Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny fjellbok : Roger Pihls Guide til det danske høyfjellet


snilen

Anbefalte innlegg

Jeg vet det er andre her på Fjellforum som sysler med bokprosjekt, men synes likevel at Roger Pihls bok skal få litt omtale her. Jeg tror ikke litt omtale av denne boken ødelegger markedet ditt Morten. :?

Roger Pihl er norsk og ideen til en bok om det danske høyfjellet kom under en bestigning av Galdhøpiggen av alle steder. Boken er utgitt på norsk og dansk, og kom ut i april i år. Roger Pihl er også en av stifterne av norsk kartozoologisk forening, se www.kartozoologi.no

Roger Pihl er sannsynligvis den eneste som har besteget alle Danmarks 184 100-meterstopper og han har beskrevet turene på en artig måte. Boken er full av gamle anekdoter og nyttige turtips. Visste du for eksempel at Danmarks høyeste fjell, Møllehøj er en sidetopp til Ejer Bavnehøj og er jordbruksland som ligger bakom fjøset vest for Ejer Bavnehøj ?

Det meste av Danmark synker i forhold til havnivå, unntaket er nordre del av Jylland som stiger. Fortsetter denne trenden, vil et punkt på Jyske ås, Danmarks svar på Hallingskarvet, være høyeste fjell i Danmark om noen år.

I tillegg til å være klatrefører til steder som for eksempel de Fynske Alper, inneholder også boken noen anbefalinger angående basecamps(les kroer) Så for deg som har gjort unna Røynes liste og er klar for nye utfordringer, så er det bare å gå i gang med Pihls liste over 100-meterstopper i Danmark, mye er vel gjort på en uke her, tenker jeg...

Boka utkom i april i år, så helt ny er den ikke. Underholdende med mange bilder, 350 sider, ISBN 82-7981-031-5. Prisen kjenner jeg ikke, fikk den som gave.

post-480-133474397688_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Enig, dette er virkelig en bok verden har ventet lenge på. Vel, om ikke verden har så har i hvertfall jeg.

Denne MÅ jeg ha! Får jeg den hos Dansk fjellsportforbund, eller må jeg rappe den fra Snilen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda : Du må nok skaffe deg boken selv, jeg tviholder på min, den er fin underholdning !

Bernt : Jeg tuller da ikke, dette er faktisk en seriøs bok selv om ideen kan virke som en stor fleip. Boken er tatt godt imot i Danmark.

Noen linker for dere som er ytterligere interessert i tindebestigning i Danmark :

http://www.ydingskovhoj.dk/

http://www.ejer-baunehoj.dk/

http://www.dansk-norsk.no/kalender/foobar_guide.html

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i granskauen ER egentlig det høyeste "fjellet" i Danmark?

Da jeg var liten lærte jeg at det var Himmelberget. Så en vakker dag var det noen som sa til meg at det egentlig var Yding Skovhøj, og ikke Himmelberget slik alle trodde. Deretter, for et par år siden eller så, leste jeg i Aftenposten at det ikke var Yding Skovhøj heller, men Ejer Banehøj. Og nå sier du det er Møllehøj??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høyeste naturlige punkt er Møllehøj

Det høyeste punkt på landjorden er den midterste gravhaugen på Yding skovhøj(den er menneskeskapt for 1000 år siden eller så)

Det høyeste menneskeskapte punktet i Danmark er radiotårnet i Århus.

Se forøvrig den siste linken min, der er et utdrag av boka viser nettopp litt om dette

Diskusjonene har pågått i århundrer og fortsetter. Den diskusjonen er ikke spesiell for Danmark. I Norge var jo Glittertind inntil for noen år siden høyest, om man tar med fonna på toppen. I Sverige regnes Kebnekaise sydtopp som høyeste fjell, men denne er nå under rask nedsmelting, og om under 10 år vil nok Kebnekaise nordtopp som har fast fjell være høyest.

Snø og is er jo ikke menneskeskapt, så det teller jo med, eller ????

Nedsmeltingen derimot - den ser jo ut til å være menneskeskapt, så den teller vel ikke med !!!

Dette kan jo også bli en artig diskusjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det høgstepunktet i Danmark er vel toppen av masta på Øresundbrua? Men den er jo ikkje så veldig naturleg då... Til gjengjeld er toppen av Øresundbrua kanskje litt meir av ein utfordring enn dei andre toppane??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et innlegg på Fjellforum for en stund siden med den endelige(?) oversikten. Essensen er som følger:

Danmarks høyeste topper:

1. Ejer Bavnehøj, Ejer - 170,89 m

2. Yding Skovhøj, Yding - 170,83 m

3. Rytterknægten, Bornholm - 162 m

4. Rye Sønderskov, Gammel Rye - 157 m

5. Bavnehøj, Them - 153 m

6. Sorring Loddenhøj, Sorring - 148 m

7. Himmelbjerget, Gammel Rye - 147 m

8. Aborrebjerg, Møn - 143 m

9. Tranebjerg, Tinnet Krat - 138 m

10. Agri Bavnehøj, Mols Bjerge - 137 m

Møllebjerg, Førstballe - 137 m

Ingen av ovennnevnte topper er Danmarks høyeste punkt. TV-tårnet i Århus er på 320m høy og Storebæltbroen er 254m. Når folk tror Himmelbjerget er Danmarks høyeste ordinære topp skyldes dette trolig det 25m høye tårnet på toppen. Menneskeskapte punkter teller selvfølgelig ikke, bare punkter på den faste jordflaten. Yding Skovhøj er forøvrig målt til 172,60m (tidl. 172,66m), men man må selvfølgelig trekke fra den menneskeskapte gravhaugen på toppen (177cm) slik at denne toppen kommer først på andre plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare slutte meg til de andre som går god for denne boken. Om jeg skal trekke frem noe, må det være bildet på side 338 som viser korrekt teknikk ved nedstigning av danske fjell. Teknikken kalles "skronting", og har vært kjent av danske gjetere i mange år.

Masse artig, unyttig trivia her. Visste dere f.eks. at gjennomsnittshøyden i Danmark er noen og tretti meter? Eller at da tårnet på Ejer Bavnehøj ble bygget, var den alvorligste ulykken at en kasse bajer datt av en kjerre på vei opp til de tørste arbeiderne?

Boka anbefales på det varmeste for de som liker både Danmark og fjell 8)

Forresten er det 184 topper over 100m i Danmark :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller at da tårnet på Ejer Bavnehøj ble bygget, var den alvorligste ulykken at en kasse bajer datt av en kjerre på vei opp til de tørste arbeiderne?

Hvis gutta ikke fikk morrapilsen sin er det ingen ulykke, det er en katastrofe!

Jeg har bestemt meg for ikke å stjele boken fra noen. Men da må noen fortelle hvilke bokhandlere i Oslo som har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.