Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg må ut - innspill for helgetur i Nordmarka?


Tirali

Anbefalte innlegg

Heihei :smile:

 

har spontant bestemt meg for å ta meg en tur ut i helga som kommer... med telt og hund. Har ikke lyst å kjøre så langt, tenkte derfor på Oslo Nordmarka. Vil gjerne være et sted hvor det ikke er sååå mange mennesker, og lurer derfor på om noen har noen tips og forslag til turer? Gjerne litt høyere, ikke midt i tetteste skog, kanskje ;-) ?Skal kjøre med bil, så er ganske fleksibel.

 

Innspill mottas med takk :grin: !

 

Tirali :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om du tar turen opp til By i Lommedalen og går opp til Steffenstjern , et lite tjen vest for Byvann?

Er vanligvis relativt lite folk der.

Jeg skrev en temmelig grundig stibeskrivelse her på FF for noen år siden, skal se om jeg finner den.

 

Edit:

Her er link:

http://www.fjellforum.no/topic/13170-egnede-teltplasser-ved-vann-i-nordmarka/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan eventuelt holde meg med selskap ved Øyvannet, så gå videre til Store Oppkuvvannet på lørdagen, og ned igjen til Sørkedalen hvor jeg kommer til å starte på fredag.

Da har du i hvert fall en rundtur så du kommer tilbake til bilen.

Men mulighetene i Nordmarka er mange. Bare fantasien som setter grenser :) I hvert fall med bil.

Jeg holder meg til kollektivt og bysykkel :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips har du allerede fått. Og så har du kanskje noen turer du har vært på friskt i minnet? Kanskje ta en tur til!

 

Ikke la hvor bli viktigere enn det å komme seg ut. Du skal sikkert på mange turer, så pakk sekken og sett fingeren et sted på kartet i Nordmarka og med ett har du høvlet ned høyden på dørstokkmila. Neste tur går på bakgrunn av hva du syntes om forrige, osv. Kart forteller mye og er gøy å sitte med til planlegging av også små turer, og der finner du mange av de preferansene du selv oppgir i spørsmålet ditt. En kan nesten se hvor mye folk en kan regne med på bakgrunn av avstander til parkering, sti/turveier ift hytter med servering osv. Og der det er mye folk på den ene siden av vannet i en slik sammenheng, kan det være så godt som folketomt på den andre.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine innspill dere :-)!

Da vet jeg litt mer. Har også sittet med kartet og tittet litt, det er jo halve turen ;-). Ferdig med å pakke nå, bestemmer meg i morgen hvor jeg drar, når jeg vet katti jeg kommer meg fra jobben :-D.

Veldig hyggelig forslag, tronn, det kan vi gjerne gjøre en annen gang. Nå har jeg innstilt meg på alenetur (første gang) og da vil jeg gjerne prøve det :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite innspill (hvis jeg rekker det).

@tronn og jeg var på en fellestur for litt siden.

 

Da startet jeg fra Hakadal og gikk alene til Bjørnsjøen. Der jeg gikk alene var jeg alene. Møtte nesten ingen, og de få jeg møtte gikk på vei, ikke på sti.

 

Jeg har gått alene i marka før og. Konklusjonen er at om du holder deg unna de mest populære innfartsårene og går på stier, så må du ikke langt inn for å være alene. 

 

Uansett god tur. Marka er knallfin nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte innspill alle sammen :D!

 

Ja, @fjellrypa, det ble tur! Har de siste dagene vært uten internett hjemme pga graving og ødelagte kabler, men skal etterhvert sette sammen en rapport! Det ble en helt fantastisk helg i marka, fikk prøvd meg på fotografering i måneskinn og kosa meg virkelig alene ute :D!

 

Reiste til Åsa (Damtjern) og gikk til Spålen og tilbake. Traff ingen på stiene og lite folk på veien, slik du også opplevde, @ost. Dette skal gjentas om ikke så lenge ;-).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, det var helt fantastisk med månen @Tor Magnus :D! Kosa meg ute med kamera mens bikkja lå i teltet og syntes det var litt kaldt ;). Ble ikke mange gode bilder, første gang jeg prøvde meg på nattbilder, men dette skal jeg øve meg på! Turen ga i hvertfall mersmak. Skal straks legge ut en liten rapport med bilder...

 

:D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En gammel tråd men kaster meg på likevel med erfaring fra Nordmarka. Jeg synes Nordmarka kan være helt schizo på folk/ikke folk. Har gått en del fra kollektiv til kollektiv og erfaringen min er nesten uten unntak: Ingen (eller svært få) folk på stiene, fullt trafikkaos av ymse sykler på veiene - spesielt når man trekker ned mot byen. Gikk fra Hakadal til Skar en helg i høst. Lå over ved Elvvannet og ved Bjørnsjøen (ikke langt unna Kikut), og på stiene traff jeg rett og slett ikke folk før jeg kom ned til Øyungen og møtte barnefamiliene som kom på søndagstur eller hadde vært på overnattingstur ved vannet. Men med en gang vi skulle krysse en vei er det masse folk på sykkel. Jeg synes det nesten er magisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.