Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva trenger jeg til vinteren?


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg driver hardt og leter meg frem i jungelen av utstyr man må ha for å dra på overnattingsturer vinterstid.

Kan vel påstå at jeg blir mer forvirra enn klok på alle produkter som man "må" ha. Så da passer det mye bedre og ty til erfarne fjellfolk for tips og råd. Har akkurat begynt å ferdes i skog og mark og trives kjempebra, nå er det snart vinter men har ikke lyst og vente til neste år før neste tur.

Så hva anbefales og skaffe seg for å ikke ryke med så fort det blir blått på gradestokken? Er fullstendig nybegynner på vinter mens jeg har en sesong bak meg som sommervillmann :)

Litt om utstyr vi har: helsport romsdalshorn 3 camp telt, ajungilak compact 3sesongs pose, ajungilak mammut liggeunderlag, primus gassbrenner. Evt gå inn på www.ferskingeriskogogmark.blogspot.no for bilder av det meste av utstyret. Flott med tips til evt oppgradering av eksisterende utstyr så jeg slipper å svi av 20 tusen for å kjøpe alt nytt :)

Vurderer også kjøp av pulk for å kunne ta med mer på lengre turer, også siden det primært blir meg alene på vinterstid så da kan det være greit og ikke ha alt på ryggen :)

På forhånd tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer litt an på hvor du tenker å overnatte. Første som slår meg er sovepose, kanskje en multifuel brenner, og hvis du er litt frysen, enda et liggeunderlag.

Men jeg har ikke mye erfaring med dette. Og det har vel ikke så veldig mye å si, da dette er veldig individuelt. Noen trives med 3 sesongpose på vintern, men med ekstra klær og yttertrekk på. Andre vil at posen takler 50 minus uten problemer.

 

Jeg sitter litt i samme båten, og har kommet fram til at jeg skal ha meg en Ajungilak Tyin, Exped Synmat 7LW(sammen med Bamse underlaget mitt), og noe annet småkjafs. Dette er ikke megadyrt, men vil holde når jeg skal på korte turer i skog og greie turer på fjellet. Tror jeg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det glemte jeg og skrive ja, blir vel primært i østlandets dype skoger, tror ikke jeg skal bevege meg for langt oppå fjellet før jeg er mer erfaren, hehe :) første turen i år var natt til 01mai og da var det minusgrader og vi frøys som bare det, så spørs om det bør bli en vintersovepose, hvis det ikke holder med lakenpose, eller om det var for soveposen var ny og ubrukt, er normalt varm av meg. Har sikkert 100 vis av spørsmål men da hadde tråden blitt en liten bok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen morsomme turrapporter du hadde laget der på bloggen :-) Når det gjelder vinterutstyr, så fungerer teltet du har bra i skog og mark. Romslig for enmannsbruk om vinteren. Hvis du vil prøve ut vinterfriluftslivet uten å investere for mye, så er det mulig ved å kombinere det utstyret dere allerede har. Forstår det det sånn at dere har to ajungilak liggeunderlag, ser ut som det er Bamse Extrem (14mm), og de kan du legge oppå hverandre. Det gir god isolasjon i mange kuldegrader. Bruker selv to sånne og et oppblåsbart (for komforten) når det er skikkelig kaldt. Når det gjelder sovepose så kan du bruke to 3-sesongs-poser samtidig, den ene inni den andre. Det gir fullgod isolasjon. Ellers så er Ajungilak tyin 5season en enkel og bra vinterpose. Gassbrenner fungerer gjerne dårlig når det er kaldt. Det finnes visstnok en type gass som fungerer i kulda, om du ikke da vil kjøpe en multifuel/bensinbrenner. I tilfelle vil jeg anbefale Primus Omnifuel, det er en populær og driftsikker brenner for vinterbruk, enkel i bruk  også (men noe mer komplisert enn gass). Pulk er en god ide, for dette utstyret veier fort litt...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører et bamse extreme ligge underlag i bunn, så en Exped synmath 9.  Soveposen jeg bruker er en Isbjørn Bjørnøya.  Med det oppsettet der, blakker du deg ikke, og du er klar for netter ned mot 20 blå under åpen himmel, uten problem.  Posen er litt stor, den sys på bestilling, så du får den stor og fin.  Ikke noe problem hvis du tenker på pulk etterhvert.  Jeg gikk også over til pulk, noe som medfører mer luxus på turene, og dertil mere kos.  

