Gå til innhold
  • Bli medlem

Real Turmat har blitt mindre, eller?


atari

Anbefalte innlegg

Ingen av produktene er på tilbud, men rett skal være rett. Du kan finne real turmat til kr 59 på bla. xxl og gmax. da blir regnestykket 35.5 % dyrere. Som Fjellforum medlem får du dog ikke 15% rabatt på disse stedene, og da er vi i bunn og grunn tilbake til mitt opprinnelige regnestykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@REJOHN, jeg leser det du skriver. Men jeg kan ikke forstå at du og andre liker drytechs innlegg

Som en av like'erene så får jeg kanskje gjøre klart at jeg likte at de kom og forklarte. Det var på ingen måte ment som en støtte av deres forklaring. Mine likes betyr ikke nødvendigvis at jeg er enig i innholdet.

 

Dette vet Drytech.

Derfor tror jeg på forklaringen, selv om den fremstår som litt ut av fokus.

 

Ved å sammenlikne med andre tilsvarende "historier" så tror jeg faktisk at Drytech er svært overasket over reaksjonen til oss her på Fjellforum.

Enig. Dette leser for meg som en teknikers forklaring. Logisk riktig, men ikke akkurat noe som skaper tillit hos forbrukerne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist min dose med Real - og liker det ikke spesielt godt.Syns alt smaker likt, men det er superenkel turmat og er med som proviant eller som nødproviant.

 

Om de nå har redusert pakningene noen centimeter blir de lettere å pakke i sekken og man slipper i grise til bestikket når man er nede i bunnen av posen. Mindre søppel blir det også. Er det sånn at de har endret innholdet slik at det blir bedre mat i posen er det vel bare en fordel slik jeg ser det. Egentlig burde de att skrittet fullt ut og laget posene slik at de blir enda lettere å pakke i sekken - f.eks kvadratisk pakket (som store buljongterninger)

 

Slik jeg leser innlegget til @Drytech AS må man være obs på hvilken rett man kjøper så man får mest mulig kcal. Det er jo alvorlig stor forskjell etter hvilken type man handler, og slik har det alltid vært.

 

1 stk Mountain house 142 gram/716kcal. 1 stk Real turmat 127gram/586kcal.

 

@RuneH - hvor mye ferdig mat blir det ut av en pose Mountain House? Jeg har prøvd å finne ut av det men det står det ikke noe om på nettet. Kan det være at Realen er mer tørket?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk at næringsverdien, i middagsporsjonene ikke ligger på et høyer nivå. For meg og mange andre, er frokost og lunch peorsjoner (i poseform) uaktuelt. Og for fuglejegere, som går i tungt terreng er en næringsverdi mellom 560 og ca 700 kcal lattelig lavt. Gjeller nok for en del andre også, spessielt turfolk som bærer tungt. Næringsverdien burde vel opp på minst 1000 til 1200 kcal, på midagsporsjonene. Selv det kan være lite.

 

Redgjørelsen fra Drytek, er grei. Men jeg synes de ikke tar hensyn, til hva brukerene ønsker. Hvem kjøper mengder av deres mat, utover forsvaret? Kanskje en undersøkelse hadde vært interessant. Og så noe tilpassning av næringsverdi, etter hva brukerene ønsker og har behov for.

 

De næringsfattige middagsporsjonene er i dag ok., for latmannsturer med kano. Men ikke for mer krevende 9 -11 timers fotturer i tungt terreng.

 

Ellers er jeg tilfredstillende fornøyd med smaken på Real turmat. Men så er jeg på tur, eller jakt, for turens skyld og ikke for smakens skyld. Men, jeg trenger jeg næring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt problemet nå som dette er grundig oppklart av Drytech selv!

