Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det åpnes nå for at kommuner nå selv skal sette begrensninger/åpne for ferdsel i utmark/fjellområder. 

Er dette en utvikling som medlemmer her på fjellforum ønsker? Vil en slik lokal regulering være av det gode over det ganske land?

 

 

Åpnes det for dette nå? Hvor står dette?  Det vil jo i så fall være kjempebra!

Jeg vet det var en søknad tidligere som gikk ut på at 40 kommuner skulle velges ut til å forvalte rekreasjonskjøring med snøskuter. Mener å huske at det var 104 kommune som søkte om dette. Denne søknaden gjelder kun snøskuter. Ikke barmarkskjøring.

Denne debatten har jeg vært med på tidligere maaaaaange ganger her på fjellforum. Så er vel ikke så mye nytt å si, men må si litt alikevel ;) 

Snøskuterene har i mange år kjørt fritt i Agder. Det er frislipp i praksis. Men mange skiturister har ikke sett dette, siden de går på ski i områder hvor skuterene ikke ferdes. Mange skuterområder ligger så langt unna hyttefeltene at hvermansen ikke kommer seg dit på ski siden de fleste går dagsturer. 

Skiturister som går i trikkeskinner og klager på ødeleggelse av urørt natur pga snøskuter kan ta seg en pære. De skiløypen blir til ved hjelp av gravemaskin! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her plapres det om totalt uvitenhet. Som om miljø begrenser seg til der hvor hvermansen går.

I områdene rundt Setesdal, Åseral og Eiken har myndighetene gitt opp kontrollen. Fri ferdsel.

Cowboykultur. Har ingen ting med friluftsliv å gjøre.

Jeg er enig at lenking med snøskuter ikke har noe med friluftsliv å gjøre. Om jeg bruker snøskuteren i likhet som du bruker bilen, er den fremkomstmiddelet til friluftsliv. På vinteren kjører jeg snøskuter opp samme vegene som folk kjører bil om sommeren for å gå på tur. Jeg har med ski på sleden og parkerer på samme parkeringsplass. Men når det skjer på ubrøytet vei er det pr dags dato ulovlig.

Her er det snakk om å få til et regelverk som fungerer. Dagens regler regler fungerer ikke. Total frislippet av snøskuter må ikke skje. Vi ser jo hvordan det er lang kysten med båter. Kaos og minimalt med regler. Skrekkeksempelet på frislippet vil jeg si er båttrafikken. Ingen ønsker dette kaoset i fjellet.

Dobbeltmoralen er stor bland mange friluftsfolk. Ofte kjører de en SUV. Dette er biler som de bruker for å komme seg frem utenfor asfaltert veg når de skal opp på en topp eller inn til fiskevannet. Hytten de har er i hyttefeltet som har veg helt frem. Innlagt strøm og vann er en selvfølge. Skiløypene er ferdig oppkjørte hele sesongen.

Denne "friluftsgjengen" er imot snøskuter for den ødelegger og hører ikke hjemme i fjellet.

Hyttefeltet med vei, vann og strøm har ødelagt flere tusen mål som før ble brukt til friluftsliv.

Skiløypene strekker seg flere mil innover heia. Løypene tråkkes med gedigen løypemaskin. Løypene graves til sommertid med gravemaskin. (En snøskuter med sporkall er ikke godt nok for denne gjengen).

Når de går på ski en hel dag i og ved disse løypene, føler de at de er i urørt natur. Kommer det da en snøskuter kjørende ødelegger denne hele opplevelsen deres av urørt natur. Hvilket formål skuteren har vet ingen. Den er bare ødeleggende. De skal ha det stille i dag.

Når denne gjengen klager, tar jeg det ikke seriøst. De er selv med på en enorm ødeleggelse av fjellet.

