget så ikke ut. Fulle av små rift og kutt. Fjellstøvlene mine ble også utslitt på denne turen. De var nesten nye før turen. Men det er vel ikke så rart at sko og klær ikke tåler mer enn vår egen hud.

 

Det er flere som har sånne garantier, men de jeg har prøvd meg på har jeg fått høre at ikke gjelder plagg som bare er utslitt :/ Jeg vasker plaggene veldig sjelden. Har prøvd å vaske dem litt oftere i det siste (møkkete kan sikkert skape slitasje det og), men det ser ikke ut til å hjelpe. Jeg har i det siste brukt sånt vaskemiddel og impregnering du får kjøpt på xxl som henger sammen. Beregna på gore-tex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bukse i G-1000. Den er knallgod :) Har ikke hatt den så lenge at jeg kan si mye om hvor slitesterk den er da, men god å gå i er den ihvertfall :) Fjëllreven har jeg aldri hatt bukse eller jakke fra. Det er dyrt da, men bør kanskje få en sjangs til å vise. 

 

Jeg leste på Fjellreven sin side at voksen dems gjør plagget mer slitesterkt. Finner selvfølgelig ikke igjen siden nå, ellerså skulle jeg lagt ved en link. Mye voks gjør så plagget puster dårligere, så det gjelder kanskje å finne en mellomting. Enig i at det er veldig dyrt, men om kvaliteten er der etter er det jo verdt det. Bare så dumt man ikke vet det før man har testet det en stund. Hjelper jo ikke at jeg sitter her og sier det er supersolid så lenge jeg ikke sliter særlig på noen klær. Man må teste det selv. Men syns G-1000 stoffet virker veldig slitesterkt. Jeg prøver å lete etter tilbud når jeg skal kjøpe turklær. Eller google meg ihjel for å finne den butikken med lavest pris. F.eks bestilte jeg en Anorak 8 fra Tromsø sport til 1200 kr mindre enn det Fjellrevenshop skulle ha. Hadde ikke hørt om butikken engang og den var godt gjemt blandt de store butikkene. Fjellreven Arktis parka fikk jeg til under halv pris på Magasinet fordi jeg kjøpte den etter sesongen. Om man er villig til å lete litt kan man få ganske gode priser. Følge med på "røverkjøp"tråden kan også lønne seg.

 

Hadde en mistanke om at de har "garantert" seg litt mot sånne garantier, ved at de kan skylde på bruken ved omtrent alle skader. Om nesten hele plagget er slitt så er det jo ikke mye poeng i å lappe det sammen. Merkelig at det er så stor forskjell på hvor fort man sliter klærne. Skulle likt å vite årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Merkelig at det er så stor forskjell på hvor fort man sliter klærne. Skulle likt å vite årsaken.

 

Veldig interessant ja! Det må ha med mengde og type bruk å gjøre? Har til gode å slite ut turklær selv, på tross av anslagsvis 200 timer trasking utenfor sti hver sommersesong (tur-orientering), pluss 5-10 toppturer/helgeturer i fjellheimen. Det er jo omtrent samme mengde som Fjellvåk beskriver. Turbuksa fra Lundhags i G1000 type stoff ser jeg ikke spor av slitasje på etter 4-5 år.

 

Men sko derimot, de sliter jeg på. Forrige paret (La Sportiva) slet jeg ut på 3 år, da var det ikke mønster igjen, selv om de ellers så brukbare ut (dog godt slitt). Kjøpte Alfa Walk King nå i sommerferien, og de ser nå ut som 10 år gamle "vrak" - iallfall like slitt som de forrige - etter 10-12 døgn i fjellet og ca 100 timer i marka. Jeg har jo vært mer aktiv i år enn tidligere år, og gått i røffere terreng, men allikevel syns jeg forskjellen er dramatisk. Alfa-skoene blir vasket og smurt etter hver tur, mens de gamle "gikk for lut og kaldt vann".

For meg er dette en indikasjon på at fjellturer/toppturer/steinur sliter (mye) mer på iallefall skoene enn turer i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant ja! Det må ha med mengde og type bruk å gjøre? Har til gode å slite ut turklær selv, på tross av anslagsvis 200 timer trasking utenfor sti hver sommersesong (tur-orientering), pluss 5-10 toppturer/helgeturer i fjellheimen. Det er jo omtrent samme mengde som Fjellvåk beskriver. Turbuksa fra Lundhags i G1000 type stoff ser jeg ikke spor av slitasje på etter 4-5 år.

