Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvoerfaringer vinterstid – tenker å bosette meg ute


Lavvoliv

Anbefalte innlegg

Jeg sysler med tanken om å flytte ut i marka i vinter og bo permanent i lavvo. Har lite erfaring med lavvo fra før og skulle gjerne hatt litt innspill.  Har sett på Venor ovnslavvo 4-6 manns m/vedovn. http://www.mamut.net/venor/subdet45.htm

Har noen erfaring med denne? Kondens? Oppvarmingstid? Behov for innertelt?

 

Har også sett litt på Helsport varanger camp med ovn, men er skeptisk til midtstangs lavvo på vinterstid. Noen erfaringer med dette? http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Trek/Varanger_Camp

 

Ellers setter jeg stor pris på alt av tips og erfaringer fra lavvoliv på vinterstid som kan være av interesse!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kult! :-)

 

Har en annen enstangslavvo, vinterstid, men endast bruk kort tid hver tur. Har prøvd et antall ganger. Jeg har brukt lavvoen uten innertelt, men med løs presenning som gulv, og med ovn. Jeg har en bomullspolyester-lavvo, som har litt andre ising-egenskaper enn en plast-lavvo. Beklager snorsken min nedenfor :-)

 

  1. Når man ikke fyrer har jeg våknet med litt isdannelse på innsiden, men kun langt ned på duken.
  2. Tak med en børste, slik at du kan børste bort snø fra gulv og lignende før du fyrer.
  3. Feing: Ved intensiv fyring i god ovn har jeg vart nødt til å feie pipen annenhver dag. Bruker en vanlig kjøkken-diskbørste for dette.
  4. Det blir fort kallt når man ikke fyrer.
  5. Velg en ovn med minst en kokeplate.
  6. Om du setter opp lavvon på snø, så kan du sette ovnen ovenpå en vanlig ovns-plåt fra kjøkkenet. Da smelter ikke snøen under ovnen, og i hvert fall ikke assymetriskt kring og under ovnen. Ofte får du plass å sette en kjele og litt matlagningsutstyr på denne plåten.
  7. Tag med en børste før å børste snø av utsiden av teltet.
  8. Snøspik: Bra saker. Grav ned dem liggende, så sitter de kjempegodt :)
  9. Is-spik: Om du vil sette opp lavvoen på is, snarer enn snø.
  10. Tørkering: Finn en måte å henge klær på fra taket. Det tørker fint i varmen fra en lavvo. Til og med tykke ullvotter tørker etter en lang kveld med fyring.
  11. Viktig: tag bort øverste snølagret fra bakken før du setter opp lavvoen, og tråkk til så jevnt du kan. Snøen blir fort steinhard, og da ønsker du deg så få groper og ujevnheter som mulig.
  12. Viktig 2: Siden du vil ha store temperatur og fuktvariasjoner, ikke spenn bardunene før hardt i begynnelsen. Du må se an hvordan teltet og bardunenerne beveger seg i forhold til klima. Du ønsker ikke en lavvo som er spent sønder.
  13. Kulden kommer underifra! Jeg bruker ett tykt underlag av cellplast, deretter et Exped Downmat. Nydelig. Når jeg har anledning, så legger jeg et reinskinn (pels?) ovenpå dette, under ryggen.
  14. Sovepose, dersom meget kalt: Du vill få ising kring ansiktet. Søk på Internettet kring forskjellige patenter her.

 

Dersom du er beredd å bruke en del mer penger på ovn, og ikke skal flytte så ofte, så kan du se på denne firmaen: http://www.fibistyle.ch/index.php/fibi-zeltofen-ii  De gjør ganske kraftige saker i syrefast stål, med glas-luke (sic!). Dette gir verdens koseligste lys inne i teltet. Jeg har selv en versjon 3, som de ikke lengre har.

 

Ellers, mine erfaringer kring ovner:

  1. En kokeplate er meget bra. To er bedre, men tar større gulvareal i teltet, akkurat der man skal in og ut.
  2. Toppmatet ovn er enklere å fylle på med ved enn det er å fylle på en sidomatet, men begge går.
  3. Det som kan korrodere vil etter hvert korrodere. Men, spiller det noen større rolle?
  4. Tynnere material vil slå seg litt, men det spiller skjelden stor rolle i praksis. Det blir så varmt på kokeplaten/e, at det ikke gjør så mye om det er litt skjevt, som det hade gjort hjemme i kjøkkenet. En del ovner har et lokk du kan ta bort dær kjelen skal stå; det er bra på ovner med tynt gods.
  5. Pipen blir veeldigt varm.
  6. Får man plass med pipen inne i ovnen ved transport er det bra :)
  7. Om man kan pakke ovnen i en boks under transport, så har du å fått en en isolert stol å sitte på. Deilig ved langer tid i lavvo. God fyring - varm lavvo - du sitter med kroppen der det er varmest.
  8. Om man i tillegg får ned feierbørsten sinn i boksen, så glemmer man hverken pipe eller børste til neste tur. :)
  9. Elden bryr seg svært lite om hvilken modell av ovn du har. Noen sleper med seg en gammel gjut-jern-ovn. Det går det med. :)
  10. Det tar langre enn man tror å smelte snø før nokk mengde vann. Fyll alltid en termos eller to på kvelden til frokost. Bruk dem evt i sovepose.

 

God tur, og få med deg en syntetisk sovepose. Dun er deiligt, men vil kanskje bli fuktig (og dermed miste mye av isolasjonsevnen) om du er ute mer enn en uke, om du ikke bruker dampsperre. Vet ikke om fyring veier opp for dette, siden den meste varmen er en bit opp fra bakken. Ellers håper jeg du kan poste en masse bilder, om du gjennomfører dette :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg akkurat av Venor:en er av bomullspolyester: Det er et nydelig materiale, før du vil ikke få et tynt ispanser på insiden av duken av kondens. I hvert fall ikke om du fyrer. :) Har ikke sett denne selv, men tror meg huske at det ikke er sagt noe dårlig om denne på noe forum jeg fulgt med på.

 

Oppvarmingstid: Svært raskt fra den sekund du får fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.