Av brennere, så gå for en multifuel, og bruk renset bensin.  Gass er ubrukelig på vinterstid etter min mening.  Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til Fjellforum :smile: .

 

Som andre skriver, teltet duger godt nok til lavlandet, husk dog at vanlige plugger sitter dårlig i snø.

Glem gass, det tar for lang tid grunnet liten effekt i når gradestokken kryper nedover det blå.

I teltet er det lurt med en "bilbørste" før å ikke dra inn alt for mye snø. Børst av utstyr og deg selv før du entrer teltet.

I soveposen kommer kulden spesielt nedenfra, legg gjerne noe granbar under teltet for ekstra isolasjon (ikke ta alt bar fra ét tre, hent bar fra mange trær)

Bål er kos, husk å grave en bålgrop om nødvendig. Bål som synker ned gir ikke mye strålevarme annet enn rett opp.

Som andre har nevnt, dobbel 3 sesongs soveposer er fint om natta (men gjerne volumiøst i forpakning). Stor, tung sekk kan være vanskelig å kjøre bakker med (tyngdepunkt forflytter seg fra vanlig skigåing), en pulk gir deg mer handligsrom.

Gamasjer er et must etter min mening eller også fotposer. Ikke noe komfort i iskant rundt ankel.

Ikke vær for ambisiøs mtp. distanse de aller første turene, learning by doing som det sies på godt norsk.

 

Bare noen små tips før jeg skal ut på tur nå, andre vil sikkert bidra med flere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at vannet i flaska fryser til is :P Ellers tror jeg du har det meste av utstyret du trenger om du bruker dobbelt som qwer993 foreslår. Klær har du sikkert det meste av allerede også. Flere lag er bedre enn få tykke. Lurt å ha votter som ikke blir våte. Vanlige skall-plagg funker fint med x antall lag ull under. I skogen tror jeg heller jeg ville gått for gapahuk og bål enn telt, men det kommer jo litt an på vær, vind og gradestokken. Bål er kos og varmer bra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, her var det mer kunnskap enn jeg klarte å lese meg frem til på nett i hele går ;) det er helt konge. Jeg har stort sett sommergarderoben i boks og ullundertøy men mangler resten så der blir det en runde med innkjøp, hva er mest for penga der? Hvis jeg har forstått riktig så er det ull som første lag så fleece og yttertøy? Hehe må le av meg selv ass, sitter her så uvitende :D men en gang må være den første. Ang telt eller ikke så blir det nok med de første gangene så får jeg se om jeg lager gapahuk eller setter opp telt.

Også skulle jeg gjerne hatt noen anbefalinger på ski, der må jeg kjøpe nye uansett, men det bør vel være litt bredde på dem siden jeg også skal gå utenfor løype?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først:

For noe herlige turrapporter du har på bloggen din, rett fram med både snørr og bart !   

Er så morsomt å lese turrapporter som også inneholder alle de "negative" tingene man opplever og de har du greid å formidle på en veldig humoristisk måte.

Så fortsett med det  :-P

 

 

Er litt i samme beit som deg.
Driver å planlegger vintertur og prøver i den sammenheng å finne ut av alt som må være med i pulken / sekken.

Men som det er nevnt ovenfor her av Koppen, så er det skikkelig smart med en liten notisbok slik at man kan notere seg ting underveis på turen.

Gjorde dette for første gang i sommer på min første langtur, og fikk notert ned masse i hva jeg valgte å dele opp i
"Notes to remember"
"Huskeliste for neste tur"
"Ideer"

( I tillegg skrev jeg stikkord og litt tekst hva som skjedde, hva vi opplevde, tidene for ankomst og avgang etc  - som med tid og stunder er tiltenkt å overføres til en turrapport : :) )

Før jeg gikk nevnte tur hadde jeg kjøpt inn en masse masse skitt og lort som skulle gjøre turen heilMax.... - noe som reulterte i at sekken veide vel noe rundt 28-29 kilo da vi la i vei over fjellet.
Iløpet av turen noterte jeg flittig, og skal greie å skrelle bort ihvertfall 5-10kg bare i ting jeg ikke brukte...


