Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til 1-2 personer, helårsbruk


Fredag

Anbefalte innlegg

Hei og hopp! :)

 

Dette er da mitt første innlegg på forumet. Har sniket og snoket, og lest litt før, men tenkte nå å komme ut av skyggen :)

 

Er en relativt nyfrelst turentusiast, og har prøvd så godt jeg kan å opparbeide meg litt erfaring.

 

Jeg er nå på utkikk etter telt, da jeg gjerne vil ha litt mer frihet enn det DNT sine hytter gir meg (selv om det er utrolig digg å sove på hytte! :) ).

 

Har ikke så mye erfaring når det kommer til overnatting i telt. Det har stort sett gått i hytte for min del tidligere. Hadde en tur i vinter over Hardangervidda, hvor det ble overnatting i telt en natt pga værforhold. Var spennende å prøve det for første gang, og lærte en god del av det (feks, gassprimus i -20 fungerer ikke så veldig bra. Liggeunderlag er også en fordel å huske å pakke...).

 

Det jeg er på utkikk etter, er et telt for 1-2 personer. Jeg går ofte på tur alene, da det er godt å bare ha meg selv å tenke på, samt at jeg får fred og ro til å tenke og slappe av. Teltet bør fungere godt hele året, og gjerne også tåle litt. Går mest turer på fjellet, men også litt i skog og lavland. Det bør heller ikke være så alt for tungt, men kan strekke meg relativt langt her.

 

Har sett litt på noen Hilleberg telt, men det blir nok i dyreste laget føler jeg. Har ikke tenkt å bruke mer enn 4000 på telt, men hvis det er noen anbefalinger som strekker seg litt over, kan det vurderes :)

 

Håper noen med litt erfaring kan komme med noen anbefalinger når jeg skal ut å kjøpe telt for første gang! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Hilleberg Nallo? http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/hilleberg-nallo-2-gront.html

Med 15% fjellforum rabatt er du nede på 4000 kr grensen din. (Usikker på hvor lenge tilbudet varer)

 

Eller Tarptent Scarp 2 http://www.tarptent.com/scarp2.html

Med 2 ekstra stenger (for ekstra styrke vind pluss snø) 389 dollar. Frakt og evt. mva kommer i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg Hilleberg Allak, og kunne ikke vært mere fornøyd.  Ja, det koster litt, men kvaliteten på hele oppsettet var av en annen verden.  Og et godt telt, har du i svæææært mange år hvis du tar vare på det.   Du kan se litt bilder, og brukererfaring av det i bloggen min.  Det hender sportsnett har dagstilbud på Hilleberg telt, så det kan jo lønne seg å følge med der.  Evt kjøpe i USA som jeg gjorde, og spare masssse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hva su synes er lett/tungt.

Selv bruker jeg stort sett telt fra Big Agnes i Usa. Copper spul UL 2(1,7kilo) til sommerbruk og String Ridge 2(2,5 kilo) til dårllig vær og vinter. Copper Spur er har litt vel god lufting så det er ikke så godt egnet som helårstelt.

String Ridge 2 har litt snaut fortelt hvis man er 2 i teltet. Jeg bruker det stort sett alene med bikkja og da er det fint. Begge er selvstående kuppeltelt. Kjøpt fra USA inkl. frakt mg mva for ditt budsjett.

 

Skal du handle noe her så ville jeg tittet på Fjellheimen Pro Camp2. Koster vel 4300 pr nå. Bra plass i det og veier ikke altfor mye så det kan fint brukes som soloteltet. Er en godt utprøvd teltmodell.

Et annet Helsport telt jeg synes ser fint ut er Storsylen 2+. Det veier litt mer igjen men er kuppel og selvstående, foretrekker selvstående telt etter åå ha brukt begge deler i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare skal ha det når du ikke kommer frem til hytta eller sånn av og til, ville jeg valgt lettere telt enn du har fått forslag om i denne tråden. Hilleberg akto fås ofte kjøpt brukt og vil fungere greit nok til helårsbruk, selv om det ikke er et ideelt vintertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Fant et Hilleberg Saivo på Finn. Dette er et telt som tåler "alt"/ekspedisjonstelt. Dette er for tungt for sommerbruk, men nå er det snart vinter. Anbefaler å kjøpe et vintertelt og et lettere sommertelt når våren kommer. 

4500 for Saivo er "gi bort pris".   http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44418790&searchQuery=hilleberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale deg noe bestemt merke, men til gåturer er sekk, sovepose, telt og primus det som drar mest vekt.

Velger du ultralett blir det ofte dyrt,k ofte mindre slitesterkt men for sporadisk bruk pakker det lite og veier lite.

Ett godt helårstelt (1-2 mann og som er relativt slitesterkt - dobbelt antall bruksdøgn ift ett ultralett) bør veie mellom 2-3 kg, maks.

Jeg ville sett etter følgende

- gode glidelåser

- gode luftemuligheter (glem pustende duk)

- behov for fortelt

- teltdukkvalitet (silikonisert nylon er 3-4 ganger så rivesterkt som pu dekt nylon, tåler uv bedre m.m.)

- bardunering.

- for vinterbruk må det gå helt ned på sidene eller ga stormklaffer.

- 4 sesongstelt eller..

- fleksibiliet, kan f.eks forteltet fjernes, flere innganger, flere ventiler for å unngå vind osv

http://www.outdoorgearlab.com/4-Season-Tent-Reviews viser en rimelig objektiv vurdering, men har ikke med telt som Bergans, Helsport, Fjellreven eller Exped, men da får du litt innsikt i hva du bør se etter for ditt bruk.

