Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorisert ferdsel i utmark.


martin.m

Anbefalte innlegg

Hei "Leaibolmmai" !

 

Du har nok helt rett !

Overfor det klientellet det her dreier seg om hjelper nok hverken koseprat eller spesielle skuterløyper og det vi vet av erfaring er at hverken kommunene, politiet eller andre oppsynsmyndigheter alltid har midler, og kanskje heller ikke alltid lyst og vilje , til å gripe inn. Jeg kjenner personlig en - nå tidligere - politimann og motorsykkelentusiast,-  som syns det er veldig gøy å kjøre både motorsykkel og også snøskuter (NB !) når han er på besøk i Sverige.

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Elisabeth-18:

 

Tro meg - jeg har vært 18 jeg også og jeg har ikke glemt det - men jeg har aldri vært idiot, og jeg kan ikke forstå hvorfor andre skal ha behov for å opptre som det heller. Dessuten: Hvis alt lovverk i dette landet skulle utformes for å tilpasses aktivitetene til utgrupper av utagerende attenåringer, ja da skulle det jaggu blitt morsomt her gitt...  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Leaibolmmai

 

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er Leaiboimmai, men om bildet ditt er av deg så var du ikke 18 i går ihvertfall. Det er ikke mer enn 15 år siden jeg var 18, men tidene har alikevel forandret seg mye og det er vi til en viss grad nødt til å akseptere (og legg merke til at jeg skrev en viss grad IKKE alltid). Det er ikke snakk om aldri, alltid og alt slik du, så fint, formulerer det. Det finnes nyanser. Hvor jævlig vanskelig hadde det vært å lage en bane, eller la scooterklubben få lage en bane, som de kunne herjet i? Det er klart man mislykkes, når man ikke blir gitt sjansen til å lykkes. Det er ikke så mange år siden skateboard var en uting og forbudt faktisk, men vi plages da virkelig ikke av dem nå. De har fått parker hvor de kan holde på.

Unnskyld at jeg sier det, men at du aldri har vært idiot den tror jeg ikke på, selv de mest prektige har vært idiot en gang eller to! Overdrivelser gir ikke troverdighet i en diskusjon ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Leaibolmmai

 

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er Leaiboimmai, men om bildet ditt er av deg så var du ikke 18 i går ihvertfall. Det er ikke mer enn 15 år siden jeg var 18, men tidene har alikevel forandret seg mye og det er vi til en viss grad nødt til å akseptere (og legg merke til at jeg skrev en viss grad IKKE alltid). Det er ikke snakk om aldri, alltid og alt slik du, så fint, formulerer det. Det finnes nyanser. Hvor jævlig vanskelig hadde det vært å lage en bane, eller la scooterklubben få lage en bane, som de kunne herjet i? Det er klart man mislykkes, når man ikke blir gitt sjansen til å lykkes. Det er ikke så mange år siden skateboard var en uting og forbudt faktisk, men vi plages da virkelig ikke av dem nå. De har fått parker hvor de kan holde på.

Unnskyld at jeg sier det, men at du aldri har vært idiot den tror jeg ikke på, selv de mest prektige har vært idiot en gang eller to! Overdrivelser gir ikke troverdighet i en diskusjon ;)

 

 

I Trøndelag finner vi 13 baner for snøscootercross, hvor mange de har i Troms vet jeg ikke.

http://www.nmfmidtnorge.no/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=7&id=20&Itemid=77

En slik bane gjennom motorsportforbundet er da noe organisert, det er vell ikke fritt fram for å herje vilt.

På lik linje med andre motorsportbaner ( bil og motorsykkel ) er det faktisk mange regler og krav.

 

Snøscotterfolkene på TV-innslaget er på jakt etter frikjøring , det er noe helt annet enn en lukket motorsportbane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Holm !

Du må være en "insider" av et spesielt  slag siden du vet at det i Trøndelag er 13 baner for "snøscootercross" som du kaller det og som det tydeligvis ikke knytter seg noen problemer til. Det er bra hvis brukerne holder seg på en bane som ligger i betryggende avstand fra bebyggelse og annen virksomhet og ikke ødelegger miljøet og livet for andre mennesker.

De to fylkene er  ganske store. Jeg er selv født og oppvokst der så jeg kan en del om geografien og forholdene ellers selv om det er  mange år siden jeg flyttet sydover for å gå på skole og jobbe  i Østlandsområdet.

Du kan vel med din lokalkunnskap kanskje si litt om hvorfor 2 AP-ordførere fra hhv Grong og Namskogan oppsøkte Sundtoft for å snakke med henne om skuterløyper og likeså kan du vel også si litt om hvorfor folket i Lierne ønsker større frihet til skuterkjøring enn det lovverket i dag gir anledning til.