 

Men sko derimot, de sliter jeg på. Forrige paret (La Sportiva) slet jeg ut på 3 år, da var det ikke mønster igjen, selv om de ellers så brukbare ut (dog godt slitt). Kjøpte Alfa Walk King nå i sommerferien, og de ser nå ut som 10 år gamle "vrak" - iallfall like slitt som de forrige - etter 10-12 døgn i fjellet og ca 100 timer i marka. Jeg har jo vært mer aktiv i år enn tidligere år, og gått i røffere terreng, men allikevel syns jeg forskjellen er dramatisk. Alfa-skoene blir vasket og smurt etter hver tur, mens de gamle "gikk for lut og kaldt vann".

For meg er dette en indikasjon på at fjellturer/toppturer/steinur sliter (mye) mer på iallefall skoene enn turer i skogen.

 

Steinur tror jeg er døden for sko ja. Både at det er hardt underlag og at skoene blir skrapet opp på steinene. Slitasje på sålene kan sikkert ha noe med gange og vekt å gjøre. En tung person som subber litt vil naturlig nok slite sålene fortere enn en som er lett og løfter bena når en går. Underlag har nok også mye å si. Bukser kan jeg også til en viss grad forstå. Noen sliter i skrittet mens andre sliter nederst ved foten. Det kan jo forklares med benstillingen. Gutter går nok litt mer breibeint enn jenter og jenter vil da kanskje slite innsiden av buksebena fortere enn gutter. Jeg har alltid lurt på hvordan jeg klarer å få gjørmesprut opp til knærne bak, mens andre nesten er helt rene etter samme tur. Antar at det har noe med hvordan  jeg setter ned foten å gjøre. Armhuler og sidene på jakker kan muligens ha sammenheng med bevegelse på armene mens man går. Svinger man fælt med armene så blir det mer slittasje.

Konklusjonen blir: Vær stiv som en påle, med brede ben og høye kneløft :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste akkurat innlegget tilbake til utgangspunktet, og det fikk meg til å tenke litt. Ikke på det trådstarter nok egentlig ville vi skulle tenke på, men tenking ihvertfall. Jeg sliter med at ikke noe bekledning holder mer enn ca ett år her. I den tråden skriver folk om fjellsko og klær de har hatt i årevis. Mine sko holder maks en sesong. Behandling er jo selvfølgelig viktig, men det hindrer jo ikke at det går fysisk hull på dem. Samme med jakker og bukser. Bergansjakker til mange tusen er det slitt hull på i løpet av en sesong, stormberg er jo billigmerke, men holder ganske nøyaktig like lenge. Arxteryx holder litt lenger, men er jo dritdyrt. 

 

Jeg er ikke på noen måte noe ekstremturmenneske, så jeg burde ikke trenge å kjøpe nytt så ofte. Jeg går ganske mye i hverdagen da. Har hund og går i snitt hverdagsturer på ca halvannen time hver dag og lengre i helger. I tillegg blir det jo noen teltturer og hytteturer på fjelleti løpet av et år, men jeg har en følelse av at det heller er alle hverdagsturene som sliter på klærne. Går mye utenfor sti, det er vel kanskje også med på å slite litt på klærne, men allikevel da. Er det normalt å måtte kjøpe nye turklær 1-2 ganger i året fordi det slites hull på dem?

 

Hvor kan jeg få kjøpt jakke, bukse og sko som tåler litt uten å koste absurd mye penger? Det kommer selvfølgelig an på hvordan type klær og sko man foretrekker, men hva er ditt beste tips til god og holdbar bekledning? Trenger ikke være billigbillig, men jeg vil ikke betale masse for en merkelapp. 

 

Membranplagg er dyre greier, og slett ikke det mest slitesterke. Om man er ute med bikkja halvannen time hver dag så trenger man ikke kle seg for alle eventualiteter. Membranklær er fine, men på tørre dager med oppholdsvær kan jeg ikke skjønne hvorfor man skal slite ut dyre goretexplagg.. Kjøp ei god Fjällrävenbukse i G1000, eller lignende typer med poly/bomullblanding. Sånne skal man jobbe veldig hardt for å slite ut. Så ligger heller GoreTexen klar til den dagen man virkelig trenger den..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det høres ekstremt ut, men det er realiteten, og sinnsykt irriterende og dyrt. Klær blir reparert om det er et punkt det er slitt/hull, men når det gjelder store deler av plagget blir det værre.