 

Altså, for å oppklare… Skal vi se. Sist jeg spiste Real ble jeg ikke ordentlig mett, men nå leste jeg denne forklaringen og forstår at jeg faktisk ble mett, men egentlig bare ikke skjønte det helt. Og hvorfor. Eller noe slikt. Og selv om mettheten var ikke så stor som før, men veide like mye som før, etter at jeg hadde spist, men ikke før, så tar den like mye plass. Og så tok den mindre plass underveis fordi vi ikke helt skjønner forholdet mellom kalorier og vekt. Eller var det volum. Og tomposen rommer mindre søppel enn før så det blir til og med mindre forsøpling. Et eller annet sted. Eller begge. Før eller etter måltidet. Avhengig om vi veier det, teller det eller måler det med… med…

 

Nok om det, ingen grunn til å gjøre det vanskeligere enn det er. Selv om alt er bedre etterpå. Eller var det før. Vel, det kommer an på mye rart på en eller annen måte.

 

;)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RuneH - hvor mye ferdig mat blir det ut av en pose Mountain House? Jeg har prøvd å finne ut av det men det står det ikke noe om på nettet. Kan det være at Realen er mer tørket?

 

Posene er nesten helt lik i størrelse. MH er noen cm høyere, men det er antageligvis de samme cm som RT har kuttet vekk. Regner med at begge er samme mengde når vann er tilsatt. MH har "mykere" innpakning, og jeg vil påstå at de er like store i sekken (RT har vanvittig skarpe kanter) . Jeg tviler på at Real er mere tørket, da MH (tørrvekt) er kun 12% tyngre og har 35% mere kalorier. 

 

Jeg tar som oftes med meg både RT og MH på tur, og har favoritter blant begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koppen. Nå kommer det litt ann på, hva en mener med "mett". Personlig så spiser jeg til jeg ikke er sulten mer og ALDRI til det presser i magesekken. Men på (tunge) jakturer, så spiser jeg alt jeg klarer å "trøkke" ned. Da er jeg avhenig av, at jeg får i meg nok næring. For meg som ikke har fett å flyte på og veier ca 64 kg, er middagsporsjonene til Real veldig lite næring. Så jeg må tilføre en del ekstra, ved alle måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koppen. Nå kommer det litt ann på, hva en mener med "mett". Personlig så spiser jeg til jeg ikke er sulten mer og ALDRI til det presser i magesekken. Men på (tunge) jakturer, så spiser jeg alt jeg klarer å "trøkke" ned. Da er jeg avhenig av, at jeg får i meg nok næring. For meg som ikke har fett å flyte på og veier ca 64 kg, er middagsporsjonene til Real veldig lite næring. Så jeg må tilføre en del ekstra, vis alle måltider.

 

For min del tilsetter jeg gjerne en halv pose med potetmos for å bli mett, men min samboer klarer aldri å spise opp en pose Real. Om de øker pakningene til 1000-1200 kcal ville det blitt alt for mye for de fleste turfolk. Prisen ville blitt dobbel - og mye mat vil bli kastet unødvendig - og mye ekstra å drasse på.

Om man trenger så mye mat kan man vel bare kjøpe to pakker. Når det er sagt. Liker de militære typene bedre. Altså middagsporsjonene på rundt 800 kcal og Lunsjporsjonene. Passe for mitt forbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koppen. Nå kommer det litt ann på, hva en mener med "mett". Personlig så spiser jeg til jeg ikke er sulten mer og ALDRI til det presser i magesekken. Men på (tunge) jakturer, så spiser jeg alt jeg klarer å "trøkke" ned. Da er jeg avhenig av, at jeg får i meg nok næring. For meg som ikke har fett å flyte på og veier ca 64 kg, er middagsporsjonene til Real veldig lite næring. Så jeg må tilføre en del ekstra, vis alle måltider.

 

Hehe, jeg falt bare for fristelsen til å tøyse litt. Lager mest mulig mat selv på tur, det har blitt en del av selve turkosen. Men har ofte med en slik type mat i tilfelle en blir liggende i teltet i drittvær. Men altså, innlegget er bare litt humoristisk harselering med det litt småkomiske forholdet mellom våt vekt, volum, kalorier og tørrvekt. Før og nå.

 

Å spise seg mett er akkurat som før, bare at nå har det blitt relativt!

