Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorisert ferdsel i utmark.


martin.m

Anbefalte innlegg

Jeg vil minne om at snøscooter ikke var regulert før loven kom i 1978, og da var det altså med rette et frislipp som ble endret.
Nå skal ting gjøres i regulerte former, og jeg synes tiden passer til omtrent akkurat nå peke en imaginær nese til de som har hevdet at et prøveprosjekt ikke kan la seg stanse om forholdene tilsier det.
Vi har jo håndfaste bevis på at det allerede har latt seg gjennomføre en såpass drastisk lovendring tidligere, så å stanse et prøveprosjekt skal nok også gå fint. Men selv har jeg altså troen på at prøveprosjektet vil gi nok erfaring med dette til at det ender opp som en fast ordning i etterkant av prosjektet.

Selvsagt vil SNO trekke frem behov for større budsjetter nå som det ser ut til at de må utvide kontrollvirksomheten.
Det er nå slik at fagmyndighetene må legge frem sine behov for økte tilskudd, det står ingen klare til å gi ved døra uten oppfordring.
Og dette hører man jo både titt og ofte fra både justis, helse, og andre sektorer.
Har man feks noen gang hørt sjefen i Jerbaneverket uttale at til neste år så trenger de mindre penger, alt går så bra i driften at de ikke vil ha behov for like stort budsjett neste år?
 

Om forvaltningen er hullete, så er det der man får bruke midler for å rydde opp. Ikke for å hindre brorparten av innbyggerne som kan oppføre seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Kikut !

Jeg har vel egentlig meldt meg ut av denne diskusjonen,- du skjønner sikkert hvorfor, og  jeg må si at jeg beundrer deg som fortsatt holder ut. ! Men jeg vil fortsatt følge litt med. 

 

Brage

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil minne om at snøscooter ikke var regulert før loven kom i 1978, og da var det altså med rette et frislipp som ble endret.

Nå skal ting gjøres i regulerte former, og jeg synes tiden passer til omtrent akkurat nå peke en imaginær nese til de som har hevdet at et prøveprosjekt ikke kan la seg stanse om forholdene tilsier det.

Overrasket over at du sammenligner forholdene mhp motorisert ferdsel i utmark i 1978 med 2013. Jeg vet ikke hvem du retter den imaginære nesen i mot og hvem som eventuelt vil føle seg truffet. Det er 2 forskjellige verdener - og takk og pris for at vi har hatt den strenge reguleringen vi har hatt siden da!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over at du sammenligner forholdene mhp motorisert ferdsel i utmark i 1978 med 2013. Jeg vet ikke hvem du retter den imaginære nesen i mot og hvem som eventuelt vil føle seg truffet. Det er 2 forskjellige verdener - og takk og pris for at vi har hatt den strenge reguleringen vi har hatt siden da!

Ja, hvor forskjellig er det egentlig?

Den gang var rød anorakk knalltøft, og det er det vel fortsatt? Jeg føler meg dermed litt utilpass i min brune :)

 

Men om man skal se litt alvorlig på det:

Hvorfor kom reguleringen egentlig på plass?

Hvorfor i all verden skulle det bli vanskeligere i dag å få til et forbud mot noe om det kan vises til at det virkelig er et behov, enn for 35 år siden?

Og nå vil det ikke engang være snakk om å opprette et nytt forbud, kun at man ikke viderefører et arbeid med å oppmyke en regulering som allerede er der. Altså om det dukker opp ting som taler imot en lovendring etter en prøveperiode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skulle det bli vanskeligere i dag å få til et forbud mot noe om det kan vises til at det virkelig er et behov, enn for 35 år siden?

 

 

Det er fordi hippiene var så mye lettere å styre enn det vi er i dag. De var mye mer for forbud på den tiden enn nå :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På snøskuter i Sverige

 

Svenskene har opp gjennom tidene ofte ligget et godt stykke foran oss nordmenn. Det gjelder ikke bare dynamitten ,Volvo og Clas Ohlson, men  også på snøskuterområdet. Det er i dag mulig, praktisk talt , å kjøre på snøskuter fra Skåne til lengst nord i Lappland.