Men det bildet du tegner stemmer dårlig med det inntrykk som folk flest sitter igjen med etter å ha opplevd skuterbråket i andre deler av landet og lest om bl.a. her på FF. Det er langt fra noen idyll som det er grunn til å ønske seg andre steder. Noen av de tildragelsene som vi kjenner fra dine trakter i Trøndelag viser da også det.

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Holm !

Du må være en "insider" av et spesielt  slag siden du vet at det i Trøndelag er 13 baner for "snøscootercross" som du kaller det og som det tydeligvis ikke knytter seg noen problemer til. Det er bra hvis brukerne holder seg på en bane som ligger i betryggende avstand fra bebyggelse og annen virksomhet og ikke ødelegger miljøet og livet for andre mennesker.

De to fylkene er  ganske store. Jeg er selv født og oppvokst der så jeg kan en del om geografien og forholdene ellers selv om det er  mange år siden jeg flyttet sydover for å gå på skole og jobbe  i Østlandsområdet.

Du kan vel med din lokalkunnskap kanskje si litt om hvorfor 2 AP-ordførere fra hhv Grong og Namskogan oppsøkte Sundtoft for å snakke med henne om skuterløyper og likeså kan du vel også si litt om hvorfor folket i Lierne ønsker større frihet til skuterkjøring enn det lovverket i dag gir anledning til.

Men det bildet du tegner stemmer dårlig med det inntrykk som folk flest sitter igjen med etter å ha opplevd skuterbråket i andre deler av landet og lest om bl.a. her på FF. Det er langt fra noen idyll som det er grunn til å ønske seg andre steder. Noen av de tildragelsene som vi kjenner fra dine trakter i Trøndelag viser da også det.

Brage

 

Du misforstår meg fullstendig, samtidig tror jeg du ikke vet hva en bane for motorsport er for noe.

 

Mitt poeng er at snøscootercrossbanene som eksisterer IKKE dekker behovet og ønsket til snøscooterfolket generelt.

En crossbane er for de som driver motorsport i organisert form.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "Elisabeth-81"

 

Hvor i din nærhet ville du anlegge en "snøskuterbane" som skuterkunstnerne kunne bruke ? Hvor stor bør den være ?

Brage  

 

F.eks hadde det ikke plaget meg et sekund om de hadde laget en bane der slalombakken i Vikersund er. Den blir jo ikke brut uansett. Der er det gode muligheter for å lage bratte bakker de kan kjøre i, om det er det de ønsker. Og man kan også lage en crossbane med hopp og lignende. Str er ikke jeg den rette til å avgjøre. 20-40 mål kanskje.

 

@Holm Så bra at de har baner. Om det alikevel er ulovlig kjøring så må det slås hardere ned på det. F.eks konfiskering av scooter, samfunnstjeneste, bøter o.s.v. Det bør jo også være mulig å straffe folk så lenge de har bevis, uten å ta de på fersken. Hvorfor kan man ikke ha frikjøring på en bane? Det virker jo som at det de vil er å se hvem som klarer kjøre lengst opp en bratt bakke. Det er ikke bare Modum som har bratte slalombakker som er på nippet til å gå konkurs. Hvorfor ikke bruke disse bakkene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter aldri å forundre meg over folk som mener at en rettstats prinsipper kan brytes for å straffe snøscooterkjøring. Finnes utrolig mange eksempler på det bare i denne tråden. Synd at vi bor i et fungerende demokrati som tar hensyn til alle borgeres behov og ikke bare dine behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Holm !

Jeg innrømmer at jeg aldri har sett en " bane"  for snøskuter og jeg kommer heller aldri til å oppsøke en. Jeg sier også at jeg syns det er bra hvis det finnes slike baner som ikke sjenerer omgivelsene.  En annen sak er at jeg tviler på om det er tilfelle over alt. Den tvilen har jeg fortsatt. Jeg vet utmerket godt hva en crossbane for motorsykkel er og har forestilt meg en  bane for skuter må være i noe i likhet med  det 

Hva er det jeg da har misforstått "fullstendig" ? Vær presis, er du snill !!

Jeg syns det er OK  hvis du mener  at en bane ikke er godt nok for skuterelskerne selv  om du kanskje ikke ønsker det selv.  

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter aldri å forundre meg over folk som mener at en rettstats prinsipper kan brytes for å straffe snøscooterkjøring. Finnes utrolig mange eksempler på det bare i denne tråden. Synd at vi bor i et fungerende demokrati som tar hensyn til alle borgeres behov og ikke bare dine behov?

