Gå til innhold
  • Bli medlem

Allemannsretten kan svekkes...


Skaukraft

Anbefalte innlegg

Dette kan utvikle seg i helt feil rettning. Selv om jeg ikke liker å dra politikk inn i det, så er jeg redd for at dette er en praksis som kan øke med det blå-blå ved roret....

Er det noe jeg er villig til å kjempe for at befestes og styrkes enda mer, så er det allemannsretten.

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=233306102&displaypage=TRUE

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemme går dette samspillet mellom jegere og turfolk stort sett greit.

Turfolket blir oppfordret til å ta det med ro i elgjakta.

Noen eksempler på at jegere går bananas når turfolk kommer inn i drevet finnes det nok.

Har selv blitt truet på heia i Tovdal.

Men skulle tullingene på blåfløyen utvide allemannsretten til å gjelde ATV og snøskootere også,

ville jeg heller ha det engelske systemet der landlorden vokter reviret sitt med våpen og piggtråd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I atrikkelen står dette:

Mange store skogeiere lever av jakta. Dersom et reiseselskap begynner med guida turer i terrenget, vil levebrødet til grunneier være i fare. Da kan kommunen gripe inn, sier Reusch til Nationen.

 

Guida turer er noe annet enn et enkelt menneske som går på tur. For organiserte turer gjelder ikke den samme allemannsretten. Det er f. eks. en grunneier i Vestmarka som bruker denne regelen til å forby sykkelklubben til å ha organiserte treningen i skogen over hans tomt. Enkelte syklister som ikke er på organisert trening kan han ikke forby, men klubben kan han nekte tilgang til. Det har blitt sjekket av klubben og dessverre er det lov. Eneste grunn til dette er at grunneier har gående besøkende og de kan la seg provosere av en syklist. 

 

Ja, det er veldig surt når en grunneier gjør slikt, men det betyr ikke at området er sperret for allmennheten. Håper dette også gjelder jakt. Det er forresten mye jakt. Vi kan vel ikke sperre av skogen i lang tid? Hva med folkehelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt betenkelig om grunneiere og jaktlag skal kunne stenge et område for allmennheten i perioder eller etter behov.Må si at måten reglene pr idag fungerer utmerket. som med så mye annet er det fortsatt lov til å bruke sunnt bondevett eller ta normalt hennsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I atrikkelen står dette:

 Enkelte syklister som ikke er på organisert trening kan han ikke forby, men klubben kan han nekte tilgang til. Det har blitt sjekket av klubben og dessverre er det lov. Eneste grunn til dette er at grunneier har gående besøkende og de kan la seg provosere av en syklist. 

?

Eventuelt; heldigvis har grunneierne fremdeles lov til å bestemme noe over egen eiendom... Nå vet jeg ikke hva slags eiendom dette er snakk om, men syklister i skogen og på stier har en tendens til å skape omtrent like mye skade som en ATV, så jeg har full forståelse for at en grunneier nekter organsiert trening på sin grunn, likeledes organisert hestetrafikk. Stor forskjell på enkeltindivid og gruppe når det gjelder belastning. Noen grupper har en tendens til å glemme hensynet til andre brukere av naturen.

 

 Misforstå ikke, allemannsretten står sterkt i mitt hode, men det er den allemannsretten som sikrer vår individuelle bruk og tilgang til naturen basert på tradisjonelt, naturvennlig og nøysomt friluftsliv, ikke den misforståtte byorienterte "allemannsretten" der man som byborger skal kunne ta seg til rette på annen manns eiendom (landsbygdboers) etter eget forgodtbefinnende med særdeles lite hensyntagen til hvordan stien ser ut etterpå, eller øvrig natur ser ut etterpå. En av grunneierne i et område jeg går tur i, kapper ofte bjørk til ved og lar den ligge over kjerreveien til tørk over sommeren for å hindre syklister og hester i å bruke veien, rett og slett fordi de lager skader på veien når det er vått, og følgelig gir grunneieren en masse ekstra arbeid. Fotfolket hindres dog ikke, og skader heller ikke terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå ikke dette bli en "oss" mot "dem" debatt.

At klubber og organisasjoner må søke grunneier/hjemmelshaver om bruk av utmark i organisasjon/klubb-øyemed er vel en selvfølge, enten det er sykkelklubber, jakthundklubber, skiklubber eller orienteringsklubber. Allemannsretten åpner heller ikke for dette, snarere tvert i mot (som nevnt ovenfor).

Det jeg er redd for er at stadig flere grunneiere skal finne stadig nye påskudd for å stenge utmark for allmenheten og støtte seg på denne paragrafen.

Særlig hvis det i tillegg blir mer politisk vilje til å svekke allemannsretten og styrke eiendomsretten.

 

Det er et generasjonsskifte blant skogeiere, og stadig større eiendommer havner på stadig færre private hender hender. Privat hender som innerts inne gjerne så allemannsretten forsvinne for godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.