Før du legger i vei inn i de Østfoldske dype skoger så er vel kanskje en brenner som går på flytende drivstoff en ting du kanksje kunne påspandert deg

Som nevnt over kan du jo bruke begge 3 sesongs soveposene de første gangene.

Så er et bare å legge i vei, og heller notere i boka si etterhvert som man ser hva som funker, ikke funker, hva som må kjøpes og hva som kan legges igjen hjemme.

Om man gjør det slik, så har man tid til å finne ut hva man virkelig trenger og kan dermed planlegge kjøpe av utstyr som kan vare i mange år fremover.

Undertegnede har lært dette the hard way, og har byttet ut endel hastekjøp allerede.
Gjorde det samme da jeg startet å dykke. Byttet ut komplett pakke bare etter noen få måneder.
 = madammen sur og grinete :D



Sånn, da var jeg ikke i samme beit som deg lengre...
Da skal jeg heller surre rundt litt her i Østmarka på nytt nå denne vinteren også, og gjøre meg noen flere erfaringer før jeg går til innkjøp av ting som jeg mener trengs kjøpes inn ;)

 

 

 

 

Og så en liten tanke.

 

Når du leser brukererfaringer og råd her inne på forumet, så les gjerne de forskjellige hva-hvor-hvordan, hvorpå du gjør deg opp egene meninger om hvorfor.

Basert på egen erfaring etter å ha lest her inne på forumet, er det lett å låse seg til forestillingen om at man ikke trenger ditt og datt når man er på tur, at man må gjøre slik og sånn.

At det og det utstyret er best ( Man blir jo utrolig objektiv når man skriver om sine investeringer til masse penger... )

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste investering i forhold til kronene er nok definitivt Paris pulk. Litt usikker på hvordan denne er i skogsterreng, men til kryssing av Hardangervidda har den vært fantastisk. Ellers kan jeg skrive under på det Walle skriver, blir som regel til at man drar med seg alt for mye. Har hatt på følelsen at jeg skulle til en av polene når jeg ser på oppakningen min.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, her var det mer kunnskap enn jeg klarte å lese meg frem til på nett i hele går ;) det er helt konge. Jeg har stort sett sommergarderoben i boks og ullundertøy men mangler resten så der blir det en runde med innkjøp, hva er mest for penga der? Hvis jeg har forstått riktig så er det ull som første lag så fleece og yttertøy?

Du trenger ikke avanserte klær for arktiske forhold i skogen. På enkle overnattingsturer i marka bruker jeg vanlige skiklær. Sannsynligvis funker det du har fra før bra. Overtrekksposer til føttene og en tjukk ullgenser er bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei god buesag er et must. Under hundrelappen på clasohlson. Gir nye dimensjoner på leirbålet! Sageggen beskytter du ved å sette på ei borrelås remse i hele bladets lengde.. Så er det bare å finne ei dø furu, og få igang et skikkelig bål. Let the good times roll.......

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrive med bakgrunn i at jeg opplecd norsk vinter med bakgrunn av å 'ikke vite noe om vinter' annet en at det kan bli fem cm snø. På en hel vinter...

Varme føtter:

Gamasher er reden sagt. Varme nokk skisko, der det rimeligste er å gå in på forsvarsbrukt å skaffe forsvarets dyppeditter å sette skistøvler i. Deilig med mulighet for tørre sokker om natten.

Ski: brede nokk ski. Tannpirkerski virker dårlig i dyp snø. Jeg har noen som er maks hva som får plass i vanlige skispor.

Klær: jeg er frossen av type. Lag på lag om hender og om kropp. Alltid ull innerst, evt type ullnetting. Lag 2: fleece eller ull. Yterst: det jeg har. Deilig om det går ned over rumpa.

