Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage egen Greenland Wax?


HakonJ

Anbefalte innlegg

Kjøpte en pakke Greenland Wax sammen med en bukse fra Fjällräven som jeg nå har brukt opp. Synes voksen fungerer greit til formålet, men disse klossene er jo latterlig overpriset. Ser de er laget av parafin og bivoks. Er det noen som vet forholdet mellom mengden parafin og bivoks? Og hvilken type parafin som brukes? Dette må da være noe en enkelt kan lage selv, adskillig billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tænkt samme tanke sidste jeg var forbi en fjeldsportsbutik. Disse klodser er da interessante, men så dyre at jeg ville føle mig snydt ved købe dem. Kiggede lige prisen på bivoks her - det er her smeltet til tavler:

 

http://www.swienty.com/shop/default.asp?catid=1118

 

Man kan sikkert også købe voks billigt hos en lokal biavler, men der kan måske være en ukendt mængde sæbe i, som man ikke ønsker.

 

Måske kan du bare prøve dig lidt frem med at komme flere og flere stearinlys i "suppen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super, at du fandt en opskrift.

 

Har netop prøvet at finde nogen som sælger den slag, og kom forbi disse - men her kan man ikke købe mindre end 5 kg paraffin.

 

http://www.grafical.dk/lysmasse-stearin/

 

Jeg har også læst mig til, at de levende lys, som man køber i butikken, normalt vil være af paraffin, da det er billigst. Men det kan også være andre typer voks. Men det virker måske alligevel OK. Og bivoks fås nok billigst fra dem som sælger til biavlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og nyttige linker alle sammen :) Da får det bli en tur på Panduro Hobby. 100g bivoks og 1kg parafin bør gi nok voks for en god stund.

 

@qwer993:

 

Voksen brukes til å forbedre vann- og vindtettheten på alt av (poly)bomullsklær. Her er litt info fra Fjällräven selv http://www.youtube.com/watch?v=UiTSdHSzJoM

 

For min del bruker jeg voksen på vindvotter, jakkehette, knær/bak på bukser ++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ei uke på Hardangervidda for 4 år siden i omtrent konstant regnvær. Hadde bare ei bukse med meg, ei Gaupabukse som var vokset 3-5 ganger med Grønlandsvoks. Jeg var aldri våt inn på huden, og det meste av vannet prellet av. Det er selve voksingen som er viktig, tykkere lag på utsatte steder, og litt tynnere rundt f.eks. hoftene for å få litt "pusting". Det er fult mulig å vokse et tettvevd bomull/polyester plagg fullstendig vanntett, men da blir det stivt og ubehagelig å gå med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ei uke på Hardangervidda for 4 år siden i omtrent konstant regnvær. Hadde bare ei bukse med meg, ei Gaupabukse som var vokset 3-5 ganger med Grønlandsvoks. Jeg var aldri våt inn på huden, og det meste av vannet prellet av. Det er selve voksingen som er viktig, tykkere lag på utsatte steder, og litt tynnere rundt f.eks. hoftene for å få litt "pusting". Det er fult mulig å vokse et tettvevd bomull/polyester plagg fullstendig vanntett, men da blir det stivt og ubehagelig å gå med. 

 

Jøss, overraskende. Ble du ikke våt fra innsiden? Min erfaring er at plaggene blir litt for klamme om de jevnt over skal tåle såpass med regnvær. Høst/vinter/vår vokser jeg bare med 1-2 tynne lag jevnt over hele buksa/jakken, samt litt ekstra på knærne/albuene og i baken på buksa. På sommeren liker jeg å ha det litt mer luftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke laget slik voks selv, men snuste litt rundt siden jeg er uforbederlig nysgjerrig...

 

Kjøpte nettopp 100 telys på nærbutikken for 32,90 - netto parafinvoks 1160 gram, altså en kilopris på litt over 28 kroner... Tror ikke dere finner stort billigere i detaljhandelen. Så snoket jeg rundt i mine egne skuffer og skap, og sannelig fant jeg ikke en god slump bivoks. Så da får jeg lage meg noen stykker selv også da.

 

Men jeg lurer veldig på dette blandingsforholdet. Høres mistenkelig lavt ut, Får vel gjøre noen forsøk på noen tøystykker med ren parafinvoks også.

 

:)

 

En tilføyelse.

Jeg har lurt litt på dette med forholdet stearin og parafin osv. Slik dumpet jeg over en site som tar for seg dette og annet for spesielt interesserte: http://www.candles.org/

Endret av Koppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjort en uhøytydelig test. Laget voks av vanlige telys (se over) og 12% bivoks. Det jeg kunne finne av blandingsforhold rundt om varierte fra 9 til 10% bivoks, men min var gammel og tørr (best før 10/94!), så jeg tenkte den kunne være redusert på noe vis og ville prøve med mer uansett.

 

Jeg fant ikke bedre emne enn buksen jeg sto i, så testofferet ble tatt av og lagt på forsøksbenken. Impregnerte 3 striper på tvers av leggen og gjentok dette i tre omganger. Jeg tok en målesprøyte og la en «vannstreng» på tvers av stripene og tok tiden. Dvs, jeg tok bilder, men dessverre tenkte jeg ikke på at mine metadata ikke viser i sekunder, derfor er det avrundet til hele minutter. Fikk metadata etter nedlasting av bildene og har påført rett tid og kommentarer med blått. Kan legge til at ubehandlet stoff tok vannet til seg umiddelbart og trakk langt ut til side).

 

Resultatet ble som følger:

Kun parafin – holdt ca 1 minutt. Dråpen trakk bredt ut i stoffet. (0:34)

Greenland Wax – holdt inntil 2 minutter, men begynte å trekke ut i stoffet allerede etter 1 minutt. (1:34, men begynte å trekke ut i stoffet etter ca 30 sekunder)

Egen voks – holdt ca 3 minutter og trakk knapt ut i stoffet i det hele tatt. (2:42)

 

Min antagelse blir derfor at bivoksgehalten i min var vesentlig høyere, kanskje så mye som 30%, enn Fjällrevens, noe som altså gjorde den mer vannavstøtende. Selvsagt kan egenskapene arte seg annerledes i f.eks kulde og med mekanisk slitasje, men jeg tror jeg beholder mitt blandingsforhold eller til og med øker bivoksen. Parafinens rolle er nok å fordele bivoksen. Forresten utrolig lettvint og raskt. Det som tok lengst tid var avkjølingen.

 

:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte 1kg parafin fra Panduro og 120g bivoks fra eBay. Laget nesten seg selv! Virkelig enkelt. Et par bilder:

 

post-8581-0-85536000-1383241303_thumb.jp

 

post-8581-0-50058700-1383241399_thumb.jp

 

post-8581-0-41263500-1383241540_thumb.jp

 

1.1kg voks for mindre enn hva 2 blokker Greenland Wax koster. Bør holde noen år, dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.