Men jeg regner med fjellforumfolket ikke hører til i denne kategorien, så da kan jeg ta deres argumentene seriøst ;)

Snøen nærmer seg, malamutten vokser, pulk til guttungen skal kjøpes, skuteren skal ha service. Siden jeg ikke gidder å dure innover skogsveien med traktor og snøfres hele vinteren, brukes snøskuter. Hadde jeg brøytet først kunne jeg kjørt lovlig med bil, men må tenke litt på miljøet også..... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DNT bruker MYE motorisert transport i fjellet. Dette er fordi at vi skal få god mat og drikke osv når vi kommer frem til hytten. Mange har også gått i den preparerte skiløypen som er dandert til med gravemaskin. 

Dobbeltmoralen når nye høyder når det gjelder DNT og motorisert ferdsel i utmark.   

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, er klar over at de ikke har noen fullmakt til å bruke skuter som de vil. Jeg har flere bekjente som kjører på oppdrag for DNT. Selvfølgelig må de søke om å få løyve.
Poenget er at DNT står for mye kjøring som kun er for at skifolk skal ha unødvendig luksus. Dette ser de på som nyttekjøring. 
DNT som er motstander av snøskuter, burde prøve å kjøre minst mulig selv og  bære mest mulig selv.  
Men det er tydligvis greit å svelge den kamelen for skutermotstandere flest så lenge de får nyte rødvin og biff til kvelds på DNT hytten................. 

 

Derfor mener jeg DNT driver dobbeltmoral.

Jeg mener jo selvfølgelig at det er helt greit å frakte luksusvarer til fjels med snøskuter. Skal man først frakte disse varene, er dette den mest skånsomme måten å transportere på (motorisert). 

Jeg mener at det burde være lov å kjøre snøskuter på ubrøytet vei. Jeg kan jo kjøre lovlig med bil på samme veien når det ikke er snø, eller om den er brøytet. 

Jeg mener at på vann som er store nok til å kjøre motorbåt, burde det være lovlig å kjøre snøskuter når isen har lagt seg.

Jeg mener det er store nok områder til at det kan etableres noen frisoner for snøskuter.

 

  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot de som må bruke snøscooter for å f.eks frakte ting til hytta e.l. nytteærender.

 

Må jo si meg litt enig i at jeg muligens er litt dobbeltmoralistisk når det kommer til skiløyper hvor traseen er "fikset" til av gravemaskin, selv om det ikke akkurat er mange sånne skiløyper jeg bruker. Tror faktisk det bare er en, og den gikk jeg i på beina om sommeren. Det så litt ut som et "sår" i naturen, men samtidig så var det klart at naturen innen noen ganske få år vil ta tilbake. Jeg har heller ikke noe i mot at det finnes en og annen hytte på fjellet, ihvertfall når de ikke har vei helt fram.

Dette bildet er fra skiløyper som er tilrettelagt for hyttefelt. Jeg tror mange av de som bruker denne skiløypen mener at en snøskuter de kan se borti lia vil ødelegge turen deres i den "urørte naturen".

Her er det 2 - 3 mil lange skiløyper tråkket med stor tråkkemaskin. Det snør og fyker mye på fjellet her, så løypene må kjøres opp ganske ofte. Dette er igjen ren luksus som de fleste ser på som nødvendig kjøring.

 

Jeg kunne kjørt opp skiløype samme plassen med snøskuter og sporkall uten å ødelegge naturen. Men da er løypene for skakke og humpete. Generelt for dårlig standard på løypene.  

 

Naturen tar tilbake ja, men naturen har ikke gravemaskin. Disse veiene vil gro igjen, men alt som er høytvoksende vil jo selvfølgelig bli kuttet ned.  

 

Mange som har hytte i slike felt er imot snøskuter pga at den ødelegger naturen.       Ja ja.    "Dei om det" som vi sier.   ;)    

post-5339-0-48278400-1382700820_thumb.jp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir spennende å se om skutersalget øker noe særlig. Jeg tror ikke det blir noe stor økning her i bygda. De som har lyst å kjøre skuter har skuter allerede.