 

 

Jeg har en bukse i G-1000. Den er knallgod :) Har ikke hatt den så lenge at jeg kan si mye om hvor slitesterk den er da, men god å gå i er den ihvertfall :) Fjëllreven har jeg aldri hatt bukse eller jakke fra. Det er dyrt da, men bør kanskje få en sjangs til å vise. 

 

Synes ikke de enkleste G-1000 plaggene til Fjällräven er dyre i det hele tatt. Disse er mer enn tilstrekkelig for hverdags- og helgeturer. For rundt 2500,- får du Vidda-buksa og Greenland-jakken, begge i 100% G-1000. En av grunnpillarene til Fjällräven er å minke miljøbelastningen, gjennom etiske retningslinjer og fokus på slitestyrke ( http://www.fjallraven.no/ansvar ). Om dette tursettet varer dobbelt så lenge som plagg fra andre produsenter blir årsforbruket enda lavere igjen. Bakdelen med stoffet er at det ikke holder vannet ute like godt som Gore-tex o.l. For min del har ikke dette noe å si når jeg ikke er lang til fjells uten gode tørkemuligheter, men her varierer selvsagt folks oppfatning. Kanskje verdt et forsøk?

 

Legg på Fjellforum-rabatten, så er prisen langt fra skrekkelig: http://www.fjellsport.no/fjallraven-vidda-bukse-dark-grey.html . Greenland-jakka har veil. pris på 1899,-, og jeg har ofte sett den til rundt 1500.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger også til fjällreven og G-1000. Har mest tro på de som er i ren G-1000 jeg da, og som ikke har diverse elastiske stoffer her og der.  

 

Men noe sliter mere klær enn andre, og sånn er det bare. Det har vel med hvordan en beveger seg, vekt, figur, passform ol. Ingen tvil om at folk er forskjellige sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! Da skal jeg investere i en skikkelig G-1000 jakke eller anorakk, så får vi se. I fht slitestyrke er nok ikke gore-tex det beste tror jeg. Uansett hvor dyrt det er. Ulempen er at jeg bor i Trøndelag og eh her er det mange dager det detter våte ting fra himmelen. Vi har liksom alle årstider på en dag iblandt hehe. Men på turer under 3 timer er det egentlig ingen krise å bli litt våt, så kan jeg heller ha en regnjakke å bruke når det regner skikkelig :)

 

Noen som har erfaringer med en av disse? Må jo prøve da, men de fenget interessen etter et kjapt søk på fjellreven G-1000 på nettet

 

Fjällräven Keb Jacket Tarmac - denne er i G-1000 eco. Hva vil eco si?

Iceland Anorak W

Singi Jacket Women

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt annen erfaring med Fjellreven G1000 materialet enn andre her. Det blir jo ofte slik at det er den erfaringen man selv har som danner grunnlag for det man mener om en stoff eller et produkt.

 

Kjøpte en Fjellrevenbukse i dette materialet og på den aller første fjellturen med denne buksa revnet den. Jeg hadde kun brukt den på en kjapp liten vandring på et par timer tidligere. Buksen var altså ny. Og ikke bare at den revnet litt, men hele veien fra kneet og helt opp til beltespennet! Ikke noe å levere til reperasjon det der - og jeg var glad jeg ikke var på en lang tur og at jeg ikke traff folk på vei til bilen :)

 

Turen var liten (Torghatten), og flengen/revnen fikk jeg idet jeg skle på en litt kinkig plass samtidig som kneet sto imot en stein. Jeg har buksa liggende enda - har ikke kastet den, men Fjellrevenprodukter er ikke min greie etter den opplevelsen. Kunne blitt kjedelig på langtur..

 

Har for øvrig god erfaring med Bergans sine Entrant/Dermizax samt selvsagt Gore-Tex. Intet funker så bra som Gore-Tex når det regner..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres ut som Kjell Iver må ha vært maks uheldig og at skaden hadde skjedd uansett hvilken bukse han hadde hatt, eller at det har vært noe feil med akkurat den buksa. Men det kan det jo hende han mener om mine Dermizax erfaringer også. Har en Dermizax-bukse som jeg har byttet 3 ganger fordi jeg blir mer våt i den enn om jeg hadde gått i en helt vanlig bukse. Etter tredje buksa ga jeg opp og aksepterer at den kun kan brukes på litt kalde dager med tørt vær. Så min erfaring er at Dermizax suger vann som en svamp.

