Gå til innhold
  • Bli medlem

Beløpsgrensen på utenlandshandel økes!


Eirik78

Anbefalte innlegg

En av ønskene til vår nye regjering er å øke beløpsgrensen på import som nå er 200kr.

Grensen har vært uendret siden 1975, og indeksreguleres den havner man på 960kr i 2012 om jeg ikke husker feil.

Hva beløpsgrensen endres til er ikke klargjort, men vi kan kanskje håpe på en endring allerede i revidert statsbudsjett?

Høyre har vel tidligere snakket om minst 400kr, og Frp har vel ønsket 1000kr for så å indeksregulere den hvert år fremover.

 

Dette gjør endelig at ting blir enklere om man handler fra utlandet.
Ettersom frakt fra utlandet og inn til Norge mange ganger er rimeligere enn hva norske forhandlere tilbyr, så bør denne beløpsendringen også føre til at Posten må gjøre noe med sine priser som har eksplodert de siste årene.
Her er det vel forhandlerne som ikke kan unngå å gå rundene som trengs ovenfor Posten.

 

Selvsagt kan dette gjøre at norske forhandlere må ta noen grep fremover, men slike endringer har jo også funnet sted tidligere uten nevneverdige problemer.
Sist gang en lignende diskusjon dukket opp, var vel når innenlands netthandel eksploderte.

De dystre spådommene fra den gang om butikkdød og værre slo selvfølgelig ikke til.
Selvsagt har noen av de som ikke klarte å tilpasse seg den nye hverdagen forsvunnet, men dinosaurer dør ut uansett.
For turutstyr har jeg inntrykket av at varene kun har blitt mer tilgjengelig for kundene, og at fler handler mer etter at vi fikk et bedre utvalg av nettbutikker.

 

Media har allerede skrevet noe om dette, selvsagt med en litt ensidig vinkling.
Interessant å se at den som engasjerer seg mest i media mot en heving av beløpsgrensen, er en som selv profitterer enormt på billig skrot han importerer fra Asia.
Påslaget er ofte såpass drøyt, at en kan lure på om gjennomsnittskunden shopper i blinde.

Ikke misforstå, jeg har ikke noe i mot at noen evner å holde en prissetting som endelig hadde gitt onkel Skrue det fatale infarktet vi har ventet på i tiår.

 

Selv så har jeg inntrykk at folk flest har mye imot beløpsgrensen i første rekke pga det vannvittig høye gebyret transportørene beregner seg for tollbehandlingen.

Og ja, det heter fortolling men det er kun få varegrupper som det beregnes toll på i tillegg til MVA som må betales på alt.

 

Jeg har lagt merke til at flere enn meg er positive til å holde beløpsgrensa på 200kr eller sette den til 0kr og kreve inn MVA og evt toll, men fjerne fortollingsgebyret, eller ta faktisk pris for de tre minuttene postansatte bruker på å klarere en sending.

 

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, handlarna framställer det som katastrof. Och det är det kanske för vissa. Men redan nu är priskillnaderna på en del produkter så stora att det här knappast spelar någon roll. Det fungerar tydligen utmärkt att driva butik i Norge och ta dubbelt så mycket betalt som i t.ex. Sverige för samma produkt. Folk köper ändå, tydligen.

Vissa saker vill jag dock se själv först innan jag betalar och ha en fysisk butik jag kan gå till om något går fel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har lagt merke til at flere enn meg er positive til å holde beløpsgrensa på 200kr eller sette den til 0kr og kreve inn MVA og evt toll, men fjerne fortollingsgebyret, eller ta faktisk pris for de tre minuttene postansatte bruker på å klarere en sending.

 

Hva synes dere?

Jeg syns det er naturlig at man betaler moms i hvert fall. Det vil jo bli helt håpløst om alle disse små nettbutikkene skal flytte til Sverige/Danmark for å slippe moms. Det er jo en grunn til at man har tollmurer i utgangspuntket og jeg tror det er litt lett å glemme konsekvensene ved frislipp på dette.