 

I 2012 var det i Åmli kommune 141 registrerte snøskutere. I 2008 var antallet 103  (er endel uregistrerte også). 

Antall motorsykkler i 2012 var 93. Motorsykkel er lovlige å bruke fra før og har en lengere brukssessong.

 

Allikevel er det flere snøskutere. Hvorfor?

Jo, fordi snøskuteren er et supert fremkomstmiddel for hele familien. Og det at det er så ulovlig å bruke snøskuter gjør at folk ikke bryr seg. Det er bare å kjøre. Det har folk gjort i årevis. 

 

Nå kan det komme lovlige områder for fornøyelseskjøring, og da slipper alle disse å være lovbrytere for å ta seg en skutertur. 

 

Men hvor disse løypene skal legges og om grunneiere er interessert i dette blir en ny diskusjon. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer på følgende:

Hva er det "dere motstandere" ser for dere vil skje etter den nye skuterreguleringen trer i kraft? Hva er det dere er redde for?

 

Håper på saklige og presise svar. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at flere er bekymret for "bajaskjøringen", derfor er dere imot regulert fornøyelseskjøring. Men grunnen til at denne reguleringen kommer, er jo pga at i dag er det mye bajaskjøring rundt om kring siden kjøringen allerede er ulovlig.

Et regelverk som omfavner denne gruppen vil ikke føre til mer bajaskjøring. Det vil føre til bajaskjøringen skjer der det er ment det skal kjøres bajas. Og de som ikke vil se eller høre bajaskjøring, men kjøre snøskutertur med familien, kan kjøre i løypene som er regulert til dette.

De som vil gå på ski uten, å gå i skuterspor, greier fint å finne den såkalte urørte naturen (som ikke er urørt og ligger i en radius av 10 km fra hytta....  ;)  Det blir ikke lagt skuterløyper der.

 

Jeg tror det er mye mer kjøring på heia i dag enn hva mange av dere er klar over. Dere ferdes ikke i disse områdene og merker derfor ingenting til dette. Så om dere kan leve med dagens stillhet i fjellet går dette helt greit. Eneste forskjellen er at kjøringen som allerede er der blir lovlig. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette stemmer ikke. Det er MER bajaskjøring i prøvekommunene, som har hatt flere år med skuterleder/traseer, enn i kommuner hvor dette er forbudt. Dette har jeg argumentert for og dokumentert tidligere i tråden. Økt lovliggjøring fører til økt ulovlig kjøring.

Men hvordan kan noen vite hvor mye bajaskjøring som foregår i de andre kommunene som ikke er med i prøveordningen? Det er så og si ingen kontroller av dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå tror jeg du har misforstått litt, det foreligger da ingen planer nå om å legalisere "bajaskjøring"? Det er jo nettopp den type kjøring som har blitt et kjempeproblem i Sverige, for det meste begått av nordmenn. I områdene mot norskegrensa er det totalforbud mot snøskuterkjøring utenom leden. (Noen hundre meter +/-). Dette sliter tydeligvis sledneckene med å forstå, og det er ingen grunn til å tro at disse vil klare å oppføre seg med et utvidet løypenett i Norge. Dette er kriminelle, og bør behandles deretter. Desverre er dette en kriminell gruppe som det er meget ressurskrevende å få stilt til doms, så det er meget betenkelig at det ikke blir øremerket store midler til økt kontroll fremover. En kollega av en venn av meg har hytte i Sverige, og kjører langturer med touringskuter etter leden. Han var i fjor møkk lei "buskørningen" som nordmenn driver med, høykambeltene river opp leden og støyen er enerverende.I tillegg kjøres det absolutt overalt der det ikke er lov, hovedsakelig pga. reindriftnæringen. Det er ingen som kjøper en skuter med 4-5 meter langt høykambelte for å rusle etter en løype i maks. 70 km/t, men disse vil det veldig mange flere av i terrenget, da økt lovlig kjøring vil gjøre det enklere å skjule sporene...