Ville ikke ha nølt med å kjøpe brukt, mange lite brukte telt, sjekk Finn.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har både Fjellheimen 2 Pro og Exped Auriga. Fjellheimen er tunnelltelt mens Auriga er selvstående kuppelltelt, og som utfyller hverandre på en veldig god måte. Synes Fjellheimen er det beste teltet, men det er litt mer klønete å slå opp med kalde fingre og gjennomgående stenger enn Auriga som er superenkelt. De brukes litt om hverandre, men jeg synes Fjellheimen gir best bokomfort når jeg er på tur noen dager, mens Auriga er det raske enkle teltet mellom mange forflytninger. Anbefaler begge to, så får du selv tenke gjennom om du går for tunnell eller selvstående telt. Viktig valg det også ;)

Cathrine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTG har mange gode poenger. I tillegg bør du vurdere om du vil ha et selvstående eller tunneltelt. Snøankere er heller ikke gratis og om du telter på fjellet er det få trær å feste barduner i, steiner er heller ikke til stor nytte når de ligger en meter under snøen. Kuppeltelt veier mer og personlig syns jeg tunneltelt er mer praktisk rent plassmessig (ihvertfall av de jeg kjenner til), men det er lettere å få opp et kuppeltelt. Legg også merke til at de fleste "selvstående" ikke er 100% selvstående. Jeg har alltid fått opp tunneltelt på mer eller mindre kreative måter, men om vinteren trenger du altså fler snøankere.

Når det gjelder merke har folk uendelig mange meninger om hva som er best. Jeg har bare erfaring med Fjellreven Akka r/s, Exped Vela og Exped Auriga. Kun erfaring med Akka vinterstid. Alle slår meg som kvalitetstelt som tåler en trøkk. Er Akka jeg har brukt mest så det kan jeg med hånden på hjertet si at er et kvalitetsstelt.

Vet ikke om jeg bare hadde flaks eller om det ofte er tilfelle. Men jeg var tilfeldig innom en sportsbutikk. Der solgte de både Fjellreven og Bergans til sterkt reduserte priser. Grunnen var at de hadde ligget der et par år. Alle skulle bare ha 700 kr telt, så de litt dyrere ble ikke solgt. Dette var på en sport1-butikk, et lite stykke utenfor Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips og forslag! :)

 

Er fortsatt ikke helt sikker på hva jeg skal gå for, men har i alle fall fått mange gode råd på veien!

 

De jeg vurderer er:

- Hilleberg Nallo 2 - Synes det er litt for dyrt for hva lommeboken kan takle akkurat nå

- Hilleberg Soulo - Virker fortsatt dyrt, og synes Nallo virker som mer for pengene (er ikke så mye dyrere)

- Hilleberg Akto - Lett! Kan overleve prisen :) Ulempe er at det virker litt lite, men greit nok for en person?

- Bergans Compact Winter 2 - Grei pris. Men vet ikke hvordan Bergans er som teltprodusent. Har god erfaring med sekkene deres.

- Helsport Storsylen X-treme 2+ - Litt dyrt?

- Helsport Stortinden 2 - Virker også litt dyrt.

 

Vurderer mest et av Hilleberg-teltene. Tror det har litt med det inntrykket jeg har av merkevaren. Dessuten er det deres telt jeg har best erfaring med, og de virker som de tåler en støyt. Bergans sitt frister fordi det er relativt rimelig, men kanskje det går utover kvaliteten? Helsport har åpnet fabrikkutsalg like ved der jeg bor, så har tenkt å ta en tur innom for å se om de har noen gode tilbud på telt. De dyreste teltene deres virker veldig gode ut i fra det jeg har lest, men har ikke noen erfaringer med de, annet enn det besteforeldrene mine har (litt utdatert kan man vel si).

 

Om teltene er så store, har egentlig ikke så mye å si. Jeg går oftest turer alene, men det er greit å ha litt ekstra plass uansett tenker jeg. Fortelt er ikke så viktig, men det er jo alltids greit å ha litt plass til å lage mat og oppbevare sekken. Når det kommer til kuppel- eller tunneltelt, har jeg egentlig ikke noen spesielle preferanser. Tunneltelt er det jeg har prøvd før, og det fungerte fint. Men jeg er åpen for alt :)

 

Tenkte å ta meg en tur rundt i diverse butikker å se hva som finnes, og få sett noen av teltene oppslått. Min lokale G-sport har nemlig veldig dårlig utvalg på teltfroten (kun billige campingtelt). Har også sett litt på Finn, og følger med om det kommer noe nytt der. 

 

Igjen, takk for alle råd og tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

<..>

- Hilleberg Soulo - Virker fortsatt dyrt, og synes Nallo virker som mer for pengene (er ikke så mye dyrere)

- Hilleberg Akto - Lett! Kan overleve prisen :) Ulempe er at det virker litt lite, men greit nok for en person?

 

Soulo er også lite. Det er trangt med ein person i innerteltet og ein sekk i ytterteltet. Verken Akto eller Soulo har plass til 2 personar. Den store styrka til Soulo er at er er sjølvståande og kan motstå mykje vind. Eg brukar det som vår og hausttelt, men synest det er alt for trangt til vinterbruk når eg vil fyre og lage all mat inne i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.