 

;)

 

(Ikke ta meg alvorlig - denne gangen heller, hehe)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg falt bare for fristelsen til å tøyse litt. Lager mest mulig mat selv på tur, det har blitt en del av selve turkosen. Men har ofte med en slik type mat i tilfelle en blir liggende i teltet i drittvær. Men altså, innlegget er bare litt humoristisk harselering med det litt småkomiske forholdet mellom våt vekt, volum, kalorier og tørrvekt. Før og nå.

 

Å spise seg mett er akkurat som før, bare at nå har det blitt relativt!

 

;)

 

(Ikke ta meg alvorlig - denne gangen heller, hehe)

He...he... vet aldri med deg. :) Når jeg er på jakt og kommer inn i skumringen (eller med hodelykt), så frister det ikke å lage vanlig mat. Og på enkelte turer, så egner heller ikke tunge indigrenser seg. Så, jeg bruker ofte mat som Real.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes selv at porsjonene har vært litt små. Når jeg er på tur og går noen timer med sekk hver dag så trenger jeg en middag så 16-17 tiden og en 20-21. Da holder RT posene.

Har noen Adventure Food poser liggende.

Pasta Carbonara middag er 142g og 600kcal.

Expeedtition breakfast er 132g og 600kcal.

Så middag er litt større men AF har jo en del større frokostporsjoner.

Prismessig er de dyrere. Er ikke så mange som fører de så da blir prisen deretter. Prislapp på de er 80,- men jeg kjøpte de på salg med 30% avslag.

RT har jo større middagsporsjoner med da bare i den grønne versjon, de er 800kcal. Den er ikke å lett å få tak i. Har 2 "menyposer" i den grønne serien. Der er det jo litt bars, drikkepulver etc i pakka i tillegg. Den er så vidt jeg husker på ca 1300kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt alvorlig eller rettere seriøs, jeg synes Real Turmat er både enkelt og godt og har spist masse av det med største velbehag. De har også noen av de mest robuste posene blant de jeg kjenner til. Det vil si at de tåler å bli med ut og tilbake igjen mange ganger uten å punktere, i motsetning til flere av de andre. Det hender dessuten jeg tar en slik pose når Tefatet ikke er hjemme og kokkelerer for meg, men det må dere ikke fortelle til noen.

 

En må vel også i rettferdighetens navn innse at det er nærmest umulig å tilfredsstille alle, i hvert fall i en og samme pose. Det kommer jo an på både aktivitetsnivå, årstid, hvor lenge siden forrige måltid og om en spiser noe til. F.eks av fiskefangsten, sopp eller bær.

 

Jeg handler inn ganske mye i slengen og har ikke sett disse nye posene, men at de er mindre kan jo være en fordel. De gamle brukte jeg å skjære av i toppen.

 

Så må vi jo selvfølgelig være klar over at Drytech er i sin fulle rett til å justere prisen ved å redusere litt i innhold eller sette opp prisen på samme innhold. Det er ikke bare-bare, fordi de kan miste kunder til andre osv. Men det er jo helt legitimt at kundene sier ifra som mange har gjort i dette tilfellet.

 

:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt grei forklaring så skjønner ikke helt all surmulingen.
 

Drytech har et prinnsipp at det skal være 500 g ferdig mat når den er tilsatt riktig mengde vann.

Så har de som alltid drevet å justert innholdet for å tilby best mulig produkt. For de aller fleste kunder er konsistens og smak det viktigste kriteriet. Og endrer man sammensetning av råvarene endres jo både tørrvekt og kalorinnhold hvis de skal være tro mot 500 g ferdig mat. Vil man ha mye kalorier er det jo mulig å velge en annen rett.

Dette trur jeg de nok ikke gjør for å spare penger. De har vel hele tiden vært opptatt å selge innbydende mat som folk synes smaker godt og har en bra konsistens. Har hvertfall flere ganger vært borti kundeundersøkelser fra de om hva jeg som kunde synes om maten. Personlig så bruker jeg bare Real for det meste til varmlunsj på tur, bruker som regel å unne meg den luskusen at man lager ordentlig middag på tur. 