Jeg vet ikke om bajas områder er noe tema, men håper det er med i planene.

På Eiken i Hægebostad har etter det jeg har hørt eget område for bajaskjøring. Dette har slått godt ann bland de lokale. Hekkfjell heter området. Det lages filmer lages av denne kjøringen. Hekkfjellnuts heter filmene. Det er visning på kino og greier, så jeg regner med at det jeg har hørt er riktig. Lovlig bajaskjøring.  

Ville jo håpe at den nye reguleringen kan lovliggjøre bajaskjøring i ett avgrenset område.  Da kan de som liker det frese av seg der, og kjøre hjem i løypene. Kjører de utenfor området, skal det selvfølgelig få konsekvenser. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke konsekvenser er du tenker på? Det er svært få slednecks som blir tatt, og uten betydelig økning i kontrollvirksomheten vil det jo ikke bli noe bedre.

Med konsekvenser mener jeg f.eks. at om det blir for mye tullekjøring utenfor løypen inn til "bajasområdet" kan dette medføre at reguleringen av bajasområdet blir trukket. 

 

Kontrollene må økes om det blir regulerte løyper og områder. I dag er det ytterst sjeldent kontroller inne på heia, kun noen kontroller på parkeringsplassen. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar meg friheten til å poste et facebook-innlegg av Bjørgulv Sverdrup Lund

Stillhet – og motorferdsel…?

29. november 2013 kl. 23:08

Stillhet er viktig for oss alle – når vi ønsker det. Og jeg kan forstå at for hun eller han som har valgt å bosette seg på Grünerløkka, med trikkeskinner utenfor døra, roping i gatene, blinkende trafikklys med pipeintervall for gående… ja, alle de lydene som inngår i, tilhører, definerer og særpreger en by – så er det viktig med stillhet.

Noen av oss har valgt å bosette oss i stillheten. Mulig det gir et mer nyansert syn på stillhet. Mulig at det er det som gir meg grunnlag for å undre – er det virkelig ikke plass til både stillhet og motorferdsel i regulerte løyper i Norge?

Jeg tør påstå at jeg går langt mer enn snittnordmannen uti naturen. Det være seg til fots, eller vinterstid på truger eller fjellski. Som regel sammen med våre to hunder. Ingen andre. Jeg møter faktisk ingen. Når jeg bakser og puster meg oppover herlige snøtunge vierlier, så hører jeg ingenting annet enn mitt eget hjerte som banker, herjer og slår for å drive en altfor stor innpakning til topps.

Inni nasjonalt villreinområde på Setesdal Austhei møter jeg mine naboer fra bygda jeg tilhører. Jeg ser ikke ivrige familier fra DNT, ikke miljøentusiaster fra Grünerløkka. Ikke engang humørfylte venndøler møter jeg! Så jeg kan ikke fri meg, hvor er dere? Alle dere 30.000 som har signert på oppropet mot at lokaldemokratiet skal bestemme om – og eventuelt hvor – skuterentusiastene skal få kjøre? For det blir ikke rekreasjonskjøring i nasjonalt villreinområde. Og det er stort, sammen med verneområdet dekker det nok over 70 % av min kommune. Rekreasjonsløypene blir i definerte områder avklart gjennom regional planprosess kalt Heiplanen.

De fleste av oss har vært i fly over vårt fantastiske land. Har dere tittet ned? Har dere tittet ned og tenkt; hvor er menneskene hen? Hvor er byene?

Selvsagt er bildet nyansert også på arealbruk. Men mitt poeng er at det er møtet mellom motorferdsel og turgåer som gir konflikt. Og det er når lokalt sjølstyre håndterer arealbruken og definerer hvor motorferdsel lovlig kan være, at vi løser denne konflikten. For det er nok areal til å løse dette – og jeg tror DNT også bør tenke seg om.