 

Jeg har forsøkt å Google meg fram til svenske statlige regler ("lagar" som et heter på svensk), men har foreløpig bare funnet en nettside som heter "Nationella snøskoterrådet"  - skrevet på norsk - som jeg antar det må være grunn til å stole på.

www.snoskoterradet.se 

Her står det mye nyttig om hvordan man skal oppføre seg når man kjører skuter. Kort fortalt. Kjøring skal bare foretas i merkede løyper (leder) Det er gjengitt bilder av et skiltverk av samme type som det vi kjenner fra bilveier.

Ved siden av det røde krysset som vi kjenner så godt står det : "Røde kryss på stolper betyr vintervei. Her møter du  skiløpere, turgåere og hundespann. Kontroller alltid om skuterkjøring er tillatt etter veien. Det skal da finnes en utfyllende merking." .......

.......

"På en del leder er det forbudt å kjøre snøskuter. Ledene er da merket med forbudsmerker."

 

"Påbudt skuterled merkes ut med påbudsmerke. Blått rundt skilt med hvitt skutersymbol. Dette innebærer at du må følge leden. Det er forbudt å kjøre utenfor leden."

Dette er noen av de viktigste reglene slik jeg vurderer dem.

 

På tross av alt dette kan vi lese avisutklipp som er gjengitt her på FF (se ovenfor) som klart og tydelig beskriver og avbilder heisakjøring også hos "Søta bror" selv om regelverket for lengst  er på plass. Mange svensker fortviler over det de ser. Det har jeg også selv opplevd på ski i Lappland

 

Her hos oss vil de blåblå nå overlate  "lokaldemokratiet" i over 100 kommuner  til selv å bestemme alt om hvordan snøskuterkjøringen skal foregå i kommunen. Derved etableres en praksis, -som i Finnmark,- som det vil være meget vanskelig, for ikke å si umulig å reversere. Men det er ikke for sent å stoppe all galskapen- og dumheten-.

Vi får håpe at Stortinget ved å høre på protestene fra praktisk talt hele det organiserte friluftslivet i landet makter å gjøre, i alle fall noe, som vil begrense skadene ved de blåblås forehavende.

 

Brage

 

 

        

   

i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss vil de blåblå nå overlate  "lokaldemokratiet" i over 100 kommuner  til selv å bestemme alt om hvordan snøskuterkjøringen skal foregå i kommunen.

 

Har du enda ikke lest forskriftene Eirik la ut her eller velger du bare å ikke forstå dem?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth: Jeg har lest forskriftene. Men har dere lest det som ble lagt ut tidligere i tråden om at 4 av 7 prøvekommuner måtte irettesettes av fylkesmannen fordi de la skuterledene for nært nasjonalparker og verneområder? For meg er det eksempel nok på at kommunene ikke klarer å forvalte dette alene.

 

Eirik78: Å sammenligne Norge på 70 tallet vs i dag, med en kjøpekraft som er hvor mange ganger større og hyttefelt som spretter opp som jordekorn i en sliten hage, synes ikke jeg er særlig grunn til å peke nese for, imaginær eller ei. Det er en helt annen verden. Men deg om det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kikut !

Jeg har vel egentlig meldt meg ut av denne diskusjonen,- du skjønner sikkert hvorfor, og  jeg må si at jeg beundrer deg som fortsatt holder ut. ! Men jeg vil fortsatt følge litt med. 

 

Brage

 

Tja, jeg fortsetter vel egentlig diskusjonen for diskusjonens skyld :). Det gjør vel øvrige her også.  Jeg har vært veldig engasjert i temaet, faktisk mer så enn andre brennhete temaer for tida som andre synes jeg burde fokusere mer på. Men det er fordi jeg er oppriktig bekymret.