Så er det kalorier du er ute etter velger du de rettene som har mye. De har middagsretter i spennet mellom 520 kcal til 670 kcal, er du opptatt av smak velger du den du liker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppsummere. Justering av innhold i posen blir gjort utelukkende for å forbedre våre produkter. Mengden mat i posen har ikke blitt redusert. Det vil fortsatt være 500 gram mat i en ferdig tilberedt pose.

 

Jeg foretrekker å helle posen i en 10 liters gryte med vann. Da har jeg mat for hele turen..........

Endret av Tor Magnus
Tommelregel, teksten du siterer bør ikke være lenger enn svaret du skriver.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg foretrekker å helle posen i en 10 liters gryte med vann. Da har jeg mat for hele turen..........

 

Genialt. Hva med å starte å pakke ned 1 stk buljonterning i hver pakke - fyll opp med nok vann så blir det middag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er jeg veldig simpel ellerså er det for mange mennesker med for lite problemer her. Et til du blir mett, om det er en pose, 10 poser, 14 sjokolader eller et glass med vann. Ingen er helt like når det kommer til energibehov og ingen kommer til å daue om de får 10 kcal for lite eller for mye. Ikke engang om de får 500 kcal for lite kommer de til å daue. Hva er greia med folks enorme besettelse av energi? DryTech hadde en helt grei forklaring for vanlig dødelige ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er jeg veldig simpel ellerså er det for mange mennesker med for lite problemer her. Et til du blir mett, om det er en pose, 10 poser, 14 sjokolader eller et glass med vann. Ingen er helt like når det kommer til energibehov og ingen kommer til å daue om de får 10 kcal for lite eller for mye. Ikke engang om de får 500 kcal for lite kommer de til å daue. Hva er greia med folks enorme besettelse av energi? DryTech hadde en helt grei forklaring for vanlig dødelige ;)

Enorme besettelse av energi? :( Tja.... hva tror du skjer, hvis en "går tom" for energi en mill eller to, unna camp og en er i tungt terreng, når en er på jakt? Da forbrenner kroppen i første rekke fett. Men hvis det er lite fett å ta, forbrenner kroppen muskelmasse! Og det er kanskje greit for en dag. Men med daglig gåing i ca 10 timer utenfor stier, krever en god del engergi. Jeg har ikke telt kcal jeg forbruker på slike turer. Antar det ligger på +/- 3500 kcal/døgn. Men av erfaring, så tilfører jeg kroppen det den trenger. Så jeg ser det ikke som noe problem. :) Men det var et ønske om mer energi, for de ti-tusener som trenger det bla. til tung jakt.

 

Middagsporsjonene vi her prater, har nok energi for vanlige dager hjemme, eller for noen få timer daglig på stier.

 

Så det hadde vært ønskelig med mer energi, i hver pose og ikke nødvendigvis så mye større volum. Med to poser av denne "lavenergi" maten, kan det blir for stort volum. Og sjokolade drasser jeg sjelden på og det er vel også en dårlig energikilde. Kanskje en egen serie, for alle de som har behov for det. Eller ei pakke med noe kraftig kost, som kan tilsettes, eller spises seperat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth-81 Det må være mulig å diskutere uten å bli beskyldt for å ha forlite problemer. Folk er forskjellige og har ulike behov. Næring er en vesentlig faktor for noen (inkludert meg), så om du ikke synes dette er noe å diskutere, foreslår jeg heller du bruker energien i en annen tråd.

 

Jeg synes det er flott at _OS_ opplyste om at innholdet i posene har blitt redusert. Produktet til DryTech har dermed blitt vesentlig svekket.

 

Forklaringen til DryTech er også ganske oppsiktsvekkende.

