Gå til innhold
  • Bli medlem

Ifjordfjellet 2010 - mimrer tilbake til min første langtur på vidda.


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Pikachu

Nydelig rapport!

Jeg tror jeg må ta meg en tur tilbake til de trakter iløpet av de nermeste årene. Vanvittig fint område med tusenvis av vatn. K-faktoren på fisken på bildene var jo drøy, og vitner om at det er muligheter for å få skikkelig storfisk der for den som er heldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var herlig lesing på morgenkvisten, så ut som en fantastisk tur med noe rufsete start :) Masse flott fisk også!

 

Stemningsfull turrapport. Litt trøblete start vendte seg til en positiv opplevelse og en fin tur. Takker

 

Takk for det. En litt trøblete start gjorde bare at vi satt mer pris på resten av turen som var veldig fin. For oss sunnmøringer er det ikke hverdagskost å oppleve et slikt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig rapport!

Jeg tror jeg må ta meg en tur tilbake til de trakter iløpet av de nermeste årene. Vanvittig fint område med tusenvis av vatn. K-faktoren på fisken på bildene var jo drøy, og vitner om at det er muligheter for å få skikkelig storfisk der for den som er heldig.

Takk. Tror nok mulighetene for virkelig storfisk er gode her. For meg er all fisk over kiloen storfisk:) Vi er ikke like godt stilt her på vestlandet når det kommer til ferskvannsfiske:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte meg ned kl 06 i morges med en kaffekopp og leste denne turrapporten. Var en utrolig fin morgenstund, og den fine følelsen kom ikke grunnet god kaffe og nattesøvn, nei, 

Takk for at du delte mes oss, er nesten så jeg fikk lyst å fiske, gitt :-)

Det var veldig kjekt å høre, ikke noe som er bedre enn at jeg kunne bidra til at du fikk en bra start på dagen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en fin turskildring.  Jeg er en av de som de siste 15 åra har stått i kø når annleggsveien fra Kunes og opp på fjellet åpner den 20. juli ved midnatt for å oppleve friluftslivets årlige høydepunkt.  Jeg kan underskrive de fleste av de fantastiske opplevelsene som beskrives.  Men det blir litt feil hvis man får inntrykk av at kilosfiskene står i kø.  Fisk får man alltids, men det kan gå noen timer mellom hver gang man får noe over halvkiloen, og de over kiloen - det er ikke tilfeldig at de har klart å bli såpass stor - de er lur! Det er store fjellområder i terrenget Laksefjordvidda/Ifjordfjellet med hundrevis av store og små vann, men etterhvert har motorisert frerdsel både sommer og vinter begynt å sette spor ved de mest populære vannene. Så her er det et ansvar, både for den enkelte turgåer, og for våre myndigheter å gjøre alt for å bevare disse fantastiske områdene slik de enda framstår - som et sted der sjelen får fred, adrenalinet får fri flyt når storørreten slår til, og kroppen får de fysiske utfordringer den trenger for å handtere en travel hverrdag i mer siviliserte strøk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en fin turskildring. Jeg er en av de som de siste 15 åra har stått i kø når annleggsveien fra Kunes og opp på fjellet åpner den 20. juli ved midnatt for å oppleve friluftslivets årlige høydepunkt. Jeg kan underskrive de fleste av de fantastiske opplevelsene som beskrives. Men det blir litt feil hvis man får inntrykk av at kilosfiskene står i kø. Fisk får man alltids, men det kan gå noen timer mellom hver gang man får noe over halvkiloen, og de over kiloen - det er ikke tilfeldig at de har klart å bli såpass stor - de er lur! Det er store fjellområder i terrenget Laksefjordvidda/Ifjordfjellet med hundrevis av store og små vann, men etterhvert har motorisert frerdsel både sommer og vinter begynt å sette spor ved de mest populære vannene. Så her er det et ansvar, både for den enkelte turgåer, og for våre myndigheter å gjøre alt for å bevare disse fantastiske områdene slik de enda framstår - som et sted der sjelen får fred, adrenalinet får fri flyt når storørreten slår til, og kroppen får de fysiske utfordringer den trenger for å handtere en travel hverrdag i mer siviliserte strøk.

Er helt enig med deg når det gjelder motorisert ferdsel. Jeg har har to lengre turer på Ifjordfjellet og opplevde det samme som deg når det gjaldt forsøppling ved de mest besøkte vassdraga. Om man trekker seg vekk fra de mest kjente områdene kan man oppleve veldig godt fiske og ikke minst være så og si helt alene. Et fantastisk område som jeg stadig drømmer meg tilbake til. At kilosfisken ikke står i kø er helt sikkert, men for en lite borstskjemt sunnmøring er det fortsatt veldig bra;)

Legger med et bilde av noe søppelet vi fant ved et av de mest besøkte vassdraga på Ifjordfjellet.

post-6651-0-28278800-1381395751_thumb.jp

Triste greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven det var en inspirerende rapport! Fantastisk stemning, kontrastfylt og med høy grad av måloppnåelse. Hva er neste grense som skal brytes? 1,5 ?

Takk fordet. Min pers er 1,3 (ørret eller røye) så 1,5 hadde vært kjekt. Hadde ikke klaget på 2 kg heller:) Etter at Kathrine (samboeren) fikk ei røye på 1,5 i Femundsmarka i sommer er det hun som står med den største fisken. Det er en rekord jeg akter å bryte, kanskje i Dividalen neste sommer?:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaargh!  :evil:

 

 

Samtidig som det her helt herlig å lese en slik nydelig turrapport, bidrar det jo bare til at det begynner å klø enda mere i turfoten...! 