 

Naturen skal legges til rette for ditt og datt. 

Vi får dobbeltspora trikkeskinner, fordi folk ikke skjønner at ski også fungerer i snø som ikke er preparert.

Vi har hyttebyer som vokser opp, hvor alle selvsagt skal ha vann og avløp og vei helt frem.

Og nå dette. Motorferdsårer i naturen. Kun for selvrealiseringens sin skyld. Kun for at Ola og Kari skal kunne ha det litt gøy på snøskuteren sin. For det har de vel rett på? Hvem pokker er JEG som skal legge demper på andres livslyst?

 

Alt skal tilrettelegges. Urørt natur kan ta seg en bolle.

 

Jeg bør egentlig slutte å bruke energi på dette, for jeg merker jeg begynner å bli mektig sliten, ja litt apatisk, i en kamp som allerede er tapt. Jeg tror min generasjon (jeg er 29) er av de siste som får oppleve virkelig villmark i Norge. Og da mener jeg villmark i sitt videste begrep. Om vi ser nedover på kontinentet er villmark ikke-eksisterende i flere land. Alt er bygget ut og tilrettelagt (se bare på alpene!).

 

Det er vel egentlig bare å gi opp. Som Elisabeth var inne på tidligere i denne tråden. Mennesket er en ødeleggende og selvødeleggende rase.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg fortsetter vel egentlig diskusjonen for diskusjonens skyld :). Det gjør vel øvrige her også.  Jeg har vært veldig engasjert i temaet, faktisk mer så enn andre brennhete temaer for tida som andre synes jeg burde fokusere mer på. Men det er fordi jeg er oppriktig bekymret.

 

Naturen skal legges til rette for ditt og datt. 

Vi får dobbeltspora trikkeskinner, fordi folk ikke skjønner at ski også fungerer i snø som ikke er preparert.

Vi har hyttebyer som vokser opp, hvor alle selvsagt skal ha vann og avløp og vei helt frem.

Og nå dette. Motorferdsårer i naturen. Kun for selvrealiseringens sin skyld. Kun for at Ola og Kari skal kunne ha det litt gøy på snøskuteren sin. For det har de vel rett på? Hvem pokker er JEG som skal legge demper på andres livslyst?

 

Alt skal tilrettelegges. Urørt natur kan ta seg en bolle.

 

Jeg bør egentlig slutte å bruke energi på dette, for jeg merker jeg begynner å bli mektig sliten, ja litt apatisk, i en kamp som allerede er tapt. Jeg tror min generasjon (jeg er 29) er av de siste som får oppleve virkelig villmark i Norge. Og da mener jeg villmark i sitt videste begrep. Om vi ser nedover på kontinentet er villmark ikke-eksisterende i flere land. Alt er bygget ut og tilrettelagt (se bare på alpene!).

 

Det er vel egentlig bare å gi opp. Som Elisabeth var inne på tidligere i denne tråden. Mennesket er en ødeleggende og selvødeleggende rase

 

Skulle til å trykke liker, men gjør jo ikke det. Hele opplegget er jo trist.  Får bare håpe at de ødelegger for seg selv slik man raskt innser at dette her ikke går. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpar endeleg att mange av dykk motstanderar lar vere og kome til kommunene her ivertfall. Så negative, trassige og egoistiske folk kan heller halde seg vekk. 

 

 

Men imotsetting, ynskjer eg alle som har lyst og oppleve og dele fin natur velkommen. Hjerteleg velkommen er dykk som ser att folk kan ha forskjellige interesser, og måtar å nyte naturen på, her har me nok til både skigåare og snøskuter folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpar endeleg att mange av dykk motstanderar lar vere og kome til kommunene her ivertfall. Så negative, trassige og egoistiske folk kan heller halde seg vekk. 