For selv om det er arealer til oss alle, så er ikke et vedlegg med 30.000 signeringer noe godt dokument å ta med seg til nye grunneiere for å etablere turløyper. Når jeg som grunneier leser oppropet fra DNT m.fl. mot regulert motorferdsel så slår det meg; nei, jeg tror ikke jeg vil ha noen turistløype over eiendommen min. Jeg vil heller ha ro og fred.

Denne type handlinger tjener verken stillheten, skigåere eller skuterentusiaster. Vi er tjent med å regulere løyper som hindrer konflikter mellom stillhet og motorferdsel! I Valle stiller kommunen med gratis kontorplass og store økonomiske bidrag for at Turistforeningen med tilhold i Kristiansand skal etablere en prosjektstilling for å utvikle aktiviteten i regionen.

I slike situasjoner er det viktig med respektfull dialog. Det er plass til både stillhet og motorferdsel. Vår nye miljøvernminister Tine Sundtoft vet det, og tar det lokale sjølstyret på alvor. Etter 8 år med rødgrønt styre hilser jeg det hjertelig velkommen. Det var på tide nå, Tine :)!

Bjørgulv Sverdrup Lund

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

78 år gamle Berntsen går nok, i likhet med mange andre, rundt og tror at det ikke kjøres noe særlig skuter i dag. Når han tar frem kvikklunsjen etter en 2-3 timers lang skitur kan han hverken se eller høre skutere. Derfor tror han at det nesten ikke kjøres skuter i fjellet. 
Det er der jeg mener de fleste tar feil. Det kjøres mye i dag. Men motstanderene får ikke dette med seg, siden de svært sjeldent befinner seg i fjellet og i områdene der det kjøres. 
Regulert fornøyelsekjøring vil ikke doble antall skutere i fjellet. Det vil regulere de som allerede kjører skuter inn i egnede løyper/områder.

 

Slapp av folkens! Dere kan nok fortsatt nyte kvikklunsjen uten å se skuterspor og tro dere er i urørt natur. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

-Hvordan kan du si dette med så stor sikkerhet? Hvordan vet du at antall skutere ikke vil øke?? Er det ikke et rimelig logisk resonnement at flere vil kjøpe skutere når det blir lovlig? Det skjedde i Sverige, hvorfor skal det ikke skje her? Det skjedde i prøvekommunen Vinje, "alle" fikk seg skuter.

 

 

Når det gjelder decibel-innlegget til frantic minnes jeg at dette ble rimelig tatt fra hverandre og knust som argumentasjon tidligere i tråden..

Jeg sier dette siden skutersalget har økt betydelig i alle skuterkommuner. Selv om de ikke har vært med på prøveprosjektet. Hvordan kan man vite hvor mye som kjøres i Agder når det ikke måles skikkelig? I Vinje har de tydeligvis sjekket kjøringen mens prøveprosjektet pågikk. I denne perioden har mange folk kjøpt seg skutere i mange forskjellige kommuner. Disse kommunene har nok også fått en økt kjøring. Ulovlig også, siden det er vanskelig å kjøre helt lovlig.

Skutersalget har økt med nordmenns velstand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men er det noen mulighet for å finne ut om de er en av de 108 kommunene som det åpnes opp for?

