Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjerkinn - Hamar


paddelunde

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sitter å kikker på en tur til sommeren.

 

Den foreløpige planen er å ta toget fra Hamar til Hjerkinn, for så å gå turen hjem over Rondane.

 

Er det noen som har erfaringer fra hele/deler av turen? Kan man skaffe proviant underveis her? Hvordan er terrenget? Hvor lang tid må jeg regne med å bruke (inkl et par hviledager)?

Mange spørsmål selvfølgelig, men lytt til erfarne fjellfolk er det noe som heter.

 

Jeg er erfaren i fjellet via flere år i forsvaret og har god forståelse for hva det vil innebære. Jeg har planer om å bo i telt store deler av turen, men ta et par dager i en ubemannet hytte for hviledag og litt fiksing av utstyr. Jeg har også foreløpig planer om å gå alene, som selvsagt øker tyngden på sekken. Men hvis det er muligheter for å proviantere litt underveis her, så burde det være mulig å holde kg ganske godt nede.

 

Kommer gjerne med tips og innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved spidsbergseter er det i hvert fall en kiwi butikk.

 

Langt på vei unngår du en god del skog om du riktignok holder deg over tregrensen. Du har mulighet til å holde deg på høyfjellet ned til Lillehammer i hvert fall. Jeg personlig foretrekker høyfjellet, ettersom jeg synes det er lettere å gå der enn i skog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare tipse om noen sørlige deler av Rondane (rundt Sjusjøen og rundt Lillehammer) og der er å følge merkede T-ruter. Jeg har noen gang forsøkt å følge små stiplete stier som står på kartet. Ofte er dette egentlig skikøyper og de pleier å være nokså bløte om sommeren. Det tar mye tid å gå på slike stier synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått deler av ruten,  strekningen Muen-Skollfjellet.  Vi bodde på hytter, Dnt og fjellstyrehytter.  Vil anbefale Øyer fjellstyres åpne hytter.  Gratis overnatting om det er ledig. Hallandshytta, Skjelbua og Steinhytta er steder å overnatte.  Anbefaler Steinhytta,  koselig plass. http://oyer-fjellstyre.org/index.php/friluftsliv/fjellstyrets-apne-buer/steinhytta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 14 dager fra Hjerkinn til Myklegard langs Rondanestien etter min erfaring. Helt ned til Djupslia er det betjente/selvbetjente hytter det går an å proviantere i hvis du har nøkkel. Grimsdalshytta-Dørålseter er heftig etter min mening. Godlidalshytta til Halgutusveen er også tøff med over 5 timer i myr og dårlig merking. Gikk også på binne med 2 bjørnunger på den etappen ca 1 time før Halgutusveen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått deler av ruten,  strekningen Muen-Skollfjellet.  Vi bodde på hytter, Dnt og fjellstyrehytter.  Vil anbefale Øyer fjellstyres åpne hytter.  Gratis overnatting om det er ledig. Hallandshytta, Skjelbua og Steinhytta er steder å overnatte.  Anbefaler Steinhytta,  koselig plass. http://oyer-fjellstyre.org/index.php/friluftsliv/fjellstyrets-apne-buer/steinhytta

 

Må ikke glemme bulonhytta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.