Gå til innhold
  • Bli medlem

Aclima woolnet brukererfaring


PTG

Anbefalte innlegg

Fra Bladet Jakt:

WOOLNET er plagget for deg som har varierende aktivitetsnivå.

Nettingkonstruksjon produsert i merinoull.

Dette gir meget god isolasjon og «pusteevne ».

Lukt setter seg lite i plagget.

Total Easy Care behandlet, dette gjør plagget kløfritt og reduserer problemer med krymping.

Kan vaskes i maskin på 40°C.

Egen erfaring:

Har brukt ett sett mye i 2 år,

30+ isklatredager med svært varierende aktivitetsnivå (ofte gjennomsvett før helt rolig)

10+ pulke-/ryggsekkturer med varighet fra fra 1-6 dager og da som eneste undertøysett (gås tørr før bivuakk),

20+ langturer på ski,

20+ sykkelturer på vår

og vanlig friluftsliv.

og i temperaturer fra +10- -25. Vanlig kombo har vært skalljakke/bukse, eventuelt ullfrotte/tynn ulltrøye som mellomlag i friluftsliv. På trening med overtrekksklær utenpå.

Plaggene er svært slitesterke (til å være ull - kun litt flossete), gir meget god tørrhetsfølelse, forsterkninger på de rette stedene (gunstig ved sekkebæring), føles ikke klamme, lukter lite, har svært god passform og "følger kroppen" og gode mansjetter. Har helt erstattet tynn ulltrøye/bukse som innerste lag og er favoritt ved varierende aktivitet og under kalde forhold.

Størrelsene stemmer godt med de størrelser som jeg ellers bruker, ikke velg for romslig da de på tur strekker seg noe.

Anbefales: terningkast 6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Henger meg på. Kanonbra! Jeg er på min andre trøye nå. Det eneste jeg har å utsette på klærne er at buksa blir litt saggy når jeg har gått med den noen dager. Den bør kjøpes et nummer mindre enn man normalt bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har både Aclima sin ullnetting og Brynje sin. Som nemnt inneheld Aclima sin 91% ull,mens Brynje  har 80%. Brynje sin netting er dobbelstrikka påstår Brynje, Aclima seier ingen ting om dette,men det ser ut for meg som dei ikkje brukar dobbel strikk. Brynje sin netting virkar mjukare enn Aclima,men så brukar Brynje 17,5 micron ullfiber i sin netting og det er det finaste du får på det norske markedet.Aclima oppgir ikkje sin ullkvalitet,men den er nok grovare,men fortsatt mjuk og fin. Ellers er nettinghola større i Brynje enn Aclima.  No har eg ei zip polo trøye frå Aclima og vanlig rund hals Brynje så dei er ikkje heilt samanliknbare,men buksene kan eg samanlikne. 

 Begge er i samme størrelse og er omtrent like store,muligens er Aclima ørlite større uten at eg er sikker.  I front og bak har begge tett ribbestrikk, og dei går begge ned i ein slags kile på innsida av låret. Brynje sitt ribbestrikkområde er betydelig breiare framme enn Aclima,mens bak er dei meir like..   På knærne har Aclima netting ytterst og rbbestrikk på innsida,mens brynje berre har ribbestrikk som forsterking.  Aclima sitt kneområde havner litt lenger ned enn Brynje sitt på mine bein.   Vekta er for Brynje 172 gram ,mens Aclima si bukse veg 213 gram.

 

Når det gjeld trøyene så har Brynje sin rundhals dobbel forsterking på skuldrene med netting ytterst og ribbestrikk innerst,ellers er resten av trøya berre netting. Aclima si rundhals trøye har ribbestrikk over skuldre og på sidene.,mens den er dobbel på albuane med netting ytterst og ribbestrikk innerst ut av det eg kan sjå på Aclima si side.

Polotrøyene er like med rundhalsmodellane utenom halsen og glidelåsen.   Sidan eg ikkje har to like modellar så blir ikkje vekta samanliknbare,men sidan Aclima sine trøyer har meir ribbestrikk og mindre nett enn Brynje så er dei tyngre.Aclima sin polohals er dobbel og blir veldig tjukk i forhold til resten av trøya.Muligens er og Brynje sin hals konstruert slik,men det veit eg ikke.

 

Prisen varierer,men generellt er Brynje litt dyrare enn Aclima sjølv om eg ser at einkelte stader så har prisen på Aclima stige litt i det siste.

 

Kva er så best? Eg har ikkje akkurat testa dei mot kvarandre,men er godt fornøgd med begge. I Jakt og Fiske nr 11 2012 er det ein stor test av ullundertøy der begge desse er testa med polotrøyer.  Vekta i str M for setta var Aclima 380g og Brynje 310g. Brynje får trekk for litt manglande forsterking på albue og baken, det siste er eg ikkje enig i då dei der virkar temmelig like.. Aclima får pluss for bruk av ribbestrikk som aukar komforten og slitestyrken.. Ellers får Aclima trekk for noe lukt i plagget etter bruk og at buksa er litt vid,mens Brynje får pluss for lite lukt i plagget etter bruk. Dette er og mi erfaring, sjølv om Aclima inneheld meir ull så blir det litt fortare dårlig lukt i den. Når det er sagt så er jo dette ullplagg så dei tåler mykje bruk samanlikna med syntet før det blir lukt. I utgangspunktet ville eg tru at Aclima er meir slitesterk sidan dei har brukt meir forsterkingar og ribbestrikk spesiellt på trøyene, på buksa er forskjellen  mindre,men på den andre sida så inneheld Brynje meir syntet og det er som kjent meir slitesterkt enn ull.

Uansett valg så trur eg folk blir fornøgd.

 

 

Kan og ta med at det finns to plagg til med netting eller rettare sagt micro netting som Brynje kallar det. Det vil sei at hola er mykje mindre enn på vanleg netting. Brynje har ein modell og Devold har ein. Eg har Devold si trøye med rund hals Wool Mesh heiter den. . I praksis virkar den som ein mellomting mellom ullnetting og vanlig ribbestrikk.Øvre halvdel av trøya framme er ribbestrikk + nakkeområdet bak og framsida av armane. Resten er micronetting. Ullfibrane brukt her er ein mellomting av Brynje og Aclima og er temmelig mjuke og fine 18.7 micron.  Faktisk er denne trøya meir brukt av meg enn dei to foranemnte merka då den er grei å bruke som einaste plagg om sommaren uten at det blir for luftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Aklima sin netting ett par år (overdel), og jeg erfarte at den 'toves' på ryggen hvis du går mye med sekk, noe som gjør at den blir like varm som en vanlig ullfrottè og mister egenskapene sine.
Jeg har nå gått over til Brynje sin som tydeligvis har mindre ull i stoffet, og dermed holder maskene åpne så jeg får det luft-laget mellom kropp å neste plagg som jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har opplevd, er at man kan bli en anelse sår på mannepuppa når man har gått et stykke. Men jeg har gått med t-skjorter som er verre. Ellers er det et flott produkt.

 

Du må jo skjønne at du må bruke bh, ev compeed ;)

 

Jeg opplever det tydeligvis motsatt av de fleste her. Syns det vanlige ullundertøyet dems er større enn ullnett. Eller, det er mer elastisk og vier seg ut mye mer enn det ullnett gjør. Jeg har samme str i alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.