Gå til innhold
  • Bli medlem

Turkartet 2.0


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse

Er det flere enn meg som opplever problemer med å laste opp html-sider på kartet? php-baserte sider går helt uproblematisk, men altså ikke de noe eldre html-sidene. Litt synd, ettersom en god del rapporter er noen år gamle.

Skal ikke være noen forskjell på det. For de populære bloggplattformene vil den forsøke å hente tittel og dato automatisk. Om det ligger lagret i et annet format vil den falle tilbake til manuell inntasting.

Om du gir meg et eksempel på en slik blogg så skal jeg sjekke ut saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Versjon 2.1 er nå i kveld lansert

 

Det er mange endringer. Vi prøver med et annet kart som "verdens kart". I Norge er det fortsatt Statkart som er best.

 

Endringer:

Alle brukere har nå et kart i sin profil. Om man har tagget noen turer enten her på forumet eller i eksterne blogger, så blir dette seende omtrentlig slik ut på din profil her på forumet.

 

post-10401-0-66063500-1383081931_thumb.j

 

Nede til høyre i kartet har det kommet en knapp for de som vil dele et kart fra forumet med omgivelsene. Det er altså ferdig kode som man kan lime inn i sin hjemmeside eller i sin blogg for å presentere et valgfritt kart av alle sine turer eller bare et område.

 

post-10401-0-25652600-1383081930_thumb.j

 

post-10401-0-03051100-1383081929_thumb.j

 

Dette gjør at den merkingen man gjør på forumet kan komme til nytte også på hjemmesiden til de som har det for å få brukerne av bloggene til å finne andre aktuelle turer du har tatt. 

 

Jeg vil hjelpe dere med å få dette på plass om dere trenger hjelp. 

 

 

 

Ser for øvrig ut som st Statkart laster noe tregt her hos meg etter oppgraderingen - men det kan være feil et annet sted. Skal holde øye med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke lastet opp tur på kartet, har nå prøvd 4-5 ganger, kan det være fordi jeg kun har prøvd fra iPad?

 

mm.. er usikker på om det går. Skal prøve i morgen når jeg kommer hjem. Det er jo høyre mustast man skal benytte og usikker på det som nevnt...,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm.. er usikker på om det går. Skal prøve i morgen når jeg kommer hjem. Det er jo høyre mustast man skal benytte og usikker på det som nevnt...,..

Okey, da tar jeg det fra pc en dag jeg gidder og skeive igang maskineriet ;) men holde inne på ipaden blir det samme som høyre klikk. Så kommer så langt men når jeg skal lagre det og avslutte så bare jobber sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, da tar jeg det fra pc en dag jeg gidder og skeive igang maskineriet ;) men holde inne på ipaden blir det samme som høyre klikk. Så kommer så langt men når jeg skal lagre det og avslutte så bare jobber sida.

 

OK.. Da kan det være datofeltet for turen som ikke er i rett format. Sjekk at det står i formatet DD.MM.ÅÅÅÅ

Sjekk også at URL oppe er rett - altså at det står i formatet http://ferskingeriskogogmark.blogspot.no/

 

Jeg ser for øvrig en liten bug når jeg ser i din profil - så sorteres det ikke på bare dine turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.. Da kan det være datofeltet for turen som ikke er i rett format. Sjekk at det står i formatet DD.MM.ÅÅÅÅ

Sjekk også at URL oppe er rett - altså at det står i formatet http://ferskingeriskogogmark.blogspot.no/

 

Jeg ser for øvrig en liten bug når jeg ser i din profil - så sorteres det ikke på bare dine turer.

Ja alt ser rett ut i forhold til URL og datoformat. Men åssen bug mener du? Noe jeg får gjort noe med? Spørs om ikke jeg rett og slett bare må prøve på pc n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen med turrapportene i den enkeltes profil er fikset. Kun de som ikke hadde noen turrapporter ble berørt av den feilen.

 

Feilen som medførte av brukere av iOS-enheter ikke kunne legge inn blogginnlegger er også løst. Vil dog anbefale brukerne å benytte stasjonær eller bærbar datamaskin til å legge inn nye rapporter, da kartet ikke er optimalisert for mobile enheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Nede til høyre i kartet har det kommet en knapp for de som vil dele et kart fra forumet med omgivelsene. Det er altså ferdig kode som man kan lime inn i sin hjemmeside eller i sin blogg for å presentere et valgfritt kart av alle sine turer eller bare et område.

 

 

Virkelig et bra tilbud fra Fjellforum! Kopierte koden til nettsida mi i går kveld for å teste, og kartet kom fram som det skulle etter publisering. Det vil si - det funket i Firefox og Chrome, men ikke i Explorer. Mulig at det er jeg som mangler siste versjon. Kommer i hvert fall til å integrere kartet på nettsida mi. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig et bra tilbud fra Fjellforum! Kopierte koden til nettsida mi i går kveld for å teste, og kartet kom fram som det skulle etter publisering. Det vil si - det funket i Firefox og Chrome, men ikke i Explorer. Mulig at det er jeg som mangler siste versjon. Kommer i hvert fall til å integrere kartet på nettsida mi. :)

Flott at det fungerte Trond. Jeg har ikke fått prøvd det selv enda, men det gir jo svært store muligheter til å få systematisert turene på hjemmesidene. Jeg skal gjøre det selv. Fin måte å revitalisere gamle turrapporter.