 

 

Men imotsetting, ynskjer eg alle som har lyst og oppleve og dele fin natur velkommen. Hjerteleg velkommen er dykk som ser att folk kan ha forskjellige interesser, og måtar å nyte naturen på, her har me nok til både skigåare og snøskuter folk.

Jøss, det var da litt av en salve. Sier du ikke egentlig to forskjellige ting her? 

.../lar vere å kome til/...  .../negative, trassige og egoistiske folk kan halde seg vekk./... 

mot

.../Hjerteleg velkommen/... .../her har me nok plass til både skigåare og snøskuterfolk/...

Du er inkluderende dersom folk mener det samme som deg.

Hva med oss som er skeptiske da? Er vi velkomne?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpar endeleg att mange av dykk motstanderar lar vere og kome til kommunene her ivertfall. Så negative, trassige og egoistiske folk kan heller halde seg vekk. 

 

 

Men imotsetting, ynskjer eg alle som har lyst og oppleve og dele fin natur velkommen. Hjerteleg velkommen er dykk som ser att folk kan ha forskjellige interesser, og måtar å nyte naturen på, her har me nok til både skigåare og snøskuter folk.

 

Du kan godt kalle meg negativ. Du kan godt kalle meg trassig. Der er jeg helt med. Men jeg skulle likt å vite hvor du tar egoismen fra. Jeg synes nær sagt jeg har krav på å vite din grunngivning for å gå rett på min person (for jeg regner med du HVERTFALL mener meg) med begrepet egoist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth: Jeg har lest forskriftene. Men har dere lest det som ble lagt ut tidligere i tråden om at 4 av 7 prøvekommuner måtte irettesettes av fylkesmannen fordi de la skuterledene for nært nasjonalparker og verneområder? For meg er det eksempel nok på at kommunene ikke klarer å forvalte dette alene.

 

 

Kikut,

 

Tviler ikke et sekund på at du har lest forskriftene Kikut. Jeg lurte på om Brage hadde gjort det. Det virker nemlig ikke sånn.

Ang irettesetting fra fylkesmannen. Det er jo bare et bevis på at systemet funker, at noen følger opp, at dokumenterte klager funker, at kommunene blir "passet på".

 

For meg spiller det ingen rolle om det blir lovlig scooterkjøring eller ikke. Jeg kommer aldri til å eie en scooter, eller kjøre en. Skal jeg på tur så bruker jeg bena. Men jeg synes det er dumt å ikke gi de som kjører scooter en sjanse til å gjøre det lovlig. Så velger jeg å tro at det er kommunene som best kjenner sin egen bakgård og som vet hvor det er mest forsvarlig å legge løypene. Om de ikke vet det så har vi jo da tydeligvis fortsatt fylkesmannen til å holde dem i øra. Jeg tror den norske kulturen med ski på bena (vi er jo tross alt født med dem der) er ganske sterk og da er det vår generasjons ansvar å sørge for å formidle kulturen til generasjonene etter oss.

Om man ser bortifra (du trenger ikke si det, "man kan ikke se bort ifra!", bare gjør det et lite øyeblikk alikevel) villmannskjøring. Jeg har tilgang til en hytte på en seter. På sommeren går det vei helt inn. På vinteren står hytta tom fordi veien ikke brøytes. Hva er forskjellen på om jeg kjører bilen min (den bråker) eller en scooter på veien for å også kunne bruke hytta på vinterstid?

Jeg er ikke for å ødelegge naturen, langt der i fra, men jeg tror vi har plass til noen scootere uten å ødelegge noe. Og jeg er sikker på at man fortsatt kan gå i fjellet og nyte stillheten. Jeg vet om flere steder hvor det ikke kommer til å bli noen scootertraseer, vi har jo ganske mye utfordrende terreng i dette landet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ang irettesetting fra fylkesmannen. Det er jo bare et bevis på at systemet funker, at noen følger opp, at dokumenterte klager funker, at kommunene blir "passet på".

Det er vel kanskje her skoen trykker mest, Elisabeth-81.