Tror jeg hørte et beløp på 10 milliarder i tapt MVA med dagens grense - om man øker dette til 1000 kroner vil det bli en mangedobling. Det er ulogisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er naturlig at man betaler moms i hvert fall. Det vil jo bli helt håpløst om alle disse små nettbutikkene skal flytte til Sverige/Danmark for å slippe moms.

Mange butikker har allerede flyttet. Det skjedde etter at Posten la om portosatser og prisene eksploderte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke hadde hatt noe i mot høyere beløpsgrense for min egen del, ser jeg endel problem rundt det.

Man gir da utenlandske aktører en stor fordel sett i mot Norske. Man kan selvsagt unngå dette ved å etablere lager i Danmark etc.

Dette er vel kanskje ikke ønskelig.

Det jeg hadde likt best ville vært mva fra første krone men ingen toll på absolutt alle varer. Mange har nok argumenter mot en slik tanke og av fare for å lage en gedigen popkorn tråd skal jeg ikke kommentere mer om saken :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke satt meg inn i forslaget og kommer ikke i farten på satsene, men det skulle vel bare mangle at ikke det var en viss regulering på nesten 40 år!

 

Det jeg legger merke til i diskusjoner som dette er en stadig referering til toll. Det er faktisk relativt få varer som er belagt med toll. Jeg kan ikke komme på et eneste tilfelle jeg har betalt toll for i farten og jeg har handlet fra utlandet helt fra midten av 80-tallet.

 

Kjell Iver, de tallene du har hørt er litt luftige og er vel presentert som et alibi for ordningen med dagens satser (mener ikke av deg). Mva på f.eks 200 kroner er 50. Men tollbehandlingsgebyret er et sted mellom 120 og 180. Jeg tør garantere deg at disse beløpene ikke er trukket fra i eksempelet.

 

Jeg er for øvrig ganske enig med Brandsdal i denne artikkelen som for øvrig har en komplett idiotisk overskrift, men det er en annen sak. http://www.na24.no/article3692297.ece

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bagatellgrensen” er i dag 200 kroner som forbruker kan handle varer for fra utlandet uten å måtte betale moms eller toll. Dette beløpet bør vi beholde eller aller helst redusere. Utvilsomt et viktig politisk virkemiddel som kan sikre norsk næringsliv mer rettferdige rammebetingelser.  Trodde blåblått var opptatt av denslags ........ :???:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bagatellgrensen” er i dag 200 kroner som forbruker kan handle varer for fra utlandet uten å måtte betale moms eller toll. Dette beløpet bør vi beholde eller aller helst redusere. Utvilsomt et viktig politisk virkemiddel som kan sikre norsk næringsliv mer rettferdige rammebetingelser.  Trodde blåblått var opptatt av denslags ........ :???:

 

Det er jo en hel del handel som foregår som ikke er i konkurranse med norske bedrifter. Det også urimelig at beløp like ned til den grensen skal bli nesten dobbelt så dyrt. Og så tror jeg du glemmer handelslekkasje for øvrig. Det er en del hundretusen nordmenn som reiser over grensen fysisk for å handle. Bare her i Trondheim går det flere ganger for dagen gratisbusser til Sverige, betalt av svenske handelsbedrifter. Og norske etableringer noen meter over grensen er jo også et moment, og det er vel ikke akkurat et pluss for norske arbeidsplasser. Så har vi jo alle de millioner av liter drivstoff med de co2-utslipp det medfører.

 

Trodde SV var opptatt av den slags... ;)

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel mye til å bøte på dette med valutakursene alene, dessuten har valutakursene flere aspekter ved seg enn dette.

 

Svenskene regner med at de sysselsetter nesten 8000 heltidsansatte på bare nordmenns grensehandel og regner verdien til ca 21.5 mrdr kroner.

 

I tillegg omtales smugling over svenskegrensen som en vekstnæring.