 

Prinsippene er kanskje for ekstreme, det gjelder jo ikke bare scooterkjørere. Men jeg mener at det er langt bedre at de som bryter loven blir straffet hardt og at resten av befolkningen kan ha en viss frihet, i motsetning til slik det er nå, nesten alt er forbudt, men gud forby at vi straffer de som bryter loven. Det fører jo bare til flere lovbrudd. Hadde det derimot vært færre forbud, men strengere straffer, så hadde det vært lettere å være lovlydig. Nå skal jo ingen få ha det gøy bare fordi man ikke skal straffe de som saboterer for alle de andre. Eller er det slik at ting ikke er moro så fort det blir lovlig? Jeg tenker at noe må jo drive deg til ulovlige handlinger ettersom du er så i mot strengere straffer for lovbrudd. For å være ærlig forstår jeg ikke helt hva du ønsker. Bør det være lov å kjøre scooter eller ikke? Bør det være regulert til løyper, eller fritt fram overalt? Er det bedre med et totalforbud enn strengere straffer for lovbrudd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter aldri å forundre meg over folk som mener at en rettstats prinsipper kan brytes for å straffe snøscooterkjøring. Finnes utrolig mange eksempler på det bare i denne tråden. Synd at vi bor i et fungerende demokrati som tar hensyn til alle borgeres behov og ikke bare dine behov?

Så du mener at å plage andre borgere med støy og eksos, og i mange tilfeller generell ufyselig opptreden er et behov?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Holm !

Jeg innrømmer at jeg aldri har sett en " bane"  for snøskuter og jeg kommer heller aldri til å oppsøke en. Jeg sier også at jeg syns det er bra hvis det finnes slike baner som ikke sjenerer omgivelsene.  En annen sak er at jeg tviler på om det er tilfelle over alt. Den tvilen har jeg fortsatt. Jeg vet utmerket godt hva en crossbane for motorsykkel er og har forestilt meg en  bane for skuter må være i noe i likhet med  det 

Hva er det jeg da har misforstått "fullstendig" ? Vær presis, er du snill !!

Jeg syns det er OK  hvis du mener  at en bane ikke er godt nok for skuterelskerne selv  om du kanskje ikke ønsker det selv.  

Brage

 

Du tillegger med meninger som jeg ikke har.

Jeg linket til oversikt over de 13 snøscootercrossbaner i Trøndelag, jeg har ikke sagt noe om eventuelle problemer eller ikke med disse.

http://www.nmfmidtno...id=20&Itemid=77

 

Hvis du vet hva en crossbane for motorsykkel er så er det sammenlignbart.

Da vet du sikkert at det ikke fritt fram og fult anarki på en slik bane, bruk har begrensninger og regler.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var grunneier av dette området ville jeg lagt skuterløype og friområde her. Se bildet.

Dette området har de siste 15 årene blitt tråkket flatt av skuterspor. Det har så og si fungert knirkefritt siden det ytterst sjeldent ferdes noen skiturister her. Heller ingen hyttefelt i nærheten, men den ene løypen fører til hyttefeltet som i dag har forholdsvis høy skutertetthet (ingen av hyttene i feltet har løyve).
Det kommer nok aldri til å bli noen lovlige løyper der, men det hadde vært et av de beste områdene for å få orden på skuterkjøringen her i kommunen.


 

post-5339-0-33040500-1395861876_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Holm !

Bare så det er sakt. Snøskutercross på lukket bane som ikke sjenerer andre er helt OK for meg. Men jeg tillater meg å tro at det ikke er særlig mange av dem som ikke sjenerer omgivelsene og jeg lurer på hvordan terrenget ser ut om sommeren når snøen er borte.

Det jeg har sett under sommervandringer  i Lappland er ikke noe trivelig syn selv om det jeg har sett der ikke dreier seg om en crossbane.

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringer med snøskutere i Sverige

Reportasjen  på NRK i kveld finnes på nettet på www. nrk.no.

Mange liker den svenske ordningen og mange advarer mot alle ulempene.

Se selv !

Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir arrangert snøscooterseminar i Trondheim den 5 April - https://www.deltager.no/snoscooter

 

Forum for natur og friluftsliv (FNF) og Naturvernforbundet inviterer til seminar om regjeringens varslede liberalisering av snøscooterkjøring. Seminaret er tiltenkt medlemmer i naturvern- og friluftsorganisasjoner som er, eller har et ønske om å bli, aktive i  dette arbeidet. Målet  med seminaret er å skolere deltagerne for å bedre kunne jobbe lokalt mot en liberalisering av fornøyelseskjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Nesten verre....lyden har enorm rekkevidde. Har meir enn ein gong faatt odelagt turoppleving av eit eller anna helv.... helikopter som kjem durande mellom og over Sunnmoerstindane.