Alta, Alvdal, Ballangen, Balsfjord, Bardu, Beiarn, Bindal, Dovre, Drangedal, Eid, Eidfjord, Engerdal, Etnedal, Evenes, Fauske, Flesberg, Flå, Folldal, Fosnes, Fyresdal, Gol, Grane, Gratangen, Grong, Grue, Hemnes, Hemsedal, Hjartdal, Hol, Holtålen, Hægebostad, Høylandet, Inderøy, Karlsøy, Kautokeino, Krødsherad, Kvalsund, Kviteseid, Kvænangen, Lavangen, Lesja, Lierne, Luster, Lødingen, Meråker, Midtre Gauldal, Målselv, Namdalseid, Namsos, Namsskogan, Narvik, Nes, Nesseby, Nesset, Nissedal, Nord-Aurdal, Nord-Fron, Nore og Uvdal, Nærøy, Oppdal, Os, Osen, Overhalla, Rana, Rendalen, Rennebu, Rindal, Rissa, Rollag, Røros, Røyrvik, Salangen, Saltdal, Selbu, Seljord, Sigdal, Sirdal, Skjåk, Skånland, Snåsa, Steinkjer, Stor-Elvdal, Surnadal, Sørfold, Sørreisa, Sør-Aurdal, Sør-Varanger, Tinn, Tokke, Tolga, Trysil, Tydal, Tynset, Valle, Vang, Vefsn, Verdal, Verran, Vestre Slidre, Vinje, Vågå, Våler, Åfjord, Ål, Åmli, Åseral, Åsnes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noen i min kommune som kommer til å kjøpe seg snøskuter pga at vi er med i dette prosjektet. Alle som er interessert i å kjøre snøskuter har skuter fra før. Eller de har tenkt å kjøpe en i høst uansett. Om det i det hele tatt lar seg gjennomføre å lage en eller fler løyper her innerst i Aust-Agder tviler jeg litt på. Mange grunneiere er redd for hva dette kan føre til. Da er de ikke redd for hva de lokale snøskuterfolket gjør, men alle "byfolka" som slenger fra seg bil og henger i veien, kjører tulling, vet ikke hvordan man skal oppføre seg på heia rett og slett. Det er noen av de allerede. Men lovlige løypenett kan trekke til seg flere av disse. 

Jeg personlig mener vi burde ha løyper i kommunen. Vi burde også prøve å ha det åpent for "byfolket". Men de må lære seg heiskikk! F.eks. det at man ikke skal frese opp et plantefelt, jage dyr, spinne opp løypene, kaste søppel osv. 

Om dette utarter seg til mye tullekjøring vil ant. grunneier si stopp. Evnt at man må være medlem av lokal snøskuterklubb for å kunne benytte seg av løypenettet. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan selvfølgelig finne avisutklipp om misfornøyde skiturister pga snøskuter, ulykker på snøskuter, fyllekjøring på snøskuter. Men man finner også utklipp av misfornøyde skiturister pga feil sporbredde i løypa, ulykker på ski, fyllegåing på ski. Så om man baserer argumentasjonen fra det man har henter frem av enkeltsaker i aviser, blir det for dumt. I avisene finner man akkurat det man vil finne. 

 

De som er motstander av ny snøskuterlov og som har noe reel erfaring om saken, tar jeg seriøst. Jeg trur ikke vi kan noen gang bli enige, men man kan få en mye mer saklig diskusjon som andre kan se verdien av. 

 

Snødde her i natt :)  Ligger 10 cm løssnø. Satser på endel mer snø, så litt mildvær så snøen får trykt seg ned, så mere snø. Da har vi fin snø å kjøre løype på :)   

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle er velkomne i fjellet, men vi må være der på naturens premisser, ikke våre egne.

OK, så du frøken ulvemor er alltid på tur etter naturens premisser? Om du går på ski eller kjører med ski (snøskuter) er du uansett fremmedelement der. Ski og skuter tråkker i stykker museganger, kvist og kvast på turen. Snøskuteren lager lyd fra motoren. Mennesker som går samlet (noen også alene) kan lage mye lyd fra munnen. Kvister knekkes for å fyre bål, for jeg regner ikke med du graver frem til de kvistene som er brukket og ligger under snøen. De skal jo egentlig ligge der og råtne, så bål er ikke etter naturens premisser. Appelsinskall hiver de fleste i skogen, men det hører ikke til i vår fauna.

