Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva trenger jeg til vinteren?


Anbefalte innlegg

Annonse

Tror jeg skal gå for 1 literen ja, og heller supplere med 0,6 hvis jeg har behov for det, og en slik plate skal jeg ihvertfall lage meg :) men det er renset bensin som man kan varme opp telt med (soter minst)? Ser flere har mye meninger om det, hehe :)

 

Jeg har brukt tennveske og bensin i min omnifuel, og foretrekker bensin om vinteren. Tennveske gir mer eksos inne i teltet. I sommervarme synes jeg bensin virker litt for eksplosivt, og koking foregår utendørs, så da er tennvæske bra. Men i -10 eller -20 grader er bensin akkurat passe brennbart :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal gå for 1 literen ja, og heller supplere med 0,6 hvis jeg har behov for det, og en slik plate skal jeg ihvertfall lage meg :) men det er renset bensin som man kan varme opp telt med (soter minst)? Ser flere har mye meninger om det, hehe :)

 

I bruksanvisningen som fulgte med omnifuelen står det hva primus anbefaller i brenne med. Det reneste er gass, men det har dårlig effekt i kuldegrader. Jeg har brukt gass ned til -6 grader, men det var kun fordi jeg ikke trodde det skulle bli så kaldt i midten av mai og derfor ikke hadde med noe annet enn gass :P Når det er kaldt er det anbefalt å bruke bensin. Husk å bruke riktig dyse :P og ta med noe å rense dysa med, den kan tette seg fortere enn man tror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Husk å bruke riktig dyse  :P og ta med noe å rense dysa med, den kan tette seg fortere enn man tror.

Omni'en leveres da med verktøysett? (i alle fall gjorde min det da jeg kjøpte den i sin tid.) Jeg har alltid med dette.

Vedr. brennstoff. Det er dyrt å kjøpe "primusfuel" i sportsbutikkene. Kjøp heller en dunk på 5 liter på nærmeste bensinstasjon, Actylat eller lignende. Koster mye mindre og er det samme (renset bensin). Husk dog å kjøpe 4 takts-utgaven og ikke 2 taktsvarianten, 2 taktsvarianten inneholder olje og det soter til brenneren.

 

Øv deg på bruk og demontering/rens før du drar på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omni'en leveres da med verktøysett? (i alle fall gjorde min det da jeg kjøpte den i sin tid.) Jeg har alltid med dette.

Vedr. brennstoff. Det er dyrt å kjøpe "primusfuel" i sportsbutikkene. Kjøp heller en dunk på 5 liter på nærmeste bensinstasjon, Actylat eller lignende. Koster mye mindre og er det samme (renset bensin). Husk dog å kjøpe 4 takts-utgaven og ikke 2 taktsvarianten, 2 taktsvarianten inneholder olje og det soter til brenneren.

 

Øv deg på bruk og demontering/rens før du drar på tur.

 

Jada, verktøy følger med, men det er ikke alle som gidder ta det med når man bare skal være borte en natt. Kalde pølser en frisk vinterdag på fjellet er ikke like stas som varme pølser :P Jeg ville bare si ifra så han ikke skulle finne på å være like "smart" som meg og legge igjen verkøyet hjemme. Vet også at noen heller tar med en nål for å stikke opp dysa så det er ikke sånn at man må ha med verktøysettet.

Tenkte ikke på å kjøpe primusfuel, på samme måte som man ikke trenger å kjøpe primus sin gass, men det står hva som soter mer og mindre om man leser den lappen som følger med brenneren ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omni'en leveres da med verktøysett? (i alle fall gjorde min det da jeg kjøpte den i sin tid.) Jeg har alltid med dette.

Vedr. brennstoff. Det er dyrt å kjøpe "primusfuel" i sportsbutikkene. Kjøp heller en dunk på 5 liter på nærmeste bensinstasjon, Actylat eller lignende. Koster mye mindre og er det samme (renset bensin). Husk dog å kjøpe 4 takts-utgaven og ikke 2 taktsvarianten, 2 taktsvarianten inneholder olje og det soter til brenneren.