Tilknytt kommers aktivitet.

Det er saa oydeleggande at eg har vanskar med aa finne ord for det.

Jeg også! Og de forbaska flyene som flyr høyt der oppe i lufta da, de durer noe helt sinnsykt høyt!  :roll:

 

 

Fra spøk til alvor.

Her i finnmark hvor jeg bor er det en del skuterløyper. De fungerer veldig bra, og blir for det meste fulgt. De som kjører ulovlig og blir tatt og får boten sin som er ganske høy (rundt 8000kr sist jeg sjekket), og det fungerer utmerket som en stopper for ulovlig skuterkjøring utenfor oppmerket løypenett. Og bare så det er sagt, så har jeg mangemange ganger hatt LYST til å kjøre uttafor løypa til ett "spesialvann" eller opp en bakke for å sjekke utsikta osv, men har ikke gjort det rett og slett fordi det ikke er lov.

 

Tana kommune hvor jeg bor har IKKE søkt om å få være med i forsøksordninga. Og grunnen er veldig enkel, løypenettet vårt er godt nok. Det finnes utrolig store områder der det aldri blir kjørt skuter, og det er mere enn nok plass for både skuterkjøring og skigåing mm.

 

Når det gjelder ordet "frislipp", så er jeg ikke noe fan av det. Jeg jobber for en skuter og atv forhandler, og ser ALLER helst at folk følger de løypene som er satt, og at det ikke blir lovlig kjøring "overalt". For det vil skape både kaos og en god del skader. Men derimot så ønsker jeg gjerne at flere kommuner kan få muligheten til å sette sine egne løyper slik at flere kommer seg ut i naturen, for alle her inne vet at det å være ute i naturen 2-3-4-5 dager i strekk er en fantastisk opplevelse og lader batteriene som ingenting annet. Forurensningen på så og si alle skuterene er så minimale (pga utslippsrestriksjoner i USA for kjøring i nasjonalpark osv), så det argumentet holder ikke vann.

Og når det gjelder ødeleggelse av naturen, spor i naturen osv; herregud folkens, skuteren kjøres på SNØ. Snøen smelter, og hva er igjen? Absolutt ikke ett eneste spor av at det kanskje har kjørt 1000 skutere der i løpet av vinteren. ATV derimot er ett annet tema, men det er vel ikke det vi diskuterer her.

 

Jeg er nærmere 100% sikker på at de kommunene som er med på prøveordninga legger skuterløypene slik at de verken sjenerer "villmannen/dama som vil ha det helt stille" eller den personen som kun vil ta seg en tur til fjells, og kan nesten garantere at det ikke blir lagt løyper overalt hvor det er mulig å kjøre skuter. Jeg ønsker at flere kommer seg på fjellet, får den gode opplevelsen, og gjerne tar seg en tur både med og uten skuter. For slik jeg ser det, så er det mest sansynlig at det er det som kommer til å skje. Ikke at det kun kommer folk med skutere som er modifisert med både det ene og det andre kun for å sjenere de som er på fjellet for turen sin del (med eller uten skuter). At ett ytterst FÅTALL av folk skal ha hele naturen for seg selv skjønner jeg ikke.

 

 

Og bare så det er sagt. Mye av grunnen til ulovlig kjøring av snøskuter litt lengre sørpå er enkel. De fleste av politifolkene der har ikke skuterlappen, og kan derfor ikke følge etter og ta de som kjører ulovlig med noe annet enn kanskje ett helikopter (som er svindyrt å leie/ha). Ett løypenett vil gjøre det slik at politiet må ta skuterlappen, "være" i naturen, og deretter så vil den ulovlige kjøringa minske betraktelig. Pluss at de som kjører skuter nok mest sansynlig vil holde seg til løypene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringer med snøskutere i Sverige

Reportasjen  på NRK i kveld finnes på nettet på www. nrk.no.

Mange liker den svenske ordningen og mange advarer mot alle ulempene.

Se selv !

Brage  

Som de sier i reportasjen er det i Sverige 300 000 skutere. I Norge har vi i dag 76 000. I Sverige bor det dobbelt så mange mennesker som i Norge.

I 1990 hadde vi 35 000 skutere. Altså har vi i Norge mer enn doblet antall skutere de siste 23 år. Dette selv om bruken er strengt regulert.

Om vi får like høy skutertetthet i Norge som de har i Sverige, blir det 150 000 skutere.  Med dagens vekst vil vi nok i Norge komme opp i dette antallet i løpet av de neste 20 år.

 

Vi kan ikke stoppe denne økningen. Jeg tror ikke det kommer til å bli en vesentlig hurtigere økning i snøskuterparken som følge av denne prøveordningen, men vi vil få litt mere orden på de som allerede kjører. Selvfølgelig kommer noen til å kjøre på utsiden av løypen, men alikevel vil lovlige løyper være en bedre løsning enn det "frislippet" som regjerer i dag. I dag er det i praksis fritt frem. Ja, det er ulovlig. Men alikevel er dette akseptert og ungdomen som vokser opp har godt av å lære at når man skal kjøre med snøskuter så må man faktisk følge regelverket. 

Kjøringen med snøskuter er sterkt representert på landsbygda og den er umulig å stoppe, men vi kan regulere den mye bedre.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var grunneier av dette området ville jeg lagt skuterløype og friområde her. Se bildet.

Dette området har de siste 15 årene blitt tråkket flatt av skuterspor. Det har så og si fungert knirkefritt siden det ytterst sjeldent ferdes noen skiturister her. Heller ingen hyttefelt i nærheten, men den ene løypen fører til hyttefeltet som i dag har forholdsvis høy skutertetthet (ingen av hyttene i feltet har løyve).

Det kommer nok aldri til å bli noen lovlige løyper der, men det hadde vært et av de beste områdene for å få orden på skuterkjøringen her i kommunen.

 

Ikke så merkelig at skiturister ikke ferdes her.

Området er jo flattråkket av skutere.

Her trengs en aksjon fra de lokale sovende myndigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "Utemannen"

Jeg har forståelse for noen av dine argumenter. Men det er også noen forhold som du etter min mening glemmer eller overser.

Det ene er geografien som er noe forskjellig i Norge og Sverige. Ser du på et kart over Skandinavia så finner du at Norge fra Trøndelag og nordover til Troms er relativt smalt sammenlignet med den samme strekningen på svensk side. Dette skaper selvfølgelig ulike forhold for snøskuterentusiastene også. Du kan kjøre milevis på "Innlandsvegen" Sverige uten å se et eneste hus langs veien. ( En annen sak er at lengst nord finner vi flere steder langs veien flere døde reinsdyr som er blitt overkjørt.)

  

Det er lett å se og skjønne at den skutertrafikken som har fått lov til å utvikle seg nær opp til de mest besøkte turiststedene i Norge ikke hilses med glede av hotellene og mange hytteeiere i områdene og av DNT der hyttene og de kvistete løypene ligger. Det er også lett å skjønne og å bli enig med en hotelleier på f.eks. Golsfjellet eller Beitostølen  - når de ser bildene i avisene og på TV - at de mobiliserer mot de blåblås frislipp.

På den annen side så kan jeg også forstå folket i Lierne og i Grong og Namskogan som vil ha større frihet til selv å bestemme over løypetraseene. Noen mener vel også at frislippet innebærer noe positivt for en "ny utmarksnæring" med "skutersafari" etc . Jeg har imidlertid liten tro på at det "lokale demokratiet" som de blåblå snakker så varmt om greier å løse problemene på en skikkelig måte. Det lokale demokratiet i kongeriket Norge er ikke alltid så "demokratisk" som vi ofte skryter av. Og  erfaringene  hittil viser med all ønskelig tydelighet at politiet og andre oppsynsmyndigheter ikke har resurser og kanskje heller ikke alltid vilje til å gripe inn når det burde skje. 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Og bare så det er sagt. Mye av grunnen til ulovlig kjøring av snøskuter litt lengre sørpå er enkel. De fleste av politifolkene der har ikke skuterlappen, og kan derfor ikke følge etter og ta de som kjører ulovlig med noe annet enn kanskje ett helikopter (som er svindyrt å leie/ha). Ett løypenett vil gjøre det slik at politiet må ta skuterlappen, "være" i naturen, og deretter så vil den ulovlige kjøringa minske betraktelig. Pluss at de som kjører skuter nok mest sansynlig vil holde seg til løypene.

 

Nå er vel de fleste politifolkene så gamle at de har lov til å kjøre snøscooter på det sertifikatet de har for bil. Det er ikke så mange år siden det ble så vanskelig å kjøre scooter at det ble tatt ut av B-lappen. Hvorvidt de kan å kjøre er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.