 

Hvor stor andel av dette trøndere står for skal være usagt, jeg har aldri vært på harryhandel og har ikke engang fylt kvoten på reise over grensen.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bagatellgrensen” er i dag 200 kroner som forbruker kan handle varer for fra utlandet uten å måtte betale moms eller toll. Dette beløpet bør vi beholde eller aller helst redusere. Utvilsomt et viktig politisk virkemiddel som kan sikre norsk næringsliv mer rettferdige rammebetingelser.  Trodde blåblått var opptatt av denslags ........ :???:

Den nye blå regjeringen er vel mer for markedstilpasning og friheten til å velge tilbudet man selv ønsker, ikke fasilitere forbud for å tvinge feks handel en spesiell retning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av ønskene til vår nye regjering er å øke beløpsgrensen på import som nå er 200kr.

Grensen har vært uendret siden 1975, og indeksreguleres den havner man på 960kr i 2012 om jeg ikke husker feil.

Hva beløpsgrensen endres til er ikke klargjort, men vi kan kanskje håpe på en endring allerede i revidert statsbudsjett?

Høyre har vel tidligere snakket om minst 400kr, og Frp har vel ønsket 1000kr for så å indeksregulere den hvert år fremover.

...

De blåblå har ikke flertall på Stortinget, så de fleste av "ønskene" kommer ikke til å bli innfridd, eller de blir betydelig barbert. Importgrensen er vel dessuten den enkeltsaken som har Sortingsvalgets lengste historie i valgflesk -> løftebrudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan regelverket er for nettkjøp innenfor EU landene ?

 

Handlet ihvertfall mye rusk og rask fra Amazon UK til en rimelig penge da jeg bodde i Polen.

Tror det dyreste var på 3-4000 NOK som gikk rett igjennom den Polske tollen.

 

Derimot var det en av studentene som bestilte seg PC fra Norsk nettbutikk som gikk på en smell og som måtte inn til Warsawa for å fortolle ut pc'en sin :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner opplysninger på www.toll.no Der er det også noen greie "kalkulatorer"

 

Det tilkommer 25% mva på fakturaverdien som består av varepris + frakt og evnt gebyrer og transportforsikring

Dersom du deklarerer selv er dette sluttsummen.

Om posten eller evnt annen transportør tar seg av dette tilkommer det er tollbehandlingsgebyr

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blåblå (sorry Abnorm) har ikke flertall på Stortinget, så de fleste av "ønskene" kommer ikke til å bli innfridd, eller de blir betydelig barbert. Importgrensen er vel dessuten den enkeltsaken som har Sortingsvalgets lengste historie i valgflesk -> løftebrudd.

Beklager, men der tror jeg du blingser litt.

H+Frp har simpelt flertall og sammen med samarbeidspartiene Krf og V flertall, 53,9%

Sp har også meldt interesse for å støtte saker regjeringspartiene har.

Når det kommer til beløpsgrensen for import, så har de som har snakket den varm før valg tidligere, gått vekk fra den etter valget.

Nå er det motsatt, og overraskende at den dukker opp som sak. Høyre forlot jo både motstand mot bompenger og endring av beløpsgrensen i lang tid før valget.

Men nå får vi pense tilbake til den spesifikke saken, regjeringsdrøftingene har jeg mer enn nok av ellers om dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, det har ikke jeg fått med meg. Krf er for toll og importrestriksjoner på visse ting, men tollfrigrensen har de villet heve.

Har du en henvisning? jeg har ikke funnet noe som omtaler at Krf uttaler seg negativt.
Representanter jeg har diskutert dette med må i tilfelle ha skiftet mening de siste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på hvor stort problemet blir om grensen økes. Ting under 200 er såpass billige at det har folk råd til å tape hvis det er noe som går i stykker etter lang tid. Er for dyrt å sende reklamsjon til og fra utland.

Med tanke på garantier etc så er det jo en større trygghet å handle ting hjemme, også enklere hvis man har en reklamasjon når man kan henvende seg direkte i butikken man handlet.

Noen vil nok lide litt med økt grense men jeg tror ikke det vil være merkbart på de fleste.