 

Så istedet for å stappe føttene inn i tøflene og gripe fatt på arbeidsoppgavene som iflg madamen er en selvfølge mens man har pappaperm, så sitter jeg nå og ser i kart....

Jeg kommer garantert til å skylde på deg @ når madamen kommer hjem og ser at ingenting er gjort !

 

 

:roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaargh!  :evil:

 

 

Samtidig som det her helt herlig å lese en slik nydelig turrapport, bidrar det jo bare til at det begynner å klø enda mere i turfoten...! 

 

Så istedet for å stappe føttene inn i tøflene og gripe fatt på arbeidsoppgavene som iflg madamen er en selvfølge mens man har pappaperm, så sitter jeg nå og ser i kart....

Jeg kommer garantert til å skylde på deg @ når madamen kommer hjem og ser at ingenting er gjort !

 

 

:roll:

Håper hun ikke ble veldig sint da, jeg tar uansett gledelig på meg skylden. Veldig kjekt å høre at du likte turrapporten, gå gjerne inn på bloggen min for å lese flere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe

Neida, det gikk rimelig greit. Fikk multitasket litt mellom lesing på iPaden, kartlesing på Mac'en og papirkartene, klesvask & bretting, mating, bleieskifting og rydding ;) 

I tillegg måtte jeg prøvepakke litt i pulken jeg kjøpte forrige helg  :D

 

Jeg har nok vært inne og lurket litt på bloggen din allerede.

Mye flotte bilder og ikke minst fint tekst.

 

Så du får bare fortsette å dra på tur og legge inn innlegg på bloggen din etterpå.

For jeg leser gjerne jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe

Neida, det gikk rimelig greit. Fikk multitasket litt mellom lesing på iPaden, kartlesing på Mac'en og papirkartene, klesvask & bretting, mating, bleieskifting og rydding ;) 

I tillegg måtte jeg prøvepakke litt i pulken jeg kjøpte forrige helg  :D

 

Jeg har nok vært inne og lurket litt på bloggen din allerede.

Mye flotte bilder og ikke minst fint tekst.

 

Så du får bare fortsette å dra på tur og legge inn innlegg på bloggen din etterpå.

For jeg leser gjerne jeg :)

Du er litt av en multitasker, jeg er imponert! Det kommer nok flere turrapporter etter hvert, har en plan/håp om at jeg skal få bedrive en del vinterfriluftsliv i år. Har ikke noe erfaring med det fra tidligere, så starter nok rolig.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har planlagt tur til Dolla til sommeren, gleder meg som en unge allerede nå! Blir nok en tur med scooter til Dolla før snøen forsvinner da, men har aldri vært der om sommeren, så det blir nok en opplevelse for livet. :)

De knallfine bildene du har tatt gjør ikke akkurat ventetiden kortere heller! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye flotte bilder her :)

  

Jeg har planlagt tur til Dolla til sommeren, gleder meg som en unge allerede nå! Blir nok en tur med scooter til Dolla før snøen forsvinner da, men har aldri vært der om sommeren, så det blir nok en opplevelse for livet. :)

De knallfine bildene du har tatt gjør ikke akkurat ventetiden kortere heller! :)

Takk for fine ord:) ta gjerne en tur innom bloggen, her ligger enda en turrapport fra Ifjordfjellet som vi tok sommeren 2012 www.panneband.blogspot.no Det ble storfisk på den turen også. (Må være lov med litt reklame)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest den andre turrapporten tidligere, og kjenner igjen mange av plassene. Jeg var ved gurteluobbal i sommer å fisket laks, og fikk to stykker. Pluss at jeg mistet en monster røye på 4kg MINST. På ett vann litt vest fra guorteluobbal finnes det harr på godt over kiloen. Og det er mange av dem.

 

Jeg har tilbrakt en god del dager ved Dolla på vinteren fra jeg var liten gutt til nå siden jeg bor i Tana, men har som sagt aldri vært der oppe om sommeren. Men i år har jeg stygge planer om å våte både fluer og sluker i de fleste vannene rundt der til sommeren i løpet av en ukestur. Ferien er allerede satt!

Kjente igjen plassen ved Sillis fran denne turen deres. Jeg og en kompis hadde en helgetur rundt omkring der i sommer. Fiska litt, og den største fisken var vel på litt over 1,5kg. Men vi er meeeget bortskjemte på fiskestørrelse så alt under 2kg er "småfisk"...Selv om jeg aldri har vært over 2kilos grensa på ørret eller røye sjøl. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest den andre turrapporten tidligere, og kjenner igjen mange av plassene. Jeg var ved gurteluobbal i sommer å fisket laks, og fikk to stykker. Pluss at jeg mistet en monster røye på 4kg MINST. På ett vann litt vest fra guorteluobbal finnes det harr på godt over kiloen. Og det er mange av dem.

 

Jeg har tilbrakt en god del dager ved Dolla på vinteren fra jeg var liten gutt til nå siden jeg bor i Tana, men har som sagt aldri vært der oppe om sommeren. Men i år har jeg stygge planer om å våte både fluer og sluker i de fleste vannene rundt der til sommeren i løpet av en ukestur. Ferien er allerede satt!

Kjente igjen plassen ved Sillis fran denne turen deres. Jeg og en kompis hadde en helgetur rundt omkring der i sommer. Fiska litt, og den største fisken var vel på litt over 1,5kg. Men vi er meeeget bortskjemte på fiskestørrelse så alt under 2kg er "småfisk"...Selv om jeg aldri har vært over 2kilos grensa på ørret eller røye sjøl. ;)

Det er et fantastisk område! Men at ørret under 2 kg er småfisk er en drøy påstand:) du er tydeligvis bedre vant enn meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.