Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt telemarkutstyr - hjelp!


Eidesv

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg det feteste utstyret i desember 93. K2 offpist med garmont piste sko(skinn uten klemmer). Før dette kjørt jeg åsnes sondre i 5 år. Allerede på sondre skiene danset jeg i løssnøen, så grunnteknikken på telemark er på plass. men med ski fra 93 er det på tide med nytt utstyr. Nå vil jeg ha klemmesko, gjerne plast og topp ski. Bruksområdet er bakkeski i preppa og upreppa løype, og toppturer(sunnmøring). Nå er det et hav av ski og sko der ute, så jeg lurer på hvor jeg skal lande for å ha utstyr som dekker alle behovene mine. Noen som kan hjelpe.. tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg køyrer telemark sjølv, dog utan at det på nokon måte kan minne om å "danse" i løssnøen når eg køyrer :P

 

Eg har også berre middels greie ski, men gode sko, dog noko køyreretta (hadde greidd meg fint med noko mindre aggressivt), så det er litt å drasse på når eg skal på topptur (Sunnmøring her også). 

 

Det einaste konkrete tipset eg kan kome med, som er noko eg sjølv vil tenkje på neste gong eg skal kjøpe ski, er binding. 

Av ein eller anna grunn (bevistlaus i gjerningsøyeblikket) kjøpte eg dei skia eg brukar på topptur med rottefella cobra.....

I forfjor vinter kjøpte eg eit par ski til, nokre skikkelig breie laussnøski på vårsalg på den lokale sporten. Vi monterte på gamlebindingane til min sambuer som har konvertert til randonè. Desse bindingane har gå-modus (meinar bindingen er ein G3 binding), Dette gir BETYDELEG mindre bøyemotstand på turen opp....

Noko som kjennest i lange seige Sunnmørsbakkar! Har irritert meg at randofolka går så lett, men med ein slik binding har ein i alle fall jamna det ut litt :P                       

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hadde jeg valgt idag så ville jeg hatt black diakoner o1 binding. Denne kan du sette i frimodus og er da tilnærmet null bøyemotstand. Av sko har jeg kun hatt scarpa og er fornøyd med de.

Hvilke sko ville dere hatt? Scarpa t1 eller scarpa t2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Scarpa T2 og vil anbefale de foran T1 som er stivere å gå med, samt noe tyngre. Skiene mine er Majesty Dirty Bears med Voilè Switchback bindinger. Knall oppsett som funker i fjellet og i preppa bakke, skiene mine er fra før de kom med rockertuppp så de kan dukke under i dyp løssnø.

 

I fjor kjøpte jeg et par lette randoneeski brukt, som raskt ble komplettert med lette Dynafitbindinger og svært lette scarpasko. Oppturen ble mye lettere med dette lette randoutstyret i forhold til telemarksutstyret mitt, men rando er ikke like gøy ned igjen ;) Jeg slet/sliter med å kjøre med fast hæl, etter over 20 år med telemark er det vanskelig å omstille hodet :)

 

Telemark har hengt etter i forhold til randonnee nå det kommer til lett utstyr, men det begynner kanskje å komme etter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.