Politi og kontrollmyndigheter har allerede tydelig signalisert at de nettopp ikke har ressurser til å utføre økte kontroller med prøveordningen, og så vidt jeg vet er det heller ikke planlagt økonomiske ressurser til dette. Legg gjerne ut linker og dokumentasjon på det motsatte, dere som hviler argumentene på at prøveordningen skjer i trygge og kontrollerte former!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men imotsetting, ynskjer eg alle som har lyst og oppleve og dele fin natur velkommen. Hjerteleg velkommen er dykk som ser att folk kan ha forskjellige interesser, og måtar å nyte naturen på, her har me nok til både skigåare og snøskuter folk.

Så bra!!!!!  :)

Siden du har lagt ut åpen invitasjon til scooterbruk i bakhagen der du bor, har du bare glemt det viktigste, og det er hvor du bor. Scootereierne på Østlandet setter sikkert stor pris på invitasjonen og ønsker å vite hvor de kan kjøre med hengerne sine med scooteren bakpå i helgene.

Jeg setter i alle fall stor pris på å kunne tipse råtassene i bygda mi  :lol: 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man diskutert det menneskelige aspektet ved dette - altså faren for tap av menneskeliv - og tragiske ulykker? Det er vel ikke mindre farlig i norske fjell..

Tenk litt over følgende tall: I Sverige har 63 mennesker omkommet i snøscooterulykker på 7 år. I 50% av de ulykkene var alkohol involvert. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=5567930

Jeg har skrevet litt om dette tidligere, men jeg forstod av noen tilsvar at dette egentlig er ganske uinteressante sider av saken.

Vi er imidlertid ikke så langt unna ulykkesstatistikken til svenskene allerede nå før prøveordningen trer i kraft, så da kan vi jo nå heller vente og se om økt scooterbruk vil føre til en kraftig nedgang i ulykkene:

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kan-bli-tidenes-verste-snoescooteraar-4017318.html

 

For oss som jobber i helsesektoren betyr det også at enda mer ressurser må brukes på ulykker og medisinsk oppfølging som med et annet utgangspunkt enkelt kunne vært unngått.

Jeg er ikke i tvil om at det finnes mange dyktige scooterførere der ute, men det skremmer meg litt at hvemsomhelst med "lappen" før 2006 kan kjøpe og sette seg på en maskin som lett gjør 200 km/t i snødekt terreng. For noen vil denne erfaringen garantert bli dyrkjøpt.

 

http://www.nrk.no/buskerud/snoscooter-sel-stort-1.269130

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikut,

 

Tviler ikke et sekund på at du har lest forskriftene Kikut. Jeg lurte på om Brage hadde gjort det. Det virker nemlig ikke sånn.

Ang irettesetting fra fylkesmannen. Det er jo bare et bevis på at systemet funker, at noen følger opp, at dokumenterte klager funker, at kommunene blir "passet på".

 

For meg spiller det ingen rolle om det blir lovlig scooterkjøring eller ikke. Jeg kommer aldri til å eie en scooter, eller kjøre en. Skal jeg på tur så bruker jeg bena. Men jeg synes det er dumt å ikke gi de som kjører scooter en sjanse til å gjøre det lovlig. Så velger jeg å tro at det er kommunene som best kjenner sin egen bakgård og som vet hvor det er mest forsvarlig å legge løypene. Om de ikke vet det så har vi jo da tydeligvis fortsatt fylkesmannen til å holde dem i øra. Jeg tror den norske kulturen med ski på bena (vi er jo tross alt født med dem der) er ganske sterk og da er det vår generasjons ansvar å sørge for å formidle kulturen til generasjonene etter oss.

Om man ser bortifra (du trenger ikke si det, "man kan ikke se bort ifra!", bare gjør det et lite øyeblikk alikevel) villmannskjøring. Jeg har tilgang til en hytte på en seter. På sommeren går det vei helt inn. På vinteren står hytta tom fordi veien ikke brøytes. Hva er forskjellen på om jeg kjører bilen min (den bråker) eller en scooter på veien for å også kunne bruke hytta på vinterstid?