På barmarkturer etterlater vi mennesker store sår i naturen i form av stier. Særlig langs DNT sine stier er det rene gjørmeløpet fra hytte til hytte. Dette er på grunn av at mange mennesker skal gå samme turen. Jeg tror naturen overlever denne folkevandringen helt greit, men man kan se tydeligere spor langs disse steine enn hva man ser sommerstid i en skuterløype.

Villreinen driter i om vi kjører skuter, sykler eller går. De liker oss ikke uansett og trekker seg unna (selv om min erfaring er at dyr ser ikke på en snøskuter som et menneske, derfor er de ikke like redde når man kjører).

Poenget er at siden vi Nordmenn nå har fått så god tid og mye penger, bruker vi mye av dette på realisere oss selv. Mange gjør dette gjennom friluftsliv. Om vi kjører snøskuter eller går til fots forstyrrer vi naturen uansett. Vi etterlater oss spor uansett.

Det er vanskelig å bevege seg i naturen kun på dens premisser. Drytec dermisax gortex lammerompeull buksa er like fremmed i naturen som snøskuteren og plastski. Men ja, snøskuter bråker litt og slipper ut litt eksos. Mange fjellfanter kjører skogsveien inn for å gå på tur. Og da har man gjort akkurat det samme. Litt bråk og litt eksos i skogen.

Svært få av oss går naken inn i skogen uten mat og utstyr for å starte en tur på naturens premisser...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

 Manglende dokumentasjon på ulovlig kjøring har nemlig vært et stort problem.

 

 

Så du sier dette har vært et stort problem? Hvordan kan flere da si at det er blitt mere ulovlig kjøring i forsøkskommunene enn de andre kommunene? Når dette ikke er dokumentert? 

Det er det som er mitt poeng. Jeg mener at forsøkskommunene har fått MINDRE ulovlig kjøring enn de andre kommunene har. Alle skuterkommuner i Norge har hatt økt ulovlig kjøring i takt med salget av snøskutere. Tror ikke salget er noe særlig større i de gamle forsøkskommunene i forhold til de andre kommunnene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

 

Men må tilføye at det du skriver er ikke min opplevelse av hverdagen i scooterkommunene!

 

Din opplevelse er altså ikke slik. Men bor du i en tidligere forsøkskommune samtidig som en "vanlig" kommune? For det er jo eneste måten man kan sammenligne dette. 

 

Her i Åmli har skuterkjøringen økt gjevnlig. Mye også ulovlig. Men om vi hadde vært med blandt de første forsøkskommunene, tror jeg at flere av de som kjører ulovlig i dag ville valgt den lovlige løypen.

Dvs en liten økning i ulovlig kjøring ville det nok blitt siden det stadig blir flere skutere, men den økningen hadde vært mindre enn hva den er i dag om vi hadde hatt lovlige løyper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg snakket i dag med en grunneier i Åmli som eier en del skog. Når ha fikk spørsmålet om han godtar en skuterløype gjennom eiendommen hans, svarte han: 

"Ja, jeg vil mye heller ha en løype på eiendomen enn slik som det er i dag. Nå er det skuterspor rundt om kring siden de ikke har noen løype å kjøre i".

 

Håper det er flere grunneiere i Åmli som sier dette. Da kan det bli løyper :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som antagelig vil skje er at det bare vil bli enda flere uregistrerte snøscootere som fortsatt vil bli brukt i utmarka.

Det er et problem allerede i områder med lite eller ingen kontroller. Jeg har liten tro på at nye snøscooterne vil bli parkert på låven, Elisabeth :)

 

Skjult lenke - logg inn for å se den

Denne ble publisert i 2006 (nesten 8 år siden).... Mye har skjedd siden den gang. 

I 2006 var det i Norge registrert 58327 snøskutere.

I 2012 var det i Norge registrert 73514 snøskutere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.