 

Du kan fint få G-1000 stoffet såpass vanntett at det vil holde deg tørr i noen timer selv i hardt regn. Er mer i tvil med det elastiske stoffet i Keb buksa. Gubben har en sånn og den blir våt mener han. Jeg har en jakke med et tynt, elastisk softshell-stoff og G-1000. Den tok meg fint gjennom en heftig regnskyld i et par timer. Den hadde nok holdt lenger, men da var bikkjetreninga over og jeg følte ikke for å stå ute lenger for å teste :P

 

Når det kommer til jakkene du har funnet ville jeg gåttt for Iceland eller Singi, men har et inntrykk av at folk flest er veldig fornøyd med Keb. Tror du kan finne noen erfaringer på FF. Jeg har ikke testet noen av de jakkene så jeg har ikke noe grunnlag for å uttale meg om kvaliteten på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt annen erfaring med Fjellreven G1000 materialet enn andre her. Det blir jo ofte slik at det er den erfaringen man selv har som danner grunnlag for det man mener om en stoff eller et produkt.

Kjøpte en Fjellrevenbukse i dette materialet og på den aller første fjellturen med denne buksa revnet den. Jeg hadde kun brukt den på en kjapp liten vandring på et par timer tidligere. Buksen var altså ny. Og ikke bare at den revnet litt, men hele veien fra kneet og helt opp til beltespennet! Ikke noe å levere til reperasjon det der - og jeg var glad jeg ikke var på en lang tur og at jeg ikke traff folk på vei til bilen :)

Samme her. Overrasket over hvor dårlig det står imot noe som er litt skarpt. Allikevel velger jeg keb buksa hver gang jeg er på tur da "alt det andre" ved den er så bra.

Gnissing ser det forresten ut som om det tåler bedre enn andre materialer kom jeg akkurat på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en bomullsjakke fra Nordheim som ble 20 år gammel før jeg pensjonerte den. Den ble brukt på mange turer på sommeren, på alle skiturene og var mye brukt til og fra jobb/skole på våren og høsten. Pensjonerte den fordi den ikke så ut (solbleket) og fordi strikk osv var blitt slappe pga alder. (Og designfeil når det kom til hetta).

 

Det eneste jeg kan skjønne her er at trådstarter har et helt annet bruksmønster enn meg. Kravler oppi ur eller bratte skrenter, krattskog o.l. Å gå med sekk sliter nok også bra på jakker, mens bukser nok fort blir slitt mot støvlene.

 

Av ren nysgjerrighet @Fjellvåk hvor er det du sliter hull på klærne? Vet at jeg sliter hull i alle buksene mine som jeg bruker på jobb på rumpa og alle gensere på albuene. Er noen bein som tydligvis vil ut. Skoene som er dårlig designet slites der foten er breiest (dårlig designet = søm der foten er bredest), andre sko sliter jeg ut sålen på, eller hvis det er Mephisto støvler som ble brukt mest på vinteren, så holdt de ut lenger enn jeg orket å bruke dem. De minner meg om lyspærer du finner på enkelte lover osv som er 30-40 år gamle...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en bomullsjakke fra Nordheim som ble 20 år gammel før jeg pensjonerte den. Den ble brukt på mange turer på sommeren, på alle skiturene og var mye brukt til og fra jobb/skole på våren og høsten. Pensjonerte den fordi den ikke så ut (solbleket) og fordi strikk osv var blitt slappe pga alder. (Og designfeil når det kom til hetta).

 

Det eneste jeg kan skjønne her er at trådstarter har et helt annet bruksmønster enn meg. Kravler oppi ur eller bratte skrenter, krattskog o.l. Å gå med sekk sliter nok også bra på jakker, mens bukser nok fort blir slitt mot støvlene.

 

Av ren nysgjerrighet @Fjellvåk hvor er det du sliter hull på klærne? Vet at jeg sliter hull i alle buksene mine som jeg bruker på jobb på rumpa og alle gensere på albuene. Er noen bein som tydligvis vil ut. Skoene som er dårlig designet slites der foten er breiest (dårlig designet = søm der foten er bredest), andre sko sliter jeg ut sålen på, eller hvis det er Mephisto støvler som ble brukt mest på vinteren, så holdt de ut lenger enn jeg orket å bruke dem. De minner meg om lyspærer du finner på enkelte lover osv som er 30-40 år gamle...

