Gå til innhold
  • Bli medlem

Den ultimate plassen for turutstyret. Hvordan ser den ut?


Hawk!

Anbefalte innlegg

Hvordan ser det perfekte tur-rommet ut? Skal bygge meg garasje(50 kvm med ca en meter knevegger i 2. etg. med muligens en ark/kvist) hvor loftet(isolert) da er tiltenkt blant annet lagring av turutstyr. Noen med noen gode tips til smarte løsninger som er lite arealkrevende? Egne erfaringer eller hvordan du har sett det for deg du skulle gjort det om tid, plass, penger og alle de andre faktorene falt på plass. 

 

-Soveposer? Hengende vs store oppbevaringstrekk, eventuelt i ryggsekker

 

- Telt og lavo? Finnes det sterke formeninger om lagringsmetode her?

 

Når det gjelder alt annet av utstyr som parispulk, artic bedding, ski, sykkelhenger, sykkelvesker, primus, kokekar, turklær, sko kniver, kart etc. har du noen fiffige eller skikkelig systematiske varianter er det bare å skrike ut.

 

Ser også for meg en vegg hvor jeg kan klistre opp bilder fra ulike turer, kanskje et par kart finner veien opp til veggen også.

 

Råd til utforming av rommet eller bare generelle tips til god oppbevaring av utstyr settes stor pris på. 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en drøm skal bli virkelighet. Må være utrolig herlig og spennende!

 

Tidligere oppbevarte jeg soveposer i luftige poser, men i en tråd i det gamle forumet i Friluftsliv tipset redaktøren om å oppbevare slikt i flyttekartonger, og siden har jeg brukt slike. Anbefales! Lett å stable, lett å flytte rundt på osv. Har vel 8-10 slike til forskjellig plasskrevende og uryddige ting, kjøpte på Jula hvor de har hvite. Bruker en bløt blyant til å skrive på hva de forskjellige inneholder. Lett å forandre om en omorganiserer.

 

I boden min har jeg en kjøkkeninnredning til ting og tang, og i hvert skap har jeg små plastbokser til småtteri, kjøpte på Ikea til en slikk og ingenting. Har også noen bokhyller til det mest brukte. Oversiktelig og tilgjengelig.

 

Så har jeg rikelig med benkeplass. Både til å pusle med utstyr, lage ting, modifisere og preparere ski etc. Men også kjempefint å kunne legge frem det forskjellige før pakking. Under en av benkene har jeg en liten støvsuger stående parat og tilkoblet, uunnværlig når jeg binder fluer eller lager ting.

 

Og ja, masse bilder på veggene. Og en haug med knagger til forskjellig, kort og godt et rom jeg bruker mye tid i. Fullt av miljø... Dvs jeg har to slike rom ved siden av hverandre. I de ene har jeg en vegg med klesstang til fjelljakker, våt og tørrdrakter osv. Over denne har jeg luftige hyller. Her ligger telt, underlag, tarp og slikt lett tilgjengelig og oversiktlig. Ved siden av store bokser til alt fra turmat til gensere, luer, hansker og slikt. Mot gulvet har jeg skohyller. Også en fryser og et kjøleskap til sopp, bær, vilt og turrelatert for øvrig, selv om det tidvis brukes til avlastning ifm med besøk og slikt.

 

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten synd du spør, Skaaningen, for boden(e) tar seg klart bedre ut i en beskrivelse enn på bilde ;) Det er gjerne ikke noe å hente på å se, men skal se hva jeg får til, siden jeg ikke har digital med vidvinkel.

 

Den ene boden kaller vi «Kirka», siden jeg regner det for å være det helligste rommet i huset :)Kommer tilbake til det så snart jeg har anledning.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ikea selger de noen store pakksekker i robust plast, med glidelås. Disse passer perfekt til sovepose oppbevaring. Tåler røff behandling, og koster lite.

Resten av turutstyret oppbevarer jeg i store plastkasser fra Biltema, som jeg stabler oppå hverandre. Sorterer primus, lykter, kniver, annet småutstyr i en. Telt i en, hengekøyer og liggeunderlag i en. Lett å holde system, og perfekt til stabling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten synd du spør, Skaaningen, for boden(e) tar seg klart bedre ut i en beskrivelse enn på bilde ;) Det er gjerne ikke noe å hente på å se, men skal se hva jeg får til, siden jeg ikke har digital med vidvinkel.

 

Den ene boden kaller vi «Kirka», siden jeg regner det for å være det helligste rommet i huset :)Kommer tilbake til det så snart jeg har anledning.

 

:)

 

Hehe, da kansje det er best å la drømmen jeg har i hodet mitt være uforstyrret :-) Akkurat nå kan jeg argumentere på hjemmebane med at "en av de mest erfarne har det slik, [...]". :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da kansje det er best å la drømmen jeg har i hodet mitt være uforstyrret :smile: Akkurat nå kan jeg argumentere på hjemmebane med at "en av de mest erfarne har det slik, [...]". :smile:

Vil du lyge litt på hjemmebane, kan jeg ikke stoppe deg ;) Skal se om jeg får knipset noe.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.