Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemark vs Randonee


JonnH

Anbefalte innlegg

Har begynt å tenke på å skifte ut mitt telemarksutstyr med randonee.

 

Hvordan er det å gå skitur (da helst i kategorien topptur) med randonee kontra telemark? Er det lettere eller tyngre/stivere?

 

Må også gå til innkjøp av noen stegjern. Hvordan er stegjern på randonee kontra telemark?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ingen erfaringer med telemarkski, men jeg føler det er svært lett å gå med randonneski til tross for at det er ganske massivt utstyr sammenlignet med f.eks langrennski. Dynafit-bindinger f.eks er kun festet inn i fronten av støvelen med to "metallpinner" noe som gir et veldig smooth og lett utslag når støvelen heves/senkes. I tillegg er randonneski/bindinger/støvler blitt svært lett i dag, uten at det går særlig utover kjøreegenskapene. 

 

Hva slags stegjern tenker du på? Skarejern eller stegjern som festes på støvlene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har stått på telemark i mange år og gikk til innkjøp av randonee ifjor. Velger du randonee går man enten med alpinbindinger med gåfunksjon eller dynafit-løsning hvor man fester skoene i tuppen (og hælen er helt løs, akkurat slik man har på telemark). Å gå på topptur er veldig behagelig med telemarkutstyr med toppturbinding (dvs at man det bare er tuppen som er festet og skoen beveger seg helt fritt - på lik linje med dynafit). 

 

Skal man ha randonee er dynafit klart best slik jeg ser det og skoene har blitt veldig stive nå (jeg gikk for scarpa maestrale 2), men er relativt kostbart (bindingene er kostbare). Telemark kan man få gode priser på, men er viktig med toppturbindinger om man skal gå mye topptur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.