Teltspik: bruker ski, staver og 'snøspik'. De senere graver jeg ned liggendes, alltså bilder spik plus bardun et 'T'.

Kulde på natta: Som mange sagt, så kommer den underifra. 2 x liggunderlag eller 1 x liggunderlag plus en synmat e downmat. For meg gjorde det siste stor forskjell. Tag med lue og votter til bruk i sovepose. Høy kvalitets vannflaske kan fylles med nykokt vann og plasseres i fotenda av soveposen. Da har du både litt lunka sovepose, og flytende vann t frokost.

Votter: rimelige ullpolyester fingervotter fra Magasinet innerst. Disse tar jeg nesten aldri av. Deretter tykke ullvotter, kun med tomme. Deretter vindvotter med lær i handflata. Varierer sen dette etter vær.

Hvorfor bli man kall: du har hatt for mye på deg og har blitt svett. Enten tar man av seg litt før man jobber fysisk, eller så stopper man etter maks 10 minutter e start og justerer kledsel. Da slipper kroppen å bruke mye tid på å varme bort svette.

Kjøkken: dersom du regner med under noll, eller i hvert fall ner mot minus 10, så er det en klar fordel med parafin/bensinkjøkken. Jeg vet at gas fungerer mye dårligere ved kulde, men husker ikke hvorfor. Dersom du prøver med gass, sett flaska innenfor jakke for å varme den opp, og sett den opp-og-ned ved bruk. Det er liten forskjell i energidensitet mellom bensin og parafin, men: bensin er mye mer eksplosivt. Parafin i maten gir meget dårlig mage under lang tid. Uansett hva, så utvis aksomhet her. Det går helt fint, men øv hjemme, utendørs først.

Spade: anything goes, men skal du grave i snø komprimert av lavin er det verdt å gjøre research på fysisk holdbarhet først. Skal du grave mye, finn en spade med lengre skaft, og håndtag som ikke er for liten for handa din, inkl votter.

Ting som forenkler, men ikke er nødvendig: nokk lommer til votter. Pulk om du skal trekke mye. Ganske jobbigt i dypere snø. Litiumbatterier i hodelykten. En liten børste til teltduk og til klær/skor. En større brenselflaske til kjøkkenet. Noe å sette kjøkkenet på, som ellers vil smelte snøen under seg. Fjellstaver, som er litt lengre og har større trinse. Drikkeflaske med stor åpning, som lett handteres med votter på. Jakkelomme stor nog for drikkeflasken din. Litt rimelig cellplast rundtenom drikkeflasken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, her var det mer kunnskap enn jeg klarte å lese meg frem til på nett i hele går ;) det er helt konge. Jeg har stort sett sommergarderoben i boks og ullundertøy men mangler resten så der blir det en runde med innkjøp, hva er mest for penga der? Hvis jeg har forstått riktig så er det ull som første lag så fleece og yttertøy? Hehe må le av meg selv ass, sitter her så uvitende :D men en gang må være den første. Ang telt eller ikke så blir det nok med de første gangene så får jeg se om jeg lager gapahuk eller setter opp telt.

Også skulle jeg gjerne hatt noen anbefalinger på ski, der må jeg kjøpe nye uansett, men det bør vel være litt bredde på dem siden jeg også skal gå utenfor løype?

 

Jeg bruker ull, ull, ull og skall på de kalseste dagene. Ullnett innerst, da kan man tåle å bli litt svett uten at man blir våt og kald. Ulltrøye utenpå også en tykkere ulltrøye eller ullgenser før enten en anorakk eller goretex-jakke. Om jeg ikke har på ullgenser (blir ofte litt varmt med en så tykk genser) har jeg med en tynn dunjakke jeg tar på under pauser, ullgenser gjør omtrent samme nytta, den bare tar litt større plass i sekken. Fleece fungerer sikkert også utmerket som mellomplagg, jeg bare syns det blir så usannsynlig statisk :P Har en veldig billig fleecegenser fra Magasinet som er varm og god.