 

Øv deg på bruk og demontering/rens før du drar på tur.

Biltema har fått dette nå i enlitere, likevel billigere enn de fleste andre steder.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natogenser på tur fra Alta, så da er en ting til i boks, lurer også på å bestille gamasjer fra forsvarsbrukt.no, liggeunderlag tror jeg det blir exped downmat 7 lw. Så det nærmer seg, men enda er det masse igjen ;)

 

Om liggunderlaget: Husk å ta med noe enkelt å ha under. Et punktert oppblåsbart liggunderlag er ikke noe hyggelig vinterstid. Tor Jysk er rimeligst for tiden på et enkelt cellplastunderlag å legge under; det ser ut som om flere her på FF har et Bamse (Ajungilak), men jeg er ikke sikker man trenger et slik om man legger en downmat oppe på. Bamse er både tykk og ganske kostbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye er sagt. kjøp for lang sovepose, den skal du ha mer enn deg selv oppi. glem elektronikk.

 

Denne må jeg nesten få lov å si meg veldig uenig i.

 

At soveposen bør passe kroppen for å få mest mulig ut av den er viktig da det fort kan bli unødvendig mye plass å varme opp. Du skriver at du skal ha mer enn deg selv oppi. Jeg tolker det som det gamle tipset om å stappe klærne i bunn av posen for å tørke disse. Vi prøvde vel dette i starten av speiderkarrieren men droppet det etter hvert. Klær i fotenden tørker ikke, de bare stjeler varme fra føttene som har mer enn nok med å holde seg selv varme. Det eneste jeg tar med meg i soveposen er fuktige sokker, votter o.l. Små ting som kan tørkes med kroppsvarme om du vet at du er i stand til å ha en god og varm natt og har litt marginer til overs. Det er også viktig at disse ligger ved overkroppen og så nære inntil som mulig for at tørkingen skal bli effektiv. Her har jeg faktisk merket forskjell på om jeg har ligget i bare en sovepose eller har ligget med en pose oppi en annen og da fått sokkene nærmere kroppen pga det ekstra fyllet(det er i hvert fall forklaringen jeg har funnet som mest logisk).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad størrelse på flasken til pumpe/brennstoff

 

Verdt å merke seg at 0,6 og 1,0 ltr refererer til flaskevolumet, ikke mengden brennstoff. Har ingen flasker foran meg nå, men mener å huske at maks mengde på f.eks 0,6 ltr er 0,45 ltr. Dette fordi en er avhengig av luft (eller annen gass) for å skape kompresjonstrykk. Altså et ganske betydelig avvik fra dagligtale som en i verste fall kan bomme grovt på når en sitter hjemme og planlegger og ikke tenker på at en faktisk har med 25% mindre enn antatt!

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad størrelse på flasken til pumpe/brennstoff

 

Verdt å merke seg at 0,6 og 1,0 ltr refererer til flaskevolumet, ikke mengden brennstoff. Har ingen flasker foran meg nå, men mener å huske at maks mengde på f.eks 0,6 ltr er 0,45 ltr. Dette fordi en er avhengig av luft (eller annen gass) for å skape kompresjonstrykk. Altså et ganske betydelig avvik fra dagligtale som en i verste fall kan bomme grovt på når en sitter hjemme og planlegger og ikke tenker på at en faktisk har med 25% mindre enn antatt!

 

:)

Jepp, det stemmer, kjøpte primus 1 liter i dag og maks fylling er 890 ml så en drøy dl på literen og muligens litt mer på 0,6 flaska :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det stemmer, kjøpte primus 1 liter i dag og maks fylling er 890 ml så en drøy dl på literen og muligens litt mer på 0,6 flaska :)

 

Og når jeg tenker meg litt ekstra om må det jo selvsagt være rom for at denne "OFF"-funksjonen skal virke... Men når det er sagt, både 4,5 og 8,9 dl er mye. Tenk bare på den lille svetten Sveabrenneren rommer (Svea 123). Nesten utrolig hvor mye en kan koke på den lille skvetten...