 

Som jeg nevnte lenger opp er første stedet det går hull rett over albuene både på armen og der armen beveger seg mot sida. Men etter det kan det bli sliasjehull mange steder. Nede på ermene er også et vanlig sted. På buksene er det først nederst rundt beina, både på innsiden og utsiden. Beskrivelsen din av å kravle i ur og bratte skrenter er nok ikke feil nei. Kanskje ikke akkurat krattskog, men jeg presser meg jo stadig gjennom greiner og vaser gjennom tett vegetasjon. Ikke hver dag, men ganske ofte, så dette sliter kanskje mer enn normalturgåern som oftest holder seg på stier eller fornuftig terreng. Og så slutter selvfølgelig klærne å være vanntette ganske fort. Til tross for at jeg følger vaskeanvisning og impregnerer og har prøvd å både nesten aldri vaske og å vaske etter instruks oftere.

 

På skoene går det hull samme sted hver gang. Lærsko går i liminga på yttersida av foten rett ved der den eh bøyes hvis den forklaringa gav mening. Tøy-goretex fjellsko går det alltid hull rett bak der lilletåa starter, der skoa bøyes når du går. Altså på utsida. Med joggesko går det hull samme sted, bare mer midt oppå, men det er jo ikke så merkelig da. De har jeg ikke samme forventninga til holdbarhet på som dyre fjellsko. Pluss slitte såler da selvfølgelig, men såla syns jeg det varier veldig hvor fort de blir slitt. Jeg er ikke spesielt imponert over holdbarheten til Alfaskoene (har prøvd to modeller), men såla deres blir ikke spesielt fort slitt. Sko jeg bruker på stier/veier blir forresten fortere slitt på sålene enn sko jeg bruker mest i terrenget utenfor sti. 

 

Nei, jeg vet ikke jeg. Tror nok terrenggåinga har ganske mye å si. Og det at de brukes hver dag. Men det er jeg jo langt fra alene om. For skoenes deler har det nok litt å si at jeg stadig vaser over myrer hvor det er surt vann? 

 

Nei, jeg skal gi G-1000 en skikkelig sjangs. Nå er det jakke jeg trenger ny av nå, så det blir jakke i første omgang :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det høres ut som det ikke egentlig er noe feil med kvaliteten på klærne dine. Jeg hadde fint klart å få slitasjeskader på samme steder på beina hvis jeg gikk mye og når det kommer til slitasjen på jakka, så kommer nok forskjellen i slitasje der av at vi har forskjellig kroppsfasong. ;)

 

Det høres forresten ut som goretex er et dødfødt materiale for deg (siden det slutter å være vanntett så fort), du trenger et matriale hvor du kan legge på en ny beskyttende hinne 1-2 ganger i måneden på stedene som blir slitt. Kan hende G1000 er greia for deg. Det kommer jo litt an på hvor dårlig vær det er der du bor. Hvis du bor langs vestkysten av Norge, så høres det litt vått ut. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det høres ut som det ikke egentlig er noe feil med kvaliteten på klærne dine. Jeg hadde fint klart å få slitasjeskader på samme steder på beina hvis jeg gikk mye og når det kommer til slitasjen på jakka, så kommer nok forskjellen i slitasje der av at vi har forskjellig kroppsfasong. ;)

 

Det høres forresten ut som goretex er et dødfødt materiale for deg (siden det slutter å være vanntett så fort), du trenger et matriale hvor du kan legge på en ny beskyttende hinne 1-2 ganger i måneden på stedene som blir slitt. Kan hende G1000 er greia for deg. Det kommer jo litt an på hvor dårlig vær det er der du bor. Hvis du bor langs vestkysten av Norge, så høres det litt vått ut. :P

 

Tror kanskje det er noe sånt jeg er i ferd med å komme fram til. Desverre, for goretex er jo veldig bra når det er nytt :P Men det blir litt dyrt i lengden. Eh og ja. Jeg bor i Trondheim såh må nok en regnjakke  til også om G1000 er greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Det er jo en del arbeidsklær som er i samme tekstil som G-1000: 60/40% polyester - bomull. G-1000 er så ganske hardt spunnet og vevd. Men Fjellrevens bukser forekommer meg litt tynnere i stoffet enn for år tilbake? www.magasinet.no har bukser i samme type stoff som har vært bra for meg og til en ganske rimelig pris.

Men hvordan har "sliterne" det med arbeidsklær? Noen av disse minner en del om fjellklær og kunne gjerne brukes til sådan.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.