Når det kommer til ski så har jeg gått for Åsnes Breidablikk. Ble Breidablikk fordi jeg har hund og ville derfor ikke ha stålkanter. Ble Åsnes fordi de har fellelås. Kortfeller er gull verdt syns jeg. Stavene bør ha stor trinse og være litt kortere enn vanlige klassiske staver. Jeg prøvde meg på en tur med stavene jeg har til de vanlige skia, lange staver i skogen er styr og mest i veien ;) Men her tror jeg det er delte meninger så det er vel nok en ting du må finne ut av på egenhånd :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Många talar sig varma(!) för ull. Jag har prövat underkläder och isloationslager i många material. Polypropylen fungerar klar bäst för mig. Polyester är också bra. För andra fungerar ull bättre. Det är alltså olika för olika personer och måste provas ut.

Bland dom bästa sådana här underkläder jag köpt är biltemas. Kostar en bråkdel av "fina" märken och är av samma kinesiska kvalitet. Rent av bättre än en del andra. Bästa har varit patagonia, men köper du dom blir du rånad samtidigt. Helt annat pris.

 

Primaloft. Lägg det varumärket på minnet. Det finns en massa olika produkter. Värmer bra, torkar fort, tål fukt bra, är lätt och kan packas ihop till liten volym. Preserna varier starkt. Jag har en Gin-jacka i primaloft som jag köpt för 500 (på salg, i england). Andra tar uppåt 2500NOK. Håll koll.

Haglöfs har också en kopia av primaloft som dom kallar något eget. Lika bra stoff, bra pris på produkterna.

 

Låt dig inte luras av dyra Gore-TEX jackor. Köp gärna alternativa produkter. På vintern är vattentäthet inte SÅ noga. Viktiare är andrningsförmåga och att plagget kan torka fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er så jæææævlig bra, unnskyld ordbruken :P men alle tipsene og engasjementet dere alle viser for å gi meg en god opplevelse ute i vinternatten er helt topp :D Jeg suger til meg alle tips og triks, dere må gjerne bare pøse på med mer :) Bestilte primus omnifuel i går, uten flaske. Lurer på om jeg skal ta 0,6 eller 1 liters flaska. Men det spiller vel ikke så stor rolle alt i alt tipper jeg :)

post-13328-0-26978800-1381693777_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for flaske på 1 liter, vektforskjellen er minimal. Med mindre flaske må du bytte oftere. Større flasker blir også lettere hvis du skal ha med mer bensin/flere flasker.

 

Hehe...jeg tenkte gå heller for to på 0,6 liter. Da kan du bruke en på kortere turer og to på lengre turer, også er det lettere å pakke 2 små enn en stor. Om man skal på dagsturer fra en camp blir det lettere å ta med kokesaker siden halvparten av drivstoffet kan bli igjen i teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er så jæææævlig bra, unnskyld ordbruken :P men alle tipsene og engasjementet dere alle viser for å gi meg en god opplevelse ute i vinternatten er helt topp :D Jeg suger til meg alle tips og triks, dere må gjerne bare pøse på med mer :) Bestilte primus omnifuel i går, uten flaske. Lurer på om jeg skal ta 0,6 eller 1 liters flaska. Men det spiller vel ikke så stor rolle alt i alt tipper jeg :)

 

Har ikke brukt 1-liters-flasken selv, men dersom du stort sett kommer til å bruke omnifulen til flerdagers turer, så er det ingen ulempe at flasken er stor. Det blir færre fyllinger og lengre perioder med stabilt trykk (færre pumpinger). Skal du bruke Omnifulen på dagsturer blir en 1-liters flaske stort volum i sekken. Husk at du kan la pumpen stå i flasken så lenge du er ute på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende bruk av omnifuel og fuelflaske, så legger jeg ved en link til en hvordan du lager en plate å ha alt på.  Før jeg fant denne siden, syntes jeg primus og flaske slang litt her og der, skummelt ved fyring i teltet.  Nå, med den geniale plata, ligger alt fjellstøtt på ett sted.  Meget fin løsning.

http://www.ifriluft.net/content/view/256/89/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.