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer rett og slett på om jeg skal skaffe meg en Forsvarets sovepose, billig og god ned til 30 blå sier dem. Og et stort pluss er jo at den tåler åpen flamme. Gjør jeg et smart valg der? Også kjøpte jeg meg fjellreven keb bukse i går. Fikk med en klump med impregnering, skal stretch stoffet også behandles eller er det kun g-1000 stoffet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt vanskelig for å tro at forsvarets sovepose(du tenker på 3 lags i bomull?), vil tåle -30 i henhold til EN 13537  eller hva det nå er man bruker som standard.

Også vil en bomullspose ikke være noen høydare om den blir våt.

Men om du kun vil dra på tørre turer i fint vær og ikke fullt så nære -30, er det bare å kjøre på. Men vær obs på begrensningene det kan medføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kjøpte jeg meg fjellreven keb bukse i går. Fikk med en klump med impregnering, skal stretch stoffet også behandles eller er det kun g-1000 stoffet?

Ingen av dem før du har vasket den et par ganger og så kan du velge selv. Jeg legger på noen lag på knær og bak fordi det er kun der jeg bryr meg om å ha noen form for motstandsdyktighet mot vann. Vet forresten ikke hvor effektiv den vil være på stretchstoffet da jeg ikke har prøvd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne må jeg nesten få lov å si meg veldig uenig i.

 

*masse om våte klær*

 

Mat og drikke, og ikke minst skoene og skallet tar iallefall jeg med ned så jeg ikke må grave det frem. Du tar da ikke med noe du skal tørke ned i soveposen, du tar med det du skal holde tørt og i pluss. Men kanskje du er teltmenneske med tak og varme, det er også greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre sovepose gir mindre å varme opp, men jeg har som Det lange seige draget en sovepose som er litt for lang. Jeg putter klærne jeg skal ha på dagen etter i bunnen av posen. Skoa lar jeg være utenfor. De putter jeg i soveposetrekket for at de ikke skal bli fuktige. I telt har jeg ikke sett behovet for det, men om vinteren er det uansett greit for å unngå snø i skoa. Uansett om man skal legge noe i posen eller ikke så er det ikke en fordel at den er så kort at du butter i bunnen. Det blir kaldere enn om du har et lite luftlag imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat og drikke, og ikke minst skoene og skallet tar iallefall jeg med ned så jeg ikke må grave det frem. Du tar da ikke med noe du skal tørke ned i soveposen, du tar med det du skal holde tørt og i pluss. Men kanskje du er teltmenneske med tak og varme, det er også greit.

 

Sko, mat og drikke stjeler i hvert fall varme da du må bruke mer energi på å varme opp også dette. Derfor mener jeg at å heller bare satse på seg selv i posen er et godt tips til å holde på varmen om enn ikke har prøvd å sove ute før vinterstid før og er bekymret for temperaturen. Det er mange andre måter å holde de tingene fri for snø på. (Pakke dem i sekken f.eks., selv bruker jeg klær og sko ofte som hodepute) 

 

Angående den siste setningen din kunne jeg selvfølgelig svart en hel masse om personlig utesoving men blir ikke helt ening med meg selv om det var vennlig ment eller en provokasjon så dropper det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer rett og slett på om jeg skal skaffe meg en Forsvarets sovepose, billig og god ned til 30 blå sier dem. Og et stort pluss er jo at den tåler åpen flamme. Gjør jeg et smart valg der? Også kjøpte jeg meg fjellreven keb bukse i går. Fikk med en klump med impregnering, skal stretch stoffet også behandles eller er det kun g-1000 stoffet?

 

voksen vil ha liten effekt på stretchstoffet, så det er ikke noe særlig poeng i å impregnere der. Buksa er forøvrig ikke veldig godt egnet til vinterbruk... For mye lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harbrukt forsvarets sovepose i 40kalde og ja, jeg overlevde, men vi fyrte litt i 7dukern og jeg hadde mye klær på meg.

Kan ikke tenke meg at den holder i 30minus med mindre du fyrer godt i teltet gjennom natten.

Den er i illegg sinnsykt tung ifht andre og bedre alternativer.

Men prisen er jo litt lavere vil jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.