Jeg er ikke for å ødelegge naturen, langt der i fra, men jeg tror vi har plass til noen scootere uten å ødelegge noe. Og jeg er sikker på at man fortsatt kan gå i fjellet og nyte stillheten. Jeg vet om flere steder hvor det ikke kommer til å bli noen scootertraseer, vi har jo ganske mye utfordrende terreng i dette landet.

"Jeg har tilgang til en hytte på en seter. På sommeren går det vei helt inn. På vinteren står hytta tom fordi veien ikke brøytes. Hva er forskjellen på om jeg kjører bilen min (den bråker) eller en scooter på veien for å også kunne bruke hytta på vinterstid?"

 

Så lenge hytta di ikke ligger i et verneområde, ligger mer enn 4 km. unna bilvei, og leiekjøring ikke er tilgjengelig, vil du jo etter dagens regelverk få kjøre 6-8 turer til denne hytta. Dette varierer litt fra kommune til kommune, min kommune har i alle år brutt dagens regelverk, og gitt disp. til alle som har søkt, uavhengig av leiekjøring. Dette gjelder kun varetransport/tilsyn av hytte, og ikke persontransport. Dette siste gir så og si alle blaffen i, og enkelte skutere går i skytteltrafikk med folk mellom parkpl. og hytteområdene. Den store forskjellen på denne kjøringen, kontra bil på veien under snøen, er jo åpenbar:

-Bortsett fra nyere 4-taktere, bråker snøskutere noe inn i hampen mer enn en bil.

-En snøskuter er mye mer krevende å ha parkert på hytta, den krever bl.a oppstart flere ganger pr. dag med påfølgende kjøring i sirkler rundt hytta.

-En snøskuter er veldig mye vanskeligere å styre enn en bil, ser stadig vekk tilsynelatende ukontrollert kjøring fra hyttene og  opp på nærmeste topp. Vanlige biler klarer folk flest å holde på veien...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos behov for økt kontroll med motorferdsel i utmark:

 

Blånissene foreslår å kutte øremerkede midler til motorferdsel-oppsyn fra justisdepartementets (i.e. politiets) budsjett for 2014 (jf. vedlegg).

 

Begrunnelsen synes å være at kommunene selv skal stå for motorferdsel-forvaltningen - dermed skal de også ha ansvar for å besørge nødvendig oppsyn.

 

Hvordan regjeringen ser for seg at kommunene skal løse dette i praksis sies det intet om.

 

Jeg undrer:

 

Har de aktuelle kommunene tilstrekkelige ressurser og mannskaper med kompetanse og politimyndighet som kan utføre nødvendig tilsyn/oppsyn?

 

Eventuelt: Finnes det en eneste kommune som har det?

 

???

post-10256-0-08496900-1386840722_thumb.j

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikut,

 

Tviler ikke et sekund på at du har lest forskriftene Kikut. Jeg lurte på om Brage hadde gjort det. Det virker nemlig ikke sånn.

Ang irettesetting fra fylkesmannen. Det er jo bare et bevis på at systemet funker, at noen følger opp, at dokumenterte klager funker, at kommunene blir "passet på".

 

For meg spiller det ingen rolle om det blir lovlig scooterkjøring eller ikke. Jeg kommer aldri til å eie en scooter, eller kjøre en. Skal jeg på tur så bruker jeg bena. Men jeg synes det er dumt å ikke gi de som kjører scooter en sjanse til å gjøre det lovlig. Så velger jeg å tro at det er kommunene som best kjenner sin egen bakgård og som vet hvor det er mest forsvarlig å legge løypene. Om de ikke vet det så har vi jo da tydeligvis fortsatt fylkesmannen til å holde dem i øra. Jeg tror den norske kulturen med ski på bena (vi er jo tross alt født med dem der) er ganske sterk og da er det vår generasjons ansvar å sørge for å formidle kulturen til generasjonene etter oss.