 

Det er en del av dine/deres gamle turrapporter som ligger på forumet som er tagget av meg/oss. Om det er noen som er feiltagget eller noen som du/dere ikke vil ha tagget så bruk "Rapporter" knappen.

 

Det er en bug med Internet Explorer 9 som @Martin Aronsen skulle være ferdig med men som da ikke er OK enda skjønner jeg. Han utvikler på i Apple. Det fungerer fint i IE10 nemlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig et bra tilbud fra Fjellforum! Kopierte koden til nettsida mi i går kveld for å teste, og kartet kom fram som det skulle etter publisering. Det vil si - det funket i Firefox og Chrome, men ikke i Explorer. Mulig at det er jeg som mangler siste versjon. Kommer i hvert fall til å integrere kartet på nettsida mi. :)

Fungerer dette kartet, som er i profilen din? Er nemlig samme kode som brukes for å generere det kartet, som man bruker på eksterne sider. Hvilken versjon av Internet Explorer bruker du? Microsoft har heldigvis lagt ut en liten variasjon av versjoner av operativsystemet sitt med tilhørende versjon av Internet Explorer for testing, gratis. Bare jeg vet hvilken versjon av IE som feiler, har jeg mulighet til å teste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jeg været inde på min profil og se mit kort. Der er kun en enkelt markering, og det passer nok, at jeg kun har skrevet én turberetning selv.

 

1. Markeringen er placeret ca. 5 km forkert. Har jeg mulighed for at justere den?

 

2. Jeg har sammen med en anden bruger her på Fjellforum lavet nogle ture, som han har skrevet beretninger for, og hvor jeg har suppleret med kommentarer og fotos. Har jeg mulighed for at blive tagget på de beretninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1. Markeringen er placeret ca. 5 km forkert. Har jeg mulighed for at justere den?

 

Om du ser noe som er markert feil så fikser vi det fort om du trykker på "Rapporter" knappen. Da finner vi innlegget fort og kan korrigere uten å måtte lete etter det.

Men akkurat din turrapport var ikke så lett å tagge siden det var en stein i Danmark - så du må være presis i stedsangivelsen - eller send meg en PM.

 

 

2. Jeg har sammen med en anden bruger her på Fjellforum lavet nogle ture, som han har skrevet beretninger for, og hvor jeg har suppleret med kommentarer og fotos. Har jeg mulighed for at blive tagget på de beretninger?

 

 

Pr i dag er det kun mulig ved å legge inn en lenke til det innlegget via registrer blogginnlegg men det blir feil å ha flere markører på samme turen.

Men der fikk jeg en god ide om videreutvikling av kartet. Vi kunne sikkert ha en boks når man skriver turrapport - der man velger flere deltagere fra forumet som deltok på turen - og at turen da dukker opp hos de som deltok -  kartet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial denne kartfunksjonen. Har enabled html i forumet slik at for de som ønsker det skal det nå være mulig å poste kart direkte i forumet. Ser at utsnittet - f.eks.

 

http://www.fjellforum.no/tripReport?lat=65.33383&lng=13.11562&zoom=12&map=statkart blir slik.

 

Man får altså ikke aktuelt utsnitt..
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Liten oppdatering av turkartet i kveld. Om man limer inn en lenke til turkartet i et innlegg vil man automatisk få et kartutsnitt nederst i innlegget. Dette gjelder bare for lenker som bare viser rapporter fra en spesifikk bruker, eller til et kartutsnitt.

Med andre ord, alle andre lenker enn denne:

Eksempel: http://www.fjellforum.no/tripReport?lat=65.33383&lng=13.11562&zoom=12&map=statkart

EDIT: I tillegg vises kartet automatisk i alle turrapporter som er markert på kartet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempejobb med kartet @Martin Aronsen

 

For dere som nå har begynt å lage egen turoversikt i kartet - som man ønsker å presentere på sin blogg - så er det nå mulig å velge kartutsnittet før man tar ut koden.

 

Da slipper man at kartet zoomer ut til Afrika om man har vært på Kilimanjaro f.eks. Eller man kan lage seg kartoversikter for sitt kjerneområde e.l.

post-10401-0-66348800-1384711054_thumb.p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Hei,

Har prøvd å re-installere turkartet på bloggen min etter at jeg oppgraderte til responsivt design, men det skulle vise seg lettere sagt enn gjort. Klarer ikke å åpne PM'en med koden som adm. sendte til bloggerne for over tre år siden. Så jeg lurte på om det er mulig å få tilsendt koden på nytt?

Kunne jo selvsagt bare delt turkartet med samtlige innplottede turapporter fra alle bloggerne, men i utgangspunktet er jeg interessert i å kun presentere mine egne turrapporter på bloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.