De forsøker å komme med en svak bortforklaring og påstår at innholdet ikke har blitt redusert. Det er posens innhold som er viktig (det er her næringen ligger), ikke den totale volum av tilberedt mat (som kun inneholder vann).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enorme besettelse av energi? :( Tja.... hva tror du skjer, hvis en "går tom" for energi en mill eller to, unna camp og en er i tungt terreng, når en er på jakt? Da forbrenner kroppen i første rekke fett. Men hvis det er lite fett å ta, forbrenner kroppen muskelmasse! Og det er kanskje greit for en dag. Men med daglig gåing i ca 10 timer utenfor stier, krever en god del engergi. Jeg har ikke telt kcal jeg forbruker på slike turer. Antar det ligger på +/- 3500 kcal/døgn. Men av erfaring, så tilfører jeg kroppen det den trenger. Så jeg ser det ikke som noe problem. :) Men det var et ønske om mer energi, for de ti-tusener som trenger det bla. til tung jakt.

 

Middagsporsjonene vi her prater, har nok energi for vanlige dager hjemme, eller for noen få timer daglig på stier.

 

Så det hadde vært ønskelig med mer energi, i hver pose og ikke nødvendigvis så mye større volum. Med to poser av denne "lavenergi" maten, kan det blir for stort volum. Og sjokolade drasser jeg sjelden på og det er vel også en dårlig energikilde. Kanskje en egen serie, for alle de som har behov for det. Eller ei pakke med noe kraftig kost, som kan tilsettes, eller spises seperat.

 

Det er jo derfor jeg skriver at du skal spise til du er mett ;) Jeg har relativt høy forbrenning og kan gå meg tom på en liten tur etter jobb fordi jeg tok den før middag. men på langtur spiser jeg ofte mindre enn ellers, om det er fordi jeg bruker mer energi på jobben enn på fjellet eller om det er fordi jeg syns middagene på fjellet er litt så som så, det vet jeg ikke, og det bryr meg ikke.

Jeg tror ikke flertaller av drytech sine kunder er heftige jegere, men helt normale mennesker som skal klare å fordøye denne maten uten å vri seg i magesmerter. Det er heller ikke sundt å stappe i seg altfor mye på en gang og veldig mange klarer det ikke. Så større poser eller høyere energitetthet i de som allerede finnes hadde nok ført til at mer mat hadde blitt kastet. I det tilfellet du kommer med hadde vel heller flere poser fordelt utover dagen vært bedre enn en stor. Jeg vet utmerket godt at sjokolade ikke er en god energikilde, poenget var at er du på tur og det er det du vil ha, så spis det. Du må ikke ta alt så bokstavlig og seriøst Tiur3 ;)

 

Å lage egne serier er så klart, for forbrukeren, veldig fint, men ville folk betalt mer for det? Det koster å brukertilpasse for mye.

 

Grunnen til mitt innlegg er at jeg syns endel er litt sytete, det var ikke et seriøst innlegg på annen måte enn å prøve å få enkelte til å senke skuldrene litt. Syns det blir litt mye meg, meg, meg. "Det er noe galt for det passer ikke meg". Også glemmer man de 5 mill andre i dette landet, eller de sultne barna i Afrika som jeg stadig ble minnet på da jeg klaget over fisk til middag som liten.

Men Tiur3, du kom i det minste med forslag på løsning, som å ha noe man kan tilsette selv. God ide :)

 

@Abnorm Du får plukke ut det som passer fra svaret til Tiur3, din er det ikke verdt å svare på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomgangstonen her er vel at de som ikke liker, er lei eller ikke spiser særlig mye Real, synes det er helt greit at det blir mindre i posene.

 

Jeg vil heller ha bedre smak på Realen enn mer næring.

Så jeg syns det er bra at man utvikler nye matretter, nye og mindre forpakninger og forbedrer sammensetningen slik at smaken blir bedre. Samtidig er det kanskje rart at man velger å lage forpakninger som gir 500 gram ferdig mat, men det er vel et valg man som produsent har tatt og som man som forbruker blir gjort oppmerksom på. Jeg er litt usikker på om det hadde vært bedre å selge med annet mål - f.eks. med tørket mat blir det vel en problemstilling uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Kanskje en egen serie, for alle de som har behov for det. Eller ei pakke med noe kraftig kost, som kan tilsettes, eller spises seperat.

 

 

Mener bestemt at Drytech har utviklet en mer kaloririk serie, som bl.a kjøpes inn av jegeravdelinger i Forsvaret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.