Omstillinger er noe man stadig vil måtte gjennom, der er vel nordmenns svakhet at alt helst skal være som det er eller har vært før i større grad enn utlandet.

 

En grunn til at ting i Norge har vært såpass dyrt er grossist og importørleddet. Driver selv litt med musikk og har handlet ting til gitarer etc. Ser da at ting fra en produsent som har importør i Norge koster omtrent det dobbelte av et merke som ikke har. Selv om jeg kjøpte i butikk her i Norge som tok inn via svensk importør var det halv pris. Så antall ledd var det samme. Produktene er likt priset i utlandet.

Sikkert litt forskjell fra bransje til bransje. Jobbet for mange år siden i klesbransjen. De som var importører der hadde vel mer enn en behagelig øknomi vil jeg si.

Kjøper og en del sykkelutstyr og butikker som importerer selv er så mye billigere at det lønner seg handle der kontra vanlig butikker selv med en 30-40% klubbrabatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis grensen økes til 1000(f.eks) vil selvsagt nordmenn handle mer på nett. Det vil åpenbart gå ut over norske butikker, å tro noe annet er naivt.

Norske butikker er nødt til å legge på 25% mva, noe de utenlandske slipper. De utenlandske butikkene får med andre ord en fordel kontra de norske.

Norske butikker vil være sjanseløse å konkurrere på pris, både pga 25% moms men også høyere lønninger til ansatte og andre kostnader.

Regjeringen gjør konkurransen enda tøffere for norske bedrifter, motsatt av hva dem egentlig burde gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis grensen økes til 1000(f.eks) vil selvsagt nordmenn handle mer på nett. Det vil åpenbart gå ut over norske butikker, å tro noe annet er naivt.

Norske butikker er nødt til å legge på 25% mva, noe de utenlandske slipper. De utenlandske butikkene får med andre ord en fordel kontra de norske.

Norske butikker vil være sjanseløse å konkurrere på pris, både pga 25% moms men også høyere lønninger til ansatte og andre kostnader.

Regjeringen gjør konkurransen enda tøffere for norske bedrifter, motsatt av hva dem egentlig burde gjøre.

 

De aller fleste land har mva eller tilsvarende, så utgangspunktet ditt blir litt feil. Altså, kjøper du f.eks en vare i Sverige betaler du 25% mva, men rikignok til Sverige. Dersom du kjøper det på utførsel, vil beløpet bli trukket fra selger, og du betaler de 25% til Norge, for å si det slik.

 

Det er det generelle kostnadsnivået og valutafordeler som er det store fortrinnet, ved siden av at netthandel nødvendigvis er en rimeligere handelsløsning enn over disk i butikk. Mange butikker vil møte butikkdøden nettopp av denne grunnen og det er en dynamisk utvikling som vil fortsette uansett.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste land har mva eller tilsvarende, så utgangspunktet ditt blir litt feil. Altså, kjøper du f.eks en vare i Sverige betaler du 25% mva, men rikignok til Sverige. Dersom du kjøper det på utførsel, vil beløpet bli trukket fra selger, og du betaler de 25% til Norge, for å si det slik.

 

Det er det generelle kostnadsnivået og valutafordeler som er det store fortrinnet, ved siden av at netthandel nødvendigvis er en rimeligere handelsløsning enn over disk i butikk. Mange butikker vil møte butikkdøden nettopp av denne grunnen og det er en dynamisk utvikling som vil fortsette uansett.

 

:)

Er vel de færreste som ber om taxfree når de handler på utenlandske nettbutikker, f.eks usa, så føler poenget mitt står.

Ellers enig i det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel de færreste som ber om taxfree når de handler på utenlandske nettbutikker, f.eks usa, så føler poenget mitt står.

Ellers enig i det du sier.

 

Tror ikke du helt forsto poenget, de aller fleste (alle?) land har noe tilsvarende mva, i USA har de VAT som varierer i størrelse alt etter hvor. Og du har rett i at de færreste gjør det, men jeg sa det for å illustrere betydningen.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.