Om man ser bortifra (du trenger ikke si det, "man kan ikke se bort ifra!", bare gjør det et lite øyeblikk alikevel) villmannskjøring. Jeg har tilgang til en hytte på en seter. På sommeren går det vei helt inn. På vinteren står hytta tom fordi veien ikke brøytes. Hva er forskjellen på om jeg kjører bilen min (den bråker) eller en scooter på veien for å også kunne bruke hytta på vinterstid?

Jeg er ikke for å ødelegge naturen, langt der i fra, men jeg tror vi har plass til noen scootere uten å ødelegge noe. Og jeg er sikker på at man fortsatt kan gå i fjellet og nyte stillheten. Jeg vet om flere steder hvor det ikke kommer til å bli noen scootertraseer, vi har jo ganske mye utfordrende terreng i dette landet.

 

 

Problemet er at den blåblå-regjeringen har satt i sitt program at de skal begrense fylkesmannens makt betraktelig, ja endog vurdere å avvikle hele posisjonen! Hvem skal da passe på?

 

Jeg er for øvrig helt for nyttekjøring og persontransport til veiløse hytter og setre, sommer som vinter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 12.12.2013

 

Den som har Aftenposten bør lese på side 5 (debattsidene) hva styreleder i Dnt, Berit Kjøll og generalsekretær Nils Øveraas sier:

 

"Her forsøker Sundtoft å omgå det som har vært vår kritikk ved å skape en konflikt som ikke eksisterer. Dette handler ikke om tillit eller ikke til lokaldemokratiet , men om å kjøre over nasjonaldemokratiet."

 

Jeg vil her for egen regning tilføye:

 

Det må sies , i beste fall, å være meget tvilsomt, som også tidligere påpekt av Dnt og de øvrige organisasjonen i "friluftsnorge", om frislippet egentlig har hjemmel i forsøksloven som omhandler, i hovedsak organisatoriske spørsmål og hvordan arbeidsdelingen bør være mellom forvaltningsnivåene, kommune, fylke og stat. Loven legitimere ikke endring av formålsbestemmelsen i motorferdselloven. Dessuten: Et forsøk var allerede gjennomført av de rødgrønne og behørig dokumentert i flere rapporter fra NINA. NINA mente bl.a. at i alle fall ett av forsøkene kolliderte med formålsbestemmelsen i motorferdselloven (Sulitjelmaforsøket) De rødgrønne mente at det var behov for flere forsøk, denne gang i 40 kommuner. Forsøket ble avbrutt av regjeringsskiftet.

 

Det de blåblå nå gjør er å forlite seg på  at "kommunene selv vet best" (hva flere av dem hittil åpenbart ikke har visst) og derfor inviterer over 100 kommuner til å sette i gang det de kaller forsøk uten si noe om hvordan forsøk i 100 kommuner skal evalueres . Det er åpenbart for en om kjenner litt til statsadministrasjonen at dette ikke er en jobb for saksbehandlere (hovedsakelig jurister) i et departement. Det var en grunn til at de rødgønne satte NINA på jobben, men NINA er nå, som vi vet, helt ute av det såkalte "forsøket".

Kort fortalt: Det nye forsøket eller rettere sakt, frislippet er nettopp dette er frislipp som setter ut av spill  forskere som kan saken.

Men siste ord er ikke sakt selv om Senterpartiet i denne saken har gått fra sine tidligere standpunker og hoppet over til de blåblå.

Sivilombudsmannen har ikke uttalt seg. Hans kontroll er "etterfølgenede". Hva dette betyr i denne saken er ikke så godt å si. Kanskje sier han ikke noe i det hele tatt og overlater til Stortinget selv å ta affære. Saken kommer visstnok opp i "Spørretimen" i stortinget den 20.ds